Jag har ridit i 20 år och kan inte ett dugg??

Sv: Jag har ridit i 20 år och kan inte ett dugg??

pimy skrev:
Alltså, man kan rida på ridskola i 100 år men har man inget intresse i att lära sig eller vara med i stallet, så kanman kanske rida men f-n inte nåt om hästar och deras skötsel! På ridskolan i min hemstad red man i ca 6-7 år sen var man fullärd och då var det dax att sluta rida lektion för att skaffa egen häst och börja tävla!
Suck!!

där för är jag SÅÅÅÅ glad att det finns människor i detta land som tar till småtjejer och förklarar hur allt funkar. alla som har haft en liten tjej med sig i stallet vet ju vilka konstiga frågor man får ibland. om inte de äldre generationerna lärde upp de yngre skulle hästsverige falla den dem.
har ni någon riktigt gammal hästmänniska i närheten, så sätt er ner och prata med dom! det är otroligt vilka grejer de kan berätta!!!! "Mina" stallägare är uppåt 65-70 (inte så gamla iofs...) och jag har lärt mig så otroligt mycket av dem!!! och kombinationen sjuk häst + sprit har fått en helt annan innebörd för mig nu.... :D

men tänk efter! vart har ni lärt er allt ni kan om hästar? jag är helt säker på att ridskolan inte bidrar till mer än 8%...

och rida lär man sig inte heller på en ridskola. man lär sig göra rörelser som hästen inte reagerar på, eftersom han redan utförde rörelsen när läraren skrek om det.... :mad:

Den ena har jag sett ett antal gånger göra på samma sätt. Och om man gör på ett visst sätt på tävling lär det vara så man gör på tävlingar, eller? Det var knappast så att det inte fanns tid.

Sen anser jag att det inte är ursäktat att inte ta hand om sin häst efter träning, oavsett om man tränar trav, hoppning, dressyr, western eller vad det nu kan vara.

martha skrev:
Men det är allmänt känt att travfolk är mer upplysta än ridfolk, rent generellt alltså...
Med att TITTA på hästarna, att se skador, att förebygga skador...det är bara att fråga nästan vemsomhelt vettig person...naturligtvis finns det vettiga ridfolk också...men det finns mer knepigt folk i den branchen än inom travet...folk som inte kan någonting..."skitiga" kläder är en bättre referens än snobbiga..iallafall för mig.

Skulle nån komma till mig med det nyaste modet och rutiga strumpor så skulle jag faktiskt undra ganska mycket.....fast det finns ju även folk som klär sig bra och har en förmåga att se fräscha ut en hel dag(nu menar jag dom som jobbar med häst) och det är jag facinerad av...för jag kan inte för mitt liv begripa hur dom klarar av det :D

T om galoppsporten har ju tagit efter travsporten mera....för några år sedan fanns det inget som hette dåliga positioner, där reds i vida spår och hejvilt, jag fattade knappt vad jag såg...nu...när travet o galoppen sänds ganska så lika....då talas det om spårsnäla löpningar, ligga på väntan osv.....och detta är inte alls många år sedan...dessutom behövdes galoppörerna inte ens byggas upp i kondition :crazy: ..hur det är med det idag har jag ingen aning om.....men naturligtvis måste ju dom hästarna också ha en grundkondition, som alla andra hästar också behöver ha....

Nu blir jag besviken, Martha, du som alltid brukar göra vettiga inlägg. Att säga i princip som du gör här, att ridfolk är både "knepigare" (vad du nu menar med det, ovannämda inlägg får mig att tycka attdu verkar ganska "knepig" :smirk: ) och mer okunniga är inget annat en en väldigt grov generalisering, om ens det, för jag vet inte ens om det är så GENERELLT SETT. Snarare är det skitsnack av högsta kaliber.

Det finns vettiga och duktiga respektiver slarviga och okunniga inom alla kategorier av (häst) människor.

Skärp er nu allihop, debatten har urartat!

qodrofenia skrev:
jag tycker du drar åt svångremmen lite väl hårt här.

För faktum är att den sämsta hästhållningen har jag tyvärr sett i ett travstall..Det går inte å säga som du gör rätt och slätt.

för du säger lite som så att man lär sig bättre i ett travstall..och så behöver det inte alls vara..Allt det jag kan har jag lärt i ridstall eller ja det mesta i allafall ..Är jag okunnig tycker du..? :confused:

Sen är det ju så oxå det hadlar mycket om rutin..Som det där med mockningen tex..mockar man varge dag får man in snitsen och det går fort..Mockar man mer sällan går det mer långsamt det säger ju sig själv..Det samma gäller hanteringa av häst..Man är mer säker i sig själv när man hanterar många olika hästar varge dag..än när man hanterar en häst i veckan...Eller?

Var du stolt och glad hummlan..Du har ju nu tillfört den tjejen ni hadde i stallet kunskap.Det är inte illa ;)

Men snälla! Jag har inte haft av avsikt att göra detta till en trav VS rid tråd...

Att skaffa sig kunskap och erfarenhet är inte lätt... men i jämnförelse så har du i ett travstall ca 7 olika passhästar, dessa har du som skötare ansvar för... inte bara träning, utan även skötsel och hantering... ofta 7 dagar i veckan... Självklart lär du dig en himla massa..
Det går ju inte att jämföra med en tjej som rider 1-2 gånger i veckan på en ridskola eller någon som haft 1 egen häst...
men det går självklart att jämnföra med någon som arbetar på likande villkor oavsett kategori...

Denna tjejen var bara en i mängden... har haft praktikanter och elever i stallen i 15 år... och det i stort sett samma visa! :crazy:

Och grodan, jag har aldrig sagt att du varken kan eller inte kan... Det är inget du behöver ta som att jag säger att ridsporten har dåligt med kunskap...

hon måste ha läst för många "Min H*st" :D :D

(läste dom när ja va mindre, men hur skulle min ekonomi nu överleva om man skulle ta ut veterinären vid minsta lilla sår?? som ja minns att det stod i tidningarna :D ja går ju inte till doktorn vid en lite skråma..)

kunde inte heller annat än skratta när ja läste ditt inlägg... :D

Varför jag skrev som jag skrev beror på att DU hela tiden hänvisar till travet..Det är enda anledningen till det hela..för jag vill inte heller göra detta till en rid vs trav tråd.

Men du drar parareller och därför gjorde jag liknade..

Jag tror vi menar liknade i vilket fall :)

riktigt häst folk finns innom alla katigorier..

Och grodan, jag har aldrig sagt att du varken kan eller inte kan... Det är inget du behöver ta som att jag säger att ridsporten har dåligt med kunskap...

Jag tror du missförstår mig :o Men tyvärr så tycker jag nog att dina inlägg verkar dömande för trav och i mot ridfolk :confused: jag kan ha fel..
Att skaffa sig kunskap och erfarenhet är inte lätt... men i jämnförelse så har du i ett travstall ca 7 olika passhästar, dessa har du som skötare ansvar för... inte bara träning, utan även skötsel och hantering..
Här är ett sådant exempel.. Hur tror du det är att jobba i ett ridstall?

Jag vill inte alls att det blir tjafs här..man jag kan ha fått allt det du skriver om bakfoten..förklara gärna :) :o

vi har sådana praktikater som du beskrev i ridstallen oxå.. ;)

Senast ändrad:

qodrofenia skrev:
Varför jag skrev som jag skrev beror på att DU hela tiden hänvisar till travet..Det är enda anledningen till det hela..för jag vill inte heller göra detta till en rid vs trav tråd.

Men du drar parareller och därför gjorde jag liknade..

Jag tror vi menar liknade i vilket fall :)

riktigt häst folk finns innom alla katigorier..

Jag tror du missförstår mig :o Men tyvärr så tycker jag nog att dina inlägg verkar dömande för trav och i mot ridfolk :confused: jag kan ha fel..
Här är ett sådant exempel.. Hur tror du det är att jobba i ett ridstall?

Jag vill inte alls att det blir tjafs här..man jag kan ha fått allt det du skriver om bakfoten..förklara gärna :) :o

vi har sådana praktikater som du beskrev i ridstallen oxå.. ;)

Men det är ju det jag säger... Att jobba med en himla massa olika hästar ger självklart mer erfarenhet = kunskap oavsett vilken diceplin du sysselsätter dig med....

När det handlar om min erfarenhet så tycker jag att travstallen generellt innehåller mer samlad kunskap... därmed inte sagt att det inte finns kunskap i ridstall... men där är den kanske mer "personlig och individuell"?

Jag vet hur det är att jobba i ridstall... och skillnaden mot att jobba i travstall av samma storlek!?
men travet och ridsporten är olika... och det är svårt att jämnföra!

Anledningen till att jag i första hand hänsvisade till travet, var att jag just arbetar i ett travstall...

Men ska vi dra det hårt, så tycker jag att lite mer generell kunskap bland hästägare inom ridsporten inte skulle skada... inte inom travet heller... Fast jag hävdar att många skulle behöva lära sig hälften om hantering och vård av vad de kan inom ridning...

Se! jag misstolkade dig ;)
Inte så kontsig vi springer över varandra.. jag jobbar i ridstall och du i travstall :rofl:
Men ska vi dra det hårt, så tycker jag att lite mer generell kunskap bland hästägare inom ridsporten inte skulle skada... inte inom travet heller... Fast jag hävdar att många skulle behöva lära sig hälften om hantering och vård av vad de kan inom ridning...
Jag tror jag fattade det där rätt :confused: du mear att den tiden folk har lagt på ridning enbart borde vara hälften vård och hatering :idea: , eller :o

Ä jag är senil :eek:

qodrofenia skrev:
Se! jag misstolkade dig ;)
Inte så kontsig vi springer över varandra.. jag jobbar i ridstall och du i travstall :rofl:

Jag tror jag fattade det där rätt :confused: du mear att den tiden folk har lagt på ridning enbart borde vara hälften vård och hatering :idea: , eller :o

Ä jag är senil :eek:
´

Exakt vad jag menar! :D :bow:

hahaha... :rofl: med andra ord så drar vi åt samma håll :D

Jag tycker vården och hanteringen och allt runt om kring är ett i bland det viktgaste..

det är alltid där jag vill veta mer först och främst..Man kan ju inte räkna med att hästen kan fungera och prestera om inte vården och hanteringen fungerar fullt ut.

Det handlar ju om att verkligen ge hästen de bästa förutsättningarna
och det börjar redan i stallet inte på tävlingsbana eller i sadeln.

För det första, tack för en bra "historia" (tagen ur verkligheten om jag förstog det rätt) och med en bra avrundning.

Jag möts ofta av raka motsattsen när jag är ut och ska träna/jobba med hästar.

Av vår gud skapare har jag "förärats" :confused: (det påstås så iallafall) med ett utseende som drar bort ett x antal år från min egentliga ålder så de flesta tror att jag är runt 18, i bästa fall 20. Inte alltid så skoj när man är 24, kanske inte så mycket stor skillnad om det inte vore för att det sälland är roligt att folk tror att man är 18... :crazy:

Nå, denna "gåva" från gud har även kompleterats med ett stycke "god hand med såkallade problemhästar". Detta i kombination brukar få (speciellt) travgubbarna att förvånat höjja på ögonbrynen när jag tar tokhästen och på få dagar räcker över en filbunke.

Men det är ingalunda genom att få allt serverat på silverfat som jag lärt mig allt jag kan om hästar.
Snarare har det varit "vill du ha häst får du göra allt själv på sin höjd kan jag skjuttsa dig till en tävling en gång per år".
När jag var yngre bodde vi ute i by och det var någorlunda billigt att ha häst, till min lycka gick min moder med på att en sådan kunde vi väll ha...till slut...efter många år. Och in travade herr Höttur frá Björk, konung av alla testare bland hästar, och tog plats i en ledig box i stallet. Och jag älskade honom över allt annat, för han var "min" (foder).

Visst var det roligt att ha häst men inte var det direkt så att jag fick hjälp av någon mamma eller pappa. Allt fick jag sköta själv, från att mocka till att ringa hovslagaren. Den lilla hjälp jag fick var av travgubbarna i stallet jag stog i, då mest teoretisk sådan och ofta blev det björntjänster, oavsett hur gärna de än ville hjälpa. Och inte var det att bli körd till stallet med bil inte, cykel om jag hade tur, var det snö fick jag gå.
Och det har även gjort att jag lärt mig hur det verkligen är att ha häst, med allt från att mocka, täcka och linda ben till att sköta sår och ta hand om "problemhästar".
Sedan har jag även gått naturbruksskola med hästinriktning och även jobbat med hästar inom flera olika grenar i 5 år. På skolan lärde vi oss sådant som man sedan kan slå upp i en bok för att hitta...men under de 5 år jag jobbat med hästar har jag lärt mig betydligt mer, speciellt om sådant du inte kan slå upp i en bok för att hitta svaret på. Ex. som att man omedvetet direkt hör om en häst har en lös sko, eller att se ett sår innan hjärnan hunnit registrera det.

Jag har inte alls hållt på med hästar så länge, sammanlagt fick jag min första häst för 9 år sedan, och jag började med hästar kanske ett år innan det. Så säg 10 år på sin höjd.

Kvalite, inte kvantite! :D

Nu har jag läst nästan alla inlägg här och jag ville bara dela med mig lite av en egen erfarenhet.
Jag startade som många andra på en ridskola i stan... När man så "klättrat" opp på ranglistan och fick bli skötare och senare så fick man ha stall tjänst dvs. man fick sköta stallet med fodringar och det som hör till på helgerna.
Sen klättrade man en bit till på "rangen" och fick ha lite lektioner WOW!!! Vad duktig man va ca 14-15 år och ridlärare!!!
Så en dag blev jag till frågad om jag ville åka med och sköta en häst som skulle tävla i hoppning i hela sverige och vi skulle vara ute hela sommaren... Klart jag ville Jag var ju BÄST!! Men ack så fel man kan ha... stackars mig som trodde jag kunnde massor. INGENTING kunde jag egentligen, jag tror nog jag mest va i vägenoch jag som skulle hjälpa dessa stackare som behövde en bra häst skötare... Men vad jag lärde mig den sommaren!!! Allt Allt Allt... jag var som en svamp som sög åt mig allt, det var så kul att lära sig på riktigt.
Skötte denna häst en tid, bytte ridskola,jobbade som instruktör och tävlade en del o så småning om så träffade jag travhästarna...Jaha så var det samma visa igen... Jag kunnde INGENTING!!! Jo nu kunde jag lägga på täcken o bandage m.m. som jag inte kunnat från början men allt det andra då?? Foder, träning, skötsel m.m. Men jag har sugit åt mig mycket bra av allt och jag kan rida (har ridit dressyr på elit nivå) och det är bra att ha med sig i travet tycker jag. Om man tar det bra från de olika grenar som är i häst sporten och mixar det så blir det ganska bra till sisst. Jag tror man måste ha en dörr öppen, för om vi som pysslar med hästar stänger in oss i våran gren, så kan vi inte bli bättre. Vi skulle karnske behöva vara "utbytesstudenter" allihopa, tänk vad många erfarenheter vi kan byta med varandra...
Säkert ingen som hållit sig vaken genom denna historia... men jag behövde skriva av mig, är så glad att jag fått möjligheten att testa så mycket olika saker... tänk för en 10-12 år sen hatade jag allt vad trav var, i mina ögon var det djurplågeri... men nu kan inget i världen hålla mig ifrån det, men jag gillar att rida dressyr o hoppa med.

ja.. kunskapen. den räknar i hur länge man ridit tycker en del.. andra anser att bara för att dom har ett papper där det står att dom äger häst så är det oxå en plats i VIPkön.. :smirk:

nej jag håller mig till hästkunskapen istället för hästäagendet och skrytandet om hur länge man ridit.. räknar min hästkunskap på 2 år då det var då jag verkligen började intressera mig för hästfakta och tog reda på massor om hästsjukdomar..

Bra berättelse :bow:

Hoppas jag ostraffat kommer undan med ett tips till dig Giffan, spalta upp din text lite mer... När du skriver så där långt och kompakt blir det jobbigt att läsa och många hoppar över.... Du skriver klyftiga saker så det vore synd om folk missade dem.. :)

Liknande trådar

Hästhantering Har ni med hästar som blir som förbytta under pälsbytet vinter/sommarpäls? Min häst har i samband med pälssättningen o fällningen för...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
6 795
Senast: MiniLi
·
Kropp & Själ Lång historia det här, ska försöka korta ned. Började med min mammas demens 2015-2016 (några kanske minns min tråd kring det) där jag...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
22 444
Senast: Stereo
·
Ridning Jag har hamnat i en otroligt jobbigt sits och vet inte vad jag ska göra. Jag är en ganska erfaren ryttare (dock hobbynivå) som ridit...
2
Svar
34
· Visningar
7 548
Senast: akleja
·
Ekonomi & Juridik Jag vet att det finns biljoner med trådar angående detta men varför inte en till? :) Jag vet att det kräver tid, kunskap och en bra...
2
Svar
24
· Visningar
4 831
Senast: spinxx
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar