Jag tror min häst är dålig :(

Sv: Jag tror min häst är dålig :(

Har du kollat upp att du är rak?

Funkar inte hästen åk och kolla hos vet. då vet man ju sedan iaf. Kanske känns lite lättare att veta att hästen har ont någon stans.

Sv: Uppdatering!

Åk in till klinik och gör en ordentlig hältutredning, istället för att ta ut veterinär och kolla tänder. Om han är tydligt halt när du rider i vänster varv, så skulle jag definitivt inte vänta med att åka in till klinik!

Nu ska ju veterinären ändå ut samtidigt som hovslagaren då hästen måste ha lugnande när han skos... Då kan hon ju lika gärna få känna inne i munnen på honom eftersom hästen fattar galoppen fint utan träns men inte alls med träns så känns det inte direkt onödigt..

Sv: Uppdatering!

Nu ska ju veterinären ändå ut samtidigt som hovslagaren då hästen måste ha lugnande när han skos... Då kan hon ju lika gärna få känna inne i munnen på honom eftersom hästen fattar galoppen fint utan träns men inte alls med träns så känns det inte direkt onödigt..

Men ska du inte göra en hältutredning då? :confused: Om hästen är såpass halt (tokhalt, som du själv skrev) i vänster varv, så skulle jag ta och boka en kliniktid på stört...! Kolla tänderna kan du ju göra ändå, eller så passar du på och gör det när du ändå är på kliniken.

halt i traven i vänster varv när jag rider på bett. annars mer antydningar och stelhet. Eftersom jag inte vet vart det kommer ifrån tänker jag börja med att kolla hovarna för hovbölder och sedan sko honom för att få bort ömheten och så kolla tänderna när vet ändå måste vara där i samband med hovis.

nej jag tänker inte boka en tid på klinik förrän detta är gjort så man kan utesluta detta...

Vänligen läs mitt orginalinlägg om alla möjligheter som det faktiskt fortfarande kan vara..

En fråga!

En fråga?

Hur genomgår man en hälteutredning på en häst som inte går att böja? Pga han backar, sparkar, "hoppar" och stegrar? :cool:

Sv: En fråga!

Vad tråkigt med din fina häst! Hoppas ni hittar "felet" och att han blir frisk snart!

Senast ändrad:

Börja med hovarna och tänderna tror jag är en bra idé. Har en häst som blev ett monster (stod mer på två ben än fyra) med hackamore till och med. Hon hade problem med tänderna. Veterinären har varit ute en gång men måste nog komma ut igen då hon fortfarande inte är 100 %. Hon funkar mkt bättre med grimma men är ännu inte helt ok som sagt.

Om du har otur så är det tänderna/hovarna och kotledsinflammation pga att han gått och spännt sig. Men jag skulle börjat med hovis och koll av tänderna. Sen lite vila och hoppas på det bästa. Vet hur det är att ha häst och inte obegränsat med pengar. Man behöver ju inte åka in till klinik det första man gör alltid.

/Maria

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 864
Senast: Jamtland
·
Ridning Var osäker på om tråden skulle vara här eller under Vård, men moderator kan ju flytta den om den ligger fel. Min vanligtvis relativt...
2
Svar
24
· Visningar
4 915
Senast: Linda_A
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 739
Hästvård Jag köpte en häst för ca 7 månader sedan, jag märkte redan på provridningen att den hade lite attityd och det sa även säljaren. Jag tror...
2
Svar
20
· Visningar
5 310
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar