Jag har väntat på det! (långt)

Sv: Jag har väntat på det! (långt)

Hur det än är så är jag övertygad om att jag fixar det här.. jag är inte helt tom bakom pannbenet jag heller :angel:

Och dessutom har jag ett tålamod som med denna häst verkar räcka hur långt som helst.
Vad han än förtersig med ger jag inte upp..


*envis röd gris*
 
Sv: Jag har väntat på det! (långt)

Haha.. nä det var inte så jag menade..

Intalar mig själv det bara att det kommer gå :D
 
Sv: Jag har väntat på det! (långt)

Jag kör med "sträcka fram handen varianten" just för att han är som han är..Och jag är helt passiv mot honom tills han tagit kontakt med min hand.Sen kan jag klia på honom..

Dock har det hänt ett par ggr att han först nosat snällt ..sedan vänt bort huvudet för att sedan nosa igen för att sedan surna till.Det går undan i humöret ..

Klapphingst nej.. det är han inte.

Det där låter ju precis som att han tycker att han har bett dig snällt om något en gång, sedan en gång till och när du nu inte fattat vad han vill så får du "skäll"... förstår du hur jag menar?
Jag bara spånar förståss... elelr så blir han osäker på vad du vill när du bara står där, och då provar han kanske att hota dig för att få "övertaget" i en situation som gjort honom osäker?

Hmm.. klurig häst du har... :crazy:
 
Sv: Jag har väntat på det! (långt)

tex om man borstar och han visar att "nähä det där tycker jag inte om" så har jag skippat det just då för att han ska få lite utrymme att vara sig själv.

En bra grej när de har typ områden på kroppen där man inte får ta, då kan man antingen saaakta arbeta sig närmare och gradvis liksom ta sig in på "förbjuden mark" men ta tillbaka handen innan hästen hunnit surna till.
Eller, som jag gjorde med stoet som inte ville att jag skulle ha handen i ljumsken på henne. Jag stoppade dit handen bara, såg till att hon inte kunde bita elelr sparka mig, och så stod jag bara där med handen stilla mot henne. Tillslut insåg hon att jag inte skulle döda henne där, och då vart det bara helt lugnt. Man kunde ju inte riva runt där hur som helst, men det var inga problem att borsta vanligt.
Det här stoet hade helt klart lärt sig att för jag ett j**la liv så tar de bort handen :idea:

Tror du att du kan börja med nått sånt med din häst? Liksom sakta och försiktigt visa att du tänker göra det han inte vill, men han kommer inte dö av det?
 
Sv: Jag har väntat på det! (långt)

Faktum är att ingen häst någonsin har bossat runt mig som denna :o
Nu menar jag naturligtvis inte att han får bete sig hur som helst.
Men jag kan villigt erkänna att jag nog i bland släppt på lite väl mycket.
Jag visste innerst inne att det nog skulle komma till detta..för jag vet att jag varit för "mild" efter vägen.

Behöver dock lite råd och tips ändå..För jag vill inte ställa mig fullständigt på kant med honom för då flippar det nog över alldelens och då blir det nog riktigt farligt.Både för mig och för honom eftersom han inte alls är rädd om sig själv..

Jag är mest orolig jämt och ständigt över att han ska göra sig själv illa..
Du vet ju sen tidigare att han rest sig och slagit ur benflisor ut pannbenet tex och fick stå med drenage och sys mm..pga en ryckluva som han haft på sig 1000 ggr förut..
Den dagen passade det sig inte helt enkelt..:crazy:

Känner mig väldigt klantig som låtit det bli så här..:(
Tycker att du är lite hård mot dig själv. Du tycker om din häst trots hans fel och brister och jag är övertygad att han tycker om dig trots att han saknar "människohyfs" i vissa situationer. Det är absolut inte hopplöst, tänk på att han kunde ha fullföljt sina dumheter och skadat dig om han velat men det gjorde han inte. Han har en spärr, han bromsar i tid så ni reder ut det här om du bara visar var det som någon sa nymålade skåpet ska stå!;)
 
Sv: Jag har väntat på det! (långt)

Det där låter ju precis som att han tycker att han har bett dig snällt om något en gång, sedan en gång till och när du nu inte fattat vad han vill så får du "skäll"... förstår du hur jag menar?
Jag bara spånar förståss... elelr så blir han osäker på vad du vill när du bara står där, och då provar han kanske att hota dig för att få "övertaget" i en situation som gjort honom osäker?

Hmm.. klurig häst du har... :crazy:

Visst det kan nog vara så.. för i vissa lägen är det nog så som du säger tycker jag mig kan antyda i hans betende.

Om han inte varit fullt så klurig hadde jag nog inte behövt skriva den här tråden :D
För jag har aldrig träffat en häst som denna och har ändå hållt på med hästar i 25 år och även haft det som yrke.Man har ju träffat på hästar av olika kaliber..men ingen som denna.:eek:

älskar honom ändå innerligt.Och det är väl det som gör det hela mer koplicerat.. förut har hästar varit just bara hästar.. denna har klivit in i min själ på ett helt annat vis.Inte så lätt att vara logisk och konkret och konsikvent alla gånger då :o
Positivast i stan?
Kan vara väldigt go med.
 
Sv: Jag har väntat på det! (långt)

Hehe...
Brukar du titta på "Mannen som talar med hundar" på kanal 6(tror jag det är)?

Han är sååå jäkla bra, och i ett avsnitt var det en kvinna som hade som jobb att träna hundar, mest andras då. Och det gick såååå bra och folk tyckte hon var såååå duktig osv.
Så står hon där med sin egna jycke som hon liksom inte kan få ordning på hur hon än försökte :rofl: :rofl:

Då pratade Cesar om att just när man äääälskar dem så mycket så slutar man vara konsekvent och objektiv, man slutar behandla dem som djur.
Och då blir det alltsomoftast tok :crazy:

Kanske skulle du kolla lite på kanal 6 på måndagar :idea: :bump:
(om inte annat så är det jäkligt kul :bow: )
 
Sv: Jag har väntat på det! (långt)

Hur det än är så är jag övertygad om att jag fixar det här.. jag är inte helt tom bakom pannbenet jag heller :angel:

Och dessutom har jag ett tålamod som med denna häst verkar räcka hur långt som helst.
Vad han än förtersig med ger jag inte upp..


*envis röd gris*
Rätt inställning!!!:bow: :bow: :bow:
 
Sv: Jag har väntat på det! (långt)

har inte orkat läsa hela tråden, men svara efter det jag läst. Jag är inte nh människa men har fått rätt på en del svåra hästar, detta genom att vara super konsekvent och benhård i mitt ledarskap. Många verkar tycka det är jobbigt att alltid vara på sin häst och att det inte är snällt att tvinga den att göra exakt som man säger, jag ser det som tvärtom. När man ger ett kommando till en häst (ex; stå still på den platsen) så ger man den ett löfte om att det är så det skall vara, låter man hästen gå ifrån platsen bryter man sitt löfte och blir en otrygg ledare som det inte går att lite på (och därför måste ju hästen i överlevnadssyfte försöka klättra på rangstegen och själv bli ledare). Var benhård i all hantering, du bestämmer vilket avstånd han skall gå från dig när du leder, du bestämmer var han skall ha sina hovar när du ställer upp honom i stallgången, du bestämmer när han skall börja gå efter du satt upp, var superobservant på alla dessa små detaljer och låt honom aldrig komma undan med till exempel saker som att börja gå efter du satt upp innan du börjat driva (börjar han gå ska han rygga tillbaka till samma plats och vänta på komando) han får inte svänga innan du ger kommando även om ni går på ställer ni går på varje dag och han vet exakt var han ska, har du ställt upp honom i gången skall han ha hovarna exakt där du stannade honom även om han så vill flytta dem en cm så skall du putta tillbaka den. Genom att vara superkonsekvent med detaljerna tar du kampen där och du kan korrigera honom med milda medel och han får trygga ramar att verka inom. Det kan låta grymmt att ha "nolltolerans" men de hästa r jag jobbat med på detta sätt har blivit mycket trygga lugna och harmoniska av det, när ledarskapet är ordentlgt befäst kan man ju slappna av lite med de minsta detaljerna ibland vill ju hästen flytta en hov för att stå bekvämare och inte för att utmana men innan dess så skall man inte heller tåla det

lycka till!
 
Sv: Jag har väntat på det! (långt)

Nu har det gått två dagar. och jag har inte haft några problem med honom öht.Han har varit väldigt positiv .

Men det kommer nog snart en dust igen..
 
Sv: Jag har väntat på det! (långt)

Nu har det gått två dagar. och jag har inte haft några problem med honom öht.Han har varit väldigt positiv .
härligt!!:banana: :banana: ge inte upp...MEN...vad är detta:
Men det kommer nog snart en dust igen..
?
går du o "förväntar" dig att snart bryter det löst igen? GÖR inte det, då spänner du dig, kanske omedvetet, och går till honom med fel inställning, jag kan garantera dig att han märker det o kanske tar tillfället i akt. var precis som vanligt, fortsätt som du gjort dessa 2 dagar där det faktiskt har funkat bra...ge inte upp!:banana: :bump: :banana: :bump: ni grejar det tillsammans det är jag helt övertygad om :bow:
 
Sv: Jag har väntat på det! (långt)

Jag axepterar bara att han är den häst han är.Om jag skulle blunda för det faktum att han kan göra samma sak igen skulle jag nog ta det hårdare när det väl sker.

Han är ombytlig och humöret svänger.Dock fasar jag inte över att han kanske sätter igång igen.Han är ju häst och och det ter sig naturligt för honom att prova rangordningen.I hans fall visserligen dagligen mer eller mindre ;)Han kollar ständigt..Han provar sig fram hela tiden..och kollar av.."får jag göra så här? eller så här? eller så här?" vad händer om jag gör så här.. vad gör hon då?"

Det jag menar är att jag inte nu går omkring och tror att alla problem är ur världen bara för att han funkat i två dagar.det vore naivt och även farligt.
Jag går snarare till honom med inställningen. "vad har vi här i dag då?" och sedan bemöter jag honom utifrån det.

Man vet aldrig med den här hästen vad man möter när man kommer till hagen..Han kan komma galoppernade gnäggande och stoppa huvudet i grimman själv oxå vissa dagar..:D
Medans han nästa dag kan strutta omkring som en riktig flaxtrasa utan sans och vett.
Man får ta dagen som den kommer förstår du?

Sen tror jag inte vi rett ut allt sen förra dusten..det är en känsla jag får..Kapitlet är inte avslutat om man så säger..
 
Sv: Jag har väntat på det! (långt)

Väldigt intressant och läsvärd tråd med många bra tips i! :bow:

Extra bra för mig som äger ett stor som faktiskt har hormonrubbningar, äggstockarna är förs stora och op. har övervägts. Veterinären sa också att damen är som en hingst pga alla hormoner. ;) Hon har blivit betydligt bättre överlag och accepterar mig bättre som ledare. Men i vissa perioder är det sämre. Jag har också slarvat lite väl mycket med vissa saker. Fröken har också problem med andra hästar, springer fram och attackerar de ibland. Blir arg när man rider eller om andra hästar går för nära. Valacker ogillas betydligt mer än de flesta ston.

Jag tror att hon i grund och botten är osäker, hon har fått göra som hon vill samtidigt som jag tappat tålamodet ibland... :( Problemet med andra hästar i stallet kan komma sig av att hon får gå själv i en sjukhage, finns inte större hagar på anläggningen. Då får de inte bestämma rangordningen och hon kan inte springa av sig om hon vill. Försöker flytta till stall med bättre hagar.

Men nu ska det bli ändring på det! :) Jag ska bli superkonsekvent och berömma mycket när hon gör rätt. En del framsteg har vi gjort med. Nu kan jag tom leda in henne från hagen om vi tar ett steg i taget utan att hon snurrar runt och försöker bocka. :p Häromdagen skulle jag ta in henne från hagen men så vände hon rumpan till. Jag blev lite osäker då hon sparkat mot mig förut och nån gång varit nära att träffa. Det hela ledde till att hon tillsut backade mot mig. Jag vet inte vad som flög i mig :devil: men jag måttade och kastade grimma+grimskaft på rumpan på henne och när jag tagit upp det så vips! Där stod madame med huvudet mot mig och öronen spetsade! :p :rofl: Dagen efter gick det att ta på grimma, trots att hon bara varit ute i en kvart, utan problem (skulle ta av täcket). Så nog hjälpte det för mig med alltid.

Ursäkta ett väldigt rörigt inlägg. Behövde väl skriva av mig lite.
 
Sv: Jag har väntat på det! (långt)

Precis sådär..typ :crazy: gjorde kvinnan som hjälpte oss med vår unghäst som inte gick att fånga.

Tanken var att han skulle uppmuntras att söka kontakt, och även uppleva lite obehag när han inte höll koll på oss.

Så hon gick runt på ridbanan med honom lös(förståss) och så länge han tittade på henne så tittade hon bort, gick bortöver, eller pillade med nått. När han kikade på nått annat började hon gå i en stor sväng mot han svans, sådär lite halvt hotfullt. Och så snart han tittade på henne avbröt hon.
Då lärde han sig att han kunde få henne att sluta smyga sig på hans bak, om han bara uppmärksammade henne. Vid något tillfälle där var han så upptagen av annat att hon kom ända fram till rumpan på honom, och då slängde hon en repstump på svansroten på honom. Jisses vad fort han for runt! :rofl:
Sen höll han noga koll på henne och vände inte baken till. Redan samma träningspass fick vi röra vid honom för första gången på typ en vecka...

Jag var lite rädd att han skulle bli bakskygg av den där behandlingen, men icke :bow: han är så trygg med oss nu(iaf jämfört med hur han var)

Så du gjorde nog heeeelt rätt som kastede grimman i rumpan på henne :idea:
 
Sv: Jag har väntat på det! (långt)

Nu har det gått två dagar. och jag har inte haft några problem med honom öht.Han har varit väldigt positiv .

Men det kommer nog snart en dust igen..
Njut av de goa stunderna men var laddad för de mindre goa. De kommer att avta.:banana:
 

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
519
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 103
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 089
Hästmänniskan Hej Jag står på ett stall där det även är en ridskola så de har en anställd som ska ta hand om ridskolehästarna, men då så ska h*n...
Svar
9
· Visningar
2 640
Senast: Kjerulfia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp