Jag ska kastrera min hund.

Sv: Jag ska kastrera min hund.

Bee Sweet´s skrev:
Jag håller extra koll på mina för att jag inte tycker att Pricken har något på Leia att göra när hon löper... Dels är jag rädd för ev infektionsrisk med tanke på att Leia är min avelstik och för att jag inte tycker att det skulle vara schysst mot henne.. Det är ju inte så kul om hon blir skendräktig efter varje löp där inga valpar är planerade pga av att dom får para sig...

Även om en vet säger att det inte är någon fara så är det min personliga åsikt att det inte är lämpligt och sen är det ju upp till var och en hur dom vill ha det...

Men om inga valpar är planerade på henne så varför inte kosta på en kastration på henne med, då har du ju aldrig nått mer bekymmer...

Bara ett förslag..
Ja, suck hålla extra kolla kan man ju inte göra dygnet runt när man har många hundar. Nu har jag haft 3 tikar men en fick jag nyss avliva pga cancer. Så nu har jag alltså 2 tikar kvar. Inte 17 sätter jagmig och steriliserar dom två också. Eftersom jag kastrerade hannen för att det inte skulle kunna bli några valpar.

Det har jag varken råd med eller vill.
Har tagit bort livmodern på min första tik när hon blev sjuk. Tjockare hund har jag aldrig skådat. Hon fick mer päls och blev direkt tjock. Så det rekomenderar jag inte någon att göra om det inte är nödvändigt såsom sjukdom eller dyl.

Ilska löser ingenting.

Och på ett forum får man kanske vara beredd på frågor som glider lite ifrån ämnet.

Bara för att vara riktigt säker så kan du alltid höra med en till veterinär.

Jag tycker nästan det säger sig själv att det är stor infektionsrisk, men som skrivet hör med en till vet. eftersom du inte litar på oss. ( om du har lust )

Jag förstår att du kastrerade honom för att slippa problem, men nu löste inte kastrationen dina problem och då måste man kanske lösa det på något annat sätt ?

Jag har inte givit dig något tips på tikskydd, däremot tycker jag själv att det inte är hela världen att "stänga av" delar både ute och inne under den korta period som löper håller på. Hellre det än en infekterad tik/hane

/ C som också haft tik och okastrerad hane ihop.

Har tagit bort livmodern på min första tik när hon blev sjuk. Tjockare hund har jag aldrig skådat. Hon fick mer päls och blev direkt tjock. Så det rekomenderar jag inte någon att göra om det inte är nödvändigt såsom sjukdom eller dyl.

Vi tog bort livmodern på vår hund (labbe, 9 i år) innan jul. Det var ingen livmoderinflammation, men hon var lite påverkad och inte som vanligt efter löpet. Operationen gick jättebra och hon kom tillbaka som vanligt på nolltid. Hade massa muskler innan op. som visserligen försvann när hon fick gå i koppel, men när stygnen var bort så byggde hon snabbt upp dem igen.
Hon var inte tjock innan och är det inte nu heller. Men det gäller ju att hålla koll och inte ge så mycket extra godbitar nu.
Ingen pälsändring där heller, så det är så olika mellan individer!!

Haft hund i 34 år...
Jösses, skulle ett tikskydd vara någon form av kyskhetsbälte då menar du? :eek:

gejsa skrev:
Ja, suck hålla extra kolla kan man ju inte göra dygnet runt när man har många hundar. Nu har jag haft 3 tikar men en fick jag nyss avliva pga cancer. Så nu har jag alltså 2 tikar kvar. Inte 17 sätter jagmig och steriliserar dom två också. Eftersom jag kastrerade hannen för att det inte skulle kunna bli några valpar.

Det har jag varken råd med eller vill.

Vet inte om du läste det hela jag skrev... Men som jag skrev förut... Det är min personliga åsikt om saken, sen får andra göra precis hur dom vill...

LÄS vad jag skriver. Ett tikskydd måste man ju ta av stup i kvarten. Är dom då ute hela dagarna på sommaren så kissar dom ju i det. Jag har annat för mig än att kolla klockan för att se om det är dags för att kissa snart för tiken.
Och frågar du mig om det skulle vara ett kyskhetsbälte?? Jag svarade en annan. Jag tyckte inte heller att tikskydd skulle hjälpa.

Senast ändrad:

Min kom inte tillbaka på det sättet. Efter operation fick hon vatten i lungorna. Dom ville avliva henne men som tur var så väntade vi med det. Hon låg kvar för observation på Strömsholms Djursjukhus. Efter 3 dagar hade hon fått bort vattnet själv enl veterinärer. Enl dom hade detta aldrig hänt förut. Men då fick hon hosta när hon lekte osv. Eftersom det hade blivit ärr i lungorna sa dom. Men hon fick kortison också kommer inte ihåg i vilket sammanhang. Men det var kanske kortisonet som gjorde att hon fick mer päls och gick upp i vikt. Men jag vet att dom förklarade att hon skulle bli tröttare och inte vilja springa så mycket när man tar bort en livmoder. Så jag vet inte i vilket sammanhang som gjorde att hon gick upp i vikt. Kortison eller operation? Eller båda. För när jag opererade min hanhund för 1 år sedan så sa vet samma sak, lugn och gå upp i vikt. Detta har inte hänt än. Men då är han ju bara 2 ½ år också tiken var 10 år när hon opererades.
Obs tiken opererades för ca 26 år sedan det kan ha hänt lite annat efter detta ang vatten i lungorna osv.....Tiken fick leva 4 år till sedan tog vi bort henne pga åldern.

Calazirya skrev:
Ilska löser ingenting.

Och på ett forum får man kanske vara beredd på frågor som glider lite ifrån ämnet.

Bara för att vara riktigt säker så kan du alltid höra med en till veterinär.

Jag tycker nästan det säger sig själv att det är stor infektionsrisk, men som skrivet hör med en till vet. eftersom du inte litar på oss. ( om du har lust )

Jag förstår att du kastrerade honom för att slippa problem, men nu löste inte kastrationen dina problem och då måste man kanske lösa det på något annat sätt ?

Jag har inte givit dig något tips på tikskydd, däremot tycker jag själv att det inte är hela världen att "stänga av" delar både ute och inne under den korta period som löper håller på. Hellre det än en infekterad tik/hane

/ C som också haft tik och okastrerad hane ihop.
Jag har inte några problem, det är ni som säger att mina hundar har eller kommera att få infektion.
Mina problem är borta. Så visst är dom lösta för mig.
Nej, jag vet att du inte har gettmig tips om tikskydd. Ursäkta att jag råkade svara på ditt inlägg. :bow: Orkade inte skriva ett nytt.
Du skriver i slutet som också haft tik och okastrerad hanne. Jag har inte det. Vem har det också?

Det var Tippan som föreslog tikskydd vilket som sagt är ett värdelöst alternativ. Kompostgaller ger jag inte heller mkt fö i sammanhanget.
PL

gejsa skrev:
LÄS vad jag skriver. Ett tikskydd måste man ju ta av stup i kvarten. Är dom då ute hela dagarna på sommaren så kissar dom ju i det. Jag har annat för mig än att kolla klockan för att se om det är dags för att kissa snart för tiken.
Och frågar du mig om det skulle vara ett kyskhetsbälte?? Jag svarade en annan. Jag tyckte inte heller att tikskydd skulle hjälpa.

Jag antar att detta är riktat till mig..?

Vet inte riktigt vad den ilskan kom ifrån... Detta med tikskydd kommer inte från mig... :confused:

Vet inte riktigt om någon här säger att dina hundar har eller kommer få infektion.. Bara att en del inte vågar ta den risken.. Jag är en av dom.. Sen vad du låter dina hundar göra är ju upp till dig.. Det kanske inte händer något alls även om dom får para sig....

Jag skulle inte tro att det är ngn större risk för infektion. Den diskussionen ser jag mest som ett uttryck för folks behov att lägga sig i andras hundhållning.
PL

Ok, vad baserar du den faktan på?
( alltså att det inte är någon infektionsrisk ) inte att andra måste lägga näsan i blöt ?

Veterinären här påpekade infek..risken då vi kastrerade vår hane
och att vi skulle hålla koll först ifall han inte tappat "lusten"

/ C

Senast ändrad:

Bee Sweet´s skrev:
Vet inte om du läste det hela jag skrev... Men som jag skrev förut... Det är min personliga åsikt om saken, sen får andra göra precis hur dom vill...

Jo, jag läste vad du skrev. Jag svarade ju vad jag tyckte till dig.Visst vet jag att jag får göra som jag vill. Har inte sagt något annat heller. :smirk:

Mia_R skrev:
Nån gång kanske det inte gör så mkt även om det är infektionsrisk, men det är att leka med din hunds hälsa du låter dem hålla på. Jag tycker det är en mycket dålig undanflykt att du inte skulle ha nån dörr på nedervåningen, allt går att lösa bara viljan finns, men den finns tydligen inte. :mad:

Men snälla du! LÄS vad jag skriver. På sommaren är dom ute på tomten allihop och jag har ytterdörren på vid gavel när det är fint väder. Jag har inga dörrar ute på tomten. Det är ingen undanflykt. Jag skulle vilja se din tomt om du har dörrar på tomten. :rofl:

Bee Sweet´s skrev:
Jag antar att detta är riktat till mig..?

Vet inte riktigt vad den ilskan kom ifrån... Detta med tikskydd kommer inte från mig... :confused:

Vet inte riktigt om någon här säger att dina hundar har eller kommer få infektion.. Bara att en del inte vågar ta den risken.. Jag är en av dom.. Sen vad du låter dina hundar göra är ju upp till dig.. Det kanske inte händer något alls även om dom får para sig....

Har du inte läst vem som har skrivit vad???
Jag har väl inte varit arg på dig eller svarat särskilt elakt tycker jag. Men många ggr ser det mer elakt ut när det är skrivet än mot tonfallet när man pratar med folk live.
Men Tippan föreslog tikskydd.
Mia R skriver att jag ber om infektioner. Jag skrev då att jag nog litar mer på min veterinär än er här och då menar jag ju förstås dom som skriver det. Tex håller Calazirya med Mia R så dom är två iaf som tror/vet det.
Hon skriver bl a att jag ska fråga en veterinär till. Men det tycker jag inte behövs eftersom dom inte har fått det och jag tycker inte att det är något bekymmer.

gejsa skrev:
Jo, jag läste vad du skrev. Jag svarade ju vad jag tyckte till dig.Visst vet jag att jag får göra som jag vill. Har inte sagt något annat heller. :smirk:

Oki... Jag funderade på vem det var riktat till, hade missat det andra inlägget... :smirk: Sorry!!

peter_lundin skrev:
Jag skulle inte tro att det är ngn större risk för infektion. Den diskussionen ser jag mest som ett uttryck för folks behov att lägga sig i andras hundhållning.
PL

Visst är det så. :bump:

Liknande trådar

Hundhälsa Vi har skaffat en tik och i familjen finns en hane som snart fyller 10 år. Första löpet var påfrestande för både människor och hundar i...
Svar
7
· Visningar
582
Hundhälsa Jag har funderingar om jag ska kastrera min 2-åriga storpudel. Jag är fullt medveten om att kastrering inte nödvändigtvis är en lösning...
2
Svar
22
· Visningar
1 975
Senast: hastflicka
·
Hundhälsa Hej! Vi har en hane som är krypt. Han är idag 2,5 år gammal ungefär. Vi har fått bekräftat genom ultraljud att den andra kulan ligger...
2
Svar
21
· Visningar
1 872
Hundhälsa De flesta vet men om inte. Jag bor i norra Queensland i Australien. För 1.5 r sedan blev sambon och jag med hund. En "på pappret" 75%...
Svar
9
· Visningar
1 509
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka