Jag tycker illa om en häst!

Sv: Jag tycker illa om en häst!

Det skäl åtminstånde jag fått är att vi inte är en matmaskin, hästen blir inte handmatad av sin ledare i hästflocken.

Men då har hästen heller ingen förutfattad mening ang vad detta står för:confused:
Visst blir vissa tiggiga mot vissa människor men då är de redan buffliga och "ofina" på andra sätt också.

Det handlar om helheten i hanteringen. Det är det jag försöker säga här, hästar är inte dumma och har förmåga att förstå att männikosr är olika. Vissa kan göra en mycket stor och tydlig skillnad på folk och folk, de visar väldigt tydligt hur dom uppfattar en människa.

Kom att tänka på K1 där de unga killarna som är hästovana bossas med av hästarna, medan de små taniga praktiktjejerna inte har några som helst problem.

Det handlar om mer än "uppfostran" och ju smartare häst, ju mer skillnad lär den sig göra.

Att en tiggig häst är likamed en ofin och buffig, per automatik, är långt ifrån sanningen.

Min förra islandshäst var en ren ängel att hantera, han var trevlig, väluppfostrad, stog still, vänlig att leda, stressade aldrig med människorna som ledde in honom, oavsett om det var en total nybörjare eller en hästvan. Han visade en vänlig omtanke om människor och respekterade att vi inte ville bli översprungna eller knuffade på.
Han var (och är!) rena drömmen, och charmade (charmar) många hästrädda människor att tycka om hästar.

Men... så fort det bjöds på godis så blev han bufflig, inte så att det var grovt buffande, utan han blev närgången, på ett mycket fint sätt, slickade på händerna, undersökte fickorna mufflade och slickade på kläderna osv osv. Detta betende kom endast fram när någon hade gett honom godis från handen ett par gånger.
Och då urskilde han inte på någon, alla som hade gott skulle undersökas.

Eftersom jag då inte tyckte att jag hade användning av att kunna ge honom godis från handen, så förbjöds det.

Skall tillägg att huruvida de nya ägarna idag ger honom från handen eller inte vet jag inte, men det bryr jag mig heller inte om ifall de gör.
De är den sortens människor som Alla som säljer (eller ger bort till sin fodervärd som i mitt fall) en häst vill ha. Och det räcker för mig.

Ang K1 så ja visst bossar hästarna i många fall över killarna där. Men då är det en helt annan fråga, 90% av alla killar som kommer in dit har knappt ens sett en häst på nära håll. K1 vill helst ha in soldater som inte har ridvana, just för att alla ska ligga på samma nivå. (detta sas till min killlkompis, som var ryttare, som ville söka lumpen på K1, han avråddes eftersom det inte var någon ide).

Jag har själv haft praktik där och vet hur hästarna har det (och jag tycker synd om dom). Det är grimmor som sätts på bakoch fram Och upp och ner (ja, jag Har faktist sett det själv en morgon när jag gick kontrollrundan :eek:) halsremmar som sätts över pannan, och under ganasherna, och skaver över ögat en helt natt (även det har jag sett hända), hästar med så kraftig lymfangit att de haltar, och Ändå rids, och det faktum att de har en stor kasserngård men enda utevistelsen hästarna har, är när de leds från stallet in till ridhuset, och tillbaka, eller om någon är barmhärtig och rider ut.
Sommaren och betet måste vara en underbar upplevelse för dessa hästar!

Givetvis blir dessa hästar ett gäng med div. olater. Otaliga var de som vävde/krubbet eller var småsura, eller änvärre, aningens apatiska.

Att hästarna bossar med soldaterna är för att soldaterna visar upp ett kroppsspråk som säger "jag kan ingenting". Därmed inte sagt att alla hästar bossar med soldaterna. Alla är ju inte som "Brigad"... (K1s skräck)

Givetvis är det beroende på vem som handskas med en häst, hur den uppför sig.
Fortfarande anser jag att det är från individ till individ att avgöra om den är lämpad att ges fårn handen eller inte.

Och alla hästar Kan läras att inte tigga. Det är bara en fråga om man vill lägga ner den tiden på att vänja in det nya beteendet (att inte tigga).
Jag ansåg som sagt inte det nödvändigt i mitt fall, behovet att ge en häst från handen var inte så starkt.
Och jag undrar lite om Någon har en anledning som skulle vara giltig för mig, som inte var "jag vill och är beredd att ta ev. konsekvenser". (och stretching men det är en helt annan fråga)

Kom gärna med förslag på varför man ska ge från handen, och inte från en krubba eller maken eller en stol mm.

Och att tillägga, jag står själv inte för utsagan om att vi skulle ses som matmaskiner, detta är något som sagts till mig av en tränare och detta får denna stå för, ingen nämnd.
Min anledning till varför jag itne ger från handen är helt enkelt, varför skulle jag? Finns ingen naturlig orsak.

Senast ändrad:

Att hästarna bossar med soldaterna är för att soldaterna visar upp ett kroppsspråk som säger "jag kan ingenting". Därmed inte sagt att alla hästar bossar med soldaterna. Alla är ju inte som "Brigad"...

Givetvis är det beroende på vem som handskas med en häst, hur den uppför sig.

Ja det var väl det jag menade också:confused: Självklart är det för att killarna är ovana. (jag sa inget om hur hästarna har det:confused:) . Och att alla inte bossar, nej just det, om du läser sa jag ju just att hästar är individer:smirk:

Den sista meningen var ju ungefär vad jag sa i mitt inlägg. Det gäller även unghästar.

Ang godis så hänger det ihop med övrigt beteende. OCh hästar har ingen uppfattning om vad det står för eftersom det inte förekommer hästar emellan som sagt.

Ärligt talat tycker jag inte man så ofta behöver tala om "var skåpet ska stå".... Hästar märker som sagt väldigt mycket och vilka människor som är vilka är de snabbt klara över.

Det beror ju helt klart på vilken kategori problemhästar man talar om och hur ofta man träffar på dom! Att bara visa sig i en dörröppning med pondus räcker inte för en häst som har som taktik vid motgångar att försöka "bita av huvudet" alt. med sin vikt krossa en platt till marken!

Men efter att man klargjort vad som gäller oavsett vilken typ av "hårdhandskar" man fick ta på sig så kan jag hålla med om att hästar snabbt är klara med vilka människor som är vilka! Vem som det kan vara idé att "testa" igen och vem det är totalt lönlöst att göra om det med!

Kicki :)

Senast ändrad av en moderator:

Att jag skrev vidare om hur hästarna har det på K1 var just för att poängtera att de mår inte bra, därav så blir de också grinigare, och bossigare generellt sett.
Dock är vissa hästar trevligare än andra, deras reaktion på hur de har det är individuell men den genomgående reaktionen är att de mår sämre än om de skulle bo och hanteras bättre.

Allt som skrevs om K1 var just för att poängtera:
"Givetvis blir dessa hästar ett gäng med div. olater. Otaliga var de som vävde/krubbet eller var småsura, eller änvärre, aningens apatiska.", för att påpeka att hästarna troligast skulle varit trevligare om de haft det bra, och var inte kritik utan information och en förklaring till varför hästarna är bossiga. (De saknar trygghet, en uppfostran och välbefinnande).

Eftersom jag i mitt första svar till dig skrev just att hästar är individer, så förstår jag inte varför du tar det som kritik (vilket ditt senaste svar utläsas som)?

Däremot anser jag att du drar alla hästar över en kam när du säger "Visst blir vissa tiggiga mot vissa människor men då är de redan buffliga och "ofina" på andra sätt också."
Det är här jag anser att du säger emot dig själv när du säger att hästar är individer (vilket de ju är). Med den meningen säger du att de Inte är individer utan stöpta i en form. Alla som tigger = buffliga och "ofina".
Eftersom du sedan säger att hästarna är individer antar jag att du helt enkelt inte tänkte på det i den stund du skrev meningen.

Och för att understryka:
"Kom gärna med förslag på varför man ska ge från handen, och inte från en krubba eller maken eller en stol mm."

Var inte enbart riktat till dig utan till alla som läser denna tråd.

Det beror ju helt klart på vilken kategori problemhästar man talar om och hur ofta man träffar på dom! Att bara visa sig i en dörröppning med pondus räcker inte för en häst som har som taktik vid motgångar att försöka "bita av huvudet" alt. med sin vikt krossa en platt till marken!

Mycket klokt sagt. Håller med fullständigt.

Jag kritiserar inte dig flashlight, jag vet inte hur din erfarenhet av problemhästar är.

Jag vet bara själv att en Äkta problemhäst (dvs hästar som har människor med Stora problem) Inte blir beskedlig bara för att någon med pondus visar sig.

Dessutom kan "problemhästar" kategoriseras in i olika grupper, beroende på hur kraftiga signaler de skickar.

Det är en stor skillnad på dessa hästtyper.

(hoppas det var ok att jag utvecklade dina ord lite Kicki)

Eftersom jag i mitt första svar till dig skrev just att hästar är individer, så förstår jag inte varför du tar det som kritik (vilket ditt senaste svar utläsas som)?

Däremot anser jag att du drar alla hästar över en kam när du säger "Visst blir vissa tiggiga mot vissa människor men då är de redan buffliga och "ofina" på andra sätt också."
Det är här jag anser att du säger emot dig själv när du säger att hästar är individer (vilket de ju är). Med den meningen säger du att de Inte är individer utan stöpta i en form. Alla som tigger = buffliga och "ofina".
Eftersom du sedan säger att hästarna är individer antar jag att du helt enkelt inte tänkte på det i den stund du skrev meningen.

Nej jag menar att alla som uppfattar tiggandet som ett problem har problem med annat också i hanteringen. En häst tigger inte påfluget av alla människor rakt av, den kanske provar men inser om det kommer att löna sej eller inte.

Man måste ha hanterat många hästar för att fatta vissa saker i diskussioner om hantering.

Det som startade diskussionen var min kommentar ang nh där man gärna generaliserar hit och dit utan grund tycker jag, i alla fall verkar inte många som skriver här ha så mycket grund. jag låter aldrig en häst var påfluget tiggig och det är inget bekymmer alls.

Men du skrev ju att du är tveksam till att inte handmata och det är ju klokt, då har du kommit en bit, om några år kanske du också har insett att det inte har nån betydelse. (Obs inte illa menat, men jag tror faktiskt det. Man lär sej hela tiden med hästar)

Jag kritiserar inte dig flashlight, jag vet inte hur din erfarenhet av problemhästar är.

Nej det kan du ju inte veta. Men jag vet att du nog kommer att förstå vad jag menar om ett antal år, ta inte illa upp jag är äldre än du tror...

Mycket klokt sagt. Håller med fullständigt.

Jag vet bara själv att en Äkta problemhäst (dvs hästar som har människor med Stora problem) Inte blir beskedlig bara för att någon med pondus visar sig.

Dessutom kan "problemhästar" kategoriseras in i olika grupper, beroende på hur kraftiga signaler de skickar.

Det är en stor skillnad på dessa hästtyper.

(hoppas det var ok att jag utvecklade dina ord lite Kicki)

Jadå det var det! :) Håller för övrigt med! :bow:

Ah, så du har jobbat med problemhästar?
Vilken utbildning har du?

Du, jag behöver inte mäta kunskaper och det kommer inte du att behöva heller när nu är lite äldre. Prestige har jag ingen förstår du. Du kommer ingen vart med den taktiken:D jag har tillräcklig erfarenhet för att vara helt trygg med att jag vet vad jag pratar om.

Har ingen anledning att bråka med dej, men nh är en märklig modegrej, men troligen behöver en del det, är jag säker på.

Ok... jag tror inte du uppfattar mig rätt.

Jag var trevlig och frågar om du jobbat med problemhästar och vad du har för utbildning.

Du tar det som att jag vill mäta mig med dig?

Vettigt...

Om du är kunnig borde du även veta att "modegrejen" Nh redan fanns för 15 år sen i sverig och att den varit aktiv sedan dess.

Nu verkar det ju onekligen som att du inte förstår mig, så jag tror vi skippar helt enkelt att diskutera alls.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hejsan, Jag letade efter min första egna häst för 1 år sedan och jag var och provred ett 8 årigt fullblod när jag råkade hitta hästen...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
19 729
Senast: mackan
·
Hästhantering Har fått hem en ny häst för ca 1 månad sedan. Först trodde jag att hästen bara var snäll och medgörlig. Men nu efter den här tiden...
Svar
11
· Visningar
2 140
Senast: carriemma
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 411
Senast: Karminnie
·
Körning Jag har ett shettissto på 8 år vi har haft sedan hon var 1. Hon rids av mina barn och vi har kört in henne. Jag har tömkört henne en del...
Svar
11
· Visningar
2 271
Senast: Mezcal
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama