Sv: Jag orkar inte längre..
Fast att hon vet vad det betyder gör ju inte automatiskt att hon lyder. Tyvärr.
Fast att hon vet vad det betyder gör ju inte automatiskt att hon lyder. Tyvärr.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Om hunden är i grunden osäker och beteer sig som den gör pga det, hur påverkas den då av en plötslig skrammelburk i rövva?
.
+ Glimfeather
Det låter som att det är värt att försöka, samt att då ha som mål att gå över till skvallerträning som ju är lite trevligare.
Vad tror du om att träna kontakt på promenaderna med hjälp av klicker, och om vi möter en hund när hon är i rätt stämning, så hon inte gör ett utfall, så blir det jackpott. Och att ha skramlet som nödlösning, dvs att om hon möter en hund och ho gör utfall så använder jag mig utav skrammelpåsen. Hur gör jag då om hon bryter och tittar på mig? Blir det jackpott då?
Hm. Jag vet inte hur populär jag blir nu, men jag skulle lydnad på en sån hund för att visa att det är du som har koll på situationen, inte hon.
Oavsett om utfallen beror på osäkerhet eller ren aggression (som i sin tur har en annan orsak) tror jag att lösningen är att visa hunden att det är nolltolerans på sådant beteende.
Jag skulle börja på avstånd, tillräckligt långt borta för att hon ska notera och reagera utan att bli blockerad, och kräva att hon inte visar den hunden uppmärksamhet. Och ja, jag skulle rycka i kopplet om det krävdes. Först skulle jag peta till, knuffa till för att bryta och berömma när hon släpper fokus. Jag menar då inte att det är korrigeringens styrka som avgör, utan din tajming och din enviset i att vägra ge upp.
Ja, jag har provat nolltolerans, och gör det fortfarande varje promenad för att det ens ska vara drägligt att gå ut med henne. Då är det nolltolerans på allt, minsta drag i kopplet från hennes sida och det blir en korrigering (kedjeryck + nej) från min sida. Och om det då kommer en hund så blir det en rejäl korrigering bara hon tittar på den, bryter hon då och blir det givetvis belöning av stora mått. Problemet är bara att jag måste vara såhär hård mot henne varje promenad, och det är inte kul att ha hund då. Det är inte kul att vara "arg" varje promenad, slappnar jag av en enda sekund så tar hon chansen. Att vara allert är en sak, men att hela tiden vara hård, det är inte kul
Går du dock ut med inställningen att det är hopplöst kommer det inte att fungera. Det kräver självförtroende, envishet och lite jävlar anamma.
Därefter ska hunden inte behöva hälsa eller ens ta notis om främmande hundar förrän du känner att du har sån koll på henne att du börja träna upp det positiva i hundmöten istället. Och det ligger en bit fram.
Beskriv gärna mer om hur hunden beteer sig innan utfallet? Vad tror du triggar det? Är hon osäker? Vad tror du hon gör om hon kommer lös, anfaller eller springer fram och skäller?
Jag tror, jag är inte säker, men jag tror att hon reagerar som hon gör för att hon vaktar. Hon har väldigt starka vaktinstinkter,och jag tror det är därför problemet är värst om hon är i t.ex bilen. Det är ett område hon tycker är hennes. Likadant om vi är i rastgården, den tycker hon också är våran flocks, så hon vaktar den. Och jag tror att hon vaktar mig, vilket hon absolut inte ska, är det någon som ska vakta är det ju jag.
Just nu är jag osäker på vad hon skulle göra om hon träffar hundar lös. De gånger hon gjort det, oavsett hund, har hon alltid velat leka. Men häromdagen kom det fram en hund till grinden i rastgården, och då gjorde hon ett utfall som jag tolkade som aggression. Jag är väldigt osäker på vad hon skulle göra om hon kom lös.
Om hunden är i grunden osäker och beteer sig som den gör pga det, hur påverkas den då av en plötslig skrammelburk i rövva?
Stadga och passivitet. Att kunna vänta stilla när du säger det trots störningar, att kunna sitta och stanna kvar fast en boll flyger över huvudet, att ha en godis på tassen och inte ta den förrän du säger "varsågod".
En bra ledare är den som tar initiativ till att både börja och sluta leka/träna. En bra ledare kan stoppa leken utan större åthävor och köra igång den igen.
Problemet är bara att jag måste vara såhär hård mot henne varje promenad, och det är inte kul att ha hund då. Det är inte kul att vara "arg" varje promenad, slappnar jag av en enda sekund så tar hon chansen. Att vara allert är en sak, men att hela tiden vara hård, det är inte kul
Rätt bra faktiskt. Visst blir det ett uppvaknande, och visst ser man att hunden tänker "Oj fan", men man tar också ifrån den ett rätt betungande ansvar. När man verkligen lyckas visa att det där inte är ok, PUNKT, då spänner hela hunden av och lämnar över till ägaren.
Fundera ordentligt innan du börjar med skrammelpåsar, kedjor eller skrammelbrickor.
Det låter inte farligt för de skadar aldrig en hund fysiskt, men det är otroligt lätt att de används fel och då skadar de psykiskt. Inga hundar hur hårda än de är, klarar en felaktig användning av skrammelpåsar.
Ska man använda dessa metoder ska man ha mycket god kunskap eller en kunnig instruktör vid sin sida, annars låt bli.
Det är alltför många hundar som blivit totalförstörda av dessa metoder.