Sv: Jag har ridit i 20 år och kan inte ett dugg??
Jättekul att läsa din historia, underbart!
Jättekul att läsa din historia, underbart!
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
pimy skrev:Alltså, man kan rida på ridskola i 100 år men har man inget intresse i att lära sig eller vara med i stallet, så kanman kanske rida men f-n inte nåt om hästar och deras skötsel! På ridskolan i min hemstad red man i ca 6-7 år sen var man fullärd och då var det dax att sluta rida lektion för att skaffa egen häst och börja tävla!
Suck!!
martha skrev:Men det är allmänt känt att travfolk är mer upplysta än ridfolk, rent generellt alltså...
Med att TITTA på hästarna, att se skador, att förebygga skador...det är bara att fråga nästan vemsomhelt vettig person...naturligtvis finns det vettiga ridfolk också...men det finns mer knepigt folk i den branchen än inom travet...folk som inte kan någonting..."skitiga" kläder är en bättre referens än snobbiga..iallafall för mig.
Skulle nån komma till mig med det nyaste modet och rutiga strumpor så skulle jag faktiskt undra ganska mycket.....fast det finns ju även folk som klär sig bra och har en förmåga att se fräscha ut en hel dag(nu menar jag dom som jobbar med häst) och det är jag facinerad av...för jag kan inte för mitt liv begripa hur dom klarar av det
T om galoppsporten har ju tagit efter travsporten mera....för några år sedan fanns det inget som hette dåliga positioner, där reds i vida spår och hejvilt, jag fattade knappt vad jag såg...nu...när travet o galoppen sänds ganska så lika....då talas det om spårsnäla löpningar, ligga på väntan osv.....och detta är inte alls många år sedan...dessutom behövdes galoppörerna inte ens byggas upp i kondition ..hur det är med det idag har jag ingen aning om.....men naturligtvis måste ju dom hästarna också ha en grundkondition, som alla andra hästar också behöver ha....
qodrofenia skrev:jag tycker du drar åt svångremmen lite väl hårt här.
För faktum är att den sämsta hästhållningen har jag tyvärr sett i ett travstall..Det går inte å säga som du gör rätt och slätt.
för du säger lite som så att man lär sig bättre i ett travstall..och så behöver det inte alls vara..Allt det jag kan har jag lärt i ridstall eller ja det mesta i allafall ..Är jag okunnig tycker du..?
Sen är det ju så oxå det hadlar mycket om rutin..Som det där med mockningen tex..mockar man varge dag får man in snitsen och det går fort..Mockar man mer sällan går det mer långsamt det säger ju sig själv..Det samma gäller hanteringa av häst..Man är mer säker i sig själv när man hanterar många olika hästar varge dag..än när man hanterar en häst i veckan...Eller?
Var du stolt och glad hummlan..Du har ju nu tillfört den tjejen ni hadde i stallet kunskap.Det är inte illa
Och grodan, jag har aldrig sagt att du varken kan eller inte kan... Det är inget du behöver ta som att jag säger att ridsporten har dåligt med kunskap...
Här är ett sådant exempel.. Hur tror du det är att jobba i ett ridstall?Att skaffa sig kunskap och erfarenhet är inte lätt... men i jämnförelse så har du i ett travstall ca 7 olika passhästar, dessa har du som skötare ansvar för... inte bara träning, utan även skötsel och hantering..
qodrofenia skrev:Varför jag skrev som jag skrev beror på att DU hela tiden hänvisar till travet..Det är enda anledningen till det hela..för jag vill inte heller göra detta till en rid vs trav tråd.
Men du drar parareller och därför gjorde jag liknade..
Jag tror vi menar liknade i vilket fall
riktigt häst folk finns innom alla katigorier..
Jag tror du missförstår mig Men tyvärr så tycker jag nog att dina inlägg verkar dömande för trav och i mot ridfolk jag kan ha fel..
Här är ett sådant exempel.. Hur tror du det är att jobba i ett ridstall?
Jag vill inte alls att det blir tjafs här..man jag kan ha fått allt det du skriver om bakfoten..förklara gärna
vi har sådana praktikater som du beskrev i ridstallen oxå..
Jag tror jag fattade det där rätt du mear att den tiden folk har lagt på ridning enbart borde vara hälften vård och hatering , ellerMen ska vi dra det hårt, så tycker jag att lite mer generell kunskap bland hästägare inom ridsporten inte skulle skada... inte inom travet heller... Fast jag hävdar att många skulle behöva lära sig hälften om hantering och vård av vad de kan inom ridning...
´qodrofenia skrev:Se! jag misstolkade dig
Inte så kontsig vi springer över varandra.. jag jobbar i ridstall och du i travstall
Jag tror jag fattade det där rätt du mear att den tiden folk har lagt på ridning enbart borde vara hälften vård och hatering , eller
Ä jag är senil