Jag orkar inte längre..

Sv: Jag orkar inte längre..

Jag skulle gärna ta hjälp av en instruktör, men just nu har jag verkligen inte råd.. Jag har inte heltidsjobb, och dessutom utmätning hos KF, och sambon har blivit arbetslös. Vi lever just nu jävligt fattigt.

Så länge vi är inomhus mår både jag och hunden tiptop, men så fort vi går ut mår jag skit. Detta utfallsproblemet har smittat av sig i hela vårt utomhusumgänge, det blir i stort sett en konflikt så fort vi går utanför dörren, nu till och med utan hundmöten. Hela rundan är en enda stor konflikt där Ella hoppar omkring, drar i koplet, skäller om jag står stilla. Och detta från att ha haft hur trevliga promenader tillsammans som helst. Hon har liksom vunnit så mycket mark i utfallen att hon börjat försöka ta över mer och mer.

kl

Jag förordar också ignorerametoden...med lämpliga hundar att träna med och munkorg.
Kan du ha henne lös ? De blir ju oftast lite spakare när dom inte har stöd av kopplet. Släpp lös henne, kommendera fot ocvh gå förbi en "snäll" hund...din hund "anfaller" men du fortsätter bara och gå....ropa efter ett kort tag, men fortsätt gå...vad gör din hund då?

Jag tror inte hon menar allvar, och jag tror inte att hon skulle vilja slåss. Tvärtom tror jag att hon härna skulle springa fram för att försöka leka, Ella älskar att leka! Men att prova ha henne lös är inget jag planerar att göra, dels eftersom jag bor i Malmö med allt vad trafik det innebär, dels för att om jag inte kan få henne att gå ordentligt i koppel, hur ska jag då kunna ha henne under kontroll lös?

Precis! Inga korrigeringar jag gör tar på henne. Om jag korrigerar (kedjeryck) när hon tittar åt den andra hundens håll och börjar spänna sig förhindrar jag det värsta. Jag kan få henne att sitta, och hon skäller inte som en tok. Men, hon sitter på helspänn, öronen pekar framåt, svansen uppåt, och hon sitter och gnäller av frustration och försöker se förbi med.

Ignorera och klicker har som sagt testats länge, men som du säger, man kan inte styra sin omgivning, och varje gång hon fått göra ett utfall belönar hon ju sig själv. Och ja, det är tortyr, både för henne och för mig. Varje promenad är en kamp, som jag tyvärr måste säga att hon vinner.

Men hur ska jag kunna aktivera henne trött om vi träffar en hund så fort vi går utanför porten? Jag kan inte träna en halvtimme med henne innan minsta lilla kisspromenad.

Det bästa vore ju helt klart att kontakta en intruktör, men det finns verkligen inte pengar till det...

Efter att ha läst igenom tråden så tycker jag nog att du ska lägga större träningsfokus på dig själv än på hunden.

Du har fått många tips om hur du ska göra med hunden, men det hon gör är ju bara ett resultat av eran relation.

Du säger ju själv att hon vaktar, därifrån skulle jag börja.

Kan du inte öka ditt dominansbeteende två hack. Låt säga att du går först ut genom dörren, ok. Men den här gången får hon vänta i hallen, gärna nån meter i från dig. Sen går du ut, funderar hmmm. "Ok du får följa". Fast nån gång så smäller du bara igen dörren och går. "Mors!"

I bilen skulle jag ha henne i en täckt bur, så hon slipper bry sig.

Kommer det folk hem på besök, så är det inte frågan om huruvuda hon får hälsa, hon ska ligga på anvisad plats. Basta!

Få henne att "svettas" lite för din uppmärksamhet. Rätt vad det är så binder du bara fast henne i nåt och "går iväg".

Regera som en drottning i alla lägen, böjra med små saker som du klarar av. Öva på att hon får gå bakom dig när ni är ute. Platslägg henne en bit ifrån dig i parken och "sätt dig och läs en tidning".
Öka din pondus liksom!

Men ...är det möjligt att ha en ettårig dobberman i koppel hela tiden och aldrig får vara lös ?
Ärligt så är det ju inte konstigt alls om det blir överslag...cyklar du med henne eller nåt annat hon kan få göra av med sin energi på?
Finnd et inga sånadära hundgårdar i malmö där man kan släppa lös sina telningar?

Men hur ska jag kunna aktivera henne trött om vi träffar en hund så fort vi går utanför porten? Jag kan inte träna en halvtimme med henne innan minsta lilla kisspromenad.

Det bästa vore ju helt klart att kontakta en intruktör, men det finns verkligen inte pengar till det...

Varför kan du inte det? Du har valt att ta en bruksras, då får du bannemej ge henne stimulans och tid! :mad:

Efter att ha läst igenom tråden så tycker jag nog att du ska lägga större träningsfokus på dig själv än på hunden.

Du har fått många tips om hur du ska göra med hunden, men det hon gör är ju bara ett resultat av eran relation.

Du säger ju själv att hon vaktar, därifrån skulle jag börja.

Kan du inte öka ditt dominansbeteende två hack. Låt säga att du går först ut genom dörren, ok. Men den här gången får hon vänta i hallen, gärna nån meter i från dig. Sen går du ut, funderar hmmm. "Ok du får följa". Fast nån gång så smäller du bara igen dörren och går. "Mors!"

Att hon får vänta en bra stund gör vi ofta, men att ibland inte låta henne följa med var ett bra tips, det ska jag prova.

I bilen skulle jag ha henne i en täckt bur, så hon slipper bry sig.
Helt blir svårt att täcka den, måste ju se ut bak, men jag kan ju faktiskt prova täcka sidorna på den

Kommer det folk hem på besök, så är det inte frågan om huruvuda hon får hälsa, hon ska ligga på anvisad plats. Basta!
Ja, jag brukar faktiskt stänga ut hundarna helt när vi har gäster. En sak jag funderat på är, kan man göra så att man låter Nemi vara med men inte Ella? Kan det vara bra på något sätt? Att man lyfter upp Nemi också på rangstegen?

Få henne att "svettas" lite för din uppmärksamhet. Rätt vad det är så binder du bara fast henne i nåt och "går iväg".
Haha, det gjorde jag faktiskt igår! Jag blev så trött på henne att jag band henne i en stolpe och gick en bra bit up i parken för att andas lite. Ella blev väldigt chockad!

Regera som en drottning i alla lägen, böjra med små saker som du klarar av. Öva på att hon får gå bakom dig när ni är ute. Platslägg henne en bit ifrån dig i parken och "sätt dig och läs en tidning".
Öka din pondus liksom!

Hon är redan tvingad att gå bakom mig i trappan för att hon inte ska kunna dra, detta skulle helt klart kunna utnyttjas på promenader med. Tack för tipsen! Det är den här sortens tips jag framförallt behöver, på hur jag kan förbättra vår vardagsrelation, för jag inser helt klart att det finns brister i den!

Jo, om du läser nogrannare har jag tidigare skrivit att vi åker till hundrastgården. :grin:

Inlägg 3

Hon blir ordentligt aktiverad spårar och tränar lydnad. Och vi åker till rastgården varje dag så de får busa av sig ordentligt.

Varför kan du inte det? Du har valt att ta en bruksras, då får du bannemej ge henne stimulans och tid! :mad:

Som jag uppfattade TS så hinner hon alltså inte ens ut förrän konflikten är igång, och fick då rådet att träna henne trött innan hon möter en hund. Jag tror inte TS var ovillig att träna, men ibland är det svårt att tima NÄR man ska möta en hund.

Till TS, om du inte har råd att betala för en tränare, försök få tag på nån kunnig som gör det gratis. Dom finns! Nästan all bra hjälp jag har fått med min hund har varit gratis, jag har bara betalat tillbaka med chokladask eller middag tex. Har du nån BK i närheten där du kan fråga?

Wow, tagga ner? Vart har jag skrivit att jag aldrig tänker träna med henne? Jag skrev att om vi möter en hund direkt vi kommer utanför porten är det omöjligt att ha hunnit träna med henne innan vi möter den. Jag går minst fyra, oftast fem, promenader med mina hundar om dagen, vars för jag går inte ut med dem samtidigt. Båda två får någon form av träning varje dag. Men jag har faktiskt inte möjlighet att träna med Ella en halvtimme innan varje promenad, dvs 2-2,5 timmar om dagen. För det är minst en halvtimmes träning som krävs för att hon ska vara så fokuserad på det vi gör att hon inte bryr sig om andra hundar. Och det finns en gräns på hur mycket man kan träna i köket.

Självklart ska hunden träna, men att träna 30 minuter innan varje promenad, det är inte helt rimligt.

Självklart släpper jag henne lös i rastgården, vore lite onödigt att köra till den bara för att gå i koppel i den. Och hur skulle de annars kunna busa av sig?

Ja det finns ju en hel del BK, man kanske kan åka dit och se när det är träning och be någon om hjälp.

Självklart ska hunden träna, men att träna 30 minuter innan varje promenad, det är inte helt rimligt.

Och jag tycker det är helt rimligt. Vill man bli av med problemen så är det bara att ta tjuren vid hornen. Och det kan räcka med 15 med rätt mental stimulans. Femton minuter innan varje promenad är väl inte för mkt att begära.

Det här är jättejobbigt, tro mig, jag vet... Jag tror det i grund och botten handlar om dig och ditt sätt, din attityd - men det är jättelätt att sitta här och säga och inte lika lätt att ändra på! Men ge inte upp! Du har inget att förlora!
Jag kom osökt att tänka på en situation jag själv var i, när jag bodde i England och var den enda som aktiverade den familjens hundar (Schäfer och Labrador). Vi gick ofta ut på långa promenader på en sk Carn, en slags stor hed smackfull av supertaggiga björnbärssnår, Goarse och ormbunkar. Genom de ogenomträngliga snåren slingrade sig små stigar, kostigar, där man kunde gå.
En dag när jag var ute, fick jag till min förfäran se två människor med hundar komma emot oss på stigen, något som i stort sett aldrig hände annars. Förfärad, pga att Labradortiken var ökänd för att vilja mörda alla hundar hon träffade! Där fanns inget utrymme att gå åt sidan, och hade jag vänt om hade jag fått backa ett par kilometer. Dessutom hade tiken redan fått syn på hundarna som kom emot oss - det skulle bli ett trångt möte a la pressa sig förbi varann!
Jag blev helt förfärad - och vet inte vad som flög i mig, men som sista desperat åtgärd ... började jag berömma Meg (Labbetiken). Jag ÖSTE beröm över henne, formligen vräkte lyckliga, glada lovord! Meg stirrade först på mig som om jag blivit spritt galen, sen hakade hon på min glädje och svansen gick och studsade av lycka gjorde hon framför mig på stigen, jag fortsatte att ösa beröm ... och när vi mötte hundarna hade hon inte en tanke på nåt utfall utan vi slank förbi som jordens gladaste ekipage och inget hände! Det var ett rent mirakel!
Kanske nåt du skulle prova? Nästa gång ni möter en hund - överrumpla henne fullständigt med glada tillrop, beröm och världens lyckligaste matte, bete dig riktigt fjolligt om du törs, och ta jätteglad kontakt med henne, beröm henne till max - kanske hon gör som Meg, tappar fattningen och blir glad själv?
En tanke, bara! Det var iallafall en Upplevelse jag alltid ska komma ihåg!

Självklart släpper jag henne lös i rastgården, vore lite onödigt att köra till den bara för att gå i koppel i den. Och hur skulle de annars kunna busa av sig?

Ja inte vet jag, jag vet inte hur det går till för storstadshundarna men jag frågade om du inte kunde släppa lös din hund och då sa du att du inte kunde det....thats it...
Mern om hon funkar med andra hundar då....är det kopplet som gör att hon blir stollig eller är det du ?

Liknande trådar

Hundträning Hunden min gnäller KONSTANT så fort vi inte är hemma. Hemma säger den nästan aldrig någonting. Men så fort vi åker i bilen, eller åker...
Svar
8
· Visningar
1 336
Senast: Nota
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan... 20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 921
Senast: Snurrfian
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 018
Senast: Ceta
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Först tänkte jag skriva i en kropp som inte orkar, men grejen är att ju längre tid jag varit sjuk desto mer en del av mig känns kroppen... 2 3
Svar
52
· Visningar
8 596
Senast: manda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka