Jägare sköt två hästar av misstag

Man får ju verkligen hoppas att jägaren blir av med vapenlicensen även om det uppenbarligen inte är brottsligt att skjuta hästar. Kan man inte skilja på en häst och ett vildsvin så har man inget med en bössa i handen att göra.
 
Jag är inte förvånad ett dugg faktiskt..många jägare som inte borde vara jägare. Förstår inte varför det inte är polisiärt, kunde lika gärna varit två människor.
Nej, två människor ser inte ut som ett par grisöron som sticker upp ur sådden, så det är nog att överdriva. Dock tycker jag att det är fel att skjuta när man inte är 100% säker på vad det är för djur.
 
Jag är inte förvånad ett dugg faktiskt..många jägare som inte borde vara jägare. Förstår inte varför det inte är polisiärt, kunde lika gärna varit två människor.

Hur tragiskt det än är kan man ju bara döma det som hänt, inte sådant som kunde ha hänt om det var värre.
 
Jag vet inte hur det är i det aktuella fallet. Men det är numera lagligt att använda termiska sikten, vid vildsvinsjakt. Detta är något som regeringen godkänt trots att jägarförbundet avrått. Det har hänt olyckor med dessa sikten tidigare, där tom människor fallit offer.
 
Helt fruktansvärt. Själv tycker jag det är rätt stor skillnad på shettis och vildsvin. Förstår inte att man jagar om det är så pass mörkt att man inte kan urskilja djuret tydligt.
Jag håller helt med dig. Men, det är svårt att jaga vildsvin och nu så här på hösten ringer säkerligen var och varannan bonde till områdets jägare, och är förtvivlade för vildsvinen bökar och förstör grödorna. Vildsvin är nattaktiva så det är på natten som de är lättast att upptäcka.

Senare på hösten när det blir tillåtet att släppa löshund, då går det att hitta dem även på dagen, men det är verkligen långt ifrån alla jakthundar som klarar av den uppgiften.
 
Skrämmande det var ju inte länge sen en jägare i kalmartrakten tog fel på kronhjort och rådjur. Känns som om jägare idag skjuter först och kollar sen .
 
En hel del jägare borde inte jaga men jag tycker det är vanskligt att säga något i det här fallet. Det skjuts över hundratusen svin årligen och att det någon gång blir fel kan man nog inte undvika. En liten shetlandsponny har samma storlek och ganska lik kroppsform när den går och betar som ett vildsvin och med lite dåligt ljus och på en plats där man inte förväntar sig hästar kan jag se att en förväxling kan ske om man har riktig otur.
 
En hel del jägare borde inte jaga men jag tycker det är vanskligt att säga något i det här fallet. Det skjuts över hundratusen svin årligen och att det någon gång blir fel kan man nog inte undvika. En liten shetlandsponny har samma storlek och ganska lik kroppsform när den går och betar som ett vildsvin och med lite dåligt ljus och på en plats där man inte förväntar sig hästar kan jag se att en förväxling kan ske om man har riktig otur.
Absolut. Men TVÅ?
 
Helt otroligt. Som jägare ska man ju inte bara veta VAD man skjuter på, utan också VAR på djuret man skjuter. Man brassar liksom inte bara på medan man blundar. Skotten ska träffa där de gör bäst effekt och där djuret lider minst. Kan man inte ens se skillnad på en ponny (!) och ett vildsvin - hur ska man då se var man skjuter?
 
Absolut. Men TVÅ?
Det var inte så att han först sköt en häst, fort´satte jaga och lyckades skjuta en till utan som jag förstod artikeln sköt han dem samtidigt. Det är såklart något som inte får hända men olyckor kan hända ändå utan att jägaren varit grovt oaktsam eller vårdslös. Det stod också i artikeln att polisutredningen angående jaktbrott redan är nedlagd.
 
Bedrövligt. Om skytten inte kunde se att det var 2 ponnyer hur skulle skytten ha kunnat avgöra om det var sugga, sugga med kultingar eller galt lite väl stor skillnad på årgris och liten A ponny.

Visst är en stor gris och en liten ponny lika vid skymningen och på håll, har själv trott att jag helt plötsligt fått en extra ponny i hagen när det vid närmare koll visar sig vara ponny och stor galt i hagen.

Utan att känna till detta fallet så tror jag risken är större att det går åt helskotta fel när jägaren inte känner till marken det jagas på.
 
Hur tragiskt det än är kan man ju bara döma det som hänt, inte sådant som kunde ha hänt om det var värre.
Är man så vårdslös att man inte ser vad man skjuter och skjuter på måfå så kan man skjuta vad som helst, det är liksom det som är grejen med att detta är ganska allvarligt. Nu var det tur att det inte var människor som sköts.

Dom jägare jag känner får övht inte skjuta om dom inte är extremt säkra på vad det är dom skjuter huruvida dom har kultingar eller liknade. Ser dom inte exakt vad det är så får dom inte skjuta, svårare än så är det inte. Denna människan ska inte vara jägare helt enkelt.
 
Det var inte så att han först sköt en häst, fort´satte jaga och lyckades skjuta en till utan som jag förstod artikeln sköt han dem samtidigt. Det är såklart något som inte får hända men olyckor kan hända ändå utan att jägaren varit grovt oaktsam eller vårdslös. Det stod också i artikeln att polisutredningen angående jaktbrott redan är nedlagd.
Man kan inte skjuta dom samtidigt, som om skotten skulle gå igenom den ena och in i den andra med ett skott, knappast. Jägare får inte skjuta om dom inte exakt vet vad det är dom skjuter, dom får inte tro vad det är, dom måste veta. Och att skjuta två stycken, då är det ingen olycka, då är det rent vårdslöst.
 
Man kan inte skjuta dom samtidigt, som om skotten skulle gå igenom den ena och in i den andra med ett skott, knappast. Jägare får inte skjuta om dom inte exakt vet vad det är dom skjuter, dom får inte tro vad det är, dom måste veta. Och att skjuta två stycken, då är det ingen olycka, då är det rent vårdslöst.
Inte alls osannolikt, en del hundar dör just så plus att kulan kan ändra riktig i kroppen men mest kända fallet tror jag är skottet som döda både en älg och efter det en skidåkare.
 
Är man så vårdslös att man inte ser vad man skjuter och skjuter på måfå så kan man skjuta vad som helst, det är liksom det som är grejen med att detta är ganska allvarligt. Nu var det tur att det inte var människor som sköts.

Dom jägare jag känner får övht inte skjuta om dom inte är extremt säkra på vad det är dom skjuter huruvida dom har kultingar eller liknade. Ser dom inte exakt vad det är så får dom inte skjuta, svårare än så är det inte. Denna människan ska inte vara jägare helt enkelt.

Fast det är ju en jäkla skillnad på att bedöma hur bra det är att någon har ett gevär och är ute och skjuter sådant de inte kan identifiera mot att det ska vara ett polisiärt ärende.

Man får skilja på äpplen och päron.

Det är ju även skillnad om jägaren skulle skjuta hästar med vilje och av misstag. Det hade ju blivit polisiärt om det varit med vilje.
 
Nu vill jag väl inte försvara jägaren, för ja men bör vara helt säker på vad man skjuter och det gjordes helt klart fel här. Men jag kan till viss del förstå misstaget. Jägaren hade fått uppgifter om att det inte fanns några tamdjur på marken. Hästarna stod och betade på att havrefält. En betande ponny i ett havrefält (som är ganska högt såhär års) kan absolut se ut som ett vildsvin.

Sen hur jägaren tänkt säkerställa att det inte var en sugga med kultingar kan man ju undra...:meh:
 

Liknande trådar

  • Artikel Artikel
Hästnyheter En jägare sköt på söndagsförmiddagen en häst. Polisen har upprättat en anmälan om jaktbrott.
Svar
0
· Visningar
304
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Jägaren som av misstag sköt två shetlandsponnyer i Kalmartrakten för att han trodde det var vildsvin har nu fått sitt straff.
Svar
0
· Visningar
264
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Jägaren som av misstag sköt två shetlandsponnyer då han trodde det var vildsvin har nu fått sin dom.
2
Svar
23
· Visningar
2 344
  • Artikel Artikel
Hästnyheter B-tränaren Amanda Löfqwists häst Pirlo var anmäld till ett montélopp på Dannero under söndagen. Men hästen fick inte starta...
Svar
0
· Visningar
619
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp