Jag tror jag ger upp nu

dee79

Trådstartare
Jag har envist hävdat att det går att ha familj/barn och samtidigt ha hästar. Jag orkar inte längre. Jag går upp 04.20 för att fixa med hästarna, är på jobbet 6.00. Kommer aldrig i säng innan 22.30 och har ett sömnbehov av minst 7-8 timmar. Ekvationen funkar inte. Hade jag kunnat få magsår så hade jag haft ett stort blödande sånt vid det här laget.

Hästarna får allt de behöver av veterinärvård, mat, hovvård, utevistelse, rent i stall osv, men träning? Mysborstning? mänsklig kontakt utöver in och ut från hagen?
Jag hinner träna/umgås med hästarna typ 1 gång varannan vecka och då med ångest över allt annat som inte blir gjort.

Mitt hus är totalt kaos. Maten blir oftast nödmat, men mitt barn får det han ska ha i alla fall. Ofta äter jag bara 1 eller 2 gånger på en dag, för jag hinner inte och har inte ro att sitta ner.

Jag kan nog hitta okej lösningar för mina hästar. Behöver inte nödvändigtvis sälja alla. En stor sorg är att mina 2 ston är dräktiga. Jag har sett fram emot att få egna föl sen min senaste fölunge 2003, men jag ids knappt glädjas, trots att de är mycket efterlängtade.

Så ja, jag kan lösa det, men hästar är mitt liv. De är definitionen av mitt jag. Utan hästar så står jag i en avskalad version, utan mig som person och endast mina påklädda roller som mitt yrke, som sambo och som mamma. Hur klarar man att förlora "jaget"?
Medryttare/lektioner m.m är helt ointressant, det är inte den delen av hästeriet som jag uppskattar mest, jag vill ha hela paketet. Jag har tidigare varit "mellan hästar" och då tagit lektioner etc, men aldrig sett fram emot det.

Jag älskar att komma ner och höra hästarna gnägga i hage och stall när jag kommer. Gillar att pyssla, planera och ordna upp mitt stall och min gård efter mina och hästarnas behov.

Hur överlever man när ens sanna identitet rycks ifrån en? Jag älskar min mammaroll och min tid med mitt barn, men det är ju en ny roll. Det är ju inte mitt hela jag.

Vad gör jag med gården när hästarna inte är där? marken måste ju betas ändå och här vill ingen hyra in sig, det ligger helt fel.

Och visst kan jag hitta nya sysselsättningar. Gillar ju musik, har inte spelat gitarr på länge. Jag kan träna eller ta en danskurs igen. Men sådana saker har jag bara uppskattat när de lagts till mitt liv. De kan aldrig väga upp det stora hål hästarna lämnar efter sig.

Vad vill jag? Skriva av mig kanske, pepp, idéer, tankar, kommentarer. Allt är välkommet
 
Sv: Jag tror jag ger upp nu

Om man har barn får man väl lov att vara ledig en dag i veckan fram tills de är en viss ålder?

Du kanske skulle behöva en ledig dag i veckan, när barn(en?) är på dagis/skola o du kan gå hemma o bara ta det lugnt.


Jag har själv inga barn, och vill heller inte ha. Jag har redan räknat ut min ekvation, 5hästar,renoveringsbehöven gård och heltids skiftarbete går inte ihop med mitt sjukliga behov av sömn(idiopatisk hypersomni). Jag förstår att när man väl har barn är de viktigast på jorden, sen hästarna och en själv.

Hoppas du får ihop tiden o orken, kämpa på! Tänk på vilken lyx du faktiskt har :) Det är många som drömmer både om barn, egen häst och gård.
 
Sv: Jag tror jag ger upp nu

Jobbar du 100%? Dvs kommer hem runt 15-16.00?

Vad gör du mellan du kommer hem och innan du somnar?
Har du en sambo/barnets en far?

Samt en till viktig fråga, hur många hästar har du och vad används de till?
 
Sv: Jag tror jag ger upp nu

I mina öron, låter det som att du sakta men säkert är på väg att rusa raka spåret in i väggen. Jag är övertygad om att det går att ha både häst och familj. Men jag tror att du behöver hitta lite tid, för dig. Tid då du inte behöver ha ångest för att du tillåter dig själv att dra ett par djupa andetag.

Nu har jag inte stenkoll på hur det fungerar med föräldraledigheten, förutom att arbetsgivaren inte har rätt att neka föräldern till att ta ut den. Men, du har inte möjlighet att ta ut föräldraledighet så att du jobbar 3-4 (av 5) dagar/veckan? Eller gå ner i tid, jobba 80%, iaf ett tag?

Du skriver att du inte är intresserad av att vara medryttare. Den känslan känner jag väl igen, jag är likadan - egen häst, eller inget. Men kan du tänka dig att själv ha medryttare (jag tolkar det som att du har fler hästar än de två som är dräktiga ?) ?
 
Sv: Jag tror jag ger upp nu

Jag har gjort precis det där. Jag blev jättesjuk (!!!), och det kommer du också bli om du fortsätter.

Jag försöker nu flera år senare få någon form av ordning på min kropp igen och har fått offra en hel massa saker. Det önskar jag dig inte så sätt dig ner och red ut vilka förändringar du måste göra för det där är inte hållbart.
 
Sv: Jag tror jag ger upp nu

Man får vara ledig, men man har inte rätt till dagis när man är ledig. Jag skulle nog få gå ner mer än de lagstadgade timmarna om jag ville, men man ska ha råd också. Just nu klarar jag ekonomin, men jag skulle få göra mig av med minst en häst om jag skulle gå ner i tid.

Jag känner att nu när jag äntligen fått det jag vill ha. Sambo, gård, barn och hästarna hemma så har jag allt jag vill ha och behöver - utom tiden att njuta av det.
 
Sv: Jag tror jag ger upp nu

Jag jobbar 100%, kommer oftast hem med barnet runt 15.30. När sambon hämtar är jag hemma mellan 18-18.30.

När jag kommer hem så matar vi hästar, eventuellt städar stallet ihop (mitt barn gillar att mocka och ge hästarna mat). Sen går vi in och försöker reda upp kökskaoset, starta diskmaskin, laga mat och sen är det lite lek/bus/mys, läsa bok eller bada. runt 19 är det sängen för liten och det kan ta allt mellan 30min och 2 timmar innan han somnar. Det delar vi jämnt på och man behöver inte vara i rummet med honom hela tiden när han tölar så länge.

Sen ska kökskaoset efter maten städas, katterna får mat, tvätten viks och ny tvätt i maskinen, förbereda jobbet. Sen är klockan 21 och det sista i stallet ska göras, hästarna in, foder och vatten ut så det är klart till m orgonen efter och vattenslangar rullas ihop m.m. Sen är klockan 22 utan att jag hunnit borsta/gosa etc. Då är jag tvärslut och ska försöka hitta 2 minuter att sitta ner med sambon innan jag trillar i säng.

När sambon tar läggningen så har jag ju lite mer tid, men brukar ändå inte hinna ut före 20. Sen har man ju alltid de där 700 måstena (obetalda räkningar, svara på mail, dammsuga, städa åt katterna, hämta ved, elda, städa kakelugnar m.m) så då är jag för uppe i varv för att hinna med hästarna i alla fall. Sen tar det ju längre tid när det ska köras in hö m.m. Sambon är hemma ungefär lika många kvällar som jag, men det går ändå inte riktigt ihop.
 
Senast ändrad:
Sv: Jag tror jag ger upp nu

Allt går att lösa om man vill ;)

Men ibland känns det omöjligt och det kan vara jättesvårt att se lösningar.

Om du har hästarna installade, kan du inte ha dom på lösdrift istället?
Om du har flera fodringar/dag, kan du inte ha fri tillgång och fylla på foder en gång om dagen istället?
Eller ställa upp hästarna någon annanstans där du inte behöver komma ut varje dag?
Skaffa medryttare/stallhjälp? Om det är svårt att hitta ngn frivillig kanske du kan betala någon yngre några mindre slantar för att de ska hjälpa dig i stallet och pyssla med hästarna?

Om hemmet ser ut som ett bombnedslag, kan inte din sambo hjälpa dig?
Ni kanske behöver investera i bättre förvaring som gör det enklare och roligare att hålla ordning?
Anställa en städerska som kan komma en gång i veckan?

Om du jobbar heltid kanske det är bättre att du går ned lite i tid till tex 80-90%?

Det låter onekligen som att du håller på att gå in i väggen och du måste göra något åt saken snarast.
Dock tror jag inte det är bra för dig att bli helt hästlös och mista en del av dig själv...
 
Sv: Jag tror jag ger upp nu

Jag undrar också om hur förhållandena verkligen är.

Låt oss säga att du har 5 hästar 3 barn jobbarheltid och barnens pappa är närvarande men lägger inte 2 strån i kors för att hjälpa då har du inte en chans i värden att få det gå ihop. Det är lite så det låter att du har många hästar och gör allt själv. Med färre hästar, en närvarande pappa som tar hälften av sysslorna hemma och 1-2 barn borde det kunna gå ihop.

Edit oups, lite sent
 
Sv: Jag tror jag ger upp nu

Jo, visst är jag på väg ditåt, mycket på grund av att jag inte kan släppa att hästarna inte används fullt ut. Men jag är inte i väggen än, jag skulle nog kunna hålla på ett par år till innan det brakar, men jag vill inte hamna i det. Jag vill ha ork och lust kvar.

Jag skulle gärna ha medryttare, men bor i ett län där alla som rider har egen häst och medryttarhästar slängs efter de få som inte har det. Utan ridbana, bussförbindelse m.m så är man rätt körd.

Jag glömde svara innan.

Jag har 3 hästar. 2 ston, båda dräktiga, ena 3 år och andra 5 år och riden, men inte utbildad. Dock jättesnäll i skog och mark. Sen har jag en hingst som ska utbildas, 8 år och riden, men i mitt tycke så måste grunderna satts fel, för han försöker verkligen, men det blir inte rätt.
Drömmen var en liten hobbyavelsverksamhet med ett par ston i avel som fölar varannat eller var tredje år (för att inte samla på sig för många hästar). Hingsten ville jag även ha för att kunna rida och träna, men det blir ju inte så.
 
Sv: Jag tror jag ger upp nu

Tack, det är väl det jag försöker med just nu och jag vet inte hur det ska gå till, men jag vet att det måste göras.
 
Sv: Jag tror jag ger upp nu

Tar din man lika stor del av arbetet hemma? På din beskrivning här får jag känslan att det är du som fixar, städar och lagar mat?
 
Sv: Jag tror jag ger upp nu

Jag oroas av att läsa hur dina dagar ser ut. Stress kan leda till depression, depression kan leda till skador på hjärnan. Det är det inte värt. Mår man dåligt, fysiskt eller psykiskt, orkar man till slut ingenting. Jag har varit nästan där du är, fast utan barn (skola, jobb, häst och det sociala... Gå upp kl 5.30, sova runt kl 23, och en ständig press att prestera bra). Har varit mm från kanten en handfull gånger, trots att jag bara är 20år. Idag har jag lärt mig att dra i handbromsen. För visst kan man orka i rätt många år, men förr eller senare säger kroppen ifrån och orkar inte gå på reserven längre.

Hur lång tid tar mockningen? Går det att byta strö (om du t.ex. använder halm) som gör det mer lättmockat? Eventuellt ha permanentbädd som kalkas/liknande, så att bara bajset behöver tas ut? Jag använder spån och torvmix, mockar boxen på max 10min. Har använt halm förr, och då tog det säkert dubbla tiden.

Kanske kan du och din sambo ändra något i era rutiner i hushållet (matlagning, städning, ved...), som kan göra att du får lite mer tid?

Hur ser det ut på helgerna? Är både du och din sambo lediga då?
 
Senast ändrad:
Sv: Jag tror jag ger upp nu

En liten ide hade ju varit om du har en städdag i veckan och din sambo en. Din kan vara en helgdag eller när sambon tar nattningen så röjer du undan och fixar sen får det vara lite sisådär tills nästa städdag.
 
Sv: Jag tror jag ger upp nu

Det har jag alltid sagt också, men jag är skitkass på att se lösningar. Jag vet vad jag vill, jag ser målet och jag ser problemen/hindren. Men aldrig lösningar. De är installade, för jag har inte råd att bygga lösdrift just nu med tanke på bygglovskostnader, förprövningar etc. och hingsten kan inte gå med de andra och själv i stall känns taskigt.

Fri tillgång har jag kört, även med skitkassa värden, men törs inte längre då min första egna häst togs bort förra våren pga fång som inte ville ge sig. Hästarna är tyvärr rätt tjocka, så ångesten över att de inte motioneras är rätt stor, lite mindra med de dräktiga.

Stalla upp alla på annan plats har jag inte råd med, då ryker 2 av 3 på en gång, men tanken har funnits. Dock känns det inte som en bra lösning då det oftast är reglerat vilka tider man får vara i stallet (dvs sällan riktigt tidigt eller sent).

Jag har inga småtjejer i närheten som vill hjälpa till ens mot betalning, min sambo hjälper till hemma, men vi lyckas inte hålla ordning ändå (jag är vanligtvis väldigt välorganiserad och noggrann, men sen jag blev mamma har mycket ställts på ända).

Sen att gå ner i tid, anställa städhjälp m.m. det går inte ihop ekonomiskt. Just nu har vi det helt ok. Att göra sig av med en häst gör inte så mycket på totalkostnaden per månad att jag kan gå ner i tid mer. Är ledig varannan fredag och sambon varannan.
 
Sv: Jag tror jag ger upp nu

Han lagar mat, fixar disk och städar en del. Jag tar alltid all tvätt, men han fixar alltid bilarna, däckbyten, snöskottning, gräsklippning, stallfix (laga, slå i stolp, ordna el till termotunnor etc) m.m. Kan inte säga att det är hans fel.
 
Sv: Jag tror jag ger upp nu

Ja nått måste vi ändra i rutinerna, men fasta dagar för saker funkar inte då våra jobb inte går att styra så väl.

Jag har halmpellets. Stonas boxar tar kanske 5 minuter tillsammans att mocka. Hingsten är en gris och den tar säkert 15 minuter om man vill göra det vettigt utan att skotta ur allt. Bädd har provats, men alla grisar sönder den, eller så gör jag något seriöst fel.

Vi är båda lediga på helgerna och försöker få lite familjetid.
 
Sv: Jag tror jag ger upp nu

I know the feeling (har skiftjobb)...
Det är svårt att spåna om någon annans livssituation, men jag försöker envist.

Okays, mockningen tar alltså ca 20min (vi säger 30min, med ev inkastning av extra strö vid behov). Att göra höpåsar/ställa fram hö och hinkar med ev kraftfoder = ca 10-15min (?). Har du möjlighet att göra det innan jobbet? (Vet ju inte hur långt du har dit, etc.) Isf skulle det innebära, att det enda som ska (måste) göras på eftermiddag/kväll är fodring/insläpp/fodring.

Tvätt tar ju en del tid. Tvättar ni varje dag (får det intrycket)? Är det en sån grej ni skulle kunna göra på söndagarna (t.ex.), för att få undan lite tid på vardagarna?
Samla ihop räkningarna, ta det inte pö om pö utan försök ha en bunt (naturligtvis inte så att de betalas för sent). För min del, tar det inte alls lika mycket tid om man kan ta det mesta på en gång.

Jag får intrycket att ni delar rätt lika på hämtning av barn och nattning av barn (vissa delar i ditt tidigare inlägg). Kan en idé vara, att den som hämtar barn också fixar mat och (det nödvändiga i) hushållet den dagen? (Min tanke är, att du då borde hinna rida någon timme iaf ett par dagar/veckan. Inte tillräckligt för alla tre, men iaf hingsten skulle då kunna hållas igång någorlunda. De dräktiga kanske känns mer ok att de får vila.)
 
Sv: Jag tror jag ger upp nu

Jag kan bara säga att jag känner igen mig i det där totala kaoset från småbarnstiden - och då hade jag inte ens några hästar. :crazy:

Jag tror att mycket av dina bekymmer ligger i denna mening:

jag är vanligtvis väldigt välorganiserad och noggrann, men sen jag blev mamma har mycket ställts på ända

Just precis. Det ÄR mycket som ställs på ända när man blir mamma! Och att känna att man inte orkar eller räcker till är fullt normalt, jag lovar dig. Det ÄR jobbigt när barnen är små, även om dom det är mysigt - det blir mycket lättare när dom blir lite större och man inte är livegen på samma sätt.

Jag skulle säga såhär: om du är trött och undrar hur du ska klara det, men samtidigt innerst inne vill och tror att du orkar, så fortsätt med det, och ta dig igenom den här tiden. Under tiden ska du fullständigt skita i om det är stökigt hemma. (Vi har film från när min son var ett år och jag blir bara såhär :eek: när jag ser hur vårat vardagsrum ser ut.) Skit i att hästarna inte blir borstade till din vanliga standard. Skit i att tvätten inte blir gjord på ett tag. Det viktiga är att du, sambon o barnet mår bra tillsammans. Att du beklagar dig över att inte hinna med hästarna visar bara att du är en bra mamma som har prioriterat rätt - det hade varit mycket värre om du hade beklagat dig över att inte hinna med barnet pga hästarna!

Kom överens med sambon om var gränserna går ang. tvätt, städ, stök mm o hur och när det ska göras, och prioritera att hålla dom gränserna. Skit i resten. Det blir bättre sen, jag lovar!

Enda som oroar mig är att du tycker att det är jobbigt nu, med 3 hästar, och att du snart har 5...hur gör du då?
 
Sv: Jag tror jag ger upp nu

Hur ser eran ekonomi ut? Skulle ni kunna betala er ur tex städning och tvätt 1-2 dagar i veckan, genom att hyra in en städerska?
 

Liknande trådar

Gnägg Lite bakgrund: Är 18, snart 19 år och har alltid hållit på med hästar och min mamma lika så. Vi hade lite olika hästar under min...
2
Svar
29
· Visningar
7 587
Senast: Trissa
·
Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
15 533
Övr. Barn 29 minuter sedan hej! nu vet jag ju inte om detta har något med denna sajt och göra, men nu är det ju så i mitt hästintresse att detta...
2
Svar
24
· Visningar
3 621
Senast: Vallmo
·
Tjatter Välkommen till teminsstarten på Stall Hästlyckan. Härmed meddelas att du blivit antagen till årets nybörjargrupp för vuxna och vi...
64 65 66
Svar
1 300
· Visningar
50 372
Senast: bollen__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp