Jaha, så är det det där med sadlar igen...suck

Sv: Jaha, så är det det där med sadlar igen...suck

Jag antar att du menar Baldur sadeln och inte Globus? Baldursadeln kostar nämligen 11.900 och är på annons i islandshästen...

Det är ju Karin jag har haft ute och Baldursadeln som jag antagligen köper i morgon (den för raka ryggar).

//julia

Du måste berätta mer om den när du får den!
Jag har en Kentaur vidd 4 sominte passar oss längre, är lite nyfiken på Baldur...

Nu har jag använt min sadel några gånger och jag är JÄTTENÖJD! Den är superskön att rida i, man sitter perfekt rakt över hästen och jag känner hans rygg betydligt mer än vad jag gjorde i KenTauren. Den glider inte fram utan ligger jättebra på honom, och allt verkar toppen!

Sen kan jag ju inte svara på hur Baldursadeln för svängda ryggar är, för jag antar att det är den du funderar på då eftersom du har en KenTaur nu? Men den är säkert lika skön den =)

Jag är som sagt jättenöjd.

//Julia

Har också en Baldursadel och kan bara hålla med, den är väldigt skön och ligger kanon på min ena islänning med kort rak rygg.

Kan passa på att rekommendera KÅ om man får lov, som jag upplevde som en mycket seriös och professionell sadelutprovare med målet att hitta rätt sadel till varje ekipage - inte att kränga sadlar till varje pris.

kl

Har någon provat Lillhästen i Stav´s budgetmodels saldel? Alltså den som heter Ulan island för 1450 kr?
Är den bra?
Sen om man jämför mot ex Hööks billiga sadel, vilken är bäst av de två?

Har spanat in en bomlös short back dressyr till mitt ungsto med kort rygg. någon som har erfarenhet av dessa? Såldes av softsaddles innan.

Hmm jag skrev en lång sadeltråd igår som verkar tagits bort, synd, trodde inte jag bröt mot några regler där.
Men men

Min kille börjar växa ur sin Globus Glói, x-vid bom (38 grader), 17,5 tum.
Så har börjat kolla efter större sadlar, vet ni vilka sadlar som är vidare än denna? För tydligen är detta den vidaste Globus Glóin iaf...

Var någon som tipsade om att man kan plocka ur lite ull i sadeln och således göra den bredare, men sänker inte det värdet på sadeln jättemycket?
Och gör det verkligen sadeln bredare?

Problemet är att den är lite trång fram - åker upp - det kommer att bli ett tryck bak. Då är det väl bommen som är trång eller?

Vad har ni för bra tips på breda sadlar?

När jag letade efter sadel ringde jag också Karin Åberg så hon kom och provade ut sadlar! jag köpte då också en Baldur sadel, och den är jag jätte nöjd med!:D
Tycker man får lagom stöd i den och den är skön att rida i...

Har spanat in en bomlös short back dressyr till mitt ungsto med kort rygg. någon som har erfarenhet av dessa? Såldes av softsaddles innan.

Provade den men vi kompade inte så jag köpte ingen. Har provat många bomlösa utan att trivas i dem. Har nu en masterback dressyr på prov och fick en helt ny häst. Suveränt och inte dyr heller. Dessutom jättekort och eftersom nuvarande träningshäst är dryga 130 cm utan varken manke eller särskilt mkt rygg så är det en av få modeller som funkar på honom. Jag som är reumatiker får inte ont av att rida i sadeln och man sitter korrekt på hästen. PMa om du vill veta mer...

Hur vid är den sadeln?
Tänkte om den ens finns i vidare än 38 grader?
Grader är väl alltid grader oavsett sadel och märke?

Är från Karin jag köpt min Globus faktiskt :)
Den passade jättebra då, men det var då det.
Har pratat med henne lite smått men det är ju en bit för henne att åka ner hit så jag får se lite hur jag gör.

Benämningen på bomstorleken är i centimeter och inte i grader.....
Grader finns oxå men då är det tal om 90, 105, 110 osv.....

Man ska inte vara säker på att en bom som är 33 i en sadelmodell passar alla hästar som bör ha bomstrl 33.....

Jag tycker det är stor skillnad på hur vid bommen är på olika sadelmodeller, även om själva numret är samma.

Okej, för det står 38 på den och är X-vid bom.
Vad motsvarar det i cm då? För bommen är ju inte 38 cm bred :p

Bangsi, prestige har jag för mig har någon ganska bred modell,
men jag tror de är lite för svängda för Draumur,
eftersom han kan ha globus och de har raka bommar.

Gå in på globussports hemsida o kika,
har för mig att det stått på ett ungefär där vilka gradantal de olika bomstrl har.

Ja han har ju rätt rak rygg så det är till att hitta ngt passande även för en rakryggad herre som honom.

Tack för tips! Skall kika på deras sida.

Crown Jessica och Albion K2 är ett tips att kika närmare på, särskilt crownen sägs vara vida i sina storlekar. Finns en hel del trådar om du söker under utrustning och dressyr.

Jodå, det är faktiskt cm som anges när det står 32, 33, 36, 38 osv.....

Men man mäter ju inte som vi tänker oss att man mäter kanske.

För det första TROR jag man SKA mäta INNAN sadeln är färdig, dvs direkt på själva bommen.

Och sen TROR jag man mäter från ortspetsarna eller vad det nu heter......
Det är heller inte rakt över, vidden, man mäter utan hela vägen runt....från spetsen till andra spetsen...

Och då kan det nog stämma med centimeter.....

Testa med ett måttband får du se :)
Det kanske int eblir exakt men det går väl itne heller för som sagt, jag tror man egentligen skall mäta innanför lädret så att säga......men jag är itn säker.

Det börjar kännas lite lätt hopplöst detta, har just suttit i telefon med en duktig sadelutprovare på ett stort företag som säljer islandssadlar.
Enligt honom så hade de nästan inga sadlar som var vidare än Glói 38 :(
De hade kanske 2-3 stycken men då var de direkt upp i 20.000-klassen :crazy:
Och så sa han att det är ju en VÄLDIGT bred häst som kräver 38 eller större, tycker inte min kille är så vid egentligen men uppenbarligen måste han ju vara det.

Nog är han stor och hyffsat proportionelig men ändå.

Ser han supervid ut? (Till höger)
27869409.jpg

Skulle ni säga att han har rak rygg? Nu spännar han ju upp sig lite men det är bästa nyaste bilden jag har.

Här är bild på ryggen och hans nuvarande sadel, detta är från i vintras och då passade sadeln ok.
25894800.jpg

Några tankar?

Senast ändrad:

Hur vid är din Baldursadel?
För visst är Tytte också modell grövre?

Hur vid gradmässigt är Gloí i 38an? Har en sadel nu som sägs vara bredare, men har inte helt graderna i huvudet...

Liknande trådar

Utrustning Hej! Innan massa kommentarer att ta ut sadelutprovare, jag ska det men vill bara kolla om det finns möjlighet att rida öht med...
Svar
0
· Visningar
501
Senast: liiinnea
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
1 940
Senast: super
·
Utrustning Har ju lånat en sadel som Legat bra på min häst men ska lämna igen den imorgon då ägaren plötsligt kommit på att hon behöver den på...
Svar
5
· Visningar
773
Senast: Sorgsen
·
Utrustning Hejsan! Diskuterade sadlar med en stallkamrat och hur olika personer gör med sadlar. Har ni en sadel som är utprovad till just er häst...
Svar
6
· Visningar
758

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka