Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Åhh vad bra att du frågar!Ni jakthundsägare, hur lär ni in jaktfot?
Verkar finnas alla möjliga strategier när man googlar
Jag skulle säga att det beror på lite hur du ska använda det?
Har du en retriever och vill ha ett jaktfot som fungerar för jakt och prov, eller en spaniel och dito, eller vill du bara ha ett bekvämt fotgående för vardagsbruk?
För mig själv, ett bekvämt fotgående för vardagsbruk som fungerar fint vid längre transporter i skog och mark. Vi har ingen jakthund, än
Men tänkte egentligen på ffa retrievrarnas jaktfot som funkar för praktisk jakt då det kom upp i samtal om avvägning mellan avslappning och uppmärksamhet.
@AraSlei Hur gör du rent praktiskt när de går förbi? Fysiskt hindrar dem?
Jamen precis.Hur menar du med går förbi, typ går för långt fram?
Jag har ju koppel på, så jag hindrar dem helt enkelt med kopplet innan de hunnit för långt
När jag väl sätter på dem ett koppel, i samma veva som själva fotgåendeträningen börjar när de är typ 5-6 månader, så får de aldrig dra i kopplet. Eftersom jag börjat med att uppmuntra dem att vara vid sidan från att de kommer hem, så är de redan vana vid att det är en bekväm position att vara vid sidan så de köper det konceptet snabbt.
Jamen precis.
Jag tycker 15 minuter låter länge, men samtidigt ger det ju ett helt annat flyt än när man hattar.
Får jag med noll koll fråga, vad är det för skillnad på jaktfot och vanlig fot?
Ofta är det ett lydnadsfot och ett jaktfot som man skiljer på, dvs tävlingsmässigt för tävlingslydnad eller jaktmässigt för jakthundar. I ett lydnadsfot vill du ha en hög intensitet och totalt fokus från hunden, i ett jaktfot vill i alla fall jag ha en hund som vilar, och som är uppmärksam på sin omgivning men ändå avslappnad.
Har man en retriever används det alltid i alla transporter på prov, jakt och tävling.
På ett långdraget prov kan man behöva ha hunden okopplad i ett fotgående i flera timmar
När jag gick viltspårkurs med Beauceronen, måste vi först gå kurs i "jaktlydnad" och jag fick alltid veta att min hund gick fot "för nära". Nu fick jag dispens ändå eftersom jag inte ville lära om nåt vi övat så mycket. Men tydligen ska hunden inte gå riktigt nära föraren, utan på ett mer praktiskt avstånd; man vill ju inte snubbla över varandra i terrängen!