Jag orkar inte

Jag orkar inte. Det är bara för mycket med allt, jag klarar inte av det.
Minsta lilla grej och jag blir irriterad och arg. Aldrig ett bra tecken.. Det kändes ju bra för bara någon dag sedan. Men nu är det bara jobbigt allting.

Vill bara sätta mig i ett hörn och gråta.
 

Jag sover hela nätterna. Lillen somnar vid 18-19 och sover till 06 ungefär, utan att vakna på natten. Ingen sömnbrist.

Jag är lite rädd att det är på väg att svänga till hypomani/mani. Det verkar börja med irritation och ilska.

Men jag vet inte.

Hur är det med dina andra behov - tänk om du vore en häst och betedde dig irriterat, och nu ska du göra en miljöanalys för att försöka ta reda på vad som kan vara bidragande orsaker?

Känner du att du får duscha ifred? Utöva hobbys? Motionera, äta bra?
 
Hur är det med dina andra behov - tänk om du vore en häst och betedde dig irriterat, och nu ska du göra en miljöanalys för att försöka ta reda på vad som kan vara bidragande orsaker?

Känner du att du får duscha ifred? Utöva hobbys? Motionera, äta bra?
Ja jag har mycket mer egentid än jag trodde jag skulle få.

Är rätt övertygad om att det är psykiskt, enbart.
 
Ja jag har mycket mer egentid än jag trodde jag skulle få.

Är rätt övertygad om att det är psykiskt, enbart.

Men det finns inget som är "psykiskt enbart" - även med psykologiska åkommor så blir hormoner och resten av kroppens funktioner inblandade, bland annat på grund av stress, rädsla osv. Och flera psykologiska åkommor orsakas av fysiska obalanser, hypotyreos och hypertyreos är ganska klassiska sådana som verkligen kan ge stora psykologiska effekter.

Eller menar du att du har legitima anledningar till att bli irriterad på sambon, inte att du är irrationellt irriterad? Jag kanske missförstod :).
 
Men det finns inget som är "psykiskt enbart" - även med psykologiska åkommor så blir hormoner och resten av kroppens funktioner inblandade, bland annat på grund av stress, rädsla osv. Och flera psykologiska åkommor orsakas av fysiska obalanser, hypotyreos och hypertyreos är ganska klassiska sådana som verkligen kan ge stora psykologiska effekter.

Eller menar du att du har legitima anledningar till att bli irriterad på sambon, inte att du är irrationellt irriterad? Jag kanske missförstod :).
Nej, alltså jag menar att det är "irrationell bipolär irritation" eller hur jag ska säga. Det är inget yttre som orsakar den.
 
Jag sover hela nätterna. Lillen somnar vid 18-19 och sover till 06 ungefär, utan att vakna på natten. Ingen sömnbrist.

Jag är lite rädd att det är på väg att svänga till hypomani/mani. Det verkar börja med irritation och ilska.

Men jag vet inte.
Hur kan du förebygga det?
Är det medicinering eller annat som kan hjälpa?
 
Jo. Men jag måste ha tag i läkare först. Provade skicka ett meddelande men fick bara till svar att jag skulle höra av mig till jouren. Orkar inte ta tag i att ringa dit och åka dit bara för att få högre dos.

Kan maken hjälpa dig ringa? Jag tänker att det är jätteviktigt att din sjukdom prioriteras. Om du gillar läsning kan denna kanske vara bra, handlar om att vara bipolär. https://www.storytel.com/se/sv/books/igår-var-jag-lycklig-idag-vill-jag-dö-1156697?appRedirect=true

Å andra sidan kanske ni/du redan vet massor och har läst, men jag som jobbar med bipolära tyckte den var toppen, jag fick en så bra förståelse för skov och hur man kan se små tecken.
 
Kan maken hjälpa dig ringa? Jag tänker att det är jätteviktigt att din sjukdom prioriteras. Om du gillar läsning kan denna kanske vara bra, handlar om att vara bipolär. https://www.storytel.com/se/sv/books/igår-var-jag-lycklig-idag-vill-jag-dö-1156697?appRedirect=true

Å andra sidan kanske ni/du redan vet massor och har läst, men jag som jobbar med bipolära tyckte den var toppen, jag fick en så bra förståelse för skov och hur man kan se små tecken.
Jag har god koll på min sjukdom, har haft diagnosen i typ femton år nu. Men ska kolla in boktipset.

Han kan säkert ringa, men det slutar alltid med att de vill prata med mig ändå. Och det är just det jag inte orkar.
 
Tänkte gå en promenad med bebis. Kom så långt som till att hålla handen på dörrhandtaget, och då bara låste sig allting och jag kom inte längre. Jag orkar inte med det här! Ibland känns det oförskämt bra och sen bara rasar allting..
 
Träffade läkare nu på morgonen. En jättebra läkare som verkligen lyssnade. Bara det var till stor hjälp. Fick ny sjukskrivning och en annan medicin.

Nu ska jag bara lösa det med Försäkringskassan. Och hoppas att det inte tar två månader att få beslut den här gången...
 
Träffade läkare nu på morgonen. En jättebra läkare som verkligen lyssnade. Bara det var till stor hjälp. Fick ny sjukskrivning och en annan medicin.

Nu ska jag bara lösa det med Försäkringskassan. Och hoppas att det inte tar två månader att få beslut den här gången...
Vad skönt att du blir tagen på allvar!
 
Träffade läkare nu på morgonen. En jättebra läkare som verkligen lyssnade. Bara det var till stor hjälp. Fick ny sjukskrivning och en annan medicin.

Nu ska jag bara lösa det med Försäkringskassan. Och hoppas att det inte tar två månader att få beslut den här gången...
Åh vad bra, lyssnande läkare betyder så mycket.
Det praktiska brukar ofta ordna sig på ett eller annat sätt.
Nu sist jag blev sjukskriven för utmattning (igen) fick jag faktiskt både vettig läkare och vettig handläggare (mänsklig) på FK. Jag håller tummarna att det blir så även för dig.

Krya på dig nu ❤️
 
Äsch, där kom nästa orosmoln.. maken får inte ledigt från jobbet. De kan inte lösa det säger de. För kort varsel. Och det förstår jag. Men samtidigt, vad ska vi göra?
Mina föräldrar kan ställa upp till viss del, men inte på heltid. Alltså 24 h/dygn flera gånger i veckan.

Suck. Maken ska ha telefonmöte med chefen på måndag och diskutera det.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag vet inte vad jag ska förvänta mig. Blir det något vettigt av det där? Jag är ju ändå bara 25% sjukskriven sedan 1 april. Men i...
2
Svar
28
· Visningar
2 514
Senast: MiaMia
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag är uppgiven. Försöker inget längre. Jag har åter kontakt med vårdteamet. Men jag upplever inte att jag får någon hjälp. Inget blir...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
11 407
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Dagbok Jag vill bara gnälla av mig, så jag gör det här. Jag hatar att jobba, det har jag alltid gjort sedan jag började sommarjobba. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
3 373
Senast: Exile
·
L
  • Artikel
Dagbok Dethär blir bara kort för min pojkvän komme snart. Men jag vill bara berätta en sak och dela med mig till ni här som kanske tycker att...
2
Svar
27
· Visningar
2 612

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tatueringar i arbetslivet
Tillbaka
Upp