Jag tror min häst är döv

Rina

Trådstartare
Jag tror att min häst är döv. Problemet är att hon dessutom har grå starr så jag vet inte om hon ser så värst bra heller. Hon upptäcker inte mig förän jag är aldeles inpå henne i hagen och då hoppar hon till sedan tittar hon nyfiket på mig och kommer fram. Jag pratar med henne när jag går fram till henne men hon upptäcker mig inte ändå. Hon är visserligen gammal och står ofta och drömmer men ibland gör hon såhär även om jag går ifrån henne och sedan kommer tillbaka.

Hur kan man kolla syn och hörsel på en häst?

Senast ändrad:
Sv: Jag tror min häst är döv

Kontakta veterinär så gör de det åt dig. Om hon är så pass gammal kan det vara en bra idé att göra en allmän check av hälsotillståndet på henne så du vet att hon mår bra.

Jo jag hadde planerat att göra en vetrinärundersökning innan hösten innan det är dags att stalla in på grund av kvickdrag denna vintern var jobbig för henne på grund av vädret, annars brukar kvickdragen gå bra att lindra. Hon är 23 år så hon är gammal så hon är inte så väldigt gammal egentligen, hon år pigg för sin ålder. Men hennes beteende i fredags gjorde mig orolig. Hon hörde inte när hennes hag kompis kallade på henne från stallet utan sprang oroligt iväg åt fel håll och letade efter honnom. Idag däremot så tittade hon och riktade öronen mot min sambo när han visslade. Jag ska ringa vetrinären imorgon.

Min ena häst brukar kunna vara så inne i sin egen värld att hon inte märker att man står och vrålar på henne :rofl: Det blir en glad överrasking när man dyker upp några meter ifrån henne istället. :p

Ibland hör de bara det de vill höra..

Fast i och för sig, när jag är och hälsar på min ett åring och hans flock nu när de går på sommarbete så brukar de nästan aldrig höra mig förrän jag är några meter ifrån dem. Och då vrålar jag regält.
Där är sju ettåringar i den flocken och det vore ett under om alla hade hörselproblem, så unga:D
Tror mycket på att de går i godanro plus att vinden ligger åt fel håll ibland.

Min ena häst brukar kunna vara så inne i sin egen värld att hon inte märker att man står och vrålar på henne :rofl: Det blir en glad överrasking när man dyker upp några meter ifrån henne istället. :p

Det har varit min tanke om min dam de senaste tre åren. Det som förbryllar mig är när hon inte hör sina egna artfränder. Ex när jag tar in hennes hagkompis och hon kallar på honom och han svarar så fortsätter hon att gnägga och springer åt motsatt håll och letar oroligt efter honom.

Jag blev ombedd att komma och sko en häst som klassades som omöjlig. Fem hovisar före mig hade försökt och misslyckats, den sista åkte därifrån när hästen var barfota på två ben. Jag åkte dit därför att jag skodde åt ägarens två systrar och tyckte synd om henne. Det visade sig att hästen varken hörde eller såg något vidare. Han hade helt enkelt blivit livrädd varje gång hovslagaren kom bakifrån och bara hade tagit tag i något ben (som hästen uppfattade det). Jag vände på hästen så jag kom framifrån och började smeka honom framifrån varje gång jag kom. Tog en evig tid men ganska snart slappnade han av och litade på mig. Då var det inga som helst problem att sko honom. Ägaren hade inte märkt någonting alls för han funkade jättebra i ridningen.

Jag pratade med vetrinären igår. Han kände inte till någon sofistikerad metod för att kolla hörseln, han sa att jag ju alltid kan höra efter på en klinik men det finns ju å andra sidan inga höraparater till häst:angel:. Så länge hon står kvar på samma ställe klarar hon sig ganska bra fast hon ser och hör dåligt. Han tyckte jag skulle överväga vilken livskvalite det var för en dövblind häst med kvickdrag:crazy:. Nej så illa är det inte hon klarar sig ett tag till men jag håller med, det väsentliga är inte hur bra hon hör och ser utan när det blir ettt problem för henne, om hon ständigt blir rädd och överraskad.

Det bästa tipset att kolla hörseln är att skaka på havrehinken eller prassla med en påse.. ;)

Precis, hökärran , havrehinken morotspåsen...
"Dom hör inte" när det är dax för arbete, hovslagare, klippning
"Dom hör väldigt bra" när veterinären kör in på gården.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 891
Senast: Lavinia
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 455
Senast: Ragdoll
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
10 067
Senast: Bee
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
14 638

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka