Jaggen dopad på Elitloppet

Sv: Jaggen dopad på Elitloppet

Borde vara samma regler i alla länder! Som svar på ovanstående om smärtstillande så pratar jag om promillar o ynka spår av medel som hittas. Tror inte så små mängder som ibland hittas gör nån större skillnad, en tiondel hit el dit i prestation. :cool: Givetvis ska det vara lika för alla men är det verkligen det? Hade jag haft råd hade mina hästar oftare blivit behandlade, käkat glukosamin och andra prestationshöjande medel för jämnan. Var går gränsen för doping? Måste det vara smärtstillande el räcker det m prestationshöjande medel?

*knapplån*

Förr var preparé det stora franska travmodeordet. Numer är det preparat...:crazy:

Lilla Lina skrev:

*Knapplån* (trots citatet)

Är det så det har gått till så har han brutit mot karenstiden, vilket i sig är konstigt eftersom han lär ha förhört sig med Peter Forsberg ganska noga om vilka regler som gäller i Sverige, så ska han ha ett ordentligt straff. Man kan ju tycka att straffet ska vara lika hårt som det J-O Persson fick efter att Åkres Lurifax var positiv när han vann på Vincennes. Även då handlade det om att tränaren missat att Frankrike hade en kortare karenstid för det aktuella medlet än Sverige, fast tvärtom då. Vad fick J-O för straff?

Ingen kan väl vara så korkad att man startar en häst som man medvetet dopat när man är rätt säker på att vinna och man VET att det tas dopingprov, eller?

Jag tycker det är väldigt ledsamt att detta händer i de stora loppen, det blir så mycket negativ pubicitet, men samtidigt visar det att vi jobbar hårt för att hålla vår sport ren och inte accepterar att hästar tävlar när de är påverkade av mediciner. Men egentligen är det väl inte värre än att Selldahir S.G var positiv i ett vanligt lopp på Jägers i maj? Eller att Per Lennartsson hade två positiva prov på ganska kort tid?

Två positiva prov under samma år efter att ha stått som vinnare i de två största loppen i Eurpoa för äldre hästar är en skamfläck, det första ska man dock inte lasta Gallier mer för än de tränare som fick positiva prov i "krafft-skandalen" för några år sedan. Jag försvarar inte på något sätt att man tävlar med en medicinerad häst, men reglerna ska vara lika för alla.

Genom åren har det varit en del svenska som missat karenstider i utlandet, bl a Rival Damkjaer i Holland... Jag kan förstå problematiken när man tävlar i andra länder och reglerna skiljer sig år. Det bästa vore om det så snart som möjligt kunde bli gemensamma regler åtminstone i Europa, USA är väl redan ett förlorat land i kampen mot doping?

Vad gäller Ehlert så håller jag med både Lines och gulan, jag kan inte förstå hur han kan få hålla på. Vad ska krävas för att han ska bli avstängd på livstid?

Senast ändrad:

Red Mile skrev:
*knapplån*

Förr var preparé det stora franska travmodeordet. Numer är det preparat...:crazy:

Vilken insyn har du i fransk travsport som ligger till grund för detta inlägg? Eller är det bara ett försök att vara lustig? De tar väldigt många fler dopingprov än vi i Sverige. Fransk travsport är faktiskt på flera sätt sundare än den svenska.

Preparé körs för övrigt i Sverige varje dag, det är ju också ett mycket allvarligt brott mot vårt reglemente...

solros skrev:
Vilken insyn har du i fransk travsport som ligger till grund för detta inlägg? Eller är det bara ett försök att vara lustig? De tar väldigt många fler dopingprov än vi i Sverige. Fransk travsport är faktiskt på flera sätt sundare än den svenska.

Preparé körs för övrigt i Sverige varje dag, det är ju också ett mycket allvarligt brott mot vårt reglemente...

Nej, min inblick i fransk travsport är mycket begränsad och ytlig.
Att "världens bästa häst" befunnits dopad i två av världens största lopp inom loppet av ett halvår överskuggar dock logiskt tänkande för närvarande.
Högst troligt är väl också att Jaggen kommer att ha befunnits dopad även i Kymi GP.
Jag tycker väldigt synd om Max Flukt som tvingades att stånga sig blodig mot Jaggen som inte tävlade under rättvisa förhållanden.
Jämför gärna med när skidåkaren Per Elofsson jagade en dopad Johan Muehlegg och aldrig vart sig själv efter det.

Naturligtvis så ska jag inte dra alla inom fransk travsport över en kam, och jag ber om ursäkt om "lustigheten" var opassande.
Men kretsen kring Jag de Bellouet vill jag aldrig mer se eller höra talas om igen, de har bränt alla sina broar hos mig.

Det är mycket orättvist när man inte tävlar på samma villkor. Din parallell till Muehlegg-Elofsson tycker jag dock inte är jämförbar. Muehleggs dopning handlade om ren prestationshöjning, han blev ju inte trött.

I Elitloppet var Jaggen smärtstillad, på samma sätt som Selldahir S.G. och Order by Fax varit, samt ett helt gäng till... Om han nu skulle visa sig vara positiv i Finland också (finns egentligen inget som tyder på det), så var det inte så att Max Flukt sprang mot en fantomhäst medicinerad så den inte kunde bli trött, utan en "återställd" till sitt "fräscha" skick.

Det är inte mindre förkastligt, men just ur "knäckar-synpunkt" så är det väl en skillnad?

*KL*

Läste just på Aftonbladets hemsida om detta... Hur korkad får man vara?! :mad: Är inte direkt någon travmänniska längre, det är rätt många år sedan jag jobbade med trav, men jag blir ändå arg och ledsen, och framförallt BESVIKEN, när jag hör talas om sånt här! Inte bara inom travet, förvisso, utan inom alla sporter. Doping och sport hör inte varandra till, det är bara fega förlorare som använder sig av icke tillåtna preparat... Såna som vet att de inte kan vinna utan. :(

Smärtstillande medel lurar hjärnan till att tro att det som förut gjorde ont inte längre är skadat. Och är kroppen hel så kan den jobba hårdare, så resultatet av att använda smärtstillande medel när man tränar blir att man kan fortsätta träna på topp fast någon del av kroppen egentligen inte håller. Därför måste mer smärtstillande medel till hela tiden, annars kommer hjärnan på att den där kroppsdelen som gjorde ont förut, den är nog fortfarande skadad ändå. Dessvärre så finns det en gräns för hur länge man kan lura hjärnan, och framförallt finns det en gräns för hur länge man kan pressa en skadad kroppsdel till max innan den går sönder ordentligt. Att människor gör det mot sig själva är en sak, även om det också är förkastligt i min mening, men att göra sånt mot en annan varelse tycker jag är så jäkla elakt och fegt att det finns inte ord för det! :mad: Men sen finns det ju också folk som medicinerar sig själva/sina hästar för att de inte ska känna den naturliga smärtan som kommer i t.ex. löp, när kroppen är helt slut och det inte finns något kvar. Det är t.ex. inte helt ovanligt att soldater använder sig av smärtstillande preparat i långmarscher, för att helt enkelt komma "i mål" utan att stupa.

*kl*

Den som kan franska kan läsa Galliers försvarstal HÄR!
Jag kan inte franska, men kompisen påstår bla att Gallier skyller på att svenskarna har korkade dopingregler.
Men en korrekt översättning kanske kommer i någon travmedia framåt dagen?

Jag blir så fruktansvärt besviken! :(
Det här skadar verkligen sportens anseende!

Ska man starta i ett annat land så är det väl inte minst för sin egen skull som man bör ha stenkoll på vad vilka karenstider etc som gäller, så att det (som Gallier nu påstår) inte sker några misstag!?
Men man börjar ju undra, först PdA och nu Elitloppet...

Vad gäller Ehlert håller jag med i vad många andra skrivit. Hur länga ska karln få hålla på?

-94 blev Mats Rånlund avstängd i 3 månader efter att hästen Lina Bella visat positivt dopingprov i ett premielopp. Preparatet var butta och mängden var som ett litet korn. Hästen var dålig i premieloppet, travade som en kråka och klarade inte tiden. Hästen hade heller aldrig medicinerats med butta och ingen av boxgrannarna eller hagkompisarna heller. Hur hästen fått i sig butta är än idag oklart men det var tydligen tal om sabotage.
Jaggens två positiva dopingprov inom bara några månader tycker jag visar på antingen total nonchalans eller rent slarv, i vilket fall som helst tycker jag verkligen straffet ska svida ordentligt. Att dopingreglerna är olika i olika länder kan vara klurigt men då får man ju se till att man har informerat sig innan man åker dit och ta seden dit man kommer. Visst finns det vissa grejer jag också tycker är lite tramsiga med svenska dopingregler men det är inte frågan om prestationshöjande eller smärtstillande medel jag pratar om då.

Red Mile skrev:
*kl*

Den som kan franska kan läsa Galliers försvarstal HÄR!
Jag kan inte franska, men kompisen påstår bla att Gallier skyller på att svenskarna har korkade dopingregler.
Men en korrekt översättning kanske kommer i någon travmedia framåt dagen?

Kan vi inte be Tifo översätta åt oss??
HAr för mig att h*n kan franska..
Provar att PM:a

AM

Att dopingreglerna är olika i olika länder kan vara klurigt men då får man ju se till att man har informerat sig innan man åker dit och ta seden dit man kommer.
Ja....och svenskar är väldigt snabba på att "ta" seden dit man kommer. Det märker vi som jobbar och bor i annat land då svenskar och svenska hästar kommer och skall starta här i Italien:rofl:
gulan

*knapplån*

Gallier medger att hästen tillförts Diklofenak enligt travnet.se som tydligen översatt Paris Turfs artikel som jag länkade till tidigare.

travnet.se - länk.

gulan skrev:
Ja....och svenskar är väldigt snabba på att "ta" seden dit man kommer. Det märker vi som jobbar och bor i annat land då svenskar och svenska hästar kommer och skall starta här i Italien:rofl:
gulan

Visst är det så! Det fanns/finns ju hästar som inte var särskilt märkvärdiga i Sverige som vart 30-40 meter bättre i utlandet. Jag antar att jag inte ska nämna några namn här?

Kommer heller aldrig att glömma den svenska travstjärnan som alltid såg ut som någon brutit några ben på honom, men som vann ett av världens på den tidens största lopp överlägset i en oklanderlig aktion....:smirk:

Om Jaggen väljer att åka över till Meadowlands så får ju kretsen kring hästen lite friare händer att experimentera då New Jerseys dopinglagar är förhållandevis generösa.

Ta seden dit man kommer var det.... ;)

Tycker att det ör otroligt beklagligt att detta ska hända. Speciellt i ett storlopp som Elitloppet som verkligen har många ögon på sig!

Hur f*n kan man vara så otroligt, urbota dum att man tror att man bara kan dopa sin häst rätt upp och ner, och komma undan med det?
Sen att Frankrike må ha annan syn på det, det ändrar ändå inget!

Startar man i ett lopp, om det så är ett pyttelitet skitlopp eller Elitloppet, då ska man inte starta en dopad häst! Det tillhör sunt förnuft och sportsmanna anda att man startar på lika villkor!
Annars kan alla ha sina egna regler!

Jaggen var dopad i Pd'A, dopad i Elitloppet, dopad även i Kymi Grand Prix???

OM han är dopad även i Kymi, borde då inte Gallier stoppas från att komma in på Sveriges (eller Nordens) travbanor på livstid då?
Vill Trav-Sverige att det ska komma upp feta rubriker om dopade hästar i travlopp i vårat land?
Är det den reklamen vi vill sända ut till alla?
Travsporten har redan dåligt rykte, borde vi inte städa upp och se till att det blir markant bättre??

Sen, såg igår på "Vinnare Plus" i TV4+, om en snabbintervju med Gallier, och han svar på om han var skyldig var något i stil med (kommer inte ihåg ordagrant pga klockan var så mkt men) att-
"Skyldig, och skyldig. I Frankrike har vi en helt annan syn på detta"

Jaha??!!? Men kör dina lopp i Frankrike då och proppa i hästen massa skit, men kom inte hit och starta dopade hästar!!!

Jag skulle ALDRIG kunna få för mig att dopa en häst bara för att få ta den "chansen" (eller ska man säga risken?) att vinna lopp och prispengarna och sedan tro att man inte kommer att bli upptäckt??

HALLÅ, detta är år 2006! Jag antar att dopingproven inte sker genom att veterinären luktar provet:crazy:

Sen att Lets Go skulle vara dopad också, det är verkligen ofattbart det också!
Tänk vilka andra hästar som hade kunnat vara med ist för dom två idioterna?
Victory Tilly hade kanske kunnat få sin plats om inte självmedicineraren Gallier trängt honom:mad:

Hoppas VERKLIGEN att detta inte skadar travsporten, och framförallt Elitloppet allför mycket!

Undrar vilken häst "Red Mile" syftar på? Före min tid? Typ före -87:D

Nu har det hänt igen att Jaggen är dopad :(
Jag säger bara stackars häst :cry:

EmmaSH skrev:
Vad har din avsky mot Björn att göra med detta???
Kan han hjälpa att Jaggen och Lets Go var dopade? :confused:
Tycker faktiskt synd om Både Björn & Olle som inte fick möta publiken som vinnare utan att det ska behöva bli såhär......

Man kan ju också fråga sig hur Gallier vågar att ge sin häst diverse preparat när han vet att han har ALLAS ögon på sig, speciellt efter Prix d'Amerique.
Jag tycker att han är helt blåst om han kan han kan komma till Sverige och Elitloppet och tro att han kan komma undan med en dopad häst

Liknande trådar

Trav Hej, har lite funderingar kring kuskar o trav. Finns det regler för hur ung/gammal man får vara för att få köra lopp med stor häst samt...
Svar
2
· Visningar
315
Senast: Unafraid
·
Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
991
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
719
Senast: tara
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 096
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Svullen över ögonen