Jag kan inte få tillbaka föremål av hunden!

C

Carlaa

I början vaktade hunden ALLT som var hans. Ben, leksaker mm. Nu vaktar han bara sina ben (=han får inga som det är nu) och när stämningen är avslappnad i huset kan han komma och lägga föremålen i knät på mig eller komma svassande med ett ben och ska visa mig det för att sedan lägga det framför fötterna på mig.

När vi är ute och leker däremot så är det lögn att få något av honom. Jag har skaffat särskillda träningsleksaker där jag har två exakt likadana saker och kör byteshandel mellan dessa. Då går det superbra men så fort jag plockar bort något av dom exakt likadana föremålen och kanske ersätter det med något snarlikt så är det lögn i hel**te att få något. Jag fortsätter att traggla med byteshandel med två likadana föremål men det känns dumt att traggla det då det funkar klockrent varenda gång med två likadana.

Så jag behöver lite tips på hur vi ska komma vidare med detta. Det känns som att det är dags att ta det till nästa nivå nu! (och jag tränar för en bra instruktör var 14:e dag och vi ska dit näst nästa vecka och då ska jag ta upp detta med denne men fram till dess.. lite tips tack!)

Sv: Jag kan inte få tillbaka föremål av hunden!

Hur ska jag kunna det när jag har en hund som är fem meter ifrån mig om jag inte har något att byta med? Och skulle han nu komma nära så lär jag få slita föremålet ur munnen på honom om jag inte har något att byta med.

Ger det samma effekt om jag lär in loss och tack med bytesföremål?

Sv: Jag kan inte få tillbaka föremål av hunden!

Nu går du händelserna i förväg, i övrigt så är svaret på din fråga "ja".

Du ska naturligtvis inte "öva" loss när han redan har ett föremål, eller har möjligthet att inte lämna tillbaka.

Du börjar i köket, kopplad hund, så han inte kan smita. Vi kan utgå från att hunden kan "sitt" i störningsfri miljö. Kommendera sitt, händer det inget så får du börja där. Godbit över huvudet, kommendera när hunden sätter sig. Då är det alltså "bock" på sittet.
Ta ett föremål, kopplad hund, ge hunden förmålet, byteshandel med tex en skinkbit. Kommendera "Loss", jag brukar sticka in en knuten hand med skinka under näsan på hunden Typ: "Det här är vad du kommer att få betalt"
Släpper inte hunden, ingen skinka.

Sen är det bara att öka svårighetsgraden allt eftersom hunden fattat, tex
-Fortfarande i köket, men utan koppel. Inkallning, sitt, loss. Skinka
- Utomhus, koppel, samma förfarande som i köket.

Får du säga "sitt" mer än en gång, gå genast tillbaka i svårighetsgrad och öva där, tjata aldrig.
Stenvägrar hunden att släppa föremålet trots skinka, håll i förmålet själv och "dö", släpp ögonkontakt, bli slapp i kroppen, men släpp inte föremålet. Vänta, så länge som behövs.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 607
Senast: fixi
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 570
Senast: Cissi_ma
·
Hundträning Jag har upptäckt att min hund, som inte alls är en vaktig ras, har börjat bete sig lite vaktigt mot/för mig. Han vaktar mig mot barnen...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
13 843
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 524
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka