Jag vill göra nåt radikalt..

Gabbi

Trådstartare
..i vinter med min hund. Åka skidor till jobbet, eller skaffa en spark och låta hunden dra medan jag sladdar runt på medarna. Är det någon som färdas på något av sätten? Är det svårt att åka skidor med hund?
Dragsele och sånt har vi, och hyfsat stark är hon. Sen antar jag att man får jobba på rätt bra själv, men det skadar ingen kan man säga.

Sv: Jag vill göra nåt radikalt..

Jag har kört spark efter en hund (som inte drog sådär jättebra förvisso...) och målet är att göra det efter mina nuvarande också någon gång. Det är roligt och med lite pli på hunden så är det bara roligt, utan pli så är det mest... spännande =P

En gammal räv uppe på bruks funderar starkt på att hålla en draghundskurs i år, yay :)

Inget gör, men ska, på sätt och vis... Min hundvakt (som finns här på buke) är pepp på att åka skidor efter den stora vita, det ska anordnas dragkurs här i vinter och förhoppningsvis så ska det bli någonting av det. Själv har jag tänkt åka spark, dock enbart för träningens skull och ej som transportmedel.

Jag har åkt skidor efter min setter o det är skitkul :)

Några tips är att lära in höger/vänster och stanna/sakta ner. Sen har jag en nödbroms i form av koppel+stryp ;)

Jag kör spark efter våra hundar, skitkul :)
Har kopplen i ett midjebälte, och har inte varit i närheten av att dö!

Det här ska jag följa! jag har börjat dra lite med min hund men inte kommit så långt än :p Målet är att kunna åka skidor/spark efter honom :)

Har heller inte provat då vovvan inte är så gammal än men jag skulle verkligen vilja!
Var ute på lunchpromenad i ösregn häromdagen och sprang en bit för att komma hem fortare och Ebun drog som sjutton efter ett tag, ville nog hem hon också;)

Lite trådkapning: Hur ska man lära en hund att dra på ett skonsamt sätt? Vad behövs för utrustning? Till hunden tänkte jag mest på..
Funkar en "utochgå" sele (använd som spårsele) till att börja med? Då jag givetvis hjälper henne en del själv.

Jag har åkt/kört både skidor (livsfarligt när man inte är så duktig på att åka på platta marken :D ) spark och 3 hjulig sjukhus cykel.
Det farliga med spark är ifall man oturligt skulle köra på hunden,det kan bli ordentliga skador.
3 hjuling är skitkul :banana::bump::banana:

Men som någon annan sa är det mycket bra att lära in framåt,stanna och höger/vänster,mina hundar har ytterligare ett "kommando" och det är när matte står på skidor och låter AAAAAaaaaaaaaaAAAAAaaaaa oooooooooo då kastar dom sig rask i sidled för dom har lärt sig att antingen kan jag inte stanna i nedförslut eller så tappar jag balansen och kör på dom :eek::crazy:
tur man har expanderlina.

Jag har precis beställt en spark och ska testa att köra med mina vildar... har dock inte fått den ännu så jag kan inte säga så mycket mer om det än, men jag tror det kommer att bli kul, bara jag är lite noga när jag lär dem att dra.

Köpte även plastmedar till att ha vid lössnö + att medarna då inte blir så vassa, så det blir nog att ha plastmedarna på när jag kör in hundarna så minskar jag förhoppningsvis risken för skador på deras tassar...

Skidor skulle jag inte våga åka, min balans är inte superbra och med några galna beauceroner framför mig så skulle jag nog snabbt slå ihjäl mig... men spark känns mer stabilt. Vi får väl se.... men kul ska det bli! :D

Spark är superkul och relativt enkelt eftersom du inte kan korsa medarna. Det kan man göra med skidor...... Sparken är också lättdragen och du kan lätt hjälpa till själv. Nackdelen är att du helst ska ha plogade men osandade vägar att köra på. Skidor kan du ju åka i spår, skoter- eller skidspår. RAmlingsrisken kanske är större, men man lär sig ju rätt fort.

JAg har aldrig upplevt det som en risk att köra på hunden med sparken. Ofta kör man lite på sidan av hunden (som dessutom givetvis är längre fram) så man korsar liksom inte varandras spår om hunden inte springer in framför sparken. Kommandot STANNA är av yttersta vikt kan jag meddela.... Sätt aldrig fast hunden i sparken utan ha den i dragbältet, då kan hunden inte dra till skogs med sparken medan du ligger kvar i diket!

En cykelhjälm kan vara smart att ta på sig om du kör på hårda vägar eller spår. Du kommer upp i rätt bra fart så fallet kan bli rejält.

Någon är det ju (tävlas väl tom i det), frågan är bara om någon på buke vågat prova på :D

Jag åker spark bakom mina och det där verkligen roligt. Hundarna uppskattar det lika mycket som oss :laugh:

Jag använder midjebälte och ett långt koppel, har även expanderkoppel men de är lite för korta. Ena hunden har dragsele och den andre har vanlig sele med filtbrösta. Jag använde dessa kommandon; stanna (viktigaste), sidan, sakta, trava (de går gärna upp i galopp=för fort).

Mina hundar drar mig till stor del men går det tungt så hjälper jag till.
Skidor skulle jag aldrig våga testa då det springer alldeles för fort, det kanske går bättre med slalomskidor (bättre balans) ;)

Jag har även denna teknik när det gäller cykel, de drar mig istället för att springa bredvid och nu i vinter ska jag köpa släde. Sparken funkar ju bara till viss del och på isen vågar jag inte ge mig ut på.

Det var någon som skrev om plastmedar till spark, kan inte den berätta hur det funka när det testats?

Lycka till

Det var någon som skrev om plastmedar till spark, kan inte den berätta hur det funka när det testats?

Det var nog jag, jag har beställt sådana men ännu inte fått varken spark eller medar, men när jag fått det så ska jag försöka komma ihåg att recensera. :laugh:

Det finns ju en spark med medar, KickSpark.
På den har jag spänt fast skaklar.
Jätteroligt, men det får inte vara alltför mycket snö på vägen.

Det finns ju en spark med medar, KickSpark.
På den har jag spänt fast skaklar.
Jätteroligt, men det får inte vara alltför mycket snö på vägen.

Jag köpte den förra året på Brukshundcenter i Uppsala, så chansen att den kan finnas hos liknande butiker är väl stor.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 845
Senast: fixi
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 187
Senast: Farao
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 910
Senast: Snurrfian
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 999
Senast: Ceta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka