Jag och Speedan Hoppar !!

Sv: Jag och Speedan Hoppar !!

:rofl: Hur gamla är ni? :)
Jag ser inte en häst som är i balans, en häst som är i balans kan även galoppera i balans.

Vad har det med saken att göra? :D
Jag har aldrig skolat om en travare, och jag kommer aldrig att göra det heller.
För det första så har jag ingen nytta av en travare, de har helt enkelt inte de egenskaper som jag söker hos en ridhäst.
För det andra så har jag varken kunskap eller tid att utbilda en travare på rätt sätt ( :smirk: :angel: ) så jag låter bli helt.. :)

Idrus: Men sen vet jag inte om du heller har så lätt för det..? :angel:
Och jag anser inte att jag var elak eller ngt, jag påpekade bara att hästen kanske inte ska hoppas så högt när den inte ens har en bra grund galopp.

verkar inte som om du har någon som helst erfarenhet av travhästar, själv har jag det genom att min mamma har travhästar. (själv har jag 2st ridhästar halvblod, holländsk imp). är absolut inte något proffs, men har dock startad 1.30 å tränat för b tränare i hoppning i 12 år så lite kan man väl?;) . det är inte många travhästar som får en galopp som man kan jämföra med en ridhäst, av anledningen att de är avlade för trav. men bara för det betyder inte det att det är obalanserat.

idrus häst anser inte jag på den korta filmen har så obalanserad galopp att den inte kan ta sig över hindret. sen tror jag nog inte att hon alltid hoppar 1.25 med hästen utan det kändes som om hon var glad å stolt över att fått ett fint språng med hennes häst som hon ville visa. och det tycker jag att hon ska vara. alla har vi olika ambitioner i livet o det ska man respektera.

:rofl:

Har du ens suttit på en travhäst det e helt annorlunda mot dina halvblod!!

För det andra så har jag varken kunskap eller tid att utbilda en travare på rätt sätt ( :smirk: :angel: )

Det där menar du med att TS inte kan utbilda sin travare på rätt sätt!! Dålig stil när du sett typ max 2 min lång film.....
:mad:

Jag har haft både "riktiga" hästar och travare... just nu har jag en 5-årig valack, ex.travare. Precis börjat hoppa lite...

Jag tycker att det är väldigt tråkig ton hos vissa i detta forum.
Jag tycker Idrus verkar ha en underbar kompis i speedy, huruvida hon hoppar perfekt med eller utan markbom eller klockren galopp tycker jag är oväsentligt. Det viktigaste är väl ändå att man har kul tillsammans och att ingen skadar sig.

1.25 går mycket väl att hoppa utan markbom som ni kan se...

Halvblods divor kan väl hålla sig till sina Briar och Robin Z avkommor och låta oss vanliga dödliga vara ifred. Eller ännu hellre ge alla raser och människor en fair chans... Eller?

:o

ser att mitt inlägg kan tolkas som att jag inte bryr mig om en bra grundridning alls, så är det inte...

Söt häst, men varför hoppar du så högt innan galopper verkligen sitter?

men för gudsskull,det är ju en fd travare!
Vad förväntar du dig egentligen?
Men du kanske inte visste att deras steg är långt ifrån likadan som hos "vanliga" ridhästar. Det är ju ett "under" att denna travares galopp ändå är såpass bra. TS borde vara stolt över att ändå ha kommit såpass långt med att ändå få en så pass "bra" galopp-tillskillnad från de flesta ridtravare....

Det går helt enkelt inte Alltid att få den så finslipad/perfekt som man själv kanske vill.

Du skulle då allt se den 17 år gamla ridtravaren i mitt stall,men din attityd/syn på saken så skulle väl den hästen knappt få ridas i dina ögon eftersom "galoppen inte sitter":cool:

suck-blir så trött på sånna här saker...

haha jättekul..... men du fattar själva grejen travare är inte som andra hästar att rida

Tjae, jag påpekade bara att det kanske är osmart att hoppa så pass högt utan markbom och innan hästen befäst galoppen ordentligt.
I mitt första inlägg var jag vänligt inställd och berömde hästen o.s.v, men ändå blir jag påhoppad av TS och ponnylollo som kommer med totalt orelevanta frågor och påståenden:confused:

Och vad är det för svammel om hbl hela tiden???
Bara för att man säger ngt "ont" (vilket jag inte gjorde) om travare så är man ngn slags snobb med hbl av topp stam?
Jag råkar ha en ponny som är korsning mellan NF/travare, så ngt hbl med topp stam har jag ju inte.. :smirk:

Kommenterar inte din hoppning på annat sätt än att jag tycker det ser fint ut, fina filmer och fin häst.
Tuff du är som vågar hoppa så högt :o det var ett tag sedan jag gjorde det med min ridtravare, blivit liten fegis ;)
Du kommer säkert lyckas bra i framtiden. :banana:

Men varför ska man hoppa så högt övht då?
Den galoppen är inte stark eller balanserad nog för att klara av hinder på den höjden...

Det är ju ett "under" att denna travares galopp ändå är såpass bra. TS borde vara stolt över att ändå ha kommit såpass långt med att ändå få en så pass "bra" galopp-tillskillnad från de flesta ridtravare....

Nja, jag har sett många travare som har bättre galopp, men det är ju en träningssak.
Ju starkare h*n blir, desto bättre blir nog h*ns galopp. :)

haha jättekul..... men du fattar själva grejen travare är inte som andra hästar att rida

Beundrar alla som skolar om ridtravare till ridhästar ( inklusive mig själv ;))

Inte lätt och tar sin lilla tid, är man riktigt idog kan det bli riktigt bra, har både travare och halvblod/russ korsning som jag ridit in själv och det är stor skillnad på hur fort det lärs in mellan pållen som är ridhästavlad sedan innan och ridtravaren. Bara sådär lite OT ;).

Men jag ångrar inte att jag köpt någon av mina hästar de har sådan underbart härlig personlighet och en vilja att verkligen kämpa.:love:

Inget till dig Ponnylollo för jag vet att din häst är jätteduktig :banana:

:rofl: Hur gamla är ni? :)
Jag ser inte en häst som är i balans, en häst som är i balans kan även galoppera i balans.

Vad har det med saken att göra? :D
Jag har aldrig skolat om en travare, och jag kommer aldrig att göra det heller.
För det första så har jag ingen nytta av en travare, de har helt enkelt inte de egenskaper som jag söker hos en ridhäst.
För det andra så har jag varken kunskap eller tid att utbilda en travare på rätt sätt ( :smirk: :angel: ) så jag låter bli helt.. :)

Idrus: Men sen vet jag inte om du heller har så lätt för det..? :angel:
Och jag anser inte att jag var elak eller ngt, jag påpekade bara att hästen kanske inte ska hoppas så högt när den inte ens har en bra grund galopp.

Åldern har inget att göra med det här!
Hon kan galoppera fast hon galopperar inte som en dressyrhäst. Min ridlärare (dressyr ryttarinna), blir jämt förvånad att speedan hoppar så bra, för att vara ridhäst i 2år och för att hon kan vara lättlärd m.m. Nej, jag har svårt att lära henne galoppen som även min ridlärare håller på att hjälpa mig med, men min ridlärare säger även att hon har svårt med galopp, men bara för hon inte har 110% galopp så kan hon hoppa för det! ja, men ta reda på mer fakta nästa gång! :smirk:

verkar inte som om du har någon som helst erfarenhet av travhästar, själv har jag det genom att min mamma har travhästar. (själv har jag 2st ridhästar halvblod, holländsk imp). är absolut inte något proffs, men har dock startad 1.30 å tränat för b tränare i hoppning i 12 år så lite kan man väl?;) . det är inte många travhästar som får en galopp som man kan jämföra med en ridhäst, av anledningen att de är avlade för trav. men bara för det betyder inte det att det är obalanserat.

idrus häst anser inte jag på den korta filmen har så obalanserad galopp att den inte kan ta sig över hindret. sen tror jag nog inte att hon alltid hoppar 1.25 med hästen utan det kändes som om hon var glad å stolt över att fått ett fint språng med hennes häst som hon ville visa. och det tycker jag att hon ska vara. alla har vi olika ambitioner i livet o det ska man respektera.

Alldeles riktigt! Bra sagt. Vet hur det känns, blir irriterad när inte folk förstår sig på ridhäster (ursäkta mitt temp.) Ja, det stämmer, det var FÖRSTA GÅNGEN jag hoppa 1.25med henne, annars brukar jag hålla mig under 1m :smirk:

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 296
Senast: lirco11
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 556
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 734
Senast: tuaphua
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 644
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Västeråsträffstråden
  • Vad gör vi? Del CCVIII
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur