Jag har väntat på det! (långt)

Sv: Jag har väntat på det! (långt)

Skönt att höra att jag inte är den enda som kastar saker på min häst! :crazy: :D Fast jag fick väldig ångest efteråt då jag hade kedjegrimskaft på.... :crazy: :( Men kände igenom henne länge och väl efteråt och kände ingen svullnad eller värme.

Hon är dessutom hur snäll som helst fortfarande och går att röra rumpan så rädd har hon nog inte blivit.

Trevligt att höra att det gick bra för er med, och att hon (?) inte blev bakskygg. Bakskygga pollar är ett gissel. Risken när man får hjälp av någon annan kan ju vara att hästen då bara accepterar denne och litar på den men inte en själv.
 
Sv: Jag har väntat på det! (långt)

Vad skulel det vara för hemsk med att kasta saker på en häst som burit sig illa åt?

När det gälelr att freda sig själv är alla emdel tillåtna. hellre en riktig smäll en gång för alla liksom.
 
Sv: Jag har väntat på det! (långt)

Tjaa...iofs sant. ;)

Och nån gång måste man ju säga till ordentligt om hästen fått hunsa runt lite väl mycket med en innan. Iaf vad gäller att hämtas i hagen vad gäller den här damen. :p
 
Sv: Jag har väntat på det! (långt)

Skönt att höra att jag inte är den enda som kastar saker på min häst! :crazy: :D Fast jag fick väldig ångest efteråt då jag hade kedjegrimskaft på.... :crazy: :( Men kände igenom henne länge och väl efteråt och kände ingen svullnad eller värme.

Hon är dessutom hur snäll som helst fortfarande och går att röra rumpan så rädd har hon nog inte blivit.

Trevligt att höra att det gick bra för er med, och att hon (?) inte blev bakskygg. Bakskygga pollar är ett gissel. Risken när man får hjälp av någon annan kan ju vara att hästen då bara accepterar denne och litar på den men inte en själv.

Jag tror faktiskt inte att man kan skada sin häst fysiskt om man kastar ett kedjegrimskaft + grimma på rumpan på hästen, tänk på att de klarar bra kraftiga sparkar utan vidare :crazy: (skillnad om man slår/snärtar med kedjan eller och man kastar det i ansiktet på dem såklart)

Det där med att få hjälp av någon annan är som du säger svårt, man kan ju inte bara lämna bort hästen till någon för att "tämja" den. Då får man tillbaka samma problem. Vi har fått hjälp att lära oss att själva arbeta med hästarna för at lösa våra problem, det är nog det enda som håller i längden...
 
Sv: Jag har väntat på det! (långt)

Jag tror faktiskt inte att man kan skada sin häst fysiskt om man kastar ett kedjegrimskaft + grimma på rumpan på hästen, tänk på att de klarar bra kraftiga sparkar utan vidare :crazy: (skillnad om man slår/snärtar med kedjan eller och man kastar det i ansiktet på dem såklart)

Det där med att få hjälp av någon annan är som du säger svårt, man kan ju inte bara lämna bort hästen till någon för att "tämja" den. Då får man tillbaka samma problem. Vi har fått hjälp att lära oss att själva arbeta med hästarna för at lösa våra problem, det är nog det enda som håller i längden...
Absolut enda vägen. Det är ägaren själv som måste skapa kontakt och förtroende och sätta sig i respekt och klättra upp högst i rang. Det kan ingen annan göra åt en.
 
Sv: Jag har väntat på det! (långt)

Så då har man varit i stallet då :D

Gjorde som jag tidigare skrev..satte mig på en stol i hagen. i 2½ tim.
Visade honom att jag satt där genom att ropa på honom..han tittade upp men fortsatte sen beta.Efter ca 30 min kom han dock fram och ville bli kliad på och han var mycket lugn.Han tuggade lite och stod mest med sängt huvud och vilade ett bakben..sen började han beta runt omkring mig.och gick sedan..

En stund senare när jag tagit fram mitt fika så kom han givetvis igen..då backade jag lugnt imot honom för fikat ville jag inte dela med mig av.då blängde han mycket surt på mig men gick i väg till sitt hö.Kom sedan tillbaka igen och jag backade mot honom igen för jag åt fortfarande då gick han iväg och betade en liten bit i från bara.(dock såg han väldigt missnöjd ut)han höll ögonen på mig hela tiden för att kolla av vad jag hadde för mig.

Jag lämnade honom där för en stund för att dona med lite annat gick sedan ut i hagen och ropade..då kom han knatandes direkt och kom fram och jag smekte lite på honom.. såg att han började få nog så jag gick i från honom .Han följde mig enda till grinden ..och där lämnade jag honom..

Återkom sedan för att faktiskt ta in honom.. men han verkade inte riktigt intresserad så jag fick och pillade med staketet i stället och ignorerade honom helt..Jag gick upp till stallet en stund och sedan ner i hagen igen.. då kom han och stoppad själv huvudet i grimman.
:love: :banana:

WOAO!!! :eek: :bow:
Låter som han börjar se dig som sin ledare nu!
Fortsätt med samma stil! Finns ingen anledning att skynda på detta!

Bra gjort!!! :bow:
 
Sv: Jag har väntat på det! (långt)

Nu har det gått ett par dagar och han har varit guda snäll i hagen faktiskt..lite grinig inne men inte alls så farligt..han står mest och sover ..:p

I dag gjorde han en liten tokig grej.. tror inte det var ment som nått tok eller så..

Jag hadde redan varit ut och tagit av täcket och det var inga problem.. på med grimman bara och av med täcket och så släppte jag honom sen..

senare skulle jag ju då ta in honom för att ut och rida.Jag ropade men han kom inte så jag gick ner i hagen för att kolla vad han gjorde..han gick längst ner och betade..men jag tänkte att jag morsar på honom på håll och så får jag se sen vad han gör.Så jag gick och rättade till stacketet i stället..och rätt vad det var när jag var rätt nära Pep han till och försvann som en avlöning..Jag fortsatte hagen runt och fixade med det.. när jag väl kommit runt stod han vid grinden och väntade.. var bara att ta honom och gå in.

Att komma till matte det gjorde han inte.. men gå till grinden och vänta det går bra.. :rofl:
 
Sv: Jag har väntat på det! (långt)

Nu har det gått ett par dagar och han har varit guda snäll i hagen faktiskt..lite grinig inne men inte alls så farligt..han står mest och sover ..:p

I dag gjorde han en liten tokig grej.. tror inte det var ment som nått tok eller så..

Jag hadde redan varit ut och tagit av täcket och det var inga problem.. på med grimman bara och av med täcket och så släppte jag honom sen..

senare skulle jag ju då ta in honom för att ut och rida.Jag ropade men han kom inte så jag gick ner i hagen för att kolla vad han gjorde..han gick längst ner och betade..men jag tänkte att jag morsar på honom på håll och så får jag se sen vad han gör.Så jag gick och rättade till stacketet i stället..och rätt vad det var när jag var rätt nära Pep han till och försvann som en avlöning..Jag fortsatte hagen runt och fixade med det.. när jag väl kommit runt stod han vid grinden och väntade.. var bara att ta honom och gå in.

Att komma till matte det gjorde han inte.. men gå till grinden och vänta det går bra.. :rofl:
Låter ungefär som med tvåbenta pojkar, det är ok bara de får tro att det är deras ide!:rofl:
 

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
519
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 103
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 089
Hästmänniskan Hej Jag står på ett stall där det även är en ridskola så de har en anställd som ska ta hand om ridskolehästarna, men då så ska h*n...
Svar
9
· Visningar
2 640
Senast: Kjerulfia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp