Jag har köpt ett hästtält!

C

CarolaLind

2 dagar efter beställning skedde leveransen, waow säger jag bara :D

Nu ska det sättas upp, fyllas med underlag, provas och utvärderas.

HUR det ska sättas ihop lär väl bli en story för sig.

Klarar det Skånes bistra vinter?

Får det stå kvar i Novemberstormarna?

Kommer hästarna att använda det mer än till en toalett?

VILL hästarna verkligen bo i tält?

Spännande detta ;)

Sv: Jag har köpt ett hästtält!

Spännande va dkostade de vart fick du tag i de?? Har aldrig hör talas om de!!!

Jag ska ha 4 st. tält. funderade på att lägga in olika underlag i alla 4 för att kunna göra en utvärdering av det.

Sand i ett

Halm i ett

Träflis i ett

Blandat i ett.

Vad tror ni?

Torv kanske också är en bra ide?

Grunden är Ängsmark med lite sand i.

Vad spännande! Ska bli kul att höra vad hästarna tycker och även vilket underlag de kommer föredra!

En i ett grannstall hos oss har haft ett partytält med sidor under somrarna som hästarna kan gå in i för att få skydd från sol och regn.
Hästarna har stått där inne många gånger när jag åkt förbi! :)

Torv låter väldigt bra! Halm brukar ju hästar uppskatta med. Sand tror jag nog minst på faktiskt...men där kanske jag har helt fel! Meddela hur det går!

Vasen vad tufft! haha

Vi hade i fjol års hö i våran ligghall de uppskattades både att äta å ligga i :) sedan är de sand å där rullade de sig jätte fina :) hehe

Ska bli kul att se hur detta fungerar! Hadejag pengarna så har jag nog fasen provat!

Jag har också funderat på något typ av väderskydd. Har bara kommit in på funderar-stadiet ännu och hoppas på implementering till sommaren *heh*.

-Varför valde du den här typen och inte bygger upp ett i trä?
-Hur funkar dom här när dom små liven försöker klia sig?

Mysaan skrev:
Är detta ett godkänt alternativ som ligghall åt lösdriftshästar?

Ingen aning, jag ska bygga ett i trä också!! Så de kan alternera.

Kul jobb att skotta fram den när det kommit blötsnö...eller de ska stå pall för det?

Jag köpte nått liknande. Pegasus vinskyddet. Lite dyrrare men MYCKET stabilare, väger ca 300 kg. Fästes på samma vis i marken.
Det klarade ungefär 3timmar i skånes vindar. Vi fick sätta 4 trall i marken och skruva fast det.

Tror inte det spelar roll om det är Skånes vindar eller övriga landet. Sådana konstruktioner är vanskliga varför man bör förankra de direkt vid uppsättningen. Dålig firma som inte upplyser köpare om detta.
De är lika ostabila som de där ute tälten för trädgården. Billiga, relativt snygga men ack så ostabila vid reg och blåst.

Förresten kollar man noga på länken och fotot i den annonsen så ser man cement block vid sidan av stativet vid marken.

Oooops :o Såg i annonsen att det stod att man ska förankra det..... Ibland ska man vara lite för snabb!

En liten undran. Hur många kvm är det på?
Jag har valt att bygga ett i plåt istället. Betydligt dyrare men troligtvis också mer hållbart. (Har köpt vårt från Ladugårdsinrede)
Vårt är på 30 kvm .
Har funderat på att införskaffa ett tält men av betydligt större mått än så. Sedan klä det med sparskydd en bit upp så de inte kan fota igenom väggen om det blir lite tandagnisslan , vilket mina märrar är bra på emellanåt.:crazy:

Vi har två stycken exakt likadana tält, köpte de från Danmark för ca 2 år sedan, de såldes endast därifrån tidigare.
De håller inte speciellt länge, rören klarar inte rörelserna som blir i tältet, dessutom rostar de sönder så småningom, o bryts ihop.
Ändå har de stått i bra läge, rätt så vindskyddat.
En gång la sig tältet på sidan, så fäst extra bra.
Snön har inte varit det största problemet, man kan gå under o trycka bort det med en borste.
O de rekommenderas inte till unghästar, en av våra tog fart med en bit o sprang, det blev en reva längs hela sidan.
Dörrar kan man glömma, dragkedjorna går direkt.
Annars hade de varit kanon med en kraftigare konstruktion, miljöskydd i två kommunder har godkänt dom, de har tyckt att de verkar bra.
Hästarna har gillat dom, vi bäddade med en massa halm, o de låg gärna där.
Ett höll i ett år, ett i två år.
Som sagt, hade gärna haft likadana igen men med mycket starkare o stabilare konstruktion, blir dyrt i längden annars med den korta hållbarhetstiden.

*kl*

Jag satt och fundera lite och tydligen är dessa tält gjorda av amerad pressening. Det största klagomålet i denna tråden har varit att ställningarna inte stått pall.

Kan det då vara ett alternativ att man bygger en rejäl träställning och sedan köper amerad pressening och lägger på? Tror ni att det skulle bli godkänt som liggahall? Det verkar ju som att dessa tält är godkända.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 071
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Jag börjar närma mig de 40. Jag ridit hela livet, har egen häst och har alltid ridit och varit i stallet i alla väder. Aldrig klagat och...
2
Svar
29
· Visningar
6 867
Senast: Habina
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 732
Senast: Mia_R
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Inatt sov jag i lägenheten. Jag och en kompis flyttade alla stora grejer på dagen och jag körde transporten genom det smala området runt...
Svar
2
· Visningar
890
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama