Jag var på verkningskurs i helgen...

Status
Stängd för vidare inlägg.
H

HaRLeKIn

... MKT intressant. Vi verkade hästhovar för glatta livet :D
Där fick vi lära oss att verka hovarna likadana som mustangernas. Så följden blir när man verkat en häst så o som får mkt motion, den behövs inte verkas speciellt ofta eftersom den sliter sina hovar naturligt. :idea:

Vi fick också lära oss att skor i princip dödar hoven, den får ingen känsel, och blodflödet i hoven minskar till nästan ingenting. Det var lite läskigt....

Han sågade itur hovar o visade hela uppbyggnaden, olika åkommaor m.m.

Sen berättade han även att hästar endast behöver bra hö o kanske lite mineraler som foder. (tänk på att vilda hästar klarar sig på några strån här o där o de har ett bra hull ändå.) Betfor lägger sig som en slemhinna i tarmarna o försämrar upptagningen av alla ämnen som finns i höt.

Bla, bla... jag kan prata hur länge som helst men jag ville bara dela med mig av detta jag lärt mig i helgen. :bump:

Sv: Jag var på verkningskurs i helgen...

Så roligt att du haft enbra helg! Men som alltid så är det lätt att ryckas med och tro att ens senaste lärdomar är den absoluta sanningen ...

... Du funderade aldrig på skillnaden i livsbetingelserna för en vildhäst jämfört med våra domesticerade hästar?
... Hovkunskapen du fick del av har redan kommenterats en hel del här på forumet eller rättare sagt på hästhantering. Själv tycker jag det är läskigt även med hovömma hästar.
... Självklart kan många hästar leva på grovfoder enbart, där har man stor hjälp av en grovfoderanalys. Skall hästen jobba (ridning/ körning osv) så går det åt mera energi och protein, och då kan det vara bra att veta det INNAN hästens hull och form säger annat.

Vi fick också lära oss att skor i princip dödar hoven, den får ingen känsel, och blodflödet i hoven minskar till nästan ingenting. Det var lite läskigt....
Jag skulle vilja säga att detta är en grov överdrift, i stort sett ren lögn.
Det finns forskning som visar att skor minskar cirkulationen i hoven men ingeting som är inärheten av det du nämner.
Jag har jobbat tillräckligt med både oskodda o skodda hovar för att veta att bägge har känsel.
PL

Och ett litet, litet, litet avsnitt om KÄLLKRITIK kanske hade varit bra (om inte annat så rekommenderar jag att du läser på lite om det)... :smirk:

Jag var på en Introduktionskurs, och av det du berättar känns det som att det är samma person som lärt ut. Jag funderade på att gå en helgkurs men tyckte att det kändes lite väl snabbt att lära sig verkningen på knappt 3 dagar :eek: Det är ju likadant med ex. hästens tänder, folk kan lätt på ett fåtal veckor lära sig raspa hästens tänder, men frågan är hur mkt kunskap där ligger?
Jag tror delvis på att hästen kan gå barfota, men de exemplena jag hört om och sett klarar inte varken grus eller asfalt tillräckligt bra utan skor. På mjuk mark som gräs och sand kan de flesta hästar klara sig utan en skodd hov.

Om det vore verklighet skulle en skodd häst INTE känna av tex en hovböld, märkligt nog blir de halta av den trots att hoven då i princip är död. Den häst som senast fick en rostig spik i hoven/sulan, blödde något oerhört trots att den var skodd.

Det jag tycker är läskigt, är att man påstår saker som inte stämmer med verkligheten och att den som får lära sig detta inte ser på saker och ting med lite kritiska ögon. Glöm inte att det är i slutändan hästen som får ta på sig den största delen av människans misstag.

Du har inte funderat på att börja tänka själv, och bli lite kritiskt tänkande.
Tycker såna "kurser" mest liknar religösa väckelsemöten....
"Tänk inte själv, tro bara på vad vi säger"

...eller om mustangerna verkligen VERKAS :angel:
Jag har då inte hört om att man verkar vilda mustanger :D

"Betfor lägger sig som en slemhinna i tarmarna o försämrar upptagningen av alla ämnen som finns i höt." :crazy: Men näääe!

Sverige har väldigt selenfattiga marker.. så nog behövs det lite tillskott.. Men givetvis, ett bra hö är A och O.

Jag kan bara tycka att det är märkligt att våra skodda hästar inte lägger sig ner och dör om nu fötterna redan är döda. Som vi alla vet, ingen hov, ingen häst.

Det är ju konstigt att det behövs Veterinärer med 5½ års utbildning, husdjursagronomer med 4½ års utbildning och hovslagare med 3 års utbildning, när det ju går att lära sig allt som man behöver på en helgkurs, tycker du inte?

Det där med betforn missade jag :rofl:
Undrar om det gavs ngn förklaring på hur det skulle fungera.
PL

Jag skall inte kommentera detaljinnehållet i kursen du varit på, men jag vill ge en eloge till dig för att du VILL lära dig.
Ett bra engagemang från ägare är något som hästen mår bra av, och tidigare inlägg ger väl en någorlunda nyancerad och tänkvärd bild av det du försöker lära dig, det är en komplex apparat den där hästen du har o även om du lär dig i 20 år till finns det massor kvar.
Lycka till med din hästhållning o kunskapstörst.

Ja men såg du inte förklaringen? ;)
"lägger sig som en slemhinna i tarmarna"
Ja! Betfor är ju precis som en slemhinna! :idea: :devil:

Fortsätt du att vara glad och entusiastisk åt din nya kunskap. När det har lagt sig lite så blir du formodligen lite mer kritisk. Det är ju så de flesta av oss fungerar. Det är inte riktigt så enkelt att ha en barfotahäst men det kommer du att upptäcka.

antar att jag varit på samma kurs som dig :) det var många intressanta frågor som togs upp och jag kände tyvärr att man inte fick svar på så många... det bästa med kursen var att man fick verka kadaverhovar och få se en riktig hov i genomskärning, och att man fick fördjupa sig i hur vildhästarna lever... hade verkat min häst själv ett halvår innan jag gick kursen, och kände att jag inte lärde mig så mycket nytt. det viktigaste tror jag är att om hästen ska användas till barfotagång så måste den få tid på sig att anpassa sig till det underlag den ska tränas på och att hålla rätt vinklar på hovarna.

han som höll kursen hade inga större erfarenheter av hästar innan han började med det här, och blev tyvärr lite vresig och gav dåliga svar när det gällde hästars sjukdomar som han aldrig hört talas om förut... svaret blev alltid att en rätt verkad barfota häst aldrig skulle fått dessa problem :confused: ..så jag skulle nog vilja påstå att kursen ska tas med en nypa salt och man får se det som en träff hästmänniskor emellan, och med tanke på det billiga priset och det utsökta maten så ångrar jag mig inte ;) ...ett tips: svälj inte allt med hull och hår, ha tålamod och fråga en barfotavänlig hovslagare om råd ( dom e tyvärr rätt få)

Kanske den kursledare gått en helgkurs???

Håller med en tidigare inlägg i debatten, det finns yrkesfolk med mångar års studerande och deras kunskap håller åtminstone jag högt. Vad det gäller hovslagarskolan så säger min hovslagare att de får lära sig att barfota är sundast och bäst för hästen och att när man slår på skor strävar man efter barfotahovens funktion så långt det är möjligt.

Han skor halvblodet med flapp idag samt underhåller korsningens barfotahovar på ett mycket skickligt sätt. Båda hästarna jobbar i stort sett 4 dagar i veckan vardera. Finns ingen anledning att jag skulle prova verka själv efter en kurs på några dagar eller ett par veckor. Han har 3 års utbildning och flera års erfarenhet...och en verkning kostar så lite att jag gärna tar hit honom var 3:e vecka om det behövs. :cool:

Visst är det bra att folk försöker lära sig saker men jag tycker inte att man kan låta sådana här påstående stå oemotsagda.
PL

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Jag har varit medlem här för många, många år sedan. Mycket har sedan sist. Jag har reumatiskt värk och 50% sjukersättning och jobbar...
12 13 14
Svar
278
· Visningar
26 029
Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
5 343
H
Foder & Strö På den lösdriften jag har min häst (föl) lite över 6 månader. Fick idag se analysen av det hösilaget :cry: :cry: och det är verkligen...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
5 441
Senast: Miaa
·
A
Western Snälla, innan i kommenterar, läs hela inlägget!! Jag var på alla dagar av RHC och måste bara typ berätta hur jag uppfattar det. Jag...
2 3
Svar
51
· Visningar
4 961
Senast: AkiraKun
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp!
  • Kattbilder #10