Jag orkar inte

Jag orkar inte. Det är bara för mycket med allt, jag klarar inte av det.
Minsta lilla grej och jag blir irriterad och arg. Aldrig ett bra tecken.. Det kändes ju bra för bara någon dag sedan. Men nu är det bara jobbigt allting.

Vill bara sätta mig i ett hörn och gråta.
 

Äsch, där kom nästa orosmoln.. maken får inte ledigt från jobbet. De kan inte lösa det säger de. För kort varsel. Och det förstår jag. Men samtidigt, vad ska vi göra?
Mina föräldrar kan ställa upp till viss del, men inte på heltid. Alltså 24 h/dygn flera gånger i veckan.

Suck. Maken ska ha telefonmöte med chefen på måndag och diskutera det.
Finns det kollektivavtal och han är med i facket? Isf finns oftast möjlighet till ledighet för vård av anhörig/sjukdom i familjen (och det måste de lösa även med kort varsel). Facket kan hjälpa honom att trycka på arbetsgivaren.
 
Finns det kollektivavtal och han är med i facket? Isf finns oftast möjlighet till ledighet för vård av anhörig/sjukdom i familjen (och det måste de lösa även med kort varsel). Facket kan hjälpa honom att trycka på arbetsgivaren.
Ja, han är med i facket och jag tror de har kollektivavtal. Ska tipsa honom att kontakta facket om ag krånglar.

Grejen är att de är underbemannade som det är, att han försvinner innebär att det är mer än en heltid borta.. De har försökt anställa men det är svårt att hitta någon som passar och vill åka så långt (utan att outa för mycket, kunden bor i obygden).

Så jag förstår att det blir svårt för ag. Men just nu försöker jag se till mig själv och barn i första hand.
 
Ja, han är med i facket och jag tror de har kollektivavtal. Ska tipsa honom att kontakta facket om ag krånglar.

Grejen är att de är underbemannade som det är, att han försvinner innebär att det är mer än en heltid borta.. De har försökt anställa men det är svårt att hitta någon som passar och vill åka så långt (utan att outa för mycket, kunden bor i obygden).

Så jag förstår att det blir svårt för ag. Men just nu försöker jag se till mig själv och barn i första hand.
Självklart, du och din familj är de ni ska se till i första hand! AG får lösa det. Akuta saker kan hända och anställda har då rätt att frånvara med kort eller ingen varsel. Bra att de har kollektivavtal, det ger honom mycket rättigheter. Kanske han ska ringa facket innan telefonmötet med AG.
 
Självklart, du och din familj är de ni ska se till i första hand! AG får lösa det. Akuta saker kan hända och anställda har då rätt att frånvara med kort eller ingen varsel. Bra att de har kollektivavtal, det ger honom mycket rättigheter. Kanske han ska ringa facket innan telefonmötet med AG.
Ja jag ska höra med honom hur han vill göra. Det vore ju bra om han har mer på fötterna innan mötet. Han är inte bäst på att stå på sig.. Han är verkligen inte elak eller ego, det är snarare tvärtom. Han vill hjälpa alla, samtidigt, även om det inte går. Det brukar sluta med att han också mår dåligt liksom..

Der kommer säkert lösa sig, det gör ju alltid det på något sätt, men just nu är det jobbigt.

Jag har fått lite egentid idag. Maken och bebis är ute och härjar med flygplanen. Jag stannar hemma och bara tar det lugnt.
 
Äsch, där kom nästa orosmoln.. maken får inte ledigt från jobbet. De kan inte lösa det säger de. För kort varsel. Och det förstår jag. Men samtidigt, vad ska vi göra?
Mina föräldrar kan ställa upp till viss del, men inte på heltid. Alltså 24 h/dygn flera gånger i veckan.

Suck. Maken ska ha telefonmöte med chefen på måndag och diskutera det.
Fast är du sjukskriven ska han ha barnet
Det har man rätt till.
 
Ungen har blivit röd i ljumsken. Förmodligen svamp (torkade bort en vit beläggning). Jag vet ju att det är vanligt och i de flesta fall helt ofarligt, men jag kände mig sämst som inte gjort allt jag kan för att förebygga. Jag har ju bara försökt hålla rent och torrt och smort med lite olja liksom.
Vad mer skulle jag göra? Jag vet ju att det är helt irrationellt att klandra mig själv men ändå gör jag det. Antar att det är rätt naturligt det med.
 
Senast ändrad:
Ungen har blivit röd i ljumsken. Förmodligen svamp (torkade bort en vit beläggning). Jag vet ju att det är vanligt och i de flesta fall helt ofarligt, men jag kände mig sämst som inte gjort allt jag kan för att förebygga. Jag har ju bara försökt hålla rent och torrt och smort med lite olja liksom.
Vad mer skulle jag göra? Jag vet ju att det är helt irrationellt att klandra mig själv men ändå gör jag det. Antar att det är rätt naturligt det med.

Inget fel alls. Jag tyckte babypuder var toppen mot röda ställen, hade allt som oftast lite i förebyggande syfte. Kladdar inte vilket jag tycker är toppen, annars inotyol-salva.
 
Äsch, typiskt. Hade en liten skvätt majsmjöl kvar men den tappade jag i backen igår så det blev mjöl överallt..

Beställde Inotyol och ska köpa babypuder idag. Eller potatismjöl om de inte har till baby.
Bara litet tips.
Inotyol behöver tvättas bort med olja. Annars blir det lätt rester kvar som kan bli grogrund för svamp.
Men det är ju inga problem om du har babyolja hemma.

Och du är en jättebra mamma :heart . Mina två äldsta blev riktigt röda i rumpan vid något tillfälle och jag kände mig världssämst.
Men det ordnade sig det också.
Och gossarna tycker att jag är och har varit en helt okej mamma. Så här 19 och 21 år senare.
 
Bara litet tips.
Inotyol behöver tvättas bort med olja. Annars blir det lätt rester kvar som kan bli grogrund för svamp.
Men det är ju inga problem om du har babyolja hemma.

Och du är en jättebra mamma :heart . Mina två äldsta blev riktigt röda i rumpan vid något tillfälle och jag kände mig världssämst.
Men det ordnade sig det också.
Och gossarna tycker att jag är och har varit en helt okej mamma. Så här 19 och 21 år senare.
Bra tips med oljan! Annars hade jag nog fått panik över det med. Har massor med olja hemma, säkert fyra förpackningar av olika märken.
 
Behöver kräkas ur mig lite mer. Bara ventilera lite.
Det här med hästen ger mig kopiös ångest. Inte så konstigt kanske. Han har varit min klippa i 22 år, nästan på dagen 22 år sen jag fick hem honom. Nu är min klippa på väg att lämna mig :cry:
Har världens snällaste stallägare som hjälper mig med allt. Det är totalt ovärderligt.
Samtidigt vill jag göra mycket själv, känna att jag har lite kontroll.

Skulle ringa lantbrukstjänst nu på förmiddagen. Kunde inte ens öppna telefonen. Tror jag avvaktar tills ångesten är lite snällare mot mig. Det är ingen panik ändå. Veterinären kommer 7 augusti och skriver (eventuellt) ett intyg till försäkringen. Efter det..

Ångesten är fruktansvärd. Men samtidigt är jag så glad att jag kan känna. Bara att känna nånting är ett steg i rätt riktning. Det har varit lite stiltje på den fronten sista tiden. Jag tror att den enorma sorg jag känner sakta kommer övergå i andra känslor. Både inför att vara utan min ponny och inför resten av livet.
 
Äsch, där kom nästa orosmoln.. maken får inte ledigt från jobbet. De kan inte lösa det säger de. För kort varsel. Och det förstår jag. Men samtidigt, vad ska vi göra?
Mina föräldrar kan ställa upp till viss del, men inte på heltid. Alltså 24 h/dygn flera gånger i veckan.

Suck. Maken ska ha telefonmöte med chefen på måndag och diskutera det.
Förstår jag det rätt om du blivit sjukskriven och din man därför ska vara föräldraledig med er bebis, men arbetsgivaren nekar det? Det kan de inte.

En förälder har enligt 8 § 2 stycket föräldraledighetslagen rätt till ledighet om hen behöver vara hemma med sitt barn på grund av den ordinarie vårdaren har blivit sjuk. Detta gäller även om föräldern inte har rätt till tillfällig föräldrapenning för att barnet är yngre än 8 månader. Ledigheten ska enligt 13 § 2 stycket föräldraledighetslagen egentligen anmälas minst en vecka innan ledighetens början. Om utnyttjandet av ledigheten beror på sjukdom så gäller dock inte någon anmälningstid.
https://www.familjensjurist.se/frag...rnet-nar-den-andre-foraldern-har-blivit-sjuk/
 
Förstår jag det rätt om du blivit sjukskriven och din man därför ska vara föräldraledig med er bebis, men arbetsgivaren nekar det? Det kan de inte.

En förälder har enligt 8 § 2 stycket föräldraledighetslagen rätt till ledighet om hen behöver vara hemma med sitt barn på grund av den ordinarie vårdaren har blivit sjuk. Detta gäller även om föräldern inte har rätt till tillfällig föräldrapenning för att barnet är yngre än 8 månader. Ledigheten ska enligt 13 § 2 stycket föräldraledighetslagen egentligen anmälas minst en vecka innan ledighetens början. Om utnyttjandet av ledigheten beror på sjukdom så gäller dock inte någon anmälningstid.
https://www.familjensjurist.se/frag...rnet-nar-den-andre-foraldern-har-blivit-sjuk/
Ja jag är sjukskriven igen. Makens ag vägrar väl inte direkt, men kör med väldigt oschyssta metoder ("vi har ingen annan, hur ska vi lösa det utan dej?") och maken har extremt dåligt samvete. Både för jobbet och för att han inte är hemma.

Han har blivit av med flera pass som tur väl är. Mina föräldrar täcker upp resten.
 
Ångest deluxe inför måndag. Känns så sjukt overkligt att min finaste lilla ponny inte kommer vara med mig mer. Och samtidigt är det så verkligt att jag bara vill kräkas.
Kan inte sova. Tankarna och känslorna åker bergochdalbana.
Det verkar smitta av sig på bebis, som också sover oroligt nu inatt. Eller så är det en slump, vem vet. Jobbigt är det i vilket fall.
 
Vaknade upp till första dagen på 25 år utan häst. Trots att jag inte ridit eller varit i stallet dagligen på några år känns det otroligt tomt. Och tungt. Men ångesten har släppt någorlunda. Det är inte den där förlamande smärtan över bröstet längre. Mer en slags sorgsen saknad.
Jag vet knappt vem jag är utan Ferguson.

Men livet går vidare. Minnena kommer alltid vara med mig.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok An tagligen så tycker nån att jag inte borde skriva en dagbok "bara för att skriva av mig". Men det är ju fritt att inte läsa och jag...
Svar
5
· Visningar
1 124
Senast: L(i)FE
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har ingen aning om jag ihuvud taget får skriva en ny dagboks tråd men den blir väl bort tagen annars då an tar jag 🙃 Jag kommer...
2 3
Svar
47
· Visningar
3 824
  • Artikel Artikel
Dagbok Let's be honest. Jag mår skit. Jag trivs med både personal och butiken Jag arbetstränar på så har inget med det att göra. Att jag ens...
Svar
4
· Visningar
717
Senast: astronaut
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Dethär är värt en ny dagboks tråd tycker jag. För att idag har det hänt en väldigt stor sak som är att jag har blivit häst ägare idag...
2
Svar
30
· Visningar
2 429
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CCIII
  • Fejkljus
  • Sundsvall?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp