Jag ska rida western idag!

• Western
  • Trådstartare Trådstartare fälttävlansnörd
  • Startdatum Startdatum
Sv: Jag ska rida western idag!

fälttävlansnörd skrev:
WOW! :bow:
Fick rida en sexårig painthingst, och det var så kul!
Körde mest basic grejer, skritt, jogg (?), spinn, rollback,
lite galopp och en 180 ° sväng emellan två bommar...
Vaddå...basic grejer?:angel: Spinn, rollback, 180gr!!!!
Det va en reininghingst va?
:D

Haha, jag gillar inte krimskramset! :angel:
Blommor på sadeln och massa "broscher" på
förbygeln (?)... Nej, jag föredrar mina enkla sadlar! Hehe

Vad vet jag :p

Han sa att det var ganska basic i alla fall!
Kanske ska utveckla lite, det var INTE fullfart,
sådär som på Globen... Då hade jag ju blivit
åksjuk! Haha :rofl:

Vad kul att du provade ändå. Jag blev ju tvärfast i western när jag provade men det är ju olika.

Håller med dig om att utrustningen ska vara ganska enkel och stilren, men westernsadel och träns och pad är betydligt snyggare än den engelska utrustnigen (tycker jag). Måste erkänna att det skulle nog mycket till innan jag sätter på mig ett par ridbyxor igen.

Roligt att du hittade något som du ville plocka med dig i din egen träning.

fälttävlansnörd skrev:
Utveckla, I totally missed the point! :p

Hoppar in i diskussionen. Jag tror (men jag kan ju inte vara säker ;) ) att hon/han menade att det även inom western förekommer "engelskridning" i speciella klasser. På quartershower förekommer nämligen dom här klasserna (med westernhästar):

Hunter Hack

Hunter Hack igen...

samt

Hunter under Saddle

Hunter under saddle igen...

Exakt vad dom här grenarna går ut på, det får någon annan utveckla. Jag har aldrig ridit dom själv, så jag är inte så insatt! ;)

Det är väl en vanesak antar jag. Jag håller på att prova ut en westernsadel för jag och hästen ska lära oss lite i westernvägen. Men jag känner precis tvärtom. I westernsadeln har jag inget stöd och jag tycker benen far omkring plus att jag inte känner att jag får den nära kontakten med hästen som jag är van. Sen är ju sadlarna så in i norden stenhårda. (Jag måste köpa ett fårskinn alltså.) Men med lite träning ska jag nog lära mig rida i westernsalel också.

Ja tycker absolut att våran utrustning är fin! Och sen är de kul att mixa o matcha med silver o fina saker inför tävling. På en dressyr tävling ser ju alla lika dana ut.. Tråkit eller vad? :P

är det bara jag som tycker att hästen ser naken ut i en hunterklass?

Jag provade western en gång för många år sedan och kommer ihåg att jag stormtrivdes! :) Det blev inga fler gånger, men när jag läser om din upplevelse blir jag sugen på att prova igen!

Men visst har väl utrustningen sin charm? Läckert tycker jag! :) Precis som den svartvita elegansen hos ett dressyrekipage! Var sak i sitt sammanhang! ;)

Misstänker starkt att du red Bucks?!?

Basic på den hästen för 125 000, kanske inte är basic i mannamun hos oss vanliga dödliga... Han är radiostyrd ju... :angel:

Fippel skrev:
haha, jo precis!
det känns så himla läskigt att rida i engelsk sadel, benen fladdrar och far och man sitter så långt bort från hästen på nå vis!:rofl:

tacka för westerngrejor!:)

Äh, det är ju sport att rida i stjärtlapp, bara för att kolla huruvida man blåser av eller inte...
Nej men allvarligt, min balans är som bortblåst så fort jag hoppar upp i en sådan hemsk liten sak.. Att det kan vara sådan skillnad... Brukar tvångsrida i en sådan ett par ggr i månaden bara för att jag insåg hur mycket jag får gratis av Westernsadeln...

Hej Solafecub
Den bilden du lagt in som du kallar för "hunter under saddle igen", vet du möjligen vilken häst det är? Den är så fruktansvärt lik en häst som bodde granne med mig i flera år. Fux med den bläsen är ju inte SÅ vanligt. Jag väntar ivrigt på svar för jag är jättenyfiken...
FG

Efter lite research kan jag svara...

Bor du i Californien kan han vara gamla grannhästen... :D

Han heter Bear, och är en paintvalack som går som turridningshäst bl a på en ranch där... Tävlar tydligen både western och engelskt, men antar att med engelskt menar dom just Hunter under saddle..

Jag minns min första provlektion på western....

Då hade jag ridit på ridskola i typ 6-7 år. Efter en lektion åkte jag hem och sa till mina förräldrar att jag ville sluta på ridskolan och börja rida regelbundet på westernstället i stället :D

Ridstövlar i westernsadel är ingen hit. Tycker att om du har ska du ha ett par skor med klack på istället. Stövlar kan bli väldigt stelt... Och du, vi är många som har ridhjälm på oss innom westernridningen också ;)

Och angående utrustningen... Man kan rida western i engelsk utrustning med. Om man vänder på det, jag blir ingen dressyrstjärna bara för att jag har en dyr dressyrsadel och kandar, eller hur? :idea:

[Du som ryttare borde veta att det INTEQUOTE=Athina]:rofl: :rofl: :rofl:

Vad är det som säger att man måste ha fula saker på sig? Gud skall veta att det har inte jag, eller ja... smak sak.

Jeans, grova jodphurs och munkjacka, mer behöver man inte.. Man får väl vara lite modern liksom, inte fasta i den rutiga lantis skjortan...;)

Och utrustningen behöver inte var ful heller... jag tycker den är tuff, lite macho så där...:D :banana:
Sen kör inte jag med någon färgglad pad, utan en hel svart... stilrent liksom...:rofl:[/QUOTE]

Du som ryttare borde veta att det inte är varken lämpligt eller tillåtet på de flesta klubbar att rida i munkjacka. Luvan är olämplig då hästen lätt får tag i den och man kan fastna och kvävas.

Fendi skrev:
[Du som ryttare borde veta att det INTEQUOTE=Athina]:rofl: :rofl: :rofl:

Vad är det som säger att man måste ha fula saker på sig? Gud skall veta att det har inte jag, eller ja... smak sak.

Jeans, grova jodphurs och munkjacka, mer behöver man inte.. Man får väl vara lite modern liksom, inte fasta i den rutiga lantis skjortan...;)

Och utrustningen behöver inte var ful heller... jag tycker den är tuff, lite macho så där...:D :banana:
Sen kör inte jag med någon färgglad pad, utan en hel svart... stilrent liksom...:rofl:
[/QUOTE]

Hjälm är nödvändigt om man rider hos ridklubb eftersom försäkringar inte täcker annars
Seabaz skrev:
Jag minns min första provlektion på western....

Då hade jag ridit på ridskola i typ 6-7 år. Efter en lektion åkte jag hem och sa till mina förräldrar att jag ville sluta på ridskolan och börja rida regelbundet på westernstället i stället :D

Ridstövlar i westernsadel är ingen hit. Tycker att om du har ska du ha ett par skor med klack på istället. Stövlar kan bli väldigt stelt... Och du, vi är många som har ridhjälm på oss innom westernridningen också ;)

Och angående utrustningen... Man kan rida western i engelsk utrustning med. Om man vänder på det, jag blir ingen dressyrstjärna bara för att jag har en dyr dressyrsadel och kandar, eller hur? :idea:

*harkel*

...en annan ska få en privatlektion av Quarter4ever på tisdag...
*harkel igen* :angel:

Liknande trådar

Hästmänniskan Det här passar inte riktigt någonstans tycker jag och lägger det därför här där jag tycker det passar bäst. Härom veckan satt jag och...
2 3
Svar
46
· Visningar
8 494
Senast: Speedway
·
C
Western En av hästarna som kom hem i Torsdags var AKILAS haflinger Lolla. 9 år gammal och 144 i mkh. Hon är en häst med egen vilja och mkt stark...
Svar
8
· Visningar
1 053
Senast: CindyLou
·
M
Western Hej alla westernmänniskor! Skulle först vilja säga att ni på detta forum verkar vara väldigt jordnära, raka och trevliga människor...
Svar
5
· Visningar
1 568
Senast: Fendi
·
Western Flyta tråden om den är fellagd, men jag börjar här då den handlar om western. Några vänner till mej har varit på en 3-dagars kurs för...
2
Svar
23
· Visningar
2 203
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar