Jag har ridit i 20 år och kan inte ett dugg??

Sv: Jag har ridit i 20 år och kan inte ett dugg??

qodrofenia skrev:
Ja vad säger man !? Det finns alltid två sätt -ett för riktigt hästfolk och ett för övriga..

*övrigt*
Gillar inte riktigt att det blivit att diskutera travfolk vs Ridfolk.. det är väl inte det det handlar om..?
Det handlar väl om hästfolk överlag?

Nej, tråden handlade om Ridskolor och varför de inte lär ut något annat än ridning...
Ridfolk och travfolk kan knappast jämföras...

Humelibumlan skrev:
Nej, tråden handlade om Ridskolor och varför de inte lär ut något annat än ridning...
Ridfolk och travfolk kan knappast jämföras...

Jag vet ridskolor som har mycket teori och praktik med sin elever.MEN när det är teori så händer det ofta att halva grupper uteblir från dessa lektioner..Jag tror att mycket hänger på individen och vad den är villig att lära..

Ungarna anser att teori är tråkigt..Dom vi bara göra det som är kul dvs rida..Men visst är det tragiskt :crazy:

Att rida det kan väl alla om man ska vara som så..Det är ju bara att sätta sig gränsle över en häst ;)

Men att sköta och ta hand om hästar det är en konst.
En kost som inte går att läsa sig till..det är något man måste uppleva se och göra i praktiken för att förstå sig på.

Det finns ett ordspråk som är rätt bra :)
När det gäller hästhantering ska man inte prata så mycket om vad man läst,men gärna om det man upplevt och förstått. för teoretiska kunsksaper har inget värde om man inte kan använda dem i praktiken

Senast ändrad:

qodrofenia skrev:
Jag vet ridskolor som har mycket teori och praktik med sin elever.MEN när det är teori så händer det ofta att halva grupper uteblir från dessa lektioner..Jag tror att mycket hänger på individen och vad den är villig att lära..

Ungarna anser att teori är tråkigt..Dom vi bara göra det som är kul dvs rida..Men visst är det tragiskt :crazy:

Att rida det kan väl alla om man ska vara som så..Det är ju bara att sätta sig gränsle över en häst ;)

Men att sköta och ta hand om hästar det är en konst.
En kost som inte går att läsa sig till..det är något man måste uppleva se och göra i praktiken för att förstå sig på.

Det finns ett ordspråk som är rätt bra :)
När det gäller hästhantering ska man inte prata så mycket om vad man läst,men gärna om det man upplevt och förstått. för teoretiska kunsksaper har inget värde om man inte kan använda dem i praktiken

Helt klart hänger det på individen att vilja lära... Men varför vill då folk i ridstall lära sig mer om hästar i praktiken?
Jag vet ingen som bara kommer undan med att köra travhästar.. Arbetert runt ikring kommer ju automatiskt... Kan du inte sela kan du inte köra?
Kankse skulle ridskola atälla mer krav? Eller ha mer möjlighet att lära individer som verkligen vill lära mer än att rida och rykta?

Kunskap kommer av erfarenhet, självklart.... Men vart får man erfarenhet om man inte kan få den på ridskolan?

När det gäller hästhantering ska man inte prata så mycket om vad man läst,men gärna om det man upplevt och förstått. för teoretiska kunsksaper har inget värde om man inte kan använda dem i praktiken[/
De 3- :bow: :bow: :bow: :D

Humelibumlan skrev:
Då undrar jag varför flera veterinärer har utryckt liknande- travare kommer med 1 grads hälta, ridhästar med 3 grader...
Häromkring ser ridhästarna något bättre ut än travhästarna. (men det kan bero på att travarna tränas hårdare än ridhästarna)
Men här är ridfolket nästan bättre på att se när hästen går orent, sen kan man diskutera behandlingen.

Humelibumlan skrev:
Helt klart hänger det på individen att vilja lära... Men varför vill då folk i ridstall lära sig mer om hästar i praktiken?
Jag vet ingen som bara kommer undan med att köra travhästar.. Arbetert runt ikring kommer ju automatiskt... Kan du inte sela kan du inte köra?
Kankse skulle ridskola atälla mer krav? Eller ha mer möjlighet att lära individer som verkligen vill lära mer än att rida och rykta?

Kunskap kommer av erfarenhet, självklart.... Men vart får man erfarenhet om man inte kan få den på ridskolan?

De 3- :bow: :bow: :bow: :D
Så är det ju som så tyvärr på många ridskolor att du inte ens behöver lära dig tränsa eller sadla.Hästen är redan sadlad och klar när du kommer..Och det är ofta på dessa anläggningar jag kan se att De praktiska kunskaperna hos eleverna är låg .Och det är ofta på dessa nläggningar jag kan se att deltagandet i teori lektionerna är lågt..

Jag har själv jobbat på tre st ridskolor och på två av dem funkade teorin utmärkt men inte alls på den tredje :crazy:

På de två första ridskolorna hadde man ryttarmärkerna som riktmärke för sin undervisning i det ingår både ridning och teori och praktik.
Medans på den tredje så fanns inget sådant alls :( "man red bara" och när man väl hadde teori så bestämdes ämnet tio min före och blev då med andra ord inte speciellt förbrett :smirk:
Tacka fasen för att det blir tåkigt då... och att ingen dyker upp. :smirk:
Kan säga som så att från den ridskolan kommer många sådanan som du hadde som exempel.Tror det brister i kunskap och motivation från de som lärut på den ridskolan.

Medans från de andra ridskolorna finns det ungar som är otroligt duktiga både vad gällande ridning och hästvård och hantering.

Du skerv nått om erfarenhet och att man bör får den på ridskola.
Vissa lär sig mycket på ridskola för dom "bor där" :D Men vissa kan rida på ridskola i 20 år. och då vara där och rider 60 min en gång i veckan..var får man erfareheten i från då? då behöver man ju knappt leda en häst..du behöver i princip endast hålla i den när du sitter upp och av.

Senast ändrad:

tyvärr har jag sett detta fenomen på travskolor oxå.
När det inte är körning på schemat dyker ingen upp :(

alisson skrev:
Häromkring ser ridhästarna något bättre ut än travhästarna. (men det kan bero på att travarna tränas hårdare än ridhästarna)
Men här är ridfolket nästan bättre på att se när hästen går orent, sen kan man diskutera behandlingen.
Ofta brukar ridhästarna bli haltare, eftersom deras ägare, ryttare och tränare inte ser att de haltar... utan bara tränar hårdare " i vänster varv"
Självklart går travhästar i träning sönder lättare och snabbare än en hobby häst... Men det jag ifrågasatte var när man märker hälta!
Travare spribger i den lättaste gångareten att se hälta på ett rakspår... ridisar "krumilurar" runt och när väl någon upptäckt hältan, så har det gått mycket längre än vad det gör på en travare...
Därav veterinärernas komentar... "Ridfolk" märker inte hälta förrens den är "allvarlig"..

qodrofenia skrev:
Så är det ju som så tyvärr på många ridskolor att du inte ens behöver lära dig tränsa eller sadla.Hästen är redan sadlad och klar när du kommer..Och det är ofta på dessa anläggningar jag kan se att De praktiska kunskaperna hos eleverna är låg .Och det är ofta på dessa nläggningar jag kan se att deltagandet i teori lektionerna är lågt..

Jag har själv jobbat på tre st ridskolor och på två av dem funkade teorin utmärkt men inte alls på den tredje :crazy:

På de två första ridskolorna hadde man ryttarmärkerna som riktmärke för sin undervisning i det ingår både ridning och teori och praktik.
Medans på den tredje så fanns inget sådant alls :( "man red bara" och när man väl hadde teori så bestämdes ämnet tio min före och blev då med andra ord inte speciellt förbrett :smirk:
Tacka fasen för att det blir tåkigt då... och att ingen dyker upp. :smirk:
Kan säga som så att från den ridskolan kommer många sådanan som du hadde som exempel.Tror det brister i kunskap och motivation från de som lärut på den ridskolan.

Medans från de andra ridskolorna finns det ungar som är otroligt duktiga både vad gällande ridning och hästvård och hantering.

Du skerv nått om erfarenhet och att man bör får den på ridskola.
Vissa lär sig mycket på ridskola för dom "bor där" :D Men vissa kan rida på ridskola i 20 år. och då vara där och rider 60 min en gång i veckan..var får man erfareheten i från då? då behöver man ju knappt leda en häst..du behöver i princip endast hålla i den när du sitter upp och av.

Du har så rätt så... jag har oxå ridigt och bott på ridskolan... i 7 år.. sen började jag med hästar!

Det var det roligaste jag läst på länge :D . VAD har människan pysslat med i 20 år?????

Får man fråga vaför hon var på oraktik hos er? Gick hon till råga på allt på någon hästutbildning men hade ändå så mediokra kunskaper?

Skönt att hon lärde sig något iallafall.

ako skrev:
Det var det roligaste jag läst på länge :D . VAD har människan pysslat med i 20 år?????
QUOTE]
det var faktiskt skoj=)

Synd att det blev en vanlig travar debatt av det.

Humelibumlan skrev:
Gör det?
Är det inte så att man tycker att en person som säger sig ridit i 20 år, bör klara av de enklaste saker när det gäller hantering och sjukvård? Bara att upptäcka att hästen är halt, skadad osv?
Det har man ju lärt sig i ett travstall på mindre än 2 månader...
Hon sa "ridit" .... inte hanterat eller vårdat, eller hur? ;)

Humelibumlan skrev:
Gör det?
Är det inte så att man tycker att en person som säger sig ridit i 20 år, bör klara av de enklaste saker när det gäller hantering och sjukvård? Bara att upptäcka att hästen är halt, skadad osv?
Det har man ju lärt sig i ett travstall på mindre än 2 månader...

jag tycker du drar åt svångremmen lite väl hårt här.

För faktum är att den sämsta hästhållningen har jag tyvärr sett i ett travstall..Det går inte å säga som du gör rätt och slätt.

för du säger lite som så att man lär sig bättre i ett travstall..och så behöver det inte alls vara..Allt det jag kan har jag lärt i ridstall eller ja det mesta i allafall ..Är jag okunnig tycker du..? :confused:

Sen är det ju så oxå det hadlar mycket om rutin..Som det där med mockningen tex..mockar man varge dag får man in snitsen och det går fort..Mockar man mer sällan går det mer långsamt det säger ju sig själv..Det samma gäller hanteringa av häst..Man är mer säker i sig själv när man hanterar många olika hästar varge dag..än när man hanterar en häst i veckan...Eller?

Var du stolt och glad hummlan..Du har ju nu tillfört den tjejen ni hadde i stallet kunskap.Det är inte illa ;)

Det är skillnad på rid folk och hästfolk. :banana:

*lånar knapp*

Då måste anledningen till att jag är så duktig på rörelsestörningar och andra problem bero på att jag både rider och kör min ridhäst ;) .

Här florerar fördomarna hejvilt märker jag.

"Travfolk kan mer än ridfolk", va fan menas med det? Är jag ridfolk när jag ena veckan rider och nästa när jag kör, jamen vänta, jag kör inte på bana eller med sulky och jag eftersträvar inte fart :eek: .
Vad blev jag då, "ridfolk som kör sin häst fast hon inte bara travar fort-folk", eller är jag kanske hästfolk :confused: .

Jag tycker att det är så tråkigt att "rid vs travanhängare" måste köra med någon sorts revirpinkande, det finns riktiga puckon innom alla grenar eftersom det finns ingen gemensam faktor för någon av dem.
Eller det kanske bara är blonda, brunögda men IQ 180, taxerad inkomst på övre nivå som får hålla till på travstallar och dom brunhåriga, blåögda men IQ 181 utan finanser, från skillsmässo familjer som får vara på ridskola? Skulle väl inte tro det, nä. Det finns ingen gemensam nämnare som tyder på att ALLT ridfolk är okunniga och ALLT travfolk är kunniga, det finns individer som är otroligt kompetenta och det finns individer som inte borde få hantera levande djur innom BÅDA grenar!

:bow: Du har rätt!
Jag tycker det är synd när diskussionen urartar till generaliseringar och pajkastning. Det var ju en kul (och sedelärande) historia som inledde tråden, och istället för att diskutera om rid- eller travfolk är "bäst" kan vi väl bara konstatera att japp: det är möjligt att rida i 20 år och inte lära sig nånting. :eek: Det är klart att ridskolorna har ett ansvar här, men det handlar också mycket om individen och hur intresserad man är av att lära sig. Samt, och det här är viktigt tror jag, om attityden bland hästfolk. De som kan mer måste vara villiga att på ett alltid vänligt och förtroendeingivande sätt (inte påträngande, inga besserwisserfasoner!) hjälpa dem som kan lite mindre. Jag vill inte påstå att jag är speciellt kunnig, men det jag har lärt mig det har jag lärt mig genom att fråga folk i stallet som är mer erfarna. Det där gäller ju på alla nivåer, på ridskolor och i privatstall. Men det verkar som att det är lite fult att inte alltid veta bäst själv inom hästvärlden. :confused:

Liknande trådar

Hästhantering Har ni med hästar som blir som förbytta under pälsbytet vinter/sommarpäls? Min häst har i samband med pälssättningen o fällningen för...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
6 795
Senast: MiniLi
·
Kropp & Själ Lång historia det här, ska försöka korta ned. Började med min mammas demens 2015-2016 (några kanske minns min tråd kring det) där jag...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
22 444
Senast: Stereo
·
Ridning Jag har hamnat i en otroligt jobbigt sits och vet inte vad jag ska göra. Jag är en ganska erfaren ryttare (dock hobbynivå) som ridit...
2
Svar
34
· Visningar
7 548
Senast: akleja
·
Ekonomi & Juridik Jag vet att det finns biljoner med trådar angående detta men varför inte en till? :) Jag vet att det kräver tid, kunskap och en bra...
2
Svar
24
· Visningar
4 831
Senast: spinxx
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar