Sv: Jag har ridit i 20 år och kan inte ett dugg??
Magdalena skrev:
Jag följde med ner till Danmark på lopp också ("vår" häst kom 2a :-) ) och jag var inte särskillt impad över hur den stackars hästen blev omhändertagen under värmningen och efter loppet. Är det vanligt att man ställer in flåsande svettiga hästar i boxen utan att bry sig?
Jag vet av egen erfarenhet att idioter finns det inom ALLA discipliner som har med hästar att göra.
Tex så har jag sett ryttare som rappat upp sina hästar och sen piskar på dem ännu en gång bara för att " han är ju så bråkig".
Ögonen rullar och han står mer på bakbenen än på backen. Men vem får inte ont och reagerar när man får en 5 cm- sporre inkörd rakt i sidan?!?
Så nej, jag tror inte att det tillhör vanligheten bland travtränare att göra så. För eftersom hästen är viktig för en travtränare så är det viktigt för den att hästen gör bra ifrån sig.
Och en häst som mår dåligt, eller far illa gör inte det..
Visserligen inte en hopphäst heller, men det är ju nåt helt annat än det som diskuteras här.. Konkurrensen inom trav är stenhård och procenttalet för att få en "ny Varenne" borde ju vara ganska liten så jag tror de är ganska rädda om de hästar de har.
Tvärtom så tror jag att en travhäst får den absolut bästa behandlingen. ( hoppas jag) och jag har bara stött på enstaka individer av alla travare jag träffat som varit illa behandlade eller på annat sätt visat fysiskt/psykiskt missnöje.
Och de har alla då varit ridhästar.
Så det var nog helt enkelt ett skräckexemplar du hade oturen att stöta på..
Ps; jag är helt och hållet ridmänniska, men har även befunnit mig i travstall för X antal år sen och ridit och bara.. vistats ..