Jag har ridit i 20 år och kan inte ett dugg??

Sv: Jag har ridit i 20 år och kan inte ett dugg??

Säg det till din pappa - eller har du redan gjort det? (Jag tror han gärna vill höra det...från sin dotter).

Jag följde med ner till Danmark på lopp också ("vår" häst kom 2a :-) ) och jag var inte särskillt impad över hur den stackars hästen blev omhändertagen under värmningen och efter loppet. Är det vanligt att man ställer in flåsande svettiga hästar i boxen utan att bry sig?
Nej tvärt om!

Magdalena skrev:
Jag följde med ner till Danmark på lopp också ("vår" häst kom 2a :-) ) och jag var inte särskillt impad över hur den stackars hästen blev omhändertagen under värmningen och efter loppet. Är det vanligt att man ställer in flåsande svettiga hästar i boxen utan att bry sig?

Jag vet av egen erfarenhet att idioter finns det inom ALLA discipliner som har med hästar att göra.
Tex så har jag sett ryttare som rappat upp sina hästar och sen piskar på dem ännu en gång bara för att " han är ju så bråkig".
Ögonen rullar och han står mer på bakbenen än på backen. Men vem får inte ont och reagerar när man får en 5 cm- sporre inkörd rakt i sidan?!? :devil:

Så nej, jag tror inte att det tillhör vanligheten bland travtränare att göra så. För eftersom hästen är viktig för en travtränare så är det viktigt för den att hästen gör bra ifrån sig.
Och en häst som mår dåligt, eller far illa gör inte det..
Visserligen inte en hopphäst heller, men det är ju nåt helt annat än det som diskuteras här.. Konkurrensen inom trav är stenhård och procenttalet för att få en "ny Varenne" borde ju vara ganska liten så jag tror de är ganska rädda om de hästar de har.

Tvärtom så tror jag att en travhäst får den absolut bästa behandlingen. ( hoppas jag) och jag har bara stött på enstaka individer av alla travare jag träffat som varit illa behandlade eller på annat sätt visat fysiskt/psykiskt missnöje.
Och de har alla då varit ridhästar.
Så det var nog helt enkelt ett skräckexemplar du hade oturen att stöta på.. :crazy:

Ps; jag är helt och hållet ridmänniska, men har även befunnit mig i travstall för X antal år sen och ridit och bara.. vistats .. ;)

Jag måste råkat ut för helt fel travmänniskor, för den andra aktiva tränaren jag träffat och sett hur hästarna hanteras är det likadant. Full rulle direkt efter selning, möjligtvis spolas hästen efter den är avselad (ej utpustad) men sen in i boxen/ut i hagen direkt, fortfarande flåsig. Denna tränare ger också alldeles för lite mat så jag undrar just hur hästarna ska kunna göra sitt bästa...

Om travtränaren släpper ut i hagen när hästen flåsar anser jag vara bättre än att släppa in hästen i boxen.I hagen kan hästen gå och röra sig ..det kan den inte på samma sätt i boxen.

Sen tycker jag att det är fel att kritisera en person man inte känner eller vet rutiner .För det verkar som du inte vet till 100 % vad han sysslar med.

När jag jobbade i travstall hade jag praktikater från "vissa" hästgymnsium" och vissa personer därifrån ,,var ex som som du har haft + lite värre ibland.

Hästkunskap är inte hur många år man ridit eller kört häst.

Humelibumlan skrev:
Har du den inställningen så är det ju bara bra att du inte skriver! Schas! :mad: :mad: :mad:

Okej, jag ska skriva det jag hade tänkt ändå, eftersom jag fick skit för att jag inte skrev det... Och ännu mer skit lär jag få.

Hade det varit lika roligt om tjejen ifråga hade "hängt" i ett annat travstall i massvis med år och ändå inte kunnat något?

Är fula, skitiga kläder ett bevis på hästkunskap?

Och, finns det överhuvudtaget något bra inom ridsporten, som kanske travsporten skulle kunna ha nytta av, eller är ridning bara för dem som inte vill lära sig något om hästar = allt kunnande finns inom travsporten?

Men det är allmänt känt att travfolk är mer upplysta än ridfolk, rent generellt alltså...
Med att TITTA på hästarna, att se skador, att förebygga skador...det är bara att fråga nästan vemsomhelt vettig person...naturligtvis finns det vettiga ridfolk också...men det finns mer knepigt folk i den branchen än inom travet...folk som inte kan någonting..."skitiga" kläder är en bättre referens än snobbiga..iallafall för mig.

Skulle nån komma till mig med det nyaste modet och rutiga strumpor så skulle jag faktiskt undra ganska mycket.....fast det finns ju även folk som klär sig bra och har en förmåga att se fräscha ut en hel dag(nu menar jag dom som jobbar med häst) och det är jag facinerad av...för jag kan inte för mitt liv begripa hur dom klarar av det :D

T om galoppsporten har ju tagit efter travsporten mera....för några år sedan fanns det inget som hette dåliga positioner, där reds i vida spår och hejvilt, jag fattade knappt vad jag såg...nu...när travet o galoppen sänds ganska så lika....då talas det om spårsnäla löpningar, ligga på väntan osv.....och detta är inte alls många år sedan...dessutom behövdes galoppörerna inte ens byggas upp i kondition :crazy: ..hur det är med det idag har jag ingen aning om.....men naturligtvis måste ju dom hästarna också ha en grundkondition, som alla andra hästar också behöver ha....

Ja, det har jag gjort många gånger. Men tack för påminnelsen, jag ska göra det igen...

***Och, finns det överhuvudtaget något bra inom ridsporten, som kanske travsporten skulle kunna ha nytta av, eller är ridning bara för dem som inte vill lära sig något om hästar = allt kunnande finns inom travsporten?***

det enda som jag kan tänka mig är dressyren, att jobba hästen mera i hela kroppen..en del hästar kräver säkert det, medans andra har det medfött(travarkroppen)
för rid gör dom , dom aktiva travarna, galoppträning finns...att knalla i skogen där inga stigar finns är nyttigt, men det har ju inte med ridningen att göra på det viset...

Tyvärr så är det unte många inom travsporten som behärskar detta med att rida "rätt", så då är det ju lika bra att låta bli...tycker jag .

finns skräckhistorier inom travvärlden oxå, jag höll väldigt mkt på med travhästar tidigare, hade egen bla.., samt hjälpte andra och va i proffsstall. vid ett tillfälle skulle jag få rida, satte upp mig på en häst, red iväg, så gormar personen att dom glömt tungfelsbandet och hästen skulle bergis tokskena (ja det var panik om alla hästar inte hade tungbanden) hästen lekte rövare i ridturen men jag satt kvar. galopperade och dylikt. i stallet fick jag veta att hästen inte var inriden. tack för den också. hästen blev för övrigt såld sen och blev klassad som farlig i ridningen, (hade ngn skada eller dylikt) så sånt tycker jag är oansvarigt av såpass rutinerade personer att göra.

sen hände flera liknande saker oxå...

sen har det hänt dumma saker inom "ridsporten" med.

Håller med dig fullkomligt! Jag har ridit i 25 år men vad säger det, vad jag kan? Jag är en hängiven teoretiker och läser allt om hästar, min dator hittar inga andra sidor än hästsidor, Hmm. Jag rider som en kratta men kan iallafall se att stor % inte klarar att få sin häst i rätt form, tråkigt. Den här tjejen som kom till travstallet var säkert bra på sin sak på ridskolan och där hon kom ifrån, eller hur? Vi får hoppas det. Hillevi

martha skrev:
Men det är allmänt känt att travfolk är mer upplysta än ridfolk, rent generellt alltså...
Med att TITTA på hästarna, att se skador, att förebygga skador...det är bara att fråga nästan vemsomhelt vettig person...naturligtvis finns det vettiga ridfolk också...men det finns mer knepigt folk i den branchen än inom travet...folk som inte kan någonting..."skitiga" kläder är en bättre referens än snobbiga..iallafall för mig.

I stora travstall möjligen men inte i dom små jag varit, här haltar var och varannan travare dom kör omkring med :crazy: Ägarna verkar vara totallt okunniga.
Ridfolket är iallafall något bättre....

Magdalena skrev:
Jag måste råkat ut för helt fel travmänniskor, för den andra aktiva tränaren jag träffat och sett hur hästarna hanteras är det likadant. Full rulle direkt efter selning, möjligtvis spolas hästen efter den är avselad (ej utpustad) men sen in i boxen/ut i hagen direkt, fortfarande flåsig. Denna tränare ger också alldeles för lite mat så jag undrar just hur hästarna ska kunna göra sitt bästa...
Ja, det måste du ha gjort... De travtränarna undrar säkert oxå varför deras häster inte presterar det bästa!

Jag har inte klankat ner på Rid-Folk, som du gärna gör på travfolk... Utan snarare på Ridskolor och liknande som ansvarar för utbildning...

sanwan skrev:
Okej, jag ska skriva det jag hade tänkt ändå, eftersom jag fick skit för att jag inte skrev det... Och ännu mer skit lär jag få.

Hade det varit lika roligt om tjejen ifråga hade "hängt" i ett annat travstall i massvis med år och ändå inte kunnat något?

Är fula, skitiga kläder ett bevis på hästkunskap?

Och, finns det överhuvudtaget något bra inom ridsporten, som kanske travsporten skulle kunna ha nytta av, eller är ridning bara för dem som inte vill lära sig något om hästar = allt kunnande finns inom travsporten?

Tja... eftersom detta inte var bara en gång det hänt, utan är vanligt att det kommer Rid-Folk från ridskolor som inte kan ett dugg.... , så tog jag upp saken... Att hänga i ett travstall i 20-år och inte lära sig något? Då är man antagligen utvecklingsterd eller har annan defekt... Eftersom i ett travstall går inte allt ut på att rida och se fin ut... Vilket det tydligen gör i många ridstall..

varför skulle fula kläder vara tecken på kunskap? Snarare praktiska kläder, eftersom man jobbar hårt och inte bara rider...

Det finns massor av bra saker med risdport, ridskolor, bett, hjälptyglar är inte ett av dessa...
Och travsporten har massor att lära av ridsporten... Tyvärr kommer den inte från ridskoleelever...

Sen har jag ofta hos dessa praktikanter saknat förmågan att inse att en travare inte har lärt sig kort trav i form på volt! Vill de sen lära den det och bygga upp den så är jag bara tacksam!

Ja vad säger man !? Det finns alltid två sätt -ett för riktigt hästfolk och ett för övriga..

*övrigt*
Gillar inte riktigt att det blivit att diskutera travfolk vs Ridfolk.. det är väl inte det det handlar om..?
Det handlar väl om hästfolk överlag?

Tack! :smirk: :bow:

Jag har stött på sk "rötägg" i både trav och ridhäst samanhang.

__Stilett__ skrev:
finns skräckhistorier inom travvärlden oxå, jag höll väldigt mkt på med travhästar tidigare, hade egen bla.., samt hjälpte andra och va i proffsstall. vid ett tillfälle skulle jag få rida, satte upp mig på en häst, red iväg, så gormar personen att dom glömt tungfelsbandet och hästen skulle bergis tokskena (ja det var panik om alla hästar inte hade tungbanden) hästen lekte rövare i ridturen men jag satt kvar. galopperade och dylikt. i stallet fick jag veta att hästen inte var inriden. tack för den också. hästen blev för övrigt såld sen och blev klassad som farlig i ridningen, (hade ngn skada eller dylikt) så sånt tycker jag är oansvarigt av såpass rutinerade personer att göra.

sen hände flera liknande saker oxå...

sen har det hänt dumma saker inom "ridsporten" med.

Jag kan förstå paniken att släppa ut en häst utan tungband... tungband har man på de som lägger tungan över bettet... En häst med tungan över bettet blir okänslig... och skulle den bli pigg kan det vara svårt att få stopp... mm mm mm
En annan faktor är att vissa hästar behöver tungband just för halsinfektioner och en häst som rör mycket på tungan kan förvärra och det tar lång tid att läka...

Det är inte juste att kasta upp någon, vinka hej då och sen komma på att hästen aldrig ridits förut... men de flesta som håller till i travstall ser det inte som ett problem att sitta upp och rida iväg en oinriden travare... Men visst... Kan ju vara trevligt att höra vad det är för häst man sitter på... Något som jag alltid frågar i nya stall när jag ska köra eller rida... Vad jag kan förvänta mig och vara beredd på.. :smirk:

Liknande trådar

Hästhantering Har ni med hästar som blir som förbytta under pälsbytet vinter/sommarpäls? Min häst har i samband med pälssättningen o fällningen för...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
6 812
Senast: MiniLi
·
Kropp & Själ Lång historia det här, ska försöka korta ned. Började med min mammas demens 2015-2016 (några kanske minns min tråd kring det) där jag...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
22 498
Senast: Stereo
·
Ridning Jag har hamnat i en otroligt jobbigt sits och vet inte vad jag ska göra. Jag är en ganska erfaren ryttare (dock hobbynivå) som ridit...
2
Svar
34
· Visningar
7 584
Senast: akleja
·
Ekonomi & Juridik Jag vet att det finns biljoner med trådar angående detta men varför inte en till? :) Jag vet att det kräver tid, kunskap och en bra...
2
Svar
24
· Visningar
4 895
Senast: spinxx
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar