Jag tycker illa om en häst!

Sv: Jag tycker illa om en häst!

Har haft att göra med sådana där knähundar. Mitt recept är att ta ett rejält tag om nosryggen och rygga dom. Åtminstone 5 steg.
Funkar bra för mig.
Bestämt och rakt på bara - tag om nosrygg och tryck.

nej men många NH:are tycker att man inte skall handmata. Jag tror det bara var så hon menade

*kl*

För att sedan gå till TS' problem så tycker jag nog du skall försöka prata emd ägaren och förklara ditt problem. Eller ta upp det emd dina föräldrar och se om inte de som stallägare kan sägaifrån (men som att de har "sett" att hästen beter sig illa. inte att du sagt nått ;) om du farttar)

Problemet är alvarlig och en sådan svårhanterlig hst behövs "göras nått åt" för att itne bli farlig i äldre år. De måste ha respekt för människor, men jag tycker inte det är ditt ansvar att göra det. Men frågan är ju (som du säger oxå) vad man skall göra när inte hästägaren tar sitt ansvar...:smirk:

Jag tycker att du måste prata med ägaren om att detta inte fungerar längre.
Jag har som princip att om jag inte får ta tag i och säga till hästen så kan dom sköta den själv. Jag hanterar dem inte och den får inte gå med min häst om den inte är snäll.
Detta håller jag på oavsett om jag äger stallet eller själv hyr in mig.
Det finns ingen anledning att riskera liv och lem (eller täcken) för att folk tvunget ska dalta med stora djur!

Måste dock tillägga att när jag var yngre så gick min ponny med en stor och ganska "bråkig" häst. Han bet och sparkade och släppte inte ut ponnyn från hagen.
Men när jag tog ut honom så var han hur snäll som helst att hantera. Jag tror att han kände sig åsidosatt då ponnyn fick mer uppmärksamhet.
Har sen hört att han varit ett as i nästa stall och högg folk och betedde sig, så vem vet?

Dessutom är det knappast så att människor som inriktar sig på NH är sämre på att hantera hästar....otroligt drygt sagt.

Man får i alla fall det intrycket här på buke:cool:

Dessutom skulle det ju inte behövas frälsningsläror om folk kunde hantera sina hästar.

Men det handlade inte ts fråga om.
Handmatning avråds starkt ifrån av nh-fantaster har jag förstått, av nåt dunkelt skäl.

antagligen för att hästen då får MAKT över människan, det stör den totala dominansen som människan till varje tid måste utöva över den fyrfotade slaven...

*kl*
Det är väl inte särskilt ovanligt att de andra hästarna vill följa med in till maten när man hämtar sin egen, men de får ju inte bli farliga...
Jag hade nog kunnat vara i samma situation om vi inte hade haft en sån underbar ledarhäst i vårt stall!
När man kommer ut i hagen så kommer två av dem alltid fram och ska hälsa, det brukar räcka med en klapp på nosen och sen går man ifrån dem och de står kvar. När jag sen har fångat min (som numera står stilla och väntar på att matte ska komma och hämta honom, har varit omöjlig att fånga innan), så ska båda följa med in. Och min häst är lägst i rang av alla i hagen, så han vill ju bara springa och gömma sig.
Men ledarhästen är fantastisk, han håller undan de andra, men hotar inte den som människan håller i (för det är ju människan som bestämmer:)). Så jag kan lugnt gå ur hagen med min häst!
Alltså, gå och köp en häst med goda ledaregenskaper! ;)

Det är ju knappast bättre att du ogillar en häst för att du inte vill göra avkall på några principer du har:eek: Är det inte ägaren du ska ogilla f ö?

Antingen så är det kanske just du som inte klarar den. Den respekterar inte dej. Då har DU ett problem. Inte hästen.

Eftersom du tycks ha en liten dragning åt nh (inte mata i handen osv) så är du kanske en aning osäker själv i förhållande tilll hästar du inte känner? jag har kramat alla hästars huvud och matat alla ur handen och aldrig haft några problem med hantering.....

Varför inte bekanta dej och gulla lite med hästen, och lär känna den.

Gör den likadant när andra hämtar sina hästar? Eller är det just din?

Har andra problem kan ni prata med ägaren kanske. (Istället för att fråga okända på buke...)

Är det bara du så får ju du göra något åt situationen. Lär dej hantera hästen och få den att lyssna på dej och respektera dej. Kanske upptäck att du gillar den, vilket kan vara ett framsteg. Tror ogillande bottnar i din egen osäkerhet vilket hästen känner och bossar med dej. Det är en unghäst. Dom kan vara lite jobbiga om ingen talar om deras plats.

Eller byt hage åt din häst.

Varför ska det göras avkall på principer!? Skulle inte heller "stryka hästen medhårs" i detta läget! Och det har inget att göra med NH på något vis utan med sunt förnuft! Det blir ju att jamsa/beveka för att upprätthålla lugnet, något som inte finns på "kartan"!!

Och vad är det för fel med att fråga "okända på Buke"!? Är detta ett diskussionsforum eller inte!? Måste man innan ha pratat med berörda innan man frågar om andras åsikter!? :confused: Oavsett ålder så är det oacceptabelt att hästen uppför sig så där! Samt att ägaren bör fostra sin häst och inte styra över ansvaret på TS!

När situation uppstår så är det ju bara TS i detta fall som kan åtgärda den akut uppstådda händelse, MEN det totala ansvaret ligger på ägaren till hästen som bör ta situationen på allvar i stället för att skylla ifrån sig.

Kicki :)

*kl*

Låter som en typisk trädgårdsuppfödd häst.

Och med trädgårdsuppfödd menar du då, "inte islänning"!? Har hört islandshästägare kalla halvblod för det! Isf. tycker jag att det är väldigt nedlåtande OCH fördomsfullt samt mycket generaliserande!

Handmatning avråds starkt ifrån av nh-fantaster har jag förstått, av nåt dunkelt skäl.

Men att inte handmata en häst som uppför sig på detta vis är ju av en för mig rätt solklar anledning. Då är det ju en muta för att slippa tjafs! På samma vis som att ge en mobbare pengar för att få vara i fred!

Vad man ska göra med hästen vet ingen av oss eftersom ingen vet helheten eller var problemet ligger. Eller hur?
Hur vet du vad som är rätt?:confused: Känner du ts och hästen?

Vem har pratat om att "jamsa". Jag bara säger att hon ska se om hon inte kan gilla hästen genom att lära känna den (trots allt bra tre hästar i stallet, bör väl inte vara så svårt:angel:)

Kanske ligger problemet hos ts. Vad vet du eller jag om det? En unghäst är inte alltid lätt och kanske är inte ts van vid såna.

Vad man ska göra med hästen vet ingen av oss eftersom ingen vet helheten eller var problemet ligger. Eller hur?
Hur vet du vad som är rätt?:confused: Känner du ts och hästen?

Vem har pratat om att "jamsa". Jag bara säger att hon ska se om hon inte kan gilla hästen genom att lära känna den (trots allt bra tre hästar i stallet, bör väl inte vara så svårt:angel:)

Kanske ligger problemet hos ts. Vad vet du eller jag om det? En unghäst är inte alltid lätt och kanske är inte ts van vid såna.

Isf. kan man ju aldrig svara på något i princip som skrivs om man måste känna alla inblandade, eller hur! Du hade ju åxå en åsikt utan att känna varken TS eller hästen! Man måste ju utgå i sin bedömmning efter vad TS skriver, något annat kan man ju inte gå efter!

Och jag anser att man jamsar om man ska "gulla" sig fram till en lösning med en häst som gör utfall och detta oavsett! För jag utgår ifrån att TS har daglig kontakt med hästen i fråga iom. att det inte är fler hästar i stallet.

Du skulle ha kunnat skriva om en häst i mitt stall.
Den får stå lös i spiltan och provocera dom andra hästarna typ snusa dom i arlset och sånt.
Men det är ju hennes priiiiins. *gulligull*

*kräkas*

Isf. kan man ju aldrig svara på något i princip som skrivs om man måste känna alla inblandade, eller hur! Du hade ju åxå en åsikt utan att känna varken TS eller hästen! Man måste ju utgå i sin bedömmning efter vad TS skriver, något annat kan man ju inte gå efter!

Och jag anser att man jamsar om man ska "gulla" sig fram till en lösning med en häst som gör utfall och detta oavsett! För jag utgår ifrån att TS har daglig kontakt med hästen i fråga iom. att det inte är fler hästar i stallet.

Jag vet inte om vi bara missförstår varandra, men att lära känna och intressera sej för en häst är ju inte att "gulla" i betydelsen skämma bort eller muta:confused:

Jag kräver att hästar uppför sej alltid men om nån beter sej på ett annorlunda sätt (som jag inte känner annars skulle jag inte ha problem med den alls) så försöker jag komma underfund med hästen inte bara börja tag tag om nosen och backa och allt vad hon nu fick för tips:cool: Om man nu umgås med hästen varje dag.
Och en häst man känner och hanterar varje dag har man inte hanteringsproblem med, även om ägaren skämmer bort den aldrig så mycket. En häst kan mycket väl skilja på människor och hur olika människor vill ha det.
Jag tror att ts själv är osäker i förhållande till hästen, eftersom hon skriver som hon gör och då finns lösningen hos henne själv.

Det är itne hästens fel...

Du sa det själv, ägaren ser det som en baby som aldrig gör fel!

Det är Alltid hästens ägare som felet ligger hos. Det är upp ill oss ägare att se till att våra hästar är "väluppfostrade" och lätthanterliga.
Hårt sagt, men sant.
Vem annars ska se till att hästen blir uppfostrad och hanterbar?
Om inte ägaren ser problemet komerm det att kvarstå.

Ville bara lägga in ett ord för hästens skull.

Jag förstår att du tycker situationen är jobbig, och du borde prata med ägaren!

För första gången i mitt liv ogillar jag verkligen en häst. Den är bortskämd, ouppfostrad, stressig, krävande och okontrollerad på ett sätt som är både farligt och jobbigt. Vi delar stall och mina hästar delar hage med den, så vi träffas dagligen.

Ett bra exempel på hans beteende var i morse - jag går in i hagen för att hämta in min häst, och "den jobbiga" springer som vanligt fram, kör upp huvudet i ansiktet på en på ett onaturligt närgånget vis. Jag viftar bort honom och ignorerar honom och går mot min häst, och då blir han så stressad att han jagar bort min, biter en annan, och springer runt och stressar även de andra, sparkar mot mig, vägrar att låta mig gå nära min häst. :crazy: Och utan någon provokation, mer än att jag inte gav honom uppmärksamhet.. Han biter på allt, klättrar på allt, förstör allt han kommer åt. Jag vet inte om jag inbillar mig, men det känns som dålig stämning i stallet när han är där, bland hästarna, alltså, som att han stör även dem.

Vad kan man göra? Hans ägare har haft honom sen han var föl och han är hennes baby oavsett vad han gör, och hon förstår inte problemet. Hästen är bara tre år än, och jag vill inte tänka på hur han kommer bli sen, om det fortsätter såhär. Större och starkare blir han ju också hela tiden..

Hjälp. :crazy:

Jag vet inte om vi bara missförstår varandra, men att lära känna och intressera sej för en häst är ju inte att "gulla" i betydelsen skämma bort eller muta:confused:

Jag kräver att hästar uppför sej alltid men om nån beter sej på ett annorlunda sätt (som jag inte känner annars skulle jag inte ha problem med den alls) så försöker jag komma underfund med hästen inte bara börja tag tag om nosen och backa och allt vad hon nu fick för tips:cool: Om man nu umgås med hästen varje dag.
Och en häst man känner och hanterar varje dag har man inte hanteringsproblem med, även om ägaren skämmer bort den aldrig så mycket. En häst kan mycket väl skilja på människor och hur olika människor vill ha det.
Jag tror att ts själv är osäker i förhållande till hästen, eftersom hon skriver som hon gör och då finns lösningen hos henne själv.

I inlägg 4 så skrev TS att hon inte ville göra som äg. "gulla" med honom, funkar tills hästen vill något annat. Och det som jag då reagerade på i inlägg 11, ditt svar på inlägg 4, var att det knappast var bättre att ogilla hästen bara för att man inte ville göra avkall på principer. Samt att lära känna och gulla med hästen.

Har haft en liknande häst i mitt stall, ett hår av hin! Flera försökte etablera relation till den hästen på den mjuka vägen, för att bli "vänner", något som bara funkade när det passade hästen. Jag är av motsatt åsikt i liknande lägen, först gör man upp om var "skåpet ska stå" sedan etablerar man en relation. Vi hade en "sammandrabbning" och efter det så gick allt som på räls. Vi kom nära varandra på ett sätt som jag aldrig hade kunnat tro att jag skulle kunna göra med en häst som inte tillhörde vår familj. Den dagen han skulle flytta med matte tillbaks till sina hemtrakter så kändes det lite sorgligt faktiskt.

I det här fallet så bör hästens ägare se situationen lite från "ovan". Att hon inte själv märker av problemet beror ju mest troligt på att hon inte hämtar andra hästar än honom och då har han ju inte samma grund till att uppföra sig så här.

Ärligt talat tycker jag inte man så ofta behöver tala om "var skåpet ska stå".... Hästar märker som sagt väldigt mycket och vilka människor som är vilka är de snabbt klara över.

I sitt eget intresse borde ts ta itu med sin egen inställning och hantering. Eller låta bli hästen helt, dvs be dem flytta.

Som sagt, igen - vad ägaren gör har inte så stor betydelse - man talar själv om vad man förväntar av hästen, och den kommer att fatta det, men kanske fortsätta vara ouppfostrad mot ägaren - so what?

Man får i alla fall det intrycket här på buke:cool:

Dessutom skulle det ju inte behövas frälsningsläror om folk kunde hantera sina hästar.

Men det handlade inte ts fråga om.

De personer jag känner till som inte vill handmata sina hästar är dressyrtanter. Kanske det inte går att kategorisera folk lika hårt som du gör?

Det är inget dunkelt skäl, varför vissa NH-människor står starkt fast vid att inte handmata.

Det skäl åtminstånde jag fått är att vi inte är en matmaskin, hästen blir inte handmatad av sin ledare i hästflocken.

Däremot är jag tudelad om detta Trotts att jag är starkt NH-inriktad.
Jag anser att som med allt annat så är det individen som styr, vissa hästar kan inse skillnaden och blir inte tiggiga, andra kan det inte och skall då heller inte handmatas.
Av princip så lägger jag alltid godis på backen (förutom vid stretchning) till alla hästar, som sen själv får ta upp därifrån.
JAg visar hästen enbart att godiset/morot/whatever finns där.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hejsan, Jag letade efter min första egna häst för 1 år sedan och jag var och provred ett 8 årigt fullblod när jag råkade hitta hästen...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
19 729
Senast: mackan
·
Hästhantering Har fått hem en ny häst för ca 1 månad sedan. Först trodde jag att hästen bara var snäll och medgörlig. Men nu efter den här tiden...
Svar
11
· Visningar
2 140
Senast: carriemma
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 411
Senast: Karminnie
·
Körning Jag har ett shettissto på 8 år vi har haft sedan hon var 1. Hon rids av mina barn och vi har kört in henne. Jag har tömkört henne en del...
Svar
11
· Visningar
2 271
Senast: Mezcal
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama