Jag orkar inte

Jag orkar inte. Det är bara för mycket med allt, jag klarar inte av det.
Minsta lilla grej och jag blir irriterad och arg. Aldrig ett bra tecken.. Det kändes ju bra för bara någon dag sedan. Men nu är det bara jobbigt allting.

Vill bara sätta mig i ett hörn och gråta.
 

Inte enligt deras avtal tydligen :down: Det har varit så sen han började, han rycker in med kort varsel och får inte ett korvöre mer för det
Hos oss gäller att alla schemaändringar med kortare varsel än 30 dagar ger övertid, sen om det ger kval eller enkel beror på hur vi skulle jobbat ordinarie men aldrig i helvete att vi skulle hoppa in och jobba en ledig dag utan övertidsersättning. Vad har han för fack?
 
Hos oss gäller att alla schemaändringar med kortare varsel än 30 dagar ger övertid, sen om det ger kval eller enkel beror på hur vi skulle jobbat ordinarie men aldrig i helvete att vi skulle hoppa in och jobba en ledig dag utan övertidsersättning. Vad har han för fack?
Kommunal. Personlig assistans, precis som @parellikusken säger. Där verkar inga regler gälla... Kommunal vet om det men säger ingenting. Enda gången de reagerat var när han hade gjort bra mycket mer än 200 "riktiga" övertidstimmar. Men då fick företaget dispens så han kunde jobba över lika mycket till nästan..
 
Kommunal. Personlig assistans, precis som @parellikusken säger. Där verkar inga regler gälla... Kommunal vet om det men säger ingenting. Enda gången de reagerat var när han hade gjort bra mycket mer än 200 "riktiga" övertidstimmar. Men då fick företaget dispens så han kunde jobba över lika mycket till nästan..
Det är ju för att man många gånger är anställd på timmar även om man har en fast rad, istället för fast lön/månadslön.
Han kan ju dock tacka nej till extrapassen istället, han är ju inte inbeordrad.
 
Det är ju för att man många gånger är anställd på timmar även om man har en fast rad, istället för fast lön/månadslön.
Han kan ju dock tacka nej till extrapassen istället, han är ju inte inbeordrad.
Exakt, han har bara 17 h/månad enligt kontraktet. Schemat är ganska luftigt. Och självklart kan han säga nej. Men det är nog inte så jäkla lätt när de ringer flera gånger om dagen och säger att de inte har någon annan (vilket ofta är sant, de har inte tillräckligt med assistenter).

Det är ganska vanligt att han måste stanna för ingen kommer och löser av. Det får han inte heller övertid för.

Dessutom: 💰
Det kostar att ha barn. Och djur. Och bil. Och hus. Skulle han bara ta sitt schema skulle det bli ca 60% kanske.
 
Jag vet inte om det här är en dum grej, men jag har ett tips som har gjort väldigt stor skillnad för min mentala hälsa, utan att egentligen ha påverkan på min dag.

Jag har lidit av depression och oro i över ett halvår utan paus. Det ledde till att jag blev irriterad bara någon tittade på mig på fel sätt eller typ andades...
I samband med att jag började träna, började jag ta en skopa kreatin varje morgon. Efter ett par dagar var det som att det tändes en lampa i min hjärna.

Jag läste på om det hela, och tydligen finns det många studier som visar att kreatin inte bara används för muskeltillväxt längre, utan har bevisad effekt på mental hälsa, då det hjälper hjärnan må bättre.
Plötsligt har jag personligen inget behov av att hitta en fungerande medicin mot varken min ADHD eller depressionen (den sistnämnda är borta!!), för nu funkar allt så mycket bättre. Som magi. För MIG.

Ber om ursäkt om någon tycker att det här är ett dumt tips, men det är ju lätt att prova om man vill :)
 
Jag vet inte om det här är en dum grej, men jag har ett tips som har gjort väldigt stor skillnad för min mentala hälsa, utan att egentligen ha påverkan på min dag.

Jag har lidit av depression och oro i över ett halvår utan paus. Det ledde till att jag blev irriterad bara någon tittade på mig på fel sätt eller typ andades...
I samband med att jag började träna, började jag ta en skopa kreatin varje morgon. Efter ett par dagar var det som att det tändes en lampa i min hjärna.

Jag läste på om det hela, och tydligen finns det många studier som visar att kreatin inte bara används för muskeltillväxt längre, utan har bevisad effekt på mental hälsa, då det hjälper hjärnan må bättre.
Plötsligt har jag personligen inget behov av att hitta en fungerande medicin mot varken min ADHD eller depressionen (den sistnämnda är borta!!), för nu funkar allt så mycket bättre. Som magi. För MIG.

Ber om ursäkt om någon tycker att det här är ett dumt tips, men det är ju lätt att prova om man vill :)
Nu är jag ju kroniskt sjuk, bipolär, så jag tror inte det är så lätt att "bota". Men om det hjälper är det ju guld! En enkel lösning på ett svårt problem.

Läste att kreatin kan öka risken för mani/hypomani.
 
shit, det där lät som en annons.
Nu är jag ju kroniskt sjuk, bipolär, så jag tror inte det är så lätt att "bota". Men om det hjälper är det ju guld! En enkel lösning på ett svårt problem.

Läste att kreatin kan öka risken för mani/hypomani.
Ah sorry, visste inte det om mani/hypomani! Det har jag ingen koll på själv. Vad synd :(
Då vet jag inte om det vore farligt för dig att prova.
 
shit, det där lät som en annons.

Ah sorry, visste inte det om mani/hypomani! Det har jag ingen koll på själv. Vad synd :(
Då vet jag inte om det vore farligt för dig att prova.
Nä, jag hade ingen aning heller så jag googlade lite extra :D tydligen kan det ha lite för bra effekt liksom, så man slår över åt andra hållet. Och det är ju nästan lika illa (farligare för andra i mitt fall)
 
Kommunal. Personlig assistans, precis som @parellikusken säger. Där verkar inga regler gälla... Kommunal vet om det men säger ingenting. Enda gången de reagerat var när han hade gjort bra mycket mer än 200 "riktiga" övertidstimmar. Men då fick företaget dispens så han kunde jobba över lika mycket till nästan..
Kommunal är ett värdelöst fackförbund, tyvärr. Personlig assistans är verkligen vilda västern, finns typ inga regler och lagar.
 
Exakt, han har bara 17 h/månad enligt kontraktet. Schemat är ganska luftigt. Och självklart kan han säga nej. Men det är nog inte så jäkla lätt när de ringer flera gånger om dagen och säger att de inte har någon annan (vilket ofta är sant, de har inte tillräckligt med assistenter).

Det är ganska vanligt att han måste stanna för ingen kommer och löser av. Det får han inte heller övertid för.

Dessutom: 💰
Det kostar att ha barn. Och djur. Och bil. Och hus. Skulle han bara ta sitt schema skulle det bli ca 60% kanske.

Har ni gemensam eller uppdelad ekonomi, och har ni pratat igenom det gemensamma så att ni har samma målbild och prioriteringar? När du säger att han jobbar övertid, är det jämfört med de 17 timmarna i kontraktet, eller jämfört med en vanlig heltidstjänst?

Att jobba så lite ger ju en liten inkomst och blir det långvarigt så kommer det att påverka hans pension mycket. Det kan vara stressande tänker jag, att känna att man inte bidrar tillräckligt till sin familjs försörjning och att man kan få det fattigt som pensionär. Utifrån det så skulle jag förstå att han gärna jobbar extra. Jobbar han däremot ytterligare 200h utöver heltid, så bör han kanske istället överväga ett annat jobb om det trots det inte går ihop med ekonomin.

Detta är inte menat som försvar av honom, tvärtom låter det i mina öron som att ni inte har samma bild av hur ni ska prioritera och då har ju han lika stort ansvar som du att kommunicera. Att han är tyst eller bara säger "såhär blir det" när det är ett faktum är inte okej. Om det är en svårighet han har, att prata om jobbiga saker, så finns det hjälp för honom att söka. Ekonomi är ofta en stressande faktor och man hanterar sin stress olika, men lever man tillsammans med någon och dessutom har ett barn tillsammans så måste man hitta ett sätt att få kommunikationen med sin partner att fungera.
 
Han har kontrakt på 17 h. Men han jobbar mer än heltid. Oroa er inte, det finns jobb till honom.
Det är vanligt att assistenter får såna kontrakt.

Men om jag förstår dig rätt så är er ekonomi rätt tuff (vilken den är för många just nu så det är verkligen inget att behöva skämmas över), kan det inte vara därför han jobbar så mycket? Att han tänker att er situation blir bättre om han drar in mer pengar. Jag har träffat på rätt många män som ser det som sin viktigaste uppgift att prioritera, att dra in så mycket pengar de förmår (sedan kan förmågan och den faktiskt uppnådda summan variera stort, men synen/känslan av att deras värde ligger i det är densamma).
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Let's be honest. Jag mår skit. Jag trivs med både personal och butiken Jag arbetstränar på så har inget med det att göra. Att jag ens...
Svar
4
· Visningar
680
Senast: astronaut
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag vet inte vad jag ska förvänta mig. Blir det något vettigt av det där? Jag är ju ändå bara 25% sjukskriven sedan 1 april. Men i...
2
Svar
28
· Visningar
2 526
Senast: MiaMia
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag är uppgiven. Försöker inget längre. Jag har åter kontakt med vårdteamet. Men jag upplever inte att jag får någon hjälp. Inget blir...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
11 478
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Dagbok Funderat fram och tillbaka men känner att jag vill kunna använda min dagbok här fritt utan att behöva tänka på vilket konto jag...
2
Svar
34
· Visningar
6 241
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Föl 2020
  • Födda 2022
  • Annonsera mera VII

Omröstningar

Tillbaka
Upp