Sv: Jaha, så är det det där med sadlar igen...suck
Min Globus är strax över ett år gammal.
Köpte den ny i Maj förra året.
Har fått hjälp av en duktig tjej idag som uttryckte sig som så, "Han är stor men han är ju ingen ELEFANT din häst!"
Och vid första anblick så ser sadeln trång ut, men när man kikar närmare (och är kunnigare) så är min sadel för stor!
Det är därför den klämmer tydligen, jag har trott att den åker upp och klämmer men tydligen är det så att den pressas ut, kläms ihop och sedan trycker
Hon såg också hur hästen arbetade med sadeln på och tyckte liksom jag att han inte verkar helt nöjd.
Sen gjorde jag en dum sak...
Provade hennes Amerigo i strl Vid bom, 17''.
Den satt såklart som ett smäck och han gick som en gud!
Man riktigt kände hur han arbetade bättre med ryggen och ville själv gå i form utan att jag tyckte jag gjorde nått!
Såklart är denna sadel till salu och då det är en Amerigo så är den inte gratis... Så det får nog bli en lite billigare begagnad men passande sadel.
Jag har ju egentligen inte råd att köpa ny sadel alls, har precis flyttat och själva flytten var ju jättedyr plus att jag bytt jobb och då har det blivit glapp med löner och så.
Taskig timing helt enkelt...
Bara det är en bra sadel som passar oss så är jag nöjd, en lyxsadel som jag drömmer om (Amerigo eller Ideal Icelandic) kan man ju köpa sen när man är rik/har en superlön eller har vunnit på lotto
Enklaste är väl att ringa ngn av sadelutprovarna och kika.
Är ju bra mycket lättare att hitta en mindre sadel än en större iaf
Fick även omdömmet att han har bra manke och lång rygg så han borde inte ha några svårigheter att hitta sadel till egentligen då han har ett bra sadelläge.