Jaha, så är det det där med sadlar igen...suck

Sv: Jaha, så är det det där med sadlar igen...suck

kl

Sparkar igång den här igen.. Har nu ridit Tytte några gånger i en KenTaur 16,5", bomvidd 3 (lånar av stallkompis), men den är liiite för smal. Personligen gillar jag kentaursadlarna mycket, men behöver i så fall en st 4 i bomvidd.

Har hittat en globus gloi, st 17", bomvidd 38, vad tror ni om det? Den lär ju vara lite vid i början, men då har han ju utrymme att muskla sig, kan ju bulla upp med fårskinn i början.

Tyttes rygg är (när han är i balans i sina växtfaser) hyfsat rak (efter manken), hög manke och rätt bred rygg. Just nu är han lite överbyggd och ryggen något svängd, men det rättar nog till sig snart. När han arbetar lyfter han ryggen fint. Här är senaste bilden på honom.

Här var han hyfsat i balans, men ung o mkt omusklad

här var i feb

Vad tror ni?

Precis som min häst har han en svängd rygg, jag har en stübben på min pålle.
Och den sitter som en smäck, och jag sitter som en smäck i den (;

KL

Jag har precis köpt en Top Reiter JS Spezial till min med ganska kort och mycket bred rygg. Jag provade en Kentaur Kari på honom som var aningen för smal, men annars väldigt fin. Jag tror den fortfarande finns till salu för ett rimligt pris.

Enda nackdelen med TR är att man hamnar lite högt och att den har stora knästöd, men man sitter bra på en "platt häst" tycker jag.

En MYCKET märklig sak som inte hör hit är den ABSURDA märkeslappen med en kvinna i kjol och svart spetsbehå som liksom håller sadeln runt kroppen !!??!?? VARFÖR??:rofl::eek::devil::rofl::rofl::devil::eek:

Han har inte en speciellt svängd rygg, nej. Just nu växer han det är därför den ser lite svängd ut. KenTauren är för svängd för honom.

jag har en bates caprilli dressyr till min isis, den ligger bra på flera av våra hästar.

Den är inte så lång, har luftstoppning och har utbytbar bomvidd med koppjärn som du lätt byter själv.

Sen är den väldigt skön också :laugh:

Fick min utprovad och sen köpte jag en likadan begagnad och dom kostar ca 6-7000 beg.

bild

00100.jpg

En MYCKET märklig sak som inte hör hit är den ABSURDA märkeslappen med en kvinna i kjol och svart spetsbehå som liksom håller sadeln runt kroppen !!??!?? VARFÖR??:rofl::eek::devil::rofl::rofl::devil::eek:

Passa utmärkt på hästar med kvinnliga former fattar du väl :rofl:!

Top Reiter. Tysk marknadsföring antar jag. :D
Min man garvar och säger att jag kanske inte tillhör målgruppen. Va? I Sverige är väl den genomsnittliga sadelköparen en kvinna i 30-40-årsåldern.
Då försöjte han med att det kanske var för att männen man har delad ekonomi med, skall tänka att man kanske ska bli inspirerad och därför få köpa en ny dyr sadel. Fan trot? :o
Inte skulle jag ta in sadeln i sovrummet. Tänk om katten skulle klösa på den? Eller den skulle åka i golvet å bli skev? :angel:
Nänä. Hänga fint och få en dusch sadelsåpa bara. :idea:

Kvinnliga former vet jag inte om vallacken vill tillstå att han har, även om han i höstas såg lite gravid ut ett tag. :rofl:

När Dagur reds in rekomenderade tränaren oss att köpa ett syntetssadel, typ lite slit och släng-sadel men som ändå är schysst. Kostar mellan 1000-5000. Vi har fortfarande kvar våran, dock används den inte för tillfället men har ändå hållt bra i fyra år.

Visst är syntetsadlar bra men för guds skull köp inte horse saver!
Det är dynga rent ut sagt! Funkar som leksadel till gunghäst möjligtvis.
Har haft en sådan och den var rent kass. Då var den ändå ny.

Men finns ju många andra, fina sadlar i syntet

:D ville bara varna lite.
Dessa sadlar går att få för 0 och ingenting så många köper ju därför.
Men då får dem en kass sadel med dålig kvalite också

Kvarnbacka har tagit fram en egen sadel för ca 7000:- kr. Hörde att den var mycket bra av några som provade i helgen. Vet tyvärr inte mer men det går bra höra med dem där.

http://www.kvarnbacka.se/om-oss/sadel.aspx
Någon här som har testat den sadeln? Jag blir lite tveksam när det står att den passar alla hästar och alla ryttare. Men den ser ut som en sadel som skulle passa mig. Frågan är hur den ligger på Dökkvi.

Funderade också på den sadeln, men synd att den bara finns i 17.5 tum! Konstigt att man gör dem i bara den sitsstorleken....och så verkar sadelgjordsstropparna sitta så långt fram i ortspetsen och det gillar jag inte heller.

Hänger också på och frågar om Ki sadeln. På bilden såg den ut som exakt vad jag letar efter, kort, ganska djup sits med rejält knästöd. Blir dock lite förbryllad angående kvaliten på sadeln när den är så billig. Men den ser ut precis som jag vill, känner nån till en annan sadel som ser ut som Ki:n?

Hej!!!!
Jag undrar hur man får tag i Karin ,finns hon i stockholm el kan någon rekomendera någon som kan hjälpa mig med val av islands sadel???????Min isis är lite trög,vad göra?????Finns lite tips?

Det är bara att kontakta henne via mail (adressen hittar du på hennes hemsida). Hon åker runt i hela landet.

Mirre: Tack, det tycker jag med =)

//Julia

Nu har Karin varit hos mig =)

Tytte är väldigt bred över manken och främre delen av ryggen. Den vidaste bommen på alla sadlar jag testade låg bra. Jag testade b la stubben, baldur, globus och henri de rivel. Baldur sadeln belv en klar favorit! Man satt skönt och bra, rakt över hästen och jag kände Tyttes rörelser väldigt tydligt. Det var kul!

Så, det blir en Baldur (den modellen för rakare ryggar). Är jättenervös nu när jag bestämt mig och blir nervös att den ska bli för trång, det är ju trots allt den vidaste modellen (x vid).

Någon som vet något om stubbens bomvidder? Hur vid är det vidaste i grader?

//Julia

Om du ska ta ut en sadelprovare så kan jag varmt rekomendera Karin Åberg! :) Jag hade ute henne till min häst för ca 1 månad sedan. Jag köpte en Globus sadel, den som var med på Karins annons i senaste Islandstidningen. 11.900 fick jag ge för den och jag är super nöjd! :) Den ligger kanon bra på min häst och jag känner att jag fått en bättre sits och sitter jätte skönt i den.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Innan massa kommentarer att ta ut sadelutprovare, jag ska det men vill bara kolla om det finns möjlighet att rida öht med...
Svar
0
· Visningar
501
Senast: liiinnea
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
1 944
Senast: super
·
Utrustning Har ju lånat en sadel som Legat bra på min häst men ska lämna igen den imorgon då ägaren plötsligt kommit på att hon behöver den på...
Svar
5
· Visningar
773
Senast: Sorgsen
·
Utrustning Hejsan! Diskuterade sadlar med en stallkamrat och hur olika personer gör med sadlar. Har ni en sadel som är utprovad till just er häst...
Svar
6
· Visningar
758

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka