Jag vill få upp hennes hull..

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare dockan_
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 36
  • Visningar Visningar 2 184
D

dockan_

Vet att det finns många trådar om hull, men jag skriver ändå.

Just nu står jag i ett stall där de mesta ingår. Byter stall imorgon eller söndag till ett bättre.
Men jag undrar hur jag ska få upp mitt vbl i hull? Där jag står nu fodras det 3 ggr om dagen, och de stallet jag ska flytta till är 4 fodringar per dag.

Just nu ser hennes foderstat ut såhär:

Morgon;
2 kg hö
1 skopa blötlagt(En sån där kraft-skopa) korn & 3 dl kraft grund & 3 dl lucernpellets.

Eftermiddag:
5 kg hö

Kväll;
5 kg hö
1 skopa blötlagt korn, 3 dl kraft grund & 3 dl lucern.

Gav henne tidigare 2 skopor korn på kvällen, men hon käkar inte upp allt då.

Antar att höet inte är dom bästa värdena i.
Men vad kan jag få för råd från er? Är det något jag borde byta ut? Eller öka.. Behöver råd, vill att hon ska gå upp mer i vikt.
Observera att jag har haft henne i en månad snart.
Kan någon hjälpa mig?
Hon är 8årigt vbl och vi rider lättare pass till att börja med nu varje dag, klättrar en del, för att hon ej har några muskler och är i full kondition.

Sv: Jag vill få upp hennes hull..

Vad gick hon på innan du fick henne? Bete kanske? För det måste väl vara det hon fick innan som fått henne att tappa hull och sen har du bara misslyckats, än så länge, att få upp henne i vikt?
Det kan ju ta sin tid men man borde se om det går åt rätt håll efter 1månad iaf... Har det inte hänt NÅT?

Ja det kan mycket väl vara så att höet har dåliga värden. Det är HÖ iaf och inte hösilage?

Det är en varmblodstravare alltså? Hur stor? (mankhjd, vikt)
Vad användes hon till innan? Trav? Fast det kanske var länge sen?

Hon är inte så pigg på att äta mer än de hon får? Varken kraftfoder eller hö?

Proteiner är alltid bra o ge när man ska ha upp en häst i hull. 6dl lusern är inte mkt. Hade hellre bytt ut en del av kornet mot Lusern. Mina shettisar får ca ½kg lusern pellets som krubbskrammel när de stora får foder. Ett proteinöverskott är inte farligt så länge det kommer från grovfoder o Lusern räknas som grovfoder. Ger du hackad eller pelleterad Lusern?

Vad gick hon på innan du fick henne? Bete kanske? För det måste väl vara det hon fick innan som fått henne att tappa hull och sen har du bara misslyckats, än så länge, att få upp henne i vikt?
Det kan ju ta sin tid men man borde se om det går åt rätt håll efter 1månad iaf... Har det inte hänt NÅT?

Ja det kan mycket väl vara så att höet har dåliga värden. Det är HÖ iaf och inte hösilage?

Det är en varmblodstravare alltså? Hur stor? (mankhjd, vikt)
Vad användes hon till innan? Trav? Fast det kanske var länge sen?

Hon är inte så pigg på att äta mer än de hon får? Varken kraftfoder eller hö?

Hon klev av banan i december, och ägaren har inte haft så mycket tid att rida henne för att de har hänt lite olyckor å så. Hon skulle till slakt, för att hon inte dög på banan, men har nu fått en chans hos ägaren och mig som fodervärd.
Det är hö hon får just nu.
En vbltravare på cirka 160, väger väl strax innan 500 eller så.
Hon äääälskar inte lucernen kan jag ju säga, de funkar men om jag ger henne mer käkar hon nog inte upp det.. De är de. Man kan ju alltid prova men.
Finns det något mer man kan ge henne?
Kraftfodret äter hon, men ger det verkligen hull? Funderar på att byta till ett kraftfoder med mer proteiner och sådant i, är inte dt kraft groov?

Kramar

Testa lusernhack typ green power, men ge inte för mycket i början, alltså börja med mindre mängd ,full dagsdos är 3 kg för min häst för att ta exempel. Känn dig fram och håll koll på hur hästen ser ut.

Sedan tycker jag att arabia har bra svar till dig.

Jag skulle också testa med extra lucern, kanske i någon annan form. Är det dåliga värden i höet så tycker jag att lucern kan vara ett bra komplement. Kan du bedöma om det är att hon är dåligt musklad eller om hon verkligen har dåligt hull? Ofta tar man lite fel på det (vilket inte alls är något konstigt). Jag skulle också analysera höet för att få fram vad som saknas där. Det kostar lite men är absolut värt det när man har en häst som är svårfödd. Du ger ju tillräckligt med hö så det måste nästan vara där det spökar. Jag har träffat på varmblod (och fullblod) som efter tävlingskarriären har svårt att få upp hullet och det har ofta varit på grund av stress. De behöver lång tid för att varva ner efter tävlingskarriären. Du har ju bara haft hästen en månad så så länge hon inte går ner ännu mer så stabiliserar hon sig nog så småningom. Sedan kan det kanske vara idé att kolla tänderna också. Jag tänker på att hästen inte åt upp kraftfodret när hon fick mycket kraftfoder på kvällen. Verkar lite skumt. Ja, det var några tips i alla fall. Hoppas du fått några idéer nu!

På det nya stället dit hon flyttade idag får hon hösilage.
Hon är dåligt musklad det är inte något jag ser eller tar fel på. Ägaren har ju knappt ridit henne, så hon har inga direkta muskler. Nu börjar vi ju få upp konditionen lite och allt är på G.

Men hur många dl morgon & kväll ska jag ge henne?
Lucernpellets då.

Ge henne minst ett par LITER - det motsvarar ca 1.2kg. (om jag minns rätt väger pelletsen ca 600-700gram per liter)

Ta bort både korn och framförallt Grunden för att få i henne mer av lusernet (kornet kan du behålla om hästen ändå är villig att äta mycket lusern men annars skulle jag ta bort den för att göra plats åt mer lusern). Men du bör tillsätta ett mineralfoder också - det nämner du inte att du ger alls? (det lilla av Grund hon får ger inte särskilt mycket och täcker verkligen inte selenbehovet iaf)
Om du har en säck Grund hemma kan du givetvis göra slut på den - kanske kan du göra en övergång samtidigt som du ökar lusernet. Men du behöver inte vara särskilt försiktig med att öka lusern, det är som ett kraftigt hö.

Om du nu ska fodra med en hel del lusern så ska du köpa Miner VIT som mineralfoder. Och du ska ge minst 1dl om dagen kan jag säga utan att ens veta värdena i det hösilage hästen får... för jag vet att det krävs för att täcka hästen selenbehov. Sen om det blir ett litet överskott av övriga mineraler gör det inget.

ett kg lusernpellets är ca 1,5 liter (torr)

Tycker ni att jag ska ta bort kornen helt och ersätta med något annat? Vad anser ni om betfor, får de upp hullet något?

Just nu kör jag som sagt, korn, lucern & kraft grund. Funderar på att byta till Kraft groov, är de bättre? eftersom det är mer proteiner i å så.

hippo alfa är det bästa jag någonsin har gett min pålle... grån staket till nästan rund :o

min fick då fibergi bas, hippo breed och hippo alfa. sen när hon blev "tjock" bara breed och fibergi... nu har jag bytt breed till harmoni, men hon verkar inte 100 med harmoni så jag ska byta tillbaka... bara hon inte blir TJOCK hehe ;)

Enligt en bekant till mig så är det bra att komplettera korn med 1 dl havre så tillgodogör de sig proteinet i kornet lättare utan att bli heta av att äta massa havre.

Om det stämmer vet jag inte då jag alltid gett mina hästar mest havre, men om inget annat fungerar så kan det ju vara värt att prova kanske.

/M

Tycker ni att jag ska ta bort kornen helt och ersätta med något annat? Vad anser ni om betfor, får de upp hullet något?

Just nu kör jag som sagt, korn, lucern & kraft grund. Funderar på att byta till Kraft groov, är de bättre? eftersom det är mer proteiner i å så.

Som sagt, så kan det mycket väl vara så att du behöver öka proteinmängden i foderstaten. Betfor ger inte mycket protein, mest energi. Om hästen saknar energi i foderstaten så visst kan betfor hjälpa... men jag tror att du behöver öka både energi och protein och då mest det sistnämnda.
Vill du inte öka lusernet som vi alla försökt att tipsa dig om?

Om den inte gillar den pelleterade lucernen kan du ju prova med den hackade.

Om de snabbt behöver gå upp i hull så brukar jag själv köra med lucernpellets och olja (ger då minst 1 kg pellets, oftast mer)

Funderar på att byta till hackat strå. Hur många dl ska jag typ ge morgon & kväll?
Vad kostar en sån säck drygt?

Man räknar inte sånt här i dl utan i KILO. Du ska VÄGA det t ex i en hövåg. Man bör ge minst 1kg om det ska ha nån verkan. Börja med det och öka efter en månad om du inte märker något resultat.

Lusernhacket hos Krafft kostar väl ca 4-5kr/kg? Har jag för mig. Och det säljs väl i 25kg säckar? (frågar andra som minns bättre)

Liknande trådar

Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
645
Senast: Linda_A
·
Hästhantering Vi är inackorderade i ett stall och våra två hästar har fått gå ensamma bara de två. Nu är det dags för bete och förra helgen släpptes...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
11 666
Senast: Sel
·
Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 780
Senast: Gabby_Ossi
·
Foder & Strö Hej! Mitt sto har nu börjat ridas mycket mer än tidigare, o från att ha varit i normal hull i gräns till lite rund börjar hon se...
2
Svar
22
· Visningar
2 609
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka