Jaha, så är det det där med sadlar igen...suck

Sv: Jaha, så är det det där med sadlar igen...suck

Hur gammal är din globus? Det ska skilja i bomvidd mellan de äldre och nyare nämligen så om den du pratade med trodde du hade en äldre globus i 38 så förstår jag också om de hade ett lite begränsat utbud, de ska ligga på runt 120 grader. Nyare är mycket smalare.

Min Globus är strax över ett år gammal.
Köpte den ny i Maj förra året.

Har fått hjälp av en duktig tjej idag som uttryckte sig som så, "Han är stor men han är ju ingen ELEFANT din häst!" :p

Och vid första anblick så ser sadeln trång ut, men när man kikar närmare (och är kunnigare) så är min sadel för stor!
Det är därför den klämmer tydligen, jag har trott att den åker upp och klämmer men tydligen är det så att den pressas ut, kläms ihop och sedan trycker :crazy:
Hon såg också hur hästen arbetade med sadeln på och tyckte liksom jag att han inte verkar helt nöjd.

Sen gjorde jag en dum sak...
Provade hennes Amerigo i strl Vid bom, 17''.
Den satt såklart som ett smäck och han gick som en gud! :love:
Man riktigt kände hur han arbetade bättre med ryggen och ville själv gå i form utan att jag tyckte jag gjorde nått!
Såklart är denna sadel till salu och då det är en Amerigo så är den inte gratis... Så det får nog bli en lite billigare begagnad men passande sadel.
Jag har ju egentligen inte råd att köpa ny sadel alls, har precis flyttat och själva flytten var ju jättedyr plus att jag bytt jobb och då har det blivit glapp med löner och så.
Taskig timing helt enkelt...
Bara det är en bra sadel som passar oss så är jag nöjd, en lyxsadel som jag drömmer om (Amerigo eller Ideal Icelandic) kan man ju köpa sen när man är rik/har en superlön eller har vunnit på lotto :D

Enklaste är väl att ringa ngn av sadelutprovarna och kika.
Är ju bra mycket lättare att hitta en mindre sadel än en större iaf :)
Fick även omdömmet att han har bra manke och lång rygg så han borde inte ha några svårigheter att hitta sadel till egentligen då han har ett bra sadelläge.

mätte alfa häromkvällen och hon kan inte ha sadel som är mer än 42 hellre 40-41 har ni några tips? Gärna bomlös men andra tips mottages tacksamt! Jag tycker att hon är rak i ryggen, hon har obefintlig manke.. skickar med en bild så ni ser henne..'

larssonnyrhstar013.jpg

Min kompis hade samma problem med sin superkorta islänning,
hon hade en ST espaniola till den. Tror den var 42cm om jag inte minns fel.
Hästen är avlivad sedan några år så jag kan ej mäta hur lång han var.

Jag hade en Kentaur kari i 16,5 " och 4 i bomvidd till min superkorta lilla silversvarta tjej, men sålde den då jag inte riktigt trivdes med den och dessutom blev sjukskriven.

Funderar på vad som kan tänkas passa henne nu när hon senare ska sättas igång, i fall jag inte hittar nåt bättre alternativ får det bli en Kari igen i samma strl.

Hur är Kentaur sadlarna?
De ser fina ut men har aldrig ridit i en sådan...

Vad skönt att det inte var för att den var för liten som den satt fel.....!!

Ibland är det man tror egentligen pga tvärtom...om du fattar :)

Taskigt med Amerigon.....den ser väldigt trevlig ut och är säkert lika bra men ibland får man ju bara väänta....

Min vännina provade en draupnir SP Flex, normal bom, på sin häst och hon blev förälskad i den !
Men hästne behövde en vidare bom....och det verkar inte finnas några på marknaden alls......begagnade alltså :)

Så det blev en Stubben Tristan CS, begagnad, istället, den hade hon provat innan och tyckte då den var bra.

Jag har nyss köpt en Diddi dyna special som jag är enormt nöjd med.Har lite ont i kroppen så den var som en dröm att sitta i.Har även en Kentauer Kari som ev är till salu.Välvårdad & skön att rida i.Köpt ny av KÅ.Hör av er om det finns intresse.:)

Visst är syntetsadlar bra men för guds skull köp inte horse saver!
Det är dynga rent ut sagt! Funkar som leksadel till gunghäst möjligtvis.
Har haft en sådan och den var rent kass. Då var den ändå ny.

Men finns ju många andra, fina sadlar i syntet

Och mina HorseSaver Island för dryga tusenlappen är hårt använda i 6 resp 7 år och håller bra fortfarande. Liksom ryggarna på 20+ -hästarna som har dem.

Suveräna extrasadlar eftersom de töjer sig till betesrunda hästar som (nästan alltid :o) är för breda för sin ordinarie sadel. De är raka men kan byggas om till svängda med liggunderlagsbitar mellan sits och bossor.

Men de hjälper inte ryttaren ett dugg med sitsen om man har behov av det.

kl

Har någon provat Lillhästen i Stav´s budgetmodels saldel? Alltså den som heter Ulan island för 1450 kr?
Är den bra?
Sen om man jämför mot ex Hööks billiga sadel, vilken är bäst av de två?

Ulan-sadeln är det bästa lågprisalternativet i läder, runt 100 grader och med korta ortspetsar, neutral bom. Passar ganska många hästar men är "lågprissadelstum" förstås.

KL.
Någon som har testat en Wellington greenline på islandshäst? Isf, vad var det för storlek och typ av häst och hur kändes den? Är riktigt sugen på en då den ser väldigt skön och stadig ut.

Det har du rätt i ser jag nu, brukar faktiskt lägga den något längre bak.
Han har ju relativt lång rygg så man behöver ju inte slänga upp sadeln på halsen direkt.
Men sen får man passa sig så den inte kommer för långt bak, tyngdpunkten i denna sadeln hamnar lite längre bak än vad som är meningen, man hamnar inte mitt i sadeln utan något längre bak.
Det är rätt synd faktiskt.

Pratade med en sadelutprovare ang detta och enligt honom så var detta tyvärr ett "problem" med Glói sadlarna, att tyngdpunken inte är mitt i sadeln.
Så det måste man också ha i åtanke när man lägger sadeln på ryggen, för det är inte bra om det blir för mycker tyngd för långt bak, såklart.

Men jagar ju ny sadeln nu, har tänkt höra med en lokal sadelutprovare och se vad de har att erbjuda. Fick ju min gamla Pioneersadel såld nu så nu har jag några extra tusenlappar att lägga på min nya sadel! :D

Hittade du någon sadel när KÅ var till er?

Vad funderar du på för ny sadel då?:)

Jag ska prova en ny till seifur imorgon :banana:,
har inte riktigt bestämt om jag ska behålla globusen som extrasadel eller om jag ska sälja bort den.

Vi har även funderat på att köpa en diddidyna el dyl att ha som
'igångsättningssadel' nu när flisan o lycka ska igång så småningom.

Vi får se hur det blir :-)

Jag är inte helt säker på att det är en Wellington greenline, men i a f.
Den är en av mina favoritsadlar men den passade inte Rodi, den glappade bak, dock inte lika mycket som Dominusen.

RodiW238.jpg

Den passar "normalbyggt" arabsto
GhiaElin286.jpg

Helt OT men vad roligt att se dig till häst! :)
Jag tror inte jag sett så många uppsuttna bilder på dig.

Knapprån :)

Någon som har Star Trekk Espaniola till sin islandshäst?
Berätta... :laugh:

Tack

Knapprån :)

Någon som har Star Trekk Espaniola till sin islandshäst?
Berätta... :laugh:

Tack

Jag har inte, men två bekanta hade till sina islänningar och de var supernöjda med dem! Dessa båda hästar finns inte längre kvar, men en av dem har kvar sadeln och använder den nu på sin nordis som hon håller på rida in.

Tack, är så sugen på en sådan nämligen :laugh:

Nej hon kom ju aldrig :(

Men får försöka med Mustang iaf, är ju mycket enklare då kan man åka dit och få den hjälp man behöver och de har avsatt god tid för själva provningen.
Och ev kunde de ta emot min gamla sadel så att den nya inte bli lika dyr, hoppas att detr går att göra så.
Och sen har jag ju 3000:- extra att lägga på sadeln nu när jag fick min gamla pioneer såld! :D

Liknande trådar

Utrustning Hej! Innan massa kommentarer att ta ut sadelutprovare, jag ska det men vill bara kolla om det finns möjlighet att rida öht med...
Svar
0
· Visningar
501
Senast: liiinnea
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
1 940
Senast: super
·
Utrustning Har ju lånat en sadel som Legat bra på min häst men ska lämna igen den imorgon då ägaren plötsligt kommit på att hon behöver den på...
Svar
5
· Visningar
773
Senast: Sorgsen
·
Utrustning Hejsan! Diskuterade sadlar med en stallkamrat och hur olika personer gör med sadlar. Har ni en sadel som är utprovad till just er häst...
Svar
6
· Visningar
758

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka