Jag ska rida western idag!

• Western
  • Trådstartare Trådstartare fälttävlansnörd
  • Startdatum Startdatum
Sv: Jag ska rida western idag!

Hej!
Jag är en tjej som rider weten. är nybörjade med det. hehe. :) men det e roligt! jag älskar det! kram nathalie

*Knapplån*
Hrrrm, nu har jag begått mitt första pass Westernridning.....
Jag lyckades få alla remmar på plats och kunde klättra upp på min mycket sura gamla märr... Ser ut som en pack-mula från Patagonien i den här outfiten. Lägg även märke till det matchande jaktkandaret som den i munnen.....
Det ä nått sorgligt över henne....:crazy:
DSC00013.jpg

Tyvärr kan ni inte få se några ridbilder för jag hade endast en mindre flock hästar som publik till eländet. Och, min slutsats är följande; Westernridning är överreklamerat :angel:. Och, ett tips, rid inte lätt. Rena muskrossen det där som sticker upp där fram, lassogrejen...
:eek:

Jag skulle med se lite sorglig ut om jag tvingades ha den utrustningen på mig:crazy:
Ett tips:
Låt någon som kan sadelutprovning och westernsadlar hjälpa dig att hitta något som passar på hästen och INTE är köpt för att det är billigt......
Under en westernsadel ska man ha en tjock ullpad,eller en tjock sadelfilt, det räcker inte med ett tunt schabrak, då kan du lika gärna rida utan nåt under sadeln alls...och ska man göra det så bör sadeln passa optimalt, dvs sitta helt perfekt!

Sedan kan jag inte hålla med om att man lätt hamnar på hornet i lättridning.....( har jag aldrig gjort )
Om hästen gör ett riktigt konstsprång oförberett kan man ju kanske ha oturen dock ( inte skönt kan jag tänka)

Hoppas du vågar prova igen och ta gärna en tränare till hjälp.
westernridning är ju inte att sätta på hästen en westernsadel och träns, utan ett annat sätt att rida också!

Senast ändrad:

Det är inte min sadel. Har inga planer på att köpa en. Ville mest testa hur det känndes. Jag har en gel-pad under sadeln som förmodligen är i barnstorlek.
Förutom det humoristiska i situationen, så tror jag att min häst passar utmärkt för Western då hon är väldigt lydig och känslig för vikthjälper, går utmärkt att rida på en hand. Det var mest det jag ville testa.
Hon trivdes nog bättre med ridstilen än jag....
Jag kommer inte atrt prova igen, men hästen skall säljas och det kanske kan vara ett alternativ, då hon inte gillar högre grad av samling.
Kul att höra att halvblod gått att omskola till Western.

Senast ändrad:

hehe, ja du... Innan du dissar westernsadeln kanske du skulle ta och prova en, istället för det där patetiska skräpet på bilden.
Skillnaden är lika stor som att få en negativ uppfattning om dressyrsadlar efter att ha provat en stjärtlapp för shettisar.

Håller med om vad som sägs i ovanstående inlägg.
Inte konstigt damen är ledsen med den sadel på (eller vad man nu ska kalla det).

Den första westernsadeln jag provade på min häst var inte alls skön att sitta, helt hård. Först när man ridit ett tag försvann den där obekväma känslan, rumpan hade väl blivit helt bedövad.
Men nästa sadel jag provade var helt underbar och det tyckte hästen med. Kostade några tusenlappar mer, begagnad, men värd varenda krona. Jag längtar ut till stallet varje, inte för att träffa hästen eller för att rida utan för att bara få sitta i min westernsadel. :love: Något skönare att sitta i finns inte.

Lina_Olsson skrev:
hehe, ja du... Innan du dissar westernsadeln kanske du skulle ta och prova en, istället för det där patetiska skräpet på bilden.
Patetiska skräpet!! :rofl: :rofl: :rofl:
:bow:

Herre Gud vilken ful och dålig utrustning! En sådan sadel skulle jag inte ens lägga på en överkörd mulåsna. Inte undra på att du tyckte det var kass! Och hästen ser inte gladare ut. Tänk på att utrustningen känns lika kass som den ser ut. Westernsadlar skall kännas som om du aldrig vill kliva ner. Man skall må bra som när man sätter sig i favoritfåtöljen och sippar på en kall...Hästen skall känna detta och bli mjuk och glad!:banana:

Jag skulle aldrig någonsin sätta på mig ett par ridbyxor eller ett par ridstövlar, det är de fulaste som finns....
Älskar min western utrustning och skulle aldrig att få för mig att byta:) ...

Håller med om att jag kommer nog aldrig ta på mig ett par ridstövlar eller ett par ridbyxor igen....:crazy: jag trivs utmärkt i jeans och westernsadlar är bara för underbara :love:
Jag tycker det är en skön stil!

Då kan du tänka dig hur bra jag mår nu, när jag äntligen har lyckats bygga upp mitt magra skrälle så att jag kan rida i min sadel igen!! :D :banana:

Jaha nu har jag gjort det! Idag köpte jag en begagnad westernsadel. En f.d jobbarkompis hade en som skulle säljas så jag åkte å hämtade den idag. Ut till stallet och provade den på min lilla nordis...och den satt som en smäck! Måste köpa en ordentlig pad, men annars var den helt perfekt. Jag, min dotter och våran stallkompis provred varsin liten runda. Jag kände riktigt hur killen tyckte att det här var nåt nytt och roligt. Traven gick lätt och jag behövde bara nudda med foten så föll han in i galopp. Jag längtar till jag får hem paden så jag kan rida ut ordentligt. Nu får nog allround sadeln hänga där och bli dammig *s*

Jag har inte provat än, men jag är redan fast :rofl: Ska prova, ska börja, ska bara hitta rätt tillfälle :)

Jag fattar det bara inte. Jag har gått med på att prova det!
Fula träns, fula sadlar och fulare schabrak! Holy shit :angel: !

Tänk om jag blir fast då? Haha, jag kanske kommer älska western!
Lägger av med fälttävlan och börjar rida i jeans och rutig skjorta!

Menmen, whatever. Något som jag ska tänka på som nybörjare?
Vi kommer ju ha instruktör men lite insider-info för att inte verka
helt lost vore ju trevligt... ;).

/fälttävlansnörd - som ska rida western i läderstövlar & JW-hjälm.
Kan bara inte låta bli att svara på detta.Min mamma har ridit/tävlat Engelskt i 29 år.När jag började med Western så var hon ju tvungen att testa hon med.HON ÄR FAST!!!!Äntligen hästar som är kanon trevliga och BEKVÄMA kläder samt en sadel som man kan sitta i en hel dag.Hon har tom köpt westerntyglar till sitt 19 åriga halvblod för att hon tycker att det är lättare att rida med dessa (mer rörlighet).
Hoppas att du tänker om och inte är så negativ till western efter din ridtur även om du fortsätter med din gren.
PS: Det är väl snyggare med en kille i Jeans och Boots än en kille i tighta ridbyxor och ridstövlar.

Liknande trådar

Hästmänniskan Det här passar inte riktigt någonstans tycker jag och lägger det därför här där jag tycker det passar bäst. Härom veckan satt jag och...
2 3
Svar
46
· Visningar
8 494
Senast: Speedway
·
C
Western En av hästarna som kom hem i Torsdags var AKILAS haflinger Lolla. 9 år gammal och 144 i mkh. Hon är en häst med egen vilja och mkt stark...
Svar
8
· Visningar
1 053
Senast: CindyLou
·
M
Western Hej alla westernmänniskor! Skulle först vilja säga att ni på detta forum verkar vara väldigt jordnära, raka och trevliga människor...
Svar
5
· Visningar
1 568
Senast: Fendi
·
Western Flyta tråden om den är fellagd, men jag börjar här då den handlar om western. Några vänner till mej har varit på en 3-dagars kurs för...
2
Svar
23
· Visningar
2 203
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar