Jag har slut på idéer....

Sv: Jag har slut på idéer....

Varsågod, sen ska man sälja hästen och den är inte van med bett. Jättebra när den är kanske sex sju år och sin egen individ.
Även om man inte vill rida med bett, så VÄNJ HÄSTEN ALLTID vid det. Det förlorar ingen på.

Jo men man måste väl kunna motionera hästen oxå och då är det bra om man kan rida utan bett och under tiden så lär man hästen att det inte är något fel att ha nåt vid öronen. Bettet blir bara i vägen om man ska ha sådana övningar varje dag. :angel:
Eftersom hästen förknippade öronen med bettet när det slog mot tänderna så har den ju det i minnet och då blir det bara ännu mer problem med öronen.:cool:

När mina hästar var yngre och fjantade med öronen så tog jag helt sonika tag i ett öra i taget och höll i tills de står stilla och inser att det inte blir värre än så.
Brukar göra detta i boxen och inte fastbunden. Hästen snurrar runt tills den inser att det inte är nån idé, matte tänker inte ge sig och släppa, och sen dess har man inga problem med öronen.
Det är bara en fjantgrej de får för sig.

Tränsa med grimman på så du kan hålla i hästen. Pjoska inte, de lär sig bara att de kommer undan om man ger med sig och lättar på kraven för att de krånglar.

Smyger in med en fråga istället för svar..

Har du ingen duktig hästmänniska som du kan ta konstakt med, som kan hjälpa dig?

När mina hästar var yngre och fjantade med öronen så tog jag helt sonika tag i ett öra i taget och höll i tills de står stilla och inser att det inte blir värre än så.
Brukar göra detta i boxen och inte fastbunden. Hästen snurrar runt tills den inser att det inte är nån idé, matte tänker inte ge sig och släppa, och sen dess har man inga problem med öronen.
Det är bara en fjantgrej de får för sig.

Tränsa med grimman på så du kan hålla i hästen. Pjoska inte, de lär sig bara att de kommer undan om man ger med sig och lättar på kraven för att de krånglar.

Väl beprövad metod och den funkar:laugh:

Inte hålla på att pjoska för mkt

Loppz - dukar för alla nh människor

Väl beprövad metod och den funkar:laugh:

Inte hålla på att pjoska för mkt

Loppz - dukar för alla nh människor

Utan att bli särskilt inne på NH så blir djuren som man beter sig mot dom.
Jag vill ha en häst som visar mig respekt, därför visar jag min häst respekt! ;) :devil:

Utan att bli särskilt inne på NH så blir djuren som man beter sig mot dom.
Jag vill ha en häst som visar mig respekt, därför visar jag min häst respekt! ;) :devil:

Självfallet!:)

Jag tycker man kan jämföra denna metod med barn som är sprut/tandläkar rädda, när de väl blivit stuckna och insett att det inte var så farligt, är det lättare/inga problem alls nästa gång.:idea:

Så kan det bli när man inte börjar med sånt i tid...Men nu är det som det är och det enda du kan göra är att ta honom på utmattning..jag vet INGEN häst som man inte kan få på ett träns/huvudlag på, däremot vet jag att en del utvecklar en finurlig teknik att slippa :devil: ...Genom bla som din häst gör..lyfter sitt huvud 2 meter upp i luften...och det är bara DUMHETER.
Jag skulle helt sonika sätta på hästen en gjord ( ex longergjord) ta ett grimskaft o fästa i grimman, dra det mellan frambenen på hästen och fästa det i gjorden ( hårt ) När hästen försöker kyfta huvudet så säger det stopp....du kan vara beredd på att den kan krångla, men ge dig inte...När den märker att det är du som har övertaget svär jag på att det är bara att tränsa.

Ps...detta är inget djurplågeri, bara ett snabbare sätt än att älta o försöka i flera månader.

Varför ha bett över huvud taget???!!!

Det finns ju många andra sätt som är enklare om det är problem med bettet... Eftersom det inte längre är några problem med öronen är det ingen fara... Många hästar går mycket bättre utan bett. Man kan rida i grimma, bettlösa träns eller Hackamoore... Men hackamooren kräver att man är stadig i handen så man inte av misstag trycker hästen på nosryggen. Det kan ju i och för sig nästan gälla alla bettlösa träns...

Jag rider i bara en nosgrimma med ringar på sidorna som man bara kan sätta tyglarna i. Men det krävs ju en del av hästen också... Jag har iaf världens coolaste häst som nästan aldrig gör något bus, och om han gör det så sstoppar nosgrimman det med ett tryck på nosryggen.

OBS! om man är oerfaren kankse det är bäst att bara rida i grimma för oerfarna har en tendens att sitta och rycka i tyglarna som både drar i hästens mun eller vid hackamoore trycker hästen obehagligt mycket på nosryggen...:D:D

Fast man bör aldrig rida en unghäst på hackamore, inte en outbildad häst överhuvudtaget.
En så oerfaren häst behöver kunna känna ett tryggt stöd och kunna få ett ledande tygeltag som visar vägen för något, det man man aldrig ge med ett hackamore!! Tänk på det!! :cool:

En häst som man utbildar och hanterar väl skall inte ett bett kunna göra skada på och om man har tävlingsambitioner så skall man kunna rida hästen på ett bett. Självklart är det bra om man kan rida hästen helt bettlöst också ibland.

Tips till TS! Läs och lär med om TTouch, där finns det super bra tips om hur man hanterar öronen. (att man ska stryka med utsidan på handen osv)

Jooonii

Så kan det bli när man inte börjar med sånt i tid...

Så hur förklarar du alla stencool islandshästar (majorieten jag mött har visat detta beteende) som har på sig grimma första gången när dom är 3-4 år, inga problem med vare sig öron eller senare med bettet :grin:

Jag skulle helt sonika sätta på hästen en gjord ( ex longergjord) ta ett grimskaft o fästa i grimman, dra det mellan frambenen på hästen och fästa det i gjorden ( hårt ) När hästen försöker kyfta huvudet så säger det stopp....du kan vara beredd på att den kan krångla, men ge dig inte...När den märker att det är du som har övertaget svär jag på att det är bara att tränsa.

Och vad gör du när hästen får sådan panik av att sitta fast att den slänger sig hejdlöst omkring och lutligen knäcker nacken?

Skulle vilja påstå att ditt förslag är utomordentligt dåligt.

Min pålle var hiskeligt rädd om öronen då han öronbremsats ett antal gånger som föl och unghäst av diverse veterinärer (han var spruträdd). Dessutom fick han plack som jag behandlade, trots hans öronfobi. Han är idag 9 och lätt att tränsa. Väldigt duktig på att hjälpa till med att få på sig grimma. Kan även klippa hans öron.

Jag pillade på hans öron men gjorde ingen stor sak av det. Höll mig lugn och fixade lite ibland med dom. Avbröt innan han började fajtas för mycket och slutligen la han av.

Har en unghäst istallet nu som skall tränsvänjas. Hon kan slå med huvudet när man tar av grimman. Hon har skickat upp huvudet i taket när man satt på den. Vad jag gjort med henne är att är hon inte medgörlig får hon vänta till sist. Bli sist i stallet/hagen var inte kul så hon har blivit mycket bättre och har så sakteliga börjat hjälpa till med att få på sig grimman. T av har också blivit bättre. Där har jag bara stått med handen om nackstycket, bredvid örat och väntat tills hon slutat slå med huvudet. Innan dess kommer inte grimman av. Och precis så gjorde jag med min öronbremsade tok.

Mamman till unghästen är så snäll att tränsa numera att hon först sänker huvudet och sedan tar bettet själv när man håller fram det. Hon var inte heller helt lätt som ung och dessutom stor.

Och vad gör du när hästen får sådan panik av att sitta fast att den slänger sig hejdlöst omkring och lutligen knäcker nacken?

Ja då har jag ju inga problem längre :rofl:

Närå...utomordentligt dåligt :eek:
Jag har nog kört o ridit in fler hästar sammanlagd än alla i denna tråden skulle jag tro, och jag har lärt mig att inte jamsa o älta saker som hästar MÅSTE lära sig..gör det bara. Hästar lär sig fort att komma undan om dom får lära sig detta..Klart om man vill hålla på o jamsa om en sak i flera år (9 år :eek: ) så vassego :D
För min egen del så är problem avklarade snabbt o enkelt, och här finns inga brustna förtroenden, tvärtom...hästar respekterar människor som dom vet vad dom håller på med, samma som med hundar o med barn..klara regler.

ps

Alldeles bakom öronen sitter det muskler som ser ut som fileer, dessa muskler kan framkalla bl a huvudvär och allmän värk ( tänk dig på dig själv) det är inte alldeles ovanligt att hästar blir stela i dessa, och då svarar dom med bl a att man inte får sätta på grimmor, huvudlag, ta i öron osv.... OM det är på det viset bör en massör/kiropraktor titta på hästen, är det bara att det ligger under rubriken ungdomsodrägligheter så kör mitt recept...kommer dom undan med att inte VILJA...ja då kanske man har problem i 9 år :angel:

Jag håller med om att man inte kommer någonvart på att jamsa/dalta. Och det är heller inte vad jag gjort. Jag har bara inte gjort någon affär av det.

Håller också med om det med nackmusklerna.

Det finns ju oxå bett med äppelsmak....

KL
Slänger hästen upp huvudet så ställ dig på en pall och tränsa då. Aldrig göra saker krångliga i onödan;)

Självfallet!:)

Jag tycker man kan jämföra denna metod med barn som är sprut/tandläkar rädda, när de väl blivit stuckna och insett att det inte var så farligt, är det lättare/inga problem alls nästa gång.:idea:

"Respekt" är ett ganska abstrakt ord, men för mig innebär det bland annat så lite tvingande som möjligt SÄRSKILT om hästen är stressad/osäker/rädd, att det alltid finns en utväg.
Om vi säger såhär - om jag "håller i" hästens huvud för att jag står och gosar/kramas så är det inte respektlöst. Om hästen vill flytta sitt huvud och jag fortfarande håller kvar så beter jag mig respektlöst. Samma sak om jag klappar på hästens huvud och hästen drar sig undan men jag då tar tag i grimman och håller fast för att kunna fortsätta klappa. För att ta exempel som är mer lika det saken gällde - att hålla fast huvudet.
Vissa saker kanske man känner sig tvingad att göra just i uppfostrans-/inlärningssyfte, men det finns alltid olika gråskalor på saker och ting även om man inte kör "by the book".
Att t ex ha hästen fast i ett halvlångt grimskaft och klappa/klia på huvudet men dra sig tillbaka till en lite mer neutral zon när hästen säger ifrån för att mer "sudda på gränserna" eller prova igen och igen (men dra sig tillbaka vid visat missnöje) tills hästen accepterar det, det ser jag som en väldigt "snäll" grad av respektlöshet ändå, svårt att få det så mycket bättre och ändå komma någonvart.
Att helt sonika tvinga sig på hästen ser jag som bland det mest respektlösa man kan göra, särskilt när det gäller en känslig del som huvudet. Hästen kanske har spänningar där eller t o m nerver i kläm som känns där, vad vet vi liksom? Den kanske har trauman från någon som gjort den rädd, och trauman försvinner sällan för att man försöker härda bort dom.
Sen kan man såkalrt tycka "så länge det funkar så!" men mitt problem med det är att jag inte vill ha respektlösa hästar. Och respekt går inte att kräva, det går bara att förtjäna. Därför föredrar jag de "snällare" varianterna av respektlöst beteende gentemot hästen särskilt i de solklara fall där man kan välja.

Ditt exempel med att få det gjort så man kan inse att det inte är farligt funkar givetvis i vissa fall. När det gäller att bli modigare. Hästen vet garanterat redan att det inte är farligt om det inte är en unghäst som ingen öht hållt på med det är frågan om.

Senast ändrad:

*kl*

Ett lite mer konkret förslag för att ge hästen en utväg men ändå göra det jobbigt att göra fel - lär in att hästen ska sänka huvudet och gör det jobbigt genom att hänga kvar runt halsen om hästen lyfter huvudet högt i skyn. Den KAN lyfta, men det blir jobbigt i längden. Det optimala är att bara hålla kvar ett tryck som är såpass stort att hästen till slut vill komma undan det men i ett extremfall så gissar jag att det där trycket ändå skulle bli ganska stort tills man kommit igenom grovjobbet.

Liknande trådar

Hästmänniskan Var nyss ute och red på min lille kille, solen skiner, hästen är jättepigg och det gröna gärdet som vi brukar galoppera på ligger...
2
Svar
35
· Visningar
4 280
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok ;) :laugh: Jag har ganska länge längtat efter att ta det mer lugnt, vara mer obokad och vara hemma mer. Jag har tappat lusten att åka...
Svar
5
· Visningar
2 359
Senast: Sirap
·
Hästhantering Hejsan alla Var ett tag sedan man var på denna sidan nu så fick skapa ett annat användarnamn! ^^ Jag har ett liten annorlunda problem...
Svar
14
· Visningar
1 726
Senast: Torill
·
Relationer Anonymt nick, vet någon vem jag är så visa gärna inte det <3 Det här kommer bli jättelångt, men för att sammanfatta det hela lite så...
5 6 7
Svar
124
· Visningar
17 393
Senast: Brandgul
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar