Jag saknar ord

Jag håller SÅ med! Jag tackar så jävla mycket på spanska att folk reagerar på det trots att jag verkligen försökt begränsa det :arghh:.

Jag tycker om att vi tackar så mycket på svenska, det är så mysigt och fint, men för icke-svenskar blir det ju nästan lite farsartat. Kommer aldrig glömma när jag i min spanskagrupp försökte förklara logiken bakom "Tack för senast!".

Hugger ett inlägg om tack-diskussionen. När jag jobbar i reception:
Jag: "Skulle jag kunna få se din legitimation, tack"
*får legget*
Jag: "Tack"
*Ger besöksbrickan*
Besökaren: "Tack"
*Besökaren ber om vägbeskrivning, jag ger den*
*Besökaren kommer från mötet, jag får besöksbrickan*
Jag: "Tack"

Men well, vaddå tackar mycket?? :D :D

Det är förresten, apropå språkligt förfall, inte helt ovanligt att jag svarar ett tack med ett tack istället för varsågod. :D
Och jag svarar nästan alltid "tack tack" eller "tack själv!". Jag tycker det är trevligt :). Varsågod gillar jag inte jättemycket, då föredrar jag "ingen orsak".

Det är förresten, apropå språkligt förfall, inte helt ovanligt att jag svarar ett tack med ett tack istället för varsågod. :D

Det där gör mig konfunderad varenda gång det händer i en affär (oftast yngre personal):

Expedit: "Det blir x kr"

Jag: "Ja tack" (för jag har förberett kortbetalning och indikerar att jag inte vill ha kontanter i handen)

Kvittot kommer så jag tar det och säger: "Tack så mycket" och tittar på expediten

Expediten: "Tack" :confused: :confused:

Jag fattar verkligen inte, när jag jobbade i kassan hade mitt svar varit "Varsågod". Jag tycker det är skumt :cautious: :D

Åh det här är så jäkla roligt. Jag orkar inte skärmdumpa 4 bilder och lägga upp på photobucket så bara ni med facebook kan se dem. Det är en citatsamling från Paradise hotel.

"Man kom in som en joker liksom. Man har fått tunga beslag."

:rofl:

https://www.facebook.com/emanuelpage/posts/1078744175471439

:laugh: Kreativa typer!

På ett körkortsforum läste jag precis det här: ".I det verkliga livet säger alla jag frågade ingenting och hymlar med ögonen...".

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 936
Senast: Anonymisten
·
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 779
Senast: Nepenthe
·
Relationer Anonymt nick, vet någon vem jag är så visa gärna inte det <3 Det här kommer bli jättelångt, men för att sammanfatta det hela lite så...
5 6 7
Svar
124
· Visningar
17 392
Senast: Brandgul
·
Kropp & Själ Orkar inte vara anonym.... I våras fick jag tillfälle att vara med i en smärtstudie gjord av Örebros universitet för att få hjälp med...
11 12 13
Svar
244
· Visningar
29 928
Senast: EmmaW
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar