Jaggen dopad på Elitloppet

Sv: Jaggen dopad på Elitloppet

Stämmer det att preparatet är förbjudet i Frankrike?:confused:
Sen en annan sak,om jag minns rätt så går Galliers kontrakt på Jaggen ut vid årskiftet?

Hmm..

Mitt svar vart helt konstigt!
Det var inte alls så jag skrev..

Jag skrev en fundering om detta med Gallier/ägaren och uppfödaren!

Kan det vara så att Gallier med vilje försöker att svärta ner ryktet om Jaggen för att förstöra framtida avelsplaner och inkomster för ägaren?

Det är ju vad jag förstår en infekterad historia med besöksförbud och allt. Leasing går ut 07

För inte kan Gallier vara så dumma att dom behandlar hästen innan dom ska starta i ett av de största loppen!?

Nä, jag tror nog att dom försöker att sabba för ägarna
För jag tror att risken för att stoägaren världen över drar öromnen åt sig vad gällande Jag de Bellout om han nu ska vara smärtstillad i alla lopp! Vad är det för gener att föra vidare?

Så skulle jag nog tänka.

Tror att detta är ett medvetet elakt sätt att förstöra!
Vad tror ni?

Jag tror snarare så att de nu håller på att mjölka ur Jaggen allt somgår,och lite till :crazy: .PdA,Elitloppet och USA...Det programmet har ju aldrig någon annan häst haft.

Hmm, jag vet inte jag..

Dom blir ju tvungna att betala tillbaka prispengarna, så dom kan ju inte vinna på det egentligen. Mer än de hederspriser som dom vägrar att ge tillbaka då förståss..

Nä, jag tror att det är ett fult spel!
Hur som helst är det för jäkligt! Jag lider med hästen som tvingas att utstå denna behandling han får av dessa vidriga människor.

Hoppas att dom får ett mycket kännbart straff!

"kl"

Jag har jobbat en del i Frankrike, Italien och varit på praktik i USA... Svensk travsport är enligt reglementet den renaste enligt min uppfattning (sedan tror jag inte att svenskarna är så tvättrena som vi tror:smirk: ) och självklart ska ingen häst kunna vinna när den går på smärtstillande / prestationhöjande och så vidare, men samtidigt tycker jag otroligt synd om de som åker dit utan att så att säga vara skyldiga...

Enligt tränaransvaret godkänner man boxen på tävlingen när man skriver på papperet, men hur många av oss tränare kan egentligen påvisa om det finns någon substans i boxen som är dopingklassat (så kallat sabotage)? Jag själv är skitskraj rent ut sagt att jag ska åka dit, jag vet absolut med mig att jag, självklart, inte dopar min egen häst, men däremot vet jag inte om någon amatör "råkar" tappa något i boxen när han är inne och tränar sin häst två dagar innan, visserligen mockar han ur boxen sedan, men det kan ju mycket väl bero på det...

Lite offtopic kanske, men jag tycker det är skrämmande samtidigt som jag absolut tycker att de som slarvar eller är skyldiga ska åka dit rejält och eftersom bevisen är svåra måste man ju dra alla över en kam...

Vad gäller det aktuella fallet nu så är det skandal att det händer i elitloppet av alla lopp, jag håller inte med om att det är samma sak som att det händer under en vanlig tävlingsdag. Elitloppet är loppet då svensk travsport visar de svenska (även ointresserade) det bästa av vad travsporten har att erbjuda, allas ögonen riktas mot travet... Vilket det tyvärr inte gör på vanliga travdagar... Jämför med all övrig idrott, folk åker dit på doping, men det är i OS och VM som det blir rubriker. Min pojkväns lag lämnade dopingprov för några år sedan, de spelade i division 2 (fotboll) och fyra stycken i laget åkte dit, det blev en notis i lokaltidningen, medans det skulle bli ett jäkla liv om Zlatan skulle visa sig vara dopad...

Jag själv tvivlar starkt på att blixten slår ner två gånger på samma ställe, och det är väl lite väl blåögt att tro att man ska kunna få igenom bortförklaringar som inte finns i två av världens största travlopp? Förklaringen nu var en av de sämre jag hört. Behandlar man hästen med ett preparat tar man väl reda på vad som gäller för det? Åtminstone gör jag det oavsett om jag tävlar i Sverige eller Danmark... Att Gallier dessutom ringde och var väldigt noga med att ta reda på vilka reglerna var gör det ju ännu konstigare... Borde han inte frågat om det aktuella medlet då? "Skyldig och skyldig..." Jo, Tjena, skyldig är han uppenbarligen så det skriker om det...
Vad beträffande den andra dopingen har jag väl inte all fakta på bordet, men man kan säkert köpa både foderföretag och en annan tränare för att få igenom sina förklaringar:smirk: Nä, bort med skiten, oavsett vilken tränare... Att köra sin häst dopad i världens största två travlopp är INTE acceptabelt.

Actrhiraz skrev:
Vad beträffande den andra dopingen har jag väl inte all fakta på bordet, men man kan säkert köpa både foderföretag och en annan tränare för att få igenom sina förklaringar:smirk: Nä, bort med skiten, oavsett vilken tränare... Att köra sin häst dopad i världens största två travlopp är INTE acceptabelt.

Fast när det gäller foderföretaget så fick ju Ronden tag på en burk med samma Batch-nummer och körde en test på det i Uppsala och hittade ju faktiskt substansen som inte skulle vara där (och som man fann i Jaggens kropp). Så i det fallet var det nog faktiskt så att Gallier vad oskyldig.

chicasweep skrev:
Tänkte lika. Undra om Jaggen är så bra, om han inte kan vinna utan att va dopad vill säga:confused: "lite elak får man vara":devil:

Han har ju tjänat 40 miljoner. Och han lär ju inte ha varit dopad hela tiden. Självklart är det en bra häst. Man kan inte ta vilken häst som helst och slänga i lite smärtstillande och tro att man kan vinna Elitloppet bara för det.

Nafayette skrev:
Kan vi inte be Tifo översätta åt oss??
HAr för mig att h*n kan franska..
Pour les dirigeants français, il n'est pas question, non plus, de juger la décision suédoise. «Chaque fédération est totalement autonome dans l'application de ses règlements» commente Jacques Chartier, avant de poursuivre cependant : «Par contre, nous sommes solidaires des décisions prises. Si les sanctions prononcées par la société suédoise sont communiquées à l'U.E.T., nous les appliquerons également. C'est ce que stipule l'accord international que nous avons entre nos sociétés de courses.»

Det finns ingen anledning för franska intressen att ifrågasätta det svenska beslutet. "varje förbund är självständigt i sin tolkning av sina reglerna", säger Jacques Chartier, innan han fortsätter: "vi ställer oss bakom besluten. Om beslutet presenteras inför UET, kommer vi att tillämpa dom. Det är innebörden i den internationella överenskommelsen mellan de olika ländernas travorganisationer."

À 18 h 30, Christophe Gallier nous a déclaré : «Après sa sortie à Caen et dix jours avant d'aller courir l'Elitloppet, le vétérinaire de Jag de Bellouet, le docteur Beaumont ; a effectué, comme nous le faisons parfois, une mésothérapie (1) au cheval, dans lequel il y avait du diclofenac. Logiquement, en observant un délai de dix jours avant la course, il n'y a aucun problème. Mais, malgré ce délai de rémanence respecté, le cheval s'est retrouvé positif. C'est donc, uniquement, un problème de rémanence.»

Klockan 18:30 sa Cristophe Gallier: "Vid tävlingen i Caen, 10 dagar innan Elitloppet, behandlades Jag de Bellout av veterinär Beaumont, med mesoterapi (en form av underhudsbehandling), där diklofenac ingick. Med en karenstid på 10 dagar var detta helt OK,men hästen gav ett positivt svar på dopingtesten ändå. Det är alltså endast en fråga om (brott mot) karenstid."

Ursäkta att jag inte svarat tidigare.

/tifo

Senast ändrad:

Tack tifo för att du dig tid att översätta.! :bow:

*kl*

Jag har fått höra att dopingtesterna från Kymi GP är klara,
och att de tre första testades utan anmärkning.
Tyvärr har jag inte lyckats att finna någon officiell sida som kan bekräfta detta men jag hoppas att min källa har rätt.

Ha en skön helg racinglovers! :)

Mikkelibanan i Finland drar tillbaka sin inbjudan till Jaggen.
Jaggen hade ju tänkt att attackera världsrekordet där.
Och inte heller blir det något Hugo Åbergs heller för honom.
Han börjar att bli svårmatchad den hästen?

Källa

Liknande trådar

Trav Hej, har lite funderingar kring kuskar o trav. Finns det regler för hur ung/gammal man får vara för att få köra lopp med stor häst samt...
Svar
2
· Visningar
315
Senast: Unafraid
·
Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
991
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
719
Senast: tara
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 096
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Svullen över ögonen