Jo, misstänkte att det var svårt att få till faktiskt eller i alla fall krävde några olika avtal att få till.Om man kan avtala sig till allt som man juridiskt "får" av ett äktenskap? Nja. Absolut inte med enbart ett "samboavtal". Men kuggfrågan är - finns det barn inblandade? Om inte kan man avtala och testamentera ganska väl. Om det är barn inblandade märks den juridiska skillnaden mer ffa arvsrättsligt.
Så länge man hänger ihop är det sak samma. När man separerar eller den ena dör är det ganska stora skillnader mellan gift och sambo. På gott och ont. Och man kan gifta sig och avtala så det blir mer likt sambo med för all del
Det gäller bara att vara överens. Och funderat på worst case scenario i tid. SÄRSKILT SOM SAMBO. Mötet tyvärr ganska många som är väldigt upprörda när de inser vad sambolagen säger och de står där med en soffa och en servis och han med bilarna, tvn, datorn och huset.
Men eftersom jag inte visste så ropade jag ju på dig. Visste inte om jag hade en "förlegad" syn på hur det funkar och det fanns bättre lösningar nu.
Men nu vet jag, tack.
Smidigt att vara gift helt enkelt