jag vet verken ut eller in....

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Pretty_Fly
  • Startdatum Startdatum
P

Pretty_Fly

ska jag låta betäcka mitt sto eller ej?
jag vill så gärna ha ett föl efter henne, men vågar jag? det kan ju hända så mycket. jag vill inte förlora henne.
när är det för "sent"? alltså hur gamla får dom vara?
och vad skulle ni tagit för ras till varmblodstravare? jag vill nog ha halvblod tror jag.

Ingen annan än du kan ta det beslutet! Det innebär alltid en risk att betäcka sitt sto men oftast går allt bra.

Hur gammal är ditt sto?

Om du har ett varmblod men vill betäcka med ett halvblod varför inte köpa ett halvblod istället? Då slipper du dessutom risken att något skulle gå fel. En korsning vbl-hbl skulle inte tillföra aveln något. Att köpa ett föl/unghäst är oftast billigare än att föda upp en själv men jag förstår också om du vill avla på ditt egna sto. :)

hon är 12....
jag är inte intresserad av att köpa ett föl. jag vill ha en avkomma efter min häst.
jag vet väl också att det inte tillför aveln något! men jag har ju inga planer på att sälja den....

Även om du inte har några planer på att sälja avkomman nu kan det hända seker i ditt liv som gör att du måste göra dig av med avkomman! Man kan inte planera sitt liv till 100%!

Tänk lite till och prata med erfarna uppfödare så kan du kanske förstå vad jag och Hanna menar.

Risker finns alltid men de kan du inte gå och tänka på i förväg, för då ska du inte betäcka henne!
Risker finns även då du rider, hon kan snubbla och bryta benet!
Risker finns också i hagen även om det är platt mark, hon kan gå omkull och bryta nacken!
Tänk inte på alla risker, så orkar man inte leva med sin häst!
Rid, låt hästen vara ute i hagen och hon kan betäckas för att få ett föl!
Betäck med fullblod eller arab, de är hennes förfäder och cirkeln sluts, du kan vänta tills hon är ända uppemot 18-20 år, men bättre chans för dräktighet tidigare :p

men vad fan. ska inte jag få lägga föl på min häst bara för att hon är travare?!?!?!?!?!
ÅH! NU ÄR JAG RIKTIGT FÖRBANNAD!

du behöver inte reagera.
i varje tråd där det någonsin ens nämnts korsningshästar, särskilt mellan travare och andra raser, poppar det upp såna här "konstruktiva" inlägg som påpekar att travarkorsningar bara hamnar i italien på smörgåsar.

Det är inte helt riktigt, men blir du tvungen att sälja i framtiden är risken överhängande stor att så blir fallet.

Det du bör tänka på är alltså: hur ser DIN framtid ut? kommer du ha råd att hålla två hästar? i 20 år framåt?

men sedan måste du förstås även fundera på stoets lämplighet, hennes svaga och starka sidor och vad du vill göra med avkomman.
Det är alltid en risk att betäcka, vid komplikationer kan både sto och föl dö! Vill du ta risken?
fördelen med att köpa en häst som redan är född är ju att den har en av de mest riskfyllda perioderna i sitt liv bakom sig...
Men sen kan ju faktiskt både häst och människa förolyckas när som helst, olycka kan man alltid ha....

1. hästen är inte för gammal.
2. att något går fel är en risk man får ta, att ha häst är ett risk spel.
3. hlb tror jag skulle passa men det beror ju helt på hur ditt stos psyke är och var du vill ha för föl.

lycka till. jag tycker du skall ta för om du vill, upp till dig.

Självklart kan du ta föl på ditt sto! Skriv ut stammen så finns det säkert flera travkunniga här som kan tipsa dig om en bra travhingst!

Travare är ju så jättebra ridhästar, så varför skulle du korsa med ett hbl? :p I var och varannan tråd om ridning så kan man ju läsa om hur bra det går att rida travare, så varför inte fortsätta på den linjen? Då får du ju iaf en häst som har större chans att få ett bra hem om du måste göra dig av med avkomman.

jag vill ha hbl för att jag vill ha en lite grövre häst. inte så pass grov som nordsvensk men ändå grov.

jo fast chansen känns väldigt liten att jag kommer hitta en, en som dessutom passar i tempramentet.
halvblod kryllar det ju ändå av.... känns det som.

Liknande trådar

Avel Hej! Jag har ett sto som saknar en del av sin stam från hennes pappas sida. Hennes pappa och farfar står med, men alla ston saknas. Dom...
Svar
17
· Visningar
2 072
Senast: Freazer
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 448
Senast: ildiko
·
Hundträning Hej. Jag funderar på vad ni har för passitivitetstips? Min hund går upp i varv och tar extremt lång tid på sig att varva ner på nya...
Svar
12
· Visningar
634
Senast: Grazing
·
Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 447
Senast: Sedna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar