Jag ska kastrera min hund.

Sv: Jag ska kastrera min hund.

Jorå, min hane har oxå lyckats en gång.. Men det var på grund av att jag inte hade 100% koll en liten stund vilket jag borde haft...
Jag tycker att även om dom kan så ska man inte låta dom paras sig...

Calazirya skrev:
Jag skulle råda dig till att inte låta dom umgås under höglöp om ni inte kan hålla tillräcklig koll så att dom inte "sätter på" varandra.

Ska jag tolka det så spydigt som det lät???

Tycker inte det lät ett dugg spydig, utan som en ren och skär uppmaning.

Det är varken bra för tik eller hane att "juffsa" runt i tid och otid..

(knapplån). Om vi skaffar en hanhund när vi skaffar hund är jag helt inne på att kastrera. Kanske för att jag tidigare haft (och har; nu o för alltid) katter och hästar och inte tycker det är så himla dramatiskt.

En hel del personer här verkar mena på att folk i allmänhet mest vill kastrera för att de inte orkar uppfostra sin hund!? Är det verkligen så? Det låter ju helt sjukt. Det var väl ändå KASTRera och inte LOBOTOMera vi pratade om!?

För min del handlar det om att jag ändå inte tänker ha en avelshane, och då kan lika gärna hanen vara kastrerad. Man slipper oroa sig för snedsprång (som trots allt SKULLE kunna ske även om man är aldrig så noga) och att det känns shysstare mot vovven att slippa sexuell frustration.

Undrar varför kastration av hund är så laddat, egentligen? Är det "värre" med en kastrerad hund än en häst eller katt? Någon insatt får hemskt gärna ge mig ett svar, för detta är något jag verkligen undrar över.

peter_lundin skrev:
Vi har en tradition att kastrera hästar o katter, det ser jag som den stora skillnaden.
PL

Ja, precis. Jag tror också att (avsaknad av) traditionen beror på att vi har hundarna "närmare" oss - vi identifierar oss mer med dem och läser in mänskliga aspekter i deras beteende/psyke mycket mer än vad vi gör med katter eller hästar. Därför tar det emot mer att kastrera en hund, än en katt eller häst.

Att kastrera av rätt orsaker har jag inget alls emot, men faktum är att jag träffat på en drös med folk som kastrerar sin hane för det skäl jag tidigare nämde

- Att hunden ska bli lugn och inte så aktiv

Itchie skrev:
Har en hanhund som är kastrerad p g a kryptorkism (eller, han var egentligen monorkid, d v s hade ena testikeln på plats).

Före kastreringen for han mycket illa av alla löptikar i området (känns som om det alltid var någon i löp) och åt väldigt dåligt. När han var ungefär 1,5 år och uppfödaren ville använda honom i avel - trots defekten :mad: - tog jag, i samråd med veterinär, beslutet att kastrera honom. Det har jag inte ångrat! Han stressade inte lika mycket och började äta normalt (jätteskönt när man haft ett litet vandrande pälsklätt skelett. Nu i mogen ålder är han lite för rund, men det är mattes fel...).

Han har nu en tikkompis. Hon är inte kastrerad och han är fortfarande intresserad av henne när hon är i höglöp. Eller rättare sagt - HAN får inte vara ifred för HENNE. Faktum är att han kan "få upp den" trots att han saknar kulor, något jag trodde var omöjligt. De har t o m suttit fast i varandra under en kort stund när han lyckades pricka rätt (han är mycket mindre, så han får kämpa ordentligt, fast tiken brukar sänka bakdelen så han ska nå upp :o .). Vore intressant att höra om fler har kastrater som ändå "sätter på". :confused:

Ja, som sagt, han är precis som vanligt även med detta. Han har försökt att betäcka sin egen syster. Dom har t o m fastnat i varandra 2 ggr. Jag ringde veterinären då och frågade om det var någon fara. Men det var det inte. Kan inte hålla dom från varandra har ingen hundgård eller så.

gejsa skrev:
Dom har t o m fastnat i varandra 2 ggr. Jag ringde veterinären då och frågade om det var någon fara. Men det var det inte. Kan inte hålla dom från varandra har ingen hundgård eller så.

Hmmm, jag tycker det är skumt att driften är så stark, trots att testiklarna är väck. Har aldrig hört talas om kasterade hankatter (har själv två stycken - det är bara sambon som har kulorna i behåll av familjens medlemmar av hankön :angel: ) som fortsätter betäcka?

Vaddå kan inte hålla dem ifrån varandra? :eek: Är du rädd om din tik så skiljer du dem åt under löpet, det finns ju dörrar att stänga! Snacka om att be om infektioner... :crazy:

Håller med dig, försöka skriva det högre upp ( att man bör hålla dom isär ) men då var jag spydig( ? )

Mia_R skrev:
Vaddå kan inte hålla dem ifrån varandra? :eek: Är du rädd om din tik så skiljer du dem åt under löpet, det finns ju dörrar att stänga! Snacka om att be om infektioner... :crazy:

Läste du inte mitt inlägg?
Jag har redan pratat med veterinären om detta. Han sa att det inte gjorde så mycket någon gång på en löpperiod. Hon har löpt 2 ggr och han har betäckt en gång varje gång i slutet när hon verkligen bad honom om det.

Sedan så kan jag svara dig på nästa fråga. Nej, jag har inga dörrar här på nedre plan. Bara till toaletten men där vill jag inte att någon av dom ska ligga.

Tikskydd och kompostgaller! Men ett rejält tikskydd så schlinker den inte bara in :devil:

Sen är det klart att han betäcker i "slutet" av löpet :) Det är i "slutet" när blödningarna avtar som tiker går i höglöp! Dem första 1-2 veckorna är rätt så lugna. Det är alltså först i slutet som man betcäker tikar, det är då de är fertila!!

Nån gång kanske det inte gör så mkt även om det är infektionsrisk, men det är att leka med din hunds hälsa du låter dem hålla på. Jag tycker det är en mycket dålig undanflykt att du inte skulle ha nån dörr på nedervåningen, allt går att lösa bara viljan finns, men den finns tydligen inte. :mad:

Senast ändrad:

Jag har inte själv någon kastrerad hund då min är en ganska lugn hund i sig själv. Men jag hjälpte en veterinär då och då förut och hon var "för" att kastrera hundar.

Alltså inte för att hon skulle tjäna pengar, utan för om man endå inte tänkt ha den inom avel och den är besvärlig på olika sätt ( ex. vid löpptider, andra hanhundar osv.. ja ni fattar ) Kan man ju få en mycket trevligare tid med sin hund om den inte är helt "tossig" emellanåt. Hunden måt säkerligen mycket bättre när den slipper vara hyyperintresserad av något den endå inte får.. (tex flickorna ) :angel:

Jag tror nästan att det bara finns fördelar.. men jag är kanske inte den att bedöma det..

Snälla du! :mad:
Jag har haft hundar i 34 år så du behöver inte förklara något om löpning och sådant för mig.

Sedan så vet jag att man kan stänga av med något. Men på sommaren när alla är ute fritt i trädgården så är det inte så lätt. Ingen av er vet ju hur jag bor. Eller hur?!

Varför tar du sådan ton, Tippen menad nog i all välmening.

Att låta löptik och hane gå ihop och "sätta på" varandra tyder på okunskap, nu vet jag att det bara hänt en gång för dig och hoppas ingen skada skedd ?

Men hur ska man veta att du haft hund så pass länge och kan si och så mycket, man tyder ju dina inlägg och svarar ut efter det..

/C

Ja jag blir så arg när ni skriver hur jag ska göra med mina hundar. Tikskydd mitt i sommaren när alla hundar går ute hela dagen. Hur skulle det gå när dom vill kissa bla?!
Jo, dom kissar ju genom skyddet. Har redan prövat det.
Eftersom min veterinär säger att det inte är någon fara så tror jag mer på honom än någon som skriver på den här listan tyvärr. Han är väldigt duktig så honom litar jag på till fullo. Givetvis blev jag ju nervös eftersom jag inte trodde/visste att dom skulle ens försöka para sig nu när han blev kastrerad. Har haft en hanne förut men då inga tikar tillsammans.
Sedan så svarade jag på inlägget om det blev någon skillnad på hanhundarna när dom blev kastrerade. Direkt började folk skriva att jag inte skulle ha dom ihop. Jag kastrerade ju honom för att slippa ha detta dilemma med att sära på dom.

Senast ändrad:

Jag håller extra koll på mina för att jag inte tycker att Pricken har något på Leia att göra när hon löper... Dels är jag rädd för ev infektionsrisk med tanke på att Leia är min avelstik och för att jag inte tycker att det skulle vara schysst mot henne.. Det är ju inte så kul om hon blir skendräktig efter varje löp där inga valpar är planerade pga av att dom får para sig...

Även om en vet säger att det inte är någon fara så är det min personliga åsikt att det inte är lämpligt och sen är det ju upp till var och en hur dom vill ha det...

Men om inga valpar är planerade på henne så varför inte kosta på en kastration på henne med, då har du ju aldrig nått mer bekymmer...

Bara ett förslag..

Liknande trådar

Hundhälsa Vi har skaffat en tik och i familjen finns en hane som snart fyller 10 år. Första löpet var påfrestande för både människor och hundar i...
Svar
7
· Visningar
582
Hundhälsa Jag har funderingar om jag ska kastrera min 2-åriga storpudel. Jag är fullt medveten om att kastrering inte nödvändigtvis är en lösning...
2
Svar
22
· Visningar
1 975
Senast: hastflicka
·
Hundhälsa Hej! Vi har en hane som är krypt. Han är idag 2,5 år gammal ungefär. Vi har fått bekräftat genom ultraljud att den andra kulan ligger...
2
Svar
21
· Visningar
1 872
Hundhälsa De flesta vet men om inte. Jag bor i norra Queensland i Australien. För 1.5 r sedan blev sambon och jag med hund. En "på pappret" 75%...
Svar
9
· Visningar
1 509
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka