Sv: Jaggen dopad på Elitloppet
"kl"
Jag har jobbat en del i Frankrike, Italien och varit på praktik i USA... Svensk travsport är enligt reglementet den renaste enligt min uppfattning (sedan tror jag inte att svenskarna är så tvättrena som vi tror:smirk: ) och självklart ska ingen häst kunna vinna när den går på smärtstillande / prestationhöjande och så vidare, men samtidigt tycker jag otroligt synd om de som åker dit utan att så att säga vara skyldiga...
Enligt tränaransvaret godkänner man boxen på tävlingen när man skriver på papperet, men hur många av oss tränare kan egentligen påvisa om det finns någon substans i boxen som är dopingklassat (så kallat sabotage)? Jag själv är skitskraj rent ut sagt att jag ska åka dit, jag vet absolut med mig att jag, självklart, inte dopar min egen häst, men däremot vet jag inte om någon amatör "råkar" tappa något i boxen när han är inne och tränar sin häst två dagar innan, visserligen mockar han ur boxen sedan, men det kan ju mycket väl bero på det...
Lite offtopic kanske, men jag tycker det är skrämmande samtidigt som jag absolut tycker att de som slarvar eller är skyldiga ska åka dit rejält och eftersom bevisen är svåra måste man ju dra alla över en kam...
Vad gäller det aktuella fallet nu så är det skandal att det händer i elitloppet av alla lopp, jag håller inte med om att det är samma sak som att det händer under en vanlig tävlingsdag. Elitloppet är loppet då svensk travsport visar de svenska (även ointresserade) det bästa av vad travsporten har att erbjuda, allas ögonen riktas mot travet... Vilket det tyvärr inte gör på vanliga travdagar... Jämför med all övrig idrott, folk åker dit på doping, men det är i OS och VM som det blir rubriker. Min pojkväns lag lämnade dopingprov för några år sedan, de spelade i division 2 (fotboll) och fyra stycken i laget åkte dit, det blev en notis i lokaltidningen, medans det skulle bli ett jäkla liv om Zlatan skulle visa sig vara dopad...
Jag själv tvivlar starkt på att blixten slår ner två gånger på samma ställe, och det är väl lite väl blåögt att tro att man ska kunna få igenom bortförklaringar som inte finns i två av världens största travlopp? Förklaringen nu var en av de sämre jag hört. Behandlar man hästen med ett preparat tar man väl reda på vad som gäller för det? Åtminstone gör jag det oavsett om jag tävlar i Sverige eller Danmark... Att Gallier dessutom ringde och var väldigt noga med att ta reda på vilka reglerna var gör det ju ännu konstigare... Borde han inte frågat om det aktuella medlet då? "Skyldig och skyldig..." Jo, Tjena, skyldig är han uppenbarligen så det skriker om det...
Vad beträffande den andra dopingen har jag väl inte all fakta på bordet, men man kan säkert köpa både foderföretag och en annan tränare för att få igenom sina förklaringar:smirk: Nä, bort med skiten, oavsett vilken tränare... Att köra sin häst dopad i världens största två travlopp är INTE acceptabelt.