Jag vill inte vara så trött 😭

Kan inte göra någonting. Knappt skriva ens. Ångesten sliter mig i stycken för jag blir så arg och frustrerad på mig själv. Fick nyss ett meddelande om ett hundtäcke jag har till salu. Orkar inte ens svara trots att jag vill. Jag orkar ingenting. Hela dagen har jag legat i sängen utom när jag släpat mig upp för att kissa hundarna och mata marsvinen. Jag har flera meddelanden att svara på men jag kan inte. Det är så jävla lätt men jag kan inte

Men jisses vilken tråkig och lite hjälpsam läkare! Typ "testa att äta lite mera bananer"....

Tyvärr är det ju ofta så att man måste kämpa sig till att få hjälp från sjukvården, om man inte lider av något helt öppenbart akut som ett brutet ben t.ex... Om du orkar så skulle jag fortsätta tjata om det med ferritinen tills att de gör någonting med det så du får se om det blir någon skilnad. Och det med blod i urinen låter ju inte bra alls...
Ja, verkligen. Som alla andra 😞 Jag hade kanske mått en liten gnutta bättre av en klase bananer i veckan för där är ju mer bra än kalium i dem, men jag klarar bara att äta banan några gånger om året pga konsistensen. Om det inte är i marängsviss, men då blir det ju bara onyttigt istället. Och oavsett så är ju inte bananer någon mirakelkur som löser alla mina problem.

Jag vet inte var jag ska vända mig mer med ferritinet för alla säger nej. Det är blodgivning men det får jag inte pga piercingar 😞 Alternativt göra det på mig själv, men det är något helt annat än piercingar :nailbiting:

Det var inte mycket blod vad jag kunde läsa mig till, men det tyder ju ändå på att något är fel. Så jag får väl gå sätta mig på något iskallt och ”hoppas” på att det blir värre så jag kan få antibiotika. Förra gången lyckades jag tjata mig till antibiotika trots att det var så lite som visade fel och då försvann det där dimmiga och väck i hjärnan som jag har igen nu

Känner verkligen med dig.. Har också fått tillbaka helknasiga blodprov och läkare som ryckt på axlarna åt värden som låg långt ifrån referens. Sen dess har jag försökt läsa på själv, men riktigt trist att det ska vara så.

Håll koll på kaliumet, jag fick rejäla kramper en gång pga lågt kalium, sjukt otäckt.
Lågt kalium är inte bra alls eftersom det kan påverka hjärtat. Men brist är åtminstone enkelt att åtgärda med hjälp av tillskott.

Har ni någon gång utrett din sköldkörtel ordentligt?

Saxat från livsmedelsverket

Kaliumbrist

Brist på kalium är mycket ovanligt men kan uppstå till exempel vid långvariga diarréer eller användande av vätskedrivande läkemedel. Kaliumbrist leder till trötthet, muskelsvaghet och rubbningar av hjärtrytmen. Kaliumbrist kan även leda till depression och förvirring.
Visst är det sjukt?! Förra gången jag var inne så frågade läkaren om jag hade sjukvårdsutbildning och jag bara nej, men jag måste ju veta vad som händer eftersom ingen annan bryr sig. Det är samma med veterinärer.

Jag har för mig att kalium låg tre siffror under referensvärdet så det är inte mycket, men det har legat däromkring sedan jag började med litium så det är ju inte omöjligt att det varit lågt innan dess också, bara det att ingen har testat det. Jag visste att det kan leda till trötthet men depression och förvirring har jag inte läst innan och jag är ju båda. Hjärtat är okej för de tog EKG i fredags. Ska kolla upp kaliumtillskott!

Nej, jag tror inte att de har utrett den någon gång. Bara tagit prover. Den har legat ganska normalt innan så jag tror att det är pga litiumet den har ballat ur lite. Men både min bror och en äldre släkting har/hade graves och så har vi lite andra autoimmuna ”roligheter” i släkten också

Kollar provsvaren igen och TSH har sjunkit från 3,7 till 0,65 på tre månader och när jag tittar längre bak så har det legat uppåt 5,5 så det är ju ett rejält dyk

Visst är det sjukt?! Förra gången jag var inne så frågade läkaren om jag hade sjukvårdsutbildning och jag bara nej, men jag måste ju veta vad som händer eftersom ingen annan bryr sig. Det är samma med veterinärer.

Jag har för mig att kalium låg tre siffror under referensvärdet så det är inte mycket, men det har legat däromkring sedan jag började med litium så det är ju inte omöjligt att det varit lågt innan dess också, bara det att ingen har testat det. Jag visste att det kan leda till trötthet men depression och förvirring har jag inte läst innan och jag är ju båda. Hjärtat är okej för de tog EKG i fredags. Ska kolla upp kaliumtillskott!

Nej, jag tror inte att de har utrett den någon gång. Bara tagit prover. Den har legat ganska normalt innan så jag tror att det är pga litiumet den har ballat ur lite. Men både min bror och en äldre släkting har/hade graves och så har vi lite andra autoimmuna ”roligheter” i släkten också
Ja det är skittrist rent ut sagt. Nu har jag en bra läkare som till och med förstått att för mig fungerar det inte att jämföra med de normala referensvärdena eftersom jag får problem av brist långt innan de klassas brister, men har som sagt träffat alldeles för många som inte ens brytt sig när värdena är i botten.

Men det finns de som förstår att vi människor är olika, och att vi reagerar olika på brister.

Kollar provsvaren igen och TSH har sjunkit från 3,7 till 0,65 på tre månader och när jag tittar längre bak så har det legat uppåt 5,5 så det är ju ett rejält dyk
Jag är tyvärr för dåligt insatt för att förstå vad det betyder. Men det finns en sköldkörtelförening, det kanske går att kontakta dem för hjälp att tolka?

Ligger inom referens (5.5 är utanför referens, så det är bra att det sjunkit från det) och det är ju så att värdena faktiskt inte konstanta. De påverkas av om man blir "vanligt" sjuk.

Mitt tsh-värde kan ignoreras eftersom jag utöver levaxin äter liothyronin och det ska vara som det ser ut.

1688665633033.jpg

Mittenbilden så var jag dyngdålig, långfökylning och feber i flera veckor. Ändrade noll i medicineringen, vare sig liothyroninet eller levaxinet men när jag blev frisk och tog nytt prov efter någrs veckor, så gick värdena tillbaka mer till mitt normala.

Ja det är skittrist rent ut sagt. Nu har jag en bra läkare som till och med förstått att för mig fungerar det inte att jämföra med de normala referensvärdena eftersom jag får problem av brist långt innan de klassas brister, men har som sagt träffat alldeles för många som inte ens brytt sig när värdena är i botten.

Men det finns de som förstår att vi människor är olika, och att vi reagerar olika på brister.
Mamma tycker att jag ska byta psykläkare men jag tror inte att jag vågar för han är inte direkt dålig så jag känner att risken att få en sämre läkare är jättestor. Vanliga läkare har jag fått ny typ varje gång men inget händer. Det petas lite här och lite där, men ingen försöker/vill se någon helhet i allting. De bara skickar iväg mig med att det är normalt trots att där är stjärnor på felaktiga värden överallt

Ligger inom referens (5.5 är utanför referens, så det är bra att det sjunkit från det) och det är ju så att värdena faktiskt inte konstanta. De påverkas av om man blir "vanligt" sjuk.

Mitt tsh-värde kan ignoreras eftersom jag utöver levaxin äter liothyronin och det ska vara som det ser ut.

Visa bifogad fil 122876

Mittenbilden så var jag dyngdålig, långfökylning och feber i flera veckor. Ändrade noll i medicineringen, vare sig liothyroninet eller levaxinet men när jag blev frisk och tog nytt prov efter någrs veckor, så gick värdena tillbaka mer till mitt normala.
Så du tycker att en så stor förändring ska struntas i när jag mår så dåligt som jag gör, har sköldkörtelproblem i släkten och äter medicin som många gånger påverkar sköldkörteln negativt?

Så du tycker att en så stor förändring ska struntas i när jag mår så dåligt som jag gör, har sköldkörtelproblem i släkten och äter medicin som många gånger påverkar sköldkörteln negativt?
Enligt vad du säger så ligger dina värden inom referens och du har inte -vad jag sett- listat några symptom som tyder på sköldkörtelhaveri = knappast sköldkörteln som är orsak eller bidragande orsak till trötthet/ångest eller övriga problem.

Även om nån medicin du äter möjligen påverkar värdena, så är det ju enligt provsvaren inte i gigantisk utsträckning iom att du ligger inom referens.

Att äta liothyronin och levaxin när det inte behövs är definitivt inte bra för kroppen och med sköldkörtelvärden inom det normala så vore det väldigt märkligt om någon läkare skulle sätta in behandling.

Enligt vad du säger så ligger dina värden inom referens och du har inte -vad jag sett- listat några symptom som tyder på sköldkörtelhaveri = knappast sköldkörteln som är orsak eller bidragande orsak till trötthet/ångest eller övriga problem.

Även om nån medicin du äter möjligen påverkar värdena, så är det ju enligt provsvaren inte i gigantisk utsträckning iom att du ligger inom referens.

Att äta liothyronin och levaxin när det inte behövs är definitivt inte bra för kroppen och med sköldkörtelvärden inom det normala så vore det väldigt märkligt om någon läkare skulle sätta in behandling.
Jag har inte sagt att någon ska sätta in medicin. Det äter jag tillräckligt av. Jag vill att någon läkare ska bry sig tillräckligt för att försöka se helheten och inte bara vifta bort allt som normalt när det står klart och tydligt att det inte är normalt. Om sedan sköldkörteln skulle spela in eller inte har jag ingen aning om, men jag tycker att det känns väldigt dåligt att vifta bort för höga värden först och sedan åter igen vifta bort dem när de kanske är på väg att bli för låga. Och det är redan en i tråden som har fel värden för individen trots att de ligger inom referensvärdet för majoriteten

Jag vet inte var jag ska vända mig mer med ferritinet för alla säger nej. Det är blodgivning men det får jag inte pga piercingar 😞
Du får ge blod trots piercingar, men det är 6mån mellan att du gjort en ny piercing (eller tatuering) och att du får ge blod igen.
Beroende på vad du tar för mediciner kan det nog vara ett större problem.

Angående blodgivning, man måste ju inte ge blod för att behandlas för hemokromatos, de kan ju tappa och kassera blodet också, det gör de för min kompis man som har hemokromatos. Minns inte vad det var som gjorde att hans blod inte skulle användas för donation men nånting var det, men han behöver ju fortfarande behandlingen.

Du får ge blod trots piercingar, men det är 6mån mellan att du gjort en ny piercing (eller tatuering) och att du får ge blod igen.
Beroende på vad du tar för mediciner kan det nog vara ett större problem.
Medicinerna är inga problem men piercingen är ganska ny. Jag var korkad och gjorde den när ferritinvärdena gick ned ett tag 😑
Angående blodgivning, man måste ju inte ge blod för att behandlas för hemokromatos, de kan ju tappa och kassera blodet också, det gör de för min kompis man som har hemokromatos. Minns inte vad det var som gjorde att hans blod inte skulle användas för donation men nånting var det, men han behöver ju fortfarande behandlingen.
Nej, jag vet. Men eftersom jag bara är heterozygot och därför inte har sjukdomen fullt ut så vägrar både Blekinge och Kristianstad att tappa mig för ”jag kommer ju inte att bli allvarligt sjuk”. Att jag har symptomen skiter de i 😞

Medicinerna är inga problem men piercingen är ganska ny. Jag var korkad och gjorde den när ferritinvärdena gick ned ett tag 😑

Nej, jag vet. Men eftersom jag bara är heterozygot och därför inte har sjukdomen fullt ut så vägrar både Blekinge och Kristianstad att tappa mig för ”jag kommer ju inte att bli allvarligt sjuk”. Att jag har symptomen skiter de i 😞
Det låter ju helt bakvänt, de nämner det ju till och med i ditt brev…

Det låter ju helt bakvänt, de nämner det ju till och med i ditt brev…
Eller hur! De i Blekinge ville inte ens ta emot mig och i Kristianstad sa de att de tyckte inte att ferritinet var tillräckligt högt för att göra något åt det trots att det låg en bra bit över referensvärdet då också. Kanske ska prova att ta kontakt med dem igen nu när det är ännu högre igen.
Det var som med urinvägsinfektionerna jag hade i vintras. De skulle inte behandlas för det var alldeles för lite, men så fort jag fick antibiotika så försvann mycket av förvirringen och bomullskänslan i huvudet. Men nu är det tillbaka till att jag inte ska behandlas för det är för lite 😫

Pojkvännen var tvungen att åka trots att han egentligen skulle stanna till imorgon. Jag är både ledsen och tycker att det är skönt. Jag vill ha honom hos mig, men jag är så trött och deppig och ledsen och har jättemycket ångest trots att jag fortfarande borde vara påverkad av all stesolid från igår så jag känner mig bara tråkig och jobbig. Han säger att han inte tycker att jag är det, men jag känner så ändå. Jag vill åka till honom över dagen imorgon, men jag vet inte om jag kommer orka 😞

Liknande trådar

L
  • Artikel Artikel
Dagbok En sak som jag inte kan få bort från hjärnan som jag blir så jävla ledsen för är att det är så JÄVLA orätt vist 😭 För att egentligen så...
Svar
18
· Visningar
1 973
Senast: LiviaFilippa
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 850
Senast: Twihard
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Ni som vet vem jag är IRL får gärna hålla det för er själva. Skiter i att ha nåt anonymt nick, jag har ju ändå redan ältat allt detta i...
2
Svar
36
· Visningar
8 488
Senast: _Taggis_
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Nej, att vara ny på ett jobb är verkligen inte min grej. Speciellt inte med den attityd mot en nyanställd som verksamheter har nu för...
Svar
13
· Visningar
3 496
Senast: Urigurien
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• 🎄Jul 2024🎄
  • En blick…
  • Adventskalendertråden 2024

Hund, Katt, Andra Djur