Jag har väntat på det! (långt)

Sv: Jag har väntat på det! (långt)

Det var en bra reflex att kasta grimman mot honom tycker jag. han verkar inte helt socialt kompetent och vet inte hur han ska umgås med andra hästar (eller människor!) Men det är viktigt att du säger ifrån skarpt i rätt ögonblick om han är hotfull mot dig.

Jag är inte för att vara våldsam mot hästar, men det är viktigt att om han gör något mot dig, utfall eller liknande, måste det komma en skarp tillrättavisning som får honom att backa undan. Eftersom du måste vara över honom i rang för att det ska vara säkert att hantera honom får han aldrig tro att han kan komma fram till dig och driva undan dig eller kräva något.

Tänk alltid på din egen säkerhet i första hand. Jag skulle alltid ha ett rep eller grimma med mig att kräva avstånd med om han skulle bli hotfull.
 
Sv: Jag har väntat på det! (långt)

Fint med stunden i hagen :idea:
Jag tror det är den stora grejen, att få dem att vilja vara med oss. Inte så lätt dock...

Har du testat att ge honom munkpeppar eller så?

Jag tänker att om han "alltid" varit "dum i huvudet"...kanske skulle det kunna vara nått litet hormonknas? Tänkte på det du skrev om fjordkillen också... Och just att det verkar vara så instabilt...låter lite som en annan vid PMS ;)
Borde väl inte kunna skada att testa?

Det där med rullandet verkar konstigt... jag skulle nog tycka att rullandet visar att han känner sig trygg? Men det verkar ju skumt att han rullar sådär flera gånger? :confused:
 
Sv: Jag har väntat på det! (långt)

faktum är att han ÄLSKAR att rulla sig.. Det är ett i bland det bästa han vet.En av hans favoritsysselsättningar.Han rullar ena sidan först och tar den andra sen.. han är alltså upp i mellan ..
Så du tror att det kan vara en hormon grej?
Munkpeppar har jag inte provat.

i dag gnäggade han åt mig när jag kom till hagen.. eller ja han står och små mummlar.. och helt ärligt Att bjuda in honom att komma till mig funkar inte riktig.. därimot har jag fått för mig att han bjuder in mig..kan det vara så?För han står kvar på samma fläck och ser ut att välkommna mig..

Han stod lös på gången i dag när jag borstade och var mycket lung och harmonisk..skrittade sedan ut en vända utan krav..Inga problem alls.

*knas*
 
Senast ändrad:
Sv: Jag har väntat på det! (långt)

Fint med stunden i hagen :idea:
Jag tror det är den stora grejen, att få dem att vilja vara med oss. Inte så lätt dock...

Har du testat att ge honom munkpeppar eller så?

Jag tänker att om han "alltid" varit "dum i huvudet"...kanske skulle det kunna vara nått litet hormonknas? Tänkte på det du skrev om fjordkillen också... Och just att det verkar vara så instabilt...låter lite som en annan vid PMS ;)
Borde väl inte kunna skada att testa?

Det där med rullandet verkar konstigt... jag skulle nog tycka att rullandet visar att han känner sig trygg? Men det verkar ju skumt att han rullar sådär flera gånger? :confused:
Tror att du har en viktig poäng där. Det är nog en hel del hästar med avvikande beteende som har någon form av hormonfel. Ett sto med sådana problem kan bli rena katastrofen om hon kommer till en fribetäckning och släpps in till hingsten. Fick hit ett sådant sto på betäckning för några år sedan men som tur var så hade ägaren berättat att stoet ifråga red på hennes andra ston och betedde sig allmänt som en hingst så därför fick hon inte gå in till hingsten utan jag tog honom vid handen och hon stoet. Först såg allt normalt ut, hon var helt klart brunstig och han var mycket intresserad men på en liten förändring i stoets minspel så fällde han öronen och attackerade henne. Som tur var hade jag ju honom fast så vi kunde snabbt reda ut situationen men vågar inte tänka på vad som hänt om hon kommit in till honom i hagen. Hade haft samma effekt som att släppa in en annan hingst. Nästa dag ultraljudade vi henne när vi dräktighetsundersökte några andra och mycket riktigt hade hon en cysta vilket gör att de får en hormonrubbning. Hon opererades och betäcktes två år senare och fick ett föl plus att hon slutade helt med sitt hingstbeteende.
 
Sv: Jag har väntat på det! (långt)

*knpl*

My gosch och jag som tyckte att jag har en trälig ungis :o

Skulle inte riskera mitt liv på en liknande häst *huga* :eek:

Skulle tippa på att hästen har ont någonstans eller har någon form av hormonrubbning som någon var inne på. Är den uppkollad?


Mumin
 
Sv: Jag har väntat på det! (långt)

Bra att du visade var skåpet ska stå. Man biter inte den hand som föder en....
 
Sv: Jag har väntat på det! (långt)

Han är kollad.på klinik senast i vintras.. gick därifrån UA.Då slogs plåtar (alla 4 benen)+att tänderna kollades.+hälsoundersökning överlag.+Rygg koll just för att utesluta smärta.Även ul på en gammal skada som var helt utläkt.
Har även konsulterat med vet/hovslagare/Föredetta ägaren mm det pga att han har en riktig hönsmamma(jag) som vill utesluta allt.för att komma vidare med honom.
Det är väl först nu jag börjat axeptera att han är så här.Och han har inte ont.Det är dock det jag trott eftersom han beter sig som han gör.
Dock är han ju en riktig klant.. så han gör sig illa ofta..sårskador var och varannan dag.
Han går dock hos E.T pga låsningar i bäckenet.E.T hittade två saker på honom..Låsningen i bäckenet och minskad rörlighet i HF knä.Detts beror dock antagligen på att han haft mugg i våras som gedde lymfkänningar.Förutom detta tyckte E.T att han var helt OK.
 
Senast ändrad:
Sv: Jag har väntat på det! (långt)

Vore intressant om allvetande buke kunde förklara för oss vad våra hästar har för konstig relation till varandra :rofl: :o :angel: :D
 
Sv: Jag har väntat på det! (långt)

faktum är att han ÄLSKAR att rulla sig.. Det är ett i bland det bästa han vet.En av hans favoritsysselsättningar.Han rullar ena sidan först och tar den andra sen.. han är alltså upp i mellan ..
Så du tror att det kan vara en hormon grej?
Munkpeppar har jag inte provat.

i dag gnäggade han åt mig när jag kom till hagen.. eller ja han står och små mummlar.. och helt ärligt Att bjuda in honom att komma till mig funkar inte riktig.. därimot har jag fått för mig att han bjuder in mig..kan det vara så?För han står kvar på samma fläck och ser ut att välkommna mig..

Han stod lös på gången i dag när jag borstade och var mycket lung och harmonisk..skrittade sedan ut en vända utan krav..Inga problem alls.

*knas*

Kanske är det så att han inbjuder dig till lite trevlig samvaro och rullning när han rullar sådär då? Han kanske vill säga att han kan visa dig hur trevligt det är att vara i hagen, så du fattar att du inte behöver ta honom därifrån? :angel: :p

Om det är svårt att få honom att liksom komma till dig, kan du inte testa att gå fram och sträcka fram handen, men bara så långt att han ändå måste sträcka sig efter dig lite för att det ska bli "kontakt" så att säga? Jag har fattat det som att det är lite viktigt att han hamnar typ i "forward gear" när du kommer... om än så lite.
Eller så står du där och bjuder in honom, och han bjuder in dig, och så får du vara den mest envisa?
Kanske ÄR det inte så viktigt, men jag har fått för mig det...

Jag har ingen aaaaaaaning om det skulle kunna vara hormoner, men det är väl ett ganska lite utrett område, just hormoner på djur... och med tanke på vad hormoner gör med oss människor så tycker jag att chansen skulle kunna vara rätt stor att det kan vara nått sånt...
Du vet med säkerhet att han inte är klapphingst eller nått sånt skumt? Bara en tanke som slog mig...
 
Sv: Jag har väntat på det! (långt)

Jag kör med "sträcka fram handen varianten" just för att han är som han är..Och jag är helt passiv mot honom tills han tagit kontakt med min hand.Sen kan jag klia på honom..

Dock har det hänt ett par ggr att han först nosat snällt ..sedan vänt bort huvudet för att sedan nosa igen för att sedan surna till.Det går undan i humöret ..

Klapphingst nej.. det är han inte.
 
Sv: Jag har väntat på det! (långt)

Jag kör med "sträcka fram handen varianten" just för att han är som han är..Och jag är helt passiv mot honom tills han tagit kontakt med min hand.Sen kan jag klia på honom..

Dock har det hänt ett par ggr att han först nosat snällt ..sedan vänt bort huvudet för att sedan nosa igen för att sedan surna till.Det går undan i humöret ..

Klapphingst nej.. det är han inte.



Vet du vad?
Kan kanske vara så att han tar kontakt för att vara snäll, men egentligen vill han vara ifred.
Inte alltid jag har lust att umgås heller liksom, men visar trevlig fasad elelr hur man ska säga.
 
Sv: Jag har väntat på det! (långt)

Vet du vad?
Kan kanske vara så att han tar kontakt för att vara snäll, men egentligen vill han vara ifred.
Inte alltid jag har lust att umgås heller liksom, men visar trevlig fasad elelr hur man ska säga.
Nä tror inte det. Hästar har inte detta dubbel-moral/etiska tänkande. Det är det som är så härligt med dem, att det man får är äkta på gott och ont och det är det som gör det så viktigt att ta reda på orsak och verkan av olika reaktioner och förstå deras beteende. En häst gör inte "fel", den reagerar utifrån sina instinkter. Det är vi som tycker att det är fel när deras uppförande inte går i linje med vad vi vill. Det tråkiga är att detta beror aldrig på hästen ursprungligen.
 
Sv: Jag har väntat på det! (långt)

Vet du vad?
Kan kanske vara så att han tar kontakt för att vara snäll, men egentligen vill han vara ifred.
Inte alltid jag har lust att umgås heller liksom, men visar trevlig fasad elelr hur man ska säga.

ja kanske det.. Men då vill han nog vara ifred femtioelva ggr per dag ungefär...villket är ohållbart i längden..Dock tror jag att detta betende är nått jag själv frambringat mer av.För jag lyssnat på honom mycket och faktiskt hoppat över en hel del han inte gillat.
Går ju inte att tvinga honom att vara snäll.

tex om man borstar och han visar att "nähä det där tycker jag inte om" så har jag skippat det just då för att han ska få lite utrymme att vara sig själv.Och detta tror jag han kommit på..:o vilket jag faktiskt tror han utnyttjar.. han är ju inte dum.Han har bossat runt med mig en hel del.Det är precis som om han kommit på att det är ok att tala om vad man tycker..Och han gillar att skrämmas..
Dock skippar jag ju naturligtvis inte sånna saker som är rent nödvändiga sårvård och så tex..då får han helt enkelt stå ut.
 
Senast ändrad:
Sv: Jag har väntat på det! (långt)

har bara en liten grej att säga... har inte läst allt, men något jag tycker du ska göra är att börja nu och lägga in "frånsägningar" och auktoritetsingivande grejer samtidigt som du låter hela vardagen i övrigt se ut som vanligt. har du tänkt rida så gör det och låt inte hästen hindra dig pga hans beteende... glöm inte att uppmuntra också...
 
Sv: Jag har väntat på det! (långt)

ja kanske det.. Men då vill han nog vara ifred femtioelva ggr per dag ungefär...villket är ohållbart i längden..Dock tror jag att detta betende är nått jag själv frambringat mer av.För jag lyssnat på honom mycket och faktiskt hoppat över en hel del han inte gillat.
Går ju inte att tvinga honom att vara snäll.

tex om man borstar och han visar att "nähä det där tycker jag inte om" så har jag skippat det just då för att han ska få lite utrymme att vara sig själv.Och detta tror jag han kommit på..:o vilket jag faktiskt tror han utnyttjar.. han är ju inte dum.Han har bossat runt med mig en hel del.Det är precis som om han kommit på att det är ok att tala om vad man tycker..Och han gillar att skrämmas..
Dock skippar jag ju naturligtvis inte sånna saker som är rent nödvändiga sårvård och så tex..då får han helt enkelt stå ut.
Efter hur du beskriver det så är det ju rätt uppenbart att han inte tar dig riktigt på allvar. Du har rätt i att man inte kan tvinga flera hundra kilo att som du säger vara "snäll", men tar du kommandot över honom och gör klart att det är du som bestämmer oavsett vad han tycker om det så behöver du inte tvinga honom. Det är det som är hela grejen med ledarskap, fanns inte det så skulle hästar i frihet ha ihjäl varandra till utrotning om varje dispyt skulle behöva bli ett världskrig precis som det blir mellan människa och häst om hästen tillåts ifrågasätta så fort den vill. Vi är ju dessutom i klart fysiskt underläge så att föredra är att inte hamna i dessa situationer pga att man är "demokratisk" och för inkonsekvent med hästen. Det är svårare att hävda sig när hästen väl tagit över ledarrollen men det går att övervinna hindren och du har redan klarat det första och svåraste: att erkänna att du själv skapat denna situation genom att vara för "snäll". Tuffare tag ifortsättningen, mycket beröm när han mjuknar och ge dig inte på någon punkt så löser det sig, det ska inte vara förenat med livsfara att umgås med sin häst.:banana:
 
Sv: Jag har väntat på det! (långt)

:idea: Du får helt enkelt se till att måla om det där skåpet och sätta det på sin rätta plats.
 
Sv: Jag har väntat på det! (långt)

Faktum är att ingen häst någonsin har bossat runt mig som denna :o
Nu menar jag naturligtvis inte att han får bete sig hur som helst.
Men jag kan villigt erkänna att jag nog i bland släppt på lite väl mycket.
Jag visste innerst inne att det nog skulle komma till detta..för jag vet att jag varit för "mild" efter vägen.

Behöver dock lite råd och tips ändå..För jag vill inte ställa mig fullständigt på kant med honom för då flippar det nog över alldelens och då blir det nog riktigt farligt.Både för mig och för honom eftersom han inte alls är rädd om sig själv..

Jag är mest orolig jämt och ständigt över att han ska göra sig själv illa..
Du vet ju sen tidigare att han rest sig och slagit ur benflisor ut pannbenet tex och fick stå med drenage och sys mm..pga en ryckluva som han haft på sig 1000 ggr förut..
Den dagen passade det sig inte helt enkelt..:crazy:

Känner mig väldigt klantig som låtit det bli så här..:(
 
Sv: Jag har väntat på det! (långt)

Det ska du inte göra. En del hästar har mer i skallenän andra. Så är det bara.
 

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
519
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 103
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 089
Hästmänniskan Hej Jag står på ett stall där det även är en ridskola så de har en anställd som ska ta hand om ridskolehästarna, men då så ska h*n...
Svar
9
· Visningar
2 640
Senast: Kjerulfia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp