Jag orkar inte...

Sv: Jag orkar inte...

Precis som mackan säger. Hästar av fullblodstyp och ofta hos araber tydligen. Bl.a. en veterinär har sagt detta till mig och den veterinären har både fullblod och araber.

Jo det är ju inget nytt men det finns fortfarande ingen säker källa, bara teorier, veterinär eller inte.

Jo det är ju inget nytt men det finns fortfarande ingen säker källa, bara teorier, veterinär eller inte.

Ja precis. det är bara teorier. På min tex, så kan det knappast vara nerven, eftersom han bara får tvånget om sadelgjorden dras inomhus i trängre utrymmen så som stallgång eller box. Ser inte ngn som helst logik i varför nerven skulle klämma mer där än när man drar gjorden ute, särskilt som man kan dra gjorden rätt tufft ute utan ngra som helst problem : )

Känner sig trängd? Klaustrofobisk? reptilhjärnan som kickar in som självförsvarsmekanism?

Nervkläm är ju en teori. Spänningar. Ryggont kan säkert vara en annan. Dåligt passande sadel, obekväm gjord, samt rädsla av tidigare erfarenheter kan vara en rätt omfattande bidragsfaktor. Tror att vi får acceptera flertalet möjliga orsaker beroende på häst.

Känner sig trängd? Klaustrofobisk? reptilhjärnan som kickar in som självförsvarsmekanism?

Nervkläm är ju en teori. Spänningar. Ryggont kan säkert vara en annan. Dåligt passande sadel, obekväm gjord, samt rädsla av tidigare erfarenheter kan vara en rätt omfattande bidragsfaktor. Tror att vi får acceptera flertalet möjliga orsaker beroende på häst.

Ja exakt, han är klaustrofobisk rent allmänt, så det är den slutsatsen jag dragit sen länge och därmed löst situationen. men det jag ville belysa med detta är att det inte håller med att säga att sadeltvång alltid bottnar i att nerven kläms, för det finns uppenbarligen många skilda orsaker till att de reagerar i olika former av sadeltvång. och fortfarande finns bara teorier, ingen forskning. så jag håller helt med dig ang. att man får acceptera flertalet möjliga orsaker beroende på häst! :bow:

man får acceptera flertalet möjliga orsaker beroende på häst! :bow:

Precis! Däremot så verkar flera av möjliga orsaker svara på liknande behandling, precis som du beskrivit tidigare: Att spänna åt gjorden utanför stallet, och ett hål i taget medan man leder runt hästen verkar fungera rätt bra, antagligen av kombinerade anledningar. Din häst lugnar sig utanför stallet, medan min häst måste röra sig för att gjorden ska sätta sig korrekt.
:)

Kommer du ihåg hur ni sadlade din häst?
Låg den längre bak eller fram än normalt?

Sadlar jag stoet här hemma ca 2 cm för långt bak så lämnar hon stallgången i en bockserie som hade gjort en erfaren rodeoryttare vit i ansiktet. Bockar i varje steg & gör en helomvändning i luften innan hon kommer tillbaka till stallet igen givetvis bockandes.

Hon har sadeltvång & även ett par roterade ryggkotor när hon kom till oss. Det blev bättre efter jag skaffade en resårgjord med resår i båda ändarna, och en ET rättade till ryggen.

Här finns en artikel om sadeltvång som bl.a. innehåller en teori om att många föl bryter ett revben eller får ett trauma runt bröstkorgen vid födseln och det sitter i hela livet om det inte justeras av t.ex. en kiropraktor. Det kan vara en av orsakerna till sadeltvång. Artikeln nämner fler orsaker: http://www.ceatnz.com/pdf/girthy_horse.pdf

Nu får jag snart hem honom och de har skrittat honom en hel del och han verkar ha lugnat ner sig lite smått iaf. Har köpt en hoppgjord med avtagbart fårskinn nu som han får ha tills det är dax för en dressyrsadel. Vill inte köpa någon dyr nu innan han är hyfsat stabil iaf.

Här finns en artikel om sadeltvång som bl.a. innehåller en teori om att många föl bryter ett revben eller får ett trauma runt bröstkorgen vid födseln och det sitter i hela livet om det inte justeras av t.ex. en kiropraktor. Det kan vara en av orsakerna till sadeltvång.

Det var nog den mest "kreativa" spekulationen jag hört hittills måste jag säga.

Det var nog den mest "kreativa" spekulationen jag hört hittills måste jag säga.
Måste hålla med. :D
Dels för att revbenen hos föl är rätt mjuka och flexibla i sig, dels för att de är infästa med brosk, som ytterligare gör de flexibla.
Sen är det ju konstigt att vissa raser är överrepresenterade, och ärftlighet är inte helt uteslutet heller... men nåväl, det är en teori får vi anta.

Liknande trådar

Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i...
4 5 6
Svar
117
· Visningar
9 102
Senast: Ponsa
·
Hästmänniskan jag går just nu på två ridskolor. en har jag gått på den jag va 6 år, men känner att jag inte utvecklas då det bara kommer in nya (o...
Svar
7
· Visningar
449
Senast: Badger
·
Utrustning Okej… Utprovad sadel. Verkar ligga balanserat och vippar inte, i stallgången. Vid rörelse (vid hand) så rör sig sadeln mycket bak, i...
Svar
11
· Visningar
1 876
Senast: caballus
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 909
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• WE-tråden
  • Dressyrsnack 17