Jaha, så är det det där med sadlar igen...suck

Sv: Jaha, så är det det där med sadlar igen...suck

Någon som provat Baldur sadeln??

Vad tror ni passar Gauti bäst?

Glubus gloi, Baldur eller kentaur sadlarna?

kl

Sparkar igång den här igen.. Har nu ridit Tytte några gånger i en KenTaur 16,5", bomvidd 3 (lånar av stallkompis), men den är liiite för smal. Personligen gillar jag kentaursadlarna mycket, men behöver i så fall en st 4 i bomvidd.

Har hittat en globus gloi, st 17", bomvidd 38, vad tror ni om det? Den lär ju vara lite vid i början, men då har han ju utrymme att muskla sig, kan ju bulla upp med fårskinn i början.

Tyttes rygg är (när han är i balans i sina växtfaser) hyfsat rak (efter manken), hög manke och rätt bred rygg. Just nu är han lite överbyggd och ryggen något svängd, men det rättar nog till sig snart. När han arbetar lyfter han ryggen fint. Här är senaste bilden på honom.

Här var han hyfsat i balans, men ung o mkt omusklad

här var i feb

Vad tror ni?

Senast ändrad:

På min tjej passade en Wellington Elit väldigt bra.. Men det är ju inte en islandsadel, kanske är det en sån du vill ha?

Vet du hur bred kentauren är i grader?

Tror att du är inne på rätt spår iafll. Globus, KenTaur, Pioneer, Amerigo, Wellington, Kieffer osv, tror jag är de formerna du skall kolla efter. Beror ju lite på vad för bossor du vill ha och hur lång han är.

Fast att globus och kentaurs sadlar skulle ligga lika väl på samma typ av rygg har jag mycket svårt att tänka mig. Globus är raka i sina bommar,
Kentaur något svängda. :)

KenTauren ligger ju bra, så då kanske globusen är för rak då? Vad säger ni om en county icelandic? Vet någon var man kan läsa lite om den, hittar inte...

Jag minns inte på rak arm vart jag senaste läste om county,
jag tror det var agersta? Fast den kan nog ligga under dressyravdelningen kanske?

Tror den är ännu mer svängd än kentaur, om jag minns rätt.

Jag tror att, om kentaur passar, så är globus för svängd ja.

Du menar att globusen är för rak eller? Eller har jag missuppfattat allting?

Hur är Hilbar sadlarna? Någon som vet?

Om du kan tänka dig en bomlös (denna har smal midja och är väldigt bra, ser inte ut som bomlös och är bra kvalité) så rekomenderar jag en Sensation som säljs av softsaddles i sverige (bara googla så hittar man) dom är välkända för att ligga bra på just isisar av alla slag, och även vara bra gångartssadlar.

Då har man fördelen att inte behöva oroa sig över att sadeln inte passar när dom ändrar sig på samma sätt, och även en som funkar för isisars lite speciella byggnad ;)

Dom som säljer dom här i sverige har isisar själva och är väldigt trevliga med snabb och bra email kontakt :)

G3 modellen har jag tänkt att köpa så fort jag sålt min gamla isis sadel!
Ser ut såhär...
(bild lånad av softsaddles)

Finn i lite andra modeller också.
Man kan ändra stigläder fästena jättemycket, så kan alltid få en bra sits, och dom är designade av en distansryttare så är väldigt sköna :)

Lycka till!

Var själv intresserad av Sensation sadeln men på nästan varje bild så ligger den över bogarna. För samma pris får man en Star Trekk

Senast ändrad:

*kl och delvis trådkap*

Min Zaldi Isafold ligger bra på Dökkvi. Den är stabil och vad jag kan se ligger den an med jämnt tryck utmed hela längden. Men jag sitter som en kråka i den. Stigläderfästena sitter för långt fram så att jag hamnar i stolsits och det känns inte som att det finns något riktigt bra jämnviktsläge. Det är lätt att hamna för långt bak med rumpan. Vilken sadel tror ni skulle passa på Dökkvi?

DSC00510.jpg

Hej!

Jag måste köpa en sadel. Hittills har jag kunnat låna en fin sadel av en stallkompis när jag ahr tränat Tytte, men nu när det är tänkt att han ska gå lite mer med sadel, så känns det fel att låna den så mycket. Jag behöver alltså införskaffa mig en sadel. Det som var så bra med den här lånade sadeln var att den passade Tytte så bra. Det är en 17" equipe, bomvidd vet jag inte.

Jag vill inte köpa en billig dålig sadel till Thytur, utan tycker att det är viktigt att han får en sadel som ligger bra på honom redan från början. Problemet är ju att han kommer att förändras mycket, så antagligen kommer jag att behöva sälja den senare och köpa en ny. Därför vill jag ju helst inte att det ska vara en allt för dyr första sadel, även om det viktigaste är att den ligger bra och är bekväm för min lilla prins. Jag vill absolut inte ha en bomfri sadel.

Saken är ju också den att jag ska ha barn i januari. Visst kommer jag att försöka träna Tytte så länge det går, men han kommer åtminstone vila två-tre månader runt dec-feb. Sen är tanken att jag ska sätta igång honom mer ordentligt, och då kanske han redan har ändrat sig så mycket att sadeln inte längre ligger bra.

Min första tanke var att köpa en linear rebel one sadel efter att ha sett den på SM förra året. Där kunde man ju byta ut delar av sadeln när hästen växte, och det hela lät bara allt för bra för att vara sant. Men den verkar inte riktigt ha kommit ut på marknaden än, och det känns lite lurigt, så jag avvaktar nog på den fronten.

Vad säger ni, hur gör man? Jag tänker mig kanske en KenTaur eller en Globus som första sadel, kan man hitta en begagnad så är det ju det bästa. Ska jag ta ut sadelutprovare eller ska jag bara mäta själv och prova? Är det verkligen klokt att köpa en sadel i det här läget? Om inte, hur ska jag kunna träna honom med ryttare då? Usch, jag avskyr allt som har med sadlar att göra, det är bara så besvärligt!

//Julia

Jag hade en KenTaur till min förra pålle, och jag älskade den sadel då den har stora knästöd och det är något som jag vill ha på min nästa, så funderar på en KenTaur igen, då jag är på jakt efter en ny....men är ändå lite inne på Top reiter, men min är rätt kort i ryggen och då känns det som att kentaur kommer passa bäst då den finns i 16,5" som jag hade på min förra, dock var den för smal för min nya pålle :(

kl

suck, kollade kentauren med en st större i bomvidd och den låg inte bra... kentauren är nog lite för svängd för honom ändå trots allt...

Det blir till att hitta en rakare sadel, några förslag förutom globusen? Någon som vet ngt om hilbar sadlarna?

//Julia

Jag har provat en Hilbar men gillade den inte. Påminner om Top Reiter-sadlarna. Det känns som om man sitter uppepå på något sätt. Sen tror jag inte att de är så vida.
Top Reiter brukar väl vara rätt långa?

Jag har haft två Kentaur kari´ sadlar som båda blev sneda i bommen.dock fick man ut på garantin efter lite trassel. Har just nu en Hrimnir och wintec 500 dressyr med stora knä stöd,tror att wintec pro dressyr är rakare. Jämfört med en Globus så tycker jag det är mkt mer sadel för pengarna! En stor fördel är ju oxå luftstoppningen,och koppjärnen..

Jag har en Lettir och är supernöjd med den, den har visserligen svängd bom men den finns även med rak bom. Är supernöjd! Kanske ngt du kan prova?
Jag tycker att den ligger väldigt bra på många typer av hästar...

Jag har en Lettir och är supernöjd med den, den har visserligen svängd bom men den finns även med rak bom. Är supernöjd! Kanske ngt du kan prova?
Jag tycker att den ligger väldigt bra på många typer av hästar...

Kan bara hålla med. Jag har rakbom på min och den ligger så här på Örn

Med lettir

Med Kentaur karí (Som var för svängd, bomvidd 3)

Tycker helt klart du ska pröva en lettir, sen är de super sköna att rida i.

kl

Nu har jag haft kontakt med K Åberg o får besök av henne i slutet på april!

Karin var hos mig för ett par veckor sedan. Det var genom henne jag provade Hilbar-sadeln.
Hon har bilen full med sadlar. Säkert hittar du något.

*kl*
Vill bara inflika att Lettirsadeln är den skönaste sadeln jag någonsin suttit i. Extrem närkontakt med hästen, jag älskade den!

Liknande trådar

Utrustning Hej! Innan massa kommentarer att ta ut sadelutprovare, jag ska det men vill bara kolla om det finns möjlighet att rida öht med...
Svar
0
· Visningar
501
Senast: liiinnea
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
1 944
Senast: super
·
Utrustning Har ju lånat en sadel som Legat bra på min häst men ska lämna igen den imorgon då ägaren plötsligt kommit på att hon behöver den på...
Svar
5
· Visningar
773
Senast: Sorgsen
·
Utrustning Hejsan! Diskuterade sadlar med en stallkamrat och hur olika personer gör med sadlar. Har ni en sadel som är utprovad till just er häst...
Svar
6
· Visningar
758

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka