Jaktgoldens på buke?

tassel

Trådstartare
Hej!!
Jag tänkte se om det finns någon här på buke som har en jaktgolden? Funderar fram och tillbaka på vilken som är rätt ras och nu lutar det lite åt jaktgolden igen! Därför vore det så roligt att få höra hur era hundar är? alltså sådan som inte finns med i rasbeskrivningen, utan mer hur de är att leva med, egenheter, hur se era dagar ut?, hur "lätta"/svåra är de i vardagen, hur mycket "tränar" ni?.. etc
Hoppas det finns några det här vore så roligt att få höra mer än bara det som står i beskrivningen.

Är annars inne på welsh springer spaniel också, så om det är någon med erfarenhet av båda vore det jätteroligt att få höra era erfarenheter.:)

Glad för alla svar!!:)

Sv: Jaktgoldens på buke?

Hej!!
Jag tänkte se om det finns någon här på buke som har en jaktgolden? Funderar fram och tillbaka på vilken som är rätt ras och nu lutar det lite åt jaktgolden igen! Därför vore det så roligt att få höra hur era hundar är? alltså sådan som inte finns med i rasbeskrivningen, utan mer hur de är att leva med, egenheter, hur se era dagar ut?, hur "lätta"/svåra är de i vardagen, hur mycket "tränar" ni?.. etc
Hoppas det finns några det här vore så roligt att få höra mer än bara det som står i beskrivningen.

Är annars inne på welsh springer spaniel också, så om det är någon med erfarenhet av båda vore det jätteroligt att få höra era erfarenheter.:)

Glad för alla svar!!:)

ska du jaga med dem?

Skillnaden mellan golden och welch,

De exemplar jag mött, där är welchen den med mest egen personlighet,

Jag har fyra jaktgolden, så jag kan berätta om mina. Jag jakttränar och tränar/tävlar lydnad med mina hundar och mina valpköpare är aktiva (och väldigt duktiga!) inom olika grenar; lydnad, bruks (spår o sök), jaktprov/working test. Några jagar med sina hundar.
Hundarna är mjuka o mkt föriga, har stor samarbetsvilja och stark medfödd motor och passar därför till mycket annat än ren jakt. Oerhört glada hundar som har stark utstrålning, mina och valpköparnas hundar går allmänt under benämningen "lyckopiller":D
De kräver inte att få jobba i flera timmar om dagen, ett par, tre ordentliga pass i veckan + normal motion och aktivering räcker. Men vill man träna mer så ställer de alltid upp! Jag tränar inte så jättemycket med mina hundar, men jag har valpköpare som tränar i stort sett varje dag, bara för att det är så roligt och tacksamt med den här typen av hund.
I vardagen är de världens lättaste hundar att ha att göra med i och med att de har så stark samarbetsvilja, man behöver aldrig höja rösten och de anpassar sig lätt till alla möjliga miljöer och situationer. De är inte översociala som de flesta golden av showtyp, de bryr sig inte mycket om främmande människor utan är mer fokuserade på sin ägare/förare, vilket ju är en fördel när man vill jobba med sin hund. De kommer oftast väldigt bra överens med andra hundar, det är lätt att ha många i flock och det är sällan man ser aggressioner. Men givetvis beror det också på hurdana erfarenheter de har fått, precis som med alla hundar. Det finns dock ingen generell skärpa gentemot andra hundar, som i vissa andra raser. Kort sagt, de är de perfekta hundarna för mig!:D

Jag kan berätta lite om min kompis jaktgolden som jag har känt hela hans liv och som jag passar med jämna mellanrum. Han är delvis samma som pumahs hundar, så till vida att han är väldigt förig och pigg på att träna. Dessutom är han otroligt duktig och har en enorm apporteringsvilja! Dock slår detta över i många lägen och han har i princip nerverna och energin på utsidan. (Men jämför man med min utställningsfjant så är det en mycket roligare och tacksammare hund att jobba med eftersom han har mycket bättre fokus och will to please, när väl stressen är under kontroll)

Hans ägare har ägnat snart 3 år åt att träna passivitet, så när vi andra har apporterat på våra kurser, han hon fått träna passivitet. Hunden skulle kunna slå knut på sig själv om hon bad om det, men all vilja att vara till lags gör att han också har svårt att varva ner och slappna av, för tänk om han missar något...

Om man däremot träffar honom när han har varvat ner eller när han arbetar som bäst, då är han en fantastisk hund och väldigt få verkar ha svårt att tro på hur han är till 90 % i vardagen. Detsamma gäller en del andra från hans kennel som ligger extremt högt i varv och där det helt enkelt inte går att göra något vettigt för dom är stressade de första åren av sitt liv.

Så väljer man att köpa sig en jaktgolden ska man nog vara medveten om att vissa kennlar verkar få fram mer stressande hundar än andra och därför kan det vara bra att försöka träffa tidigare valpköpare om möjligt. (Och såklart föräldrarna, men dom har ju förhoppningsvis hunnit bli välartade innan valparna kommer :))

Då kan jag nog gissa varifrån den hunden kommer;)

Jag har själv inte haft någon hund som har haft problem med passiviteten, och jag har haft den här typen av golden i 20 år. Men det stämmer att vissa linjer har mer stress i sig och att många får jobba mycket med passiviteten. Jag har själv en träningskompis som har en hund ifrån samma kennel (tror jag) som du pratar om, hans hund är kanonduktig på jaktträningen men kan inte vara tyst och därför kan han inte starta på jaktprov. Han kunde inte heller träna lydnad med sin hund första året pga stress och pip hos hunden. Så visst är det skillnad på jaktgolden o jaktgolden, alla är inte lika lätta att ha att göra med. Jag kanske har haft tur... eller också har det med aveln att göra:p Jag har ju fördelen att kunna föda upp sådana hundar som jag själv vill ha att jobba och tävla med.

Jag gissar ju på att det har mycket med aveln att göra (:D) eftersom jag vet att vissas resonemang går i stil med: ja, men hunden är ju trevlig nu och presterar ju på proven så då måste vi ta valpar. Att den sen inte fungerar hemma, det syns ju inte på pappret.

Så man får väl nästan säga att det blir lika extremt som med show-typen, man avlar bara på titlarna och inte på hunden i sig..

Fast visst ska man kanske ha lite tur också, men man måste ju inte göra det svårare för sig än nödvändigt :)

Så man får väl nästan säga att det blir lika extremt som med show-typen, man avlar bara på titlarna och inte på hunden i sig..
Visst finns det somliga som gör det, men det är inte alls jämförbart med showaveln. Jag själv kan mycket väl använda en mindre meriterad hund, eller t o m omeriterad hund, om den är bra. Det åligger ju mig som uppfödare att kunna avgöra om en tilltänkt avelshund - gäller förstås både hane och tik - är värd att användas i avel och om jag tror att jag kan göra en bra kombination. Tror jag inte det, ja då gör jag den inte. Jag har inte mycket till övers för uppfödare som enbart avlar på meriter, det är ren okunskap eftersom det inte är de som går i arv.

Jag håller i princip med dig och jag menar inte att alla som föder upp jaktgolden bara går på vad som står på pappret.

Däremot upplever jag att vissa resonerar så, annars har jag liksom svårt att se varför man vill avla på hundar som knappt fungerar i vardagen på grund av stress (men som presterar på prov etc eftersom ägarna verkligen kämpar). Så därav min liknelse mot showaveln, där pappersmeriterna verkar styra till och från hos vissa uppfödare, eftersom resultatet inte blir allt för bra när hundarna "glöms bort".

Så ja, då är det toppen med uppfödare som resonerar som du och som inte låter meriterna styra :)

Jag håller med du, och tycker jaktgoldenaveln är till stor del titelberoende. Så länge hunden är lydnadschampion och sprätter med frambenen snyggt när den går fot så är det ett utmärkt avelsdjur.

Jag tycker att jaktgoldens överlag är trevliga hundar med god apporteringslust. Följsamma. Ofta neverna utanpå, kraftiga (men inte negativa) reaktioner på skott etc. Men lika ofta tycker jag man ser hundar (På jaktprov) som inte kan jobba från föraren och lösa problem självständigt.

I princip allt beror på linjerna. Man kan nästan säga att det finns tre Golden, show, jakt och lydnad.

Jag hoppas på många intressanta svar i den här tråden, då jag tror att min nästa hund ska vara just en jaktgolden. :laugh:

Pumah, dina hundar låter onekligen väldigt trevliga, precis vad jag önskar mig i hundform (och liknande prinsessan som jag har nu:love: både till lynne och utseende, förutom att hon är svart) Planera gärna in en valpkull till 2014! ;)

Planera gärna in en valpkull till 2014! ;)
Jo, jag planerar en kull till 2014, men den är redan tingad.

För att ingen ska missförstå, jag skrev inte i tråden för att promota mina valpar - TS ville veta hurdana våra jaktgolden är, det var bara den frågan jag ville svara på och jag berättade om mina egna och mina valpköpares hundar. Att åsikterna om aveln går isär (det gör de alltid, i alla raser och rastyper) och att alla jaktgolden inte är likadana är jag förstås fullt medveten om.

vore detta ngt?
images

Nu blir jag lite nyfiken på vad detta är för kennel för jag känner tre jaktgoldens men stressinslag och mig veterligen är dessa inte besläktade. Det är riktigt häftiga hundar med "mycket i sig", den ene har gjort bra resultat i elitklass i bruks, men helt ärligt inga jag hade orkat leva med...

Det var det värsta :D Men med tanke på hur många hundar som kommer där ifrån så är det svårt att dra alla över en kamm!

Jag vill inte nämna några vid namn, men det finns ju en del i Värmland också;)

ska du jaga med dem?

Skillnaden mellan golden och welch,

De exemplar jag mött, där är welchen den med mest egen personlighet,

Nej jag har inte tänkt hålla på med "riktig" jakt, dock är jag intresserad av apportering så träning skulle jag hålla på med. Där känns det ju som att golden är klart bäst, men funderar lite på hur pass "mycket" man kan apportera med en welsh? har de det lika mycket naturligt i sig fortfarande som en jaktgolden? inte lika mycket förstår jag men om de har lite..

Ja jag har fått den känslan med att man med welshen får lite mer personlighet och det verkar roligt, än vad som kanske finns hos en golden (även om de såklart också har en stor personlighet;) även om jag inte har så jättestor erfarenhet av någon av raserna ska sägas..

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan... 2
Svar
31
· Visningar
3 006
Senast: ildiko
·
Hundavel & Ras Vi är hundlösa för första gången på typ 22 år, bortsett från ett glapp på några månader för 13 år sedan och det är så tomt och sorgligt... 2 3
Svar
55
· Visningar
3 884
R
Hundavel & Ras Jag tycker också att det låter som att en käck utställnings/sällskspsavlad labbe skulle kunna passa din vän bra :) Kanske att det går... 2
Svar
36
· Visningar
917
Senast: ildiko
·
Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver... 4 5 6
Svar
106
· Visningar
5 646
Senast: Kajsalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Stora shoppingtråden III
  • WE-tråden