Jag har köpt ett hästtält!

Sv: Jag har köpt ett hästtält!

Presseningen håller inget vidare heller, sim jag skrev så räcker det med att en häst tar ett litet tag i den så rycks den sönder.
Är svår att laga oxå.
Dessutom blev det nötnningsskador med hål, där presseningen ligger emot rören, detta efter endast ett halvår.
Rören, som trycks ihop o har en liten knapp som spärr går isär hela tiden, kan bli farligt förhästarna då rören plötsligt pekar tex inåt tältet.(lite svårt att beskriva konstruktionen).
Bättre o billigare blir det med en ligghall av storbalar halm med en grov pressening som tak, detta godkänns dessutom av inspektörerna:)

Japp, känner du någon som har åkeri och trailer så händer det ju att de byter kapellsidorna emellanåt. De är ju av den grövsta kvaliteten och väldigt tåliga, i regel över 10 meter långa också. Perfekt att bygga en ställning och klä med sådana, lägg sedan ett plåttak så har du kanonbra ligghall. :D ev, med reklam på hehe . dock tycker jag att man ska slå på lite sparkskydd dryga metern upp invändigt, just för att undvika att någon springer rätt igenom väggen el. dyl.

*KL*

Nu har jag kollat med kommunen...
Det finns inga bestämmelser för vad det är för material lösdriften/vindskyddet är byggt i, bara det håller adekvata mått. Tältkonstruktion är alltså godkänt enligt "min" kommuntant!

Har också varit inne på sidan och tittat, och där finns ju större modeller som skulle kunna fungera storleksmässigt.

Hållbarhetsmässigt har jag ingen åsikt om, men säg att det står någotsånär vindskyddat i skogen, väl förankrat med plint och förstärkt invändigt på något sätt med sparkskydd/skivor en bit upp så varför inte???

Klart de vill bo i tält! I öknen gör de ju det :idea: Vem vill inte leva som en riktig beduin?
Haha, då gör det ju inget om tältet blåser iväg lite. Som äkta beduin, följer väl hästarna med tältet! :idea:
:rofl:

Carola: Du får hålla oss uppdaterade med hur tältet håller och så, för det är ju definitivt intressant! :)

Då skulle min ide fungera. Med en träställning, armerad pressening och sedan då kanske sparkskydd kan vara bra.

Massa olika svar! Spännande!

Jag ska ta bilder när jag satt upp de och visa hur vi förankrade det samt gjorde det stabilt så det står pall för de skånska skogs-stormarna.

:D

Bättre o billigare blir det med en ligghall av storbalar halm med en grov pressening som tak, detta godkänns dessutom av inspektörerna:)

Det verkar finnas en del halmhus som vindskydd i Norge, jag har sett flera på olika hemsidor. På nåt ställe hade de helt enkelt täckt halmväggen med en presenning på utsidan, och nät på insidan. (För att den inte skulle bli uppäten...)

Det låter ju jättebra.... Förutom att det inte finns nån satans HALM ATT FÅ TAG PÅ!!!!!!!!! :mad:

(inte arg på dig... arg på halmen!) :angel:

Jag har oxå köpt ett tält till pållarna! Fast ett betydligt billigare, hoppas det skall hålla den här vintersäsongen, för till nästa år vill jag ha byggt ett riktigt lösdriftsskjul. Min unghäst gillar det, men den äldre vallacken kräver mer övertalning för att vara där (=matservering). Tältets stomme har jag fäst i träd, tre av fyra hörnen är således låsta. Och så har jag valt att bara ha det som en "tunnel", dvs båda kortsidorna är öppna. Vad tycker ni om det- bra eller dåligt? (tältet är nästan 6m långt o tre meter brett.)

Nån som vet från vilket datum hästarna måste ha tillgång till ligghall?

Och så har jag valt att bara ha det som en "tunnel", dvs båda kortsidorna är öppna. Vad tycker ni om det- bra eller dåligt? (tältet är nästan 6m långt o tre meter brett.)

Nån som vet från vilket datum hästarna måste ha tillgång till ligghall?

Storleken är helt OK men de dumma reglerna säger att det skall vara tre väggar. Din tunnel bryter alltså mot reglerna! Från 1/10 ska du ha ligghall.

Storleken är helt OK men de dumma reglerna säger att det skall vara tre väggar. Din tunnel bryter alltså mot reglerna! Från 1/10 ska du ha ligghall.

Var hittar den regeln 1 okt önskar faktiskt en referens på detta eftersom det varit diskussion om vilket datum ,OM det finns ett datum ,det jag vet så är det betestillgången som står i reglerna men dock inget direkt datum :crazy: .

Mvh Miaa

När det gäller 1 oktober så var det jag som blandade ihop reglerna för nöt och häst.

För häst gäller (enligt Djurskyddsmyndigheten):

"Utegångsdjur är djur som går ute eller har möjlighet att gå ut på betesmark eller i rasthage halva dygnet eller mer under den kalla årstiden då betestillväxt inte sker.

Endast hästar som är lämpade för utevistelse under den kalla årstiden får användas som utegångsdjur under förutsättning att de yttre förhållandena, som terräng och markbeskaffenhet, är lämpliga för djuren.

Utegångsdjur ska ha tillgång till ligghall eller annan byggnad, som ger dem skydd mot väder och vind samt en torr och ren liggplats.

Allmänna råd: En ligghall för hästar bör normalt bestå av tre väggar och tak. Den öppna långsidan bör i normalfallet ha söderläge."

Kossorna måste vara ute på bete vissa tider på året men det är helt OK att ha en häst som aldrig sett solljuset. Kommer ihåg bilder från skolan som visade gruvponnies, vilket enligt svenskt djurskyddsregelverk antagligen är helt acceptabelt. Enda kravet är väl att deras box/spilta ät tillräckligt stor!

Oki då är det därför detta så ofta kommer upp och misstolkas .
Man blandar ihop nöt och häst och 1 okt :idea:
Mvh Miaa

Jag fick ett reklamutskick från k-rauta förra veckan. Där sålde dom ett garagetält som liknade det Carola köpt fast mindre dvs 5,8 m långt 2,7 m brett och 2,3 m högt i mitten för ca 2500:-,

Kanske detta kunde vara en lösning till den som behöver ett vindskydd för tex shettisar eller andra små ponnyer?

/KT

2 dagar efter beställning skedde leveransen, waow säger jag bara :D

Nu ska det sättas upp, fyllas med underlag, provas och utvärderas.

HUR det ska sättas ihop lär väl bli en story för sig.

Klarar det Skånes bistra vinter?

Får det stå kvar i Novemberstormarna?

Kommer hästarna att använda det mer än till en toalett?

VILL hästarna verkligen bo i tält?

Spännande detta ;)
Hur har det gått med diltt tält????
Får det stå kvar, används det till att klia sig på osv osv????

Jag fick ett reklamutskick från k-rauta förra veckan. Där sålde dom ett garagetält som liknade det Carola köpt fast mindre dvs 5,8 m långt 2,7 m brett och 2,3 m högt i mitten för ca 2500:-,

Kanske detta kunde vara en lösning till den som behöver ett vindskydd för tex shettisar eller andra små ponnyer?

/KT

Det är precis det tältet mina två islänningar huserat i under några veckor. Jag valde att köpa detta "billiga" tält då jag till nästa vintersäsong skall ha byggt ett riktigt träskjul. Måtten är lagom för två c-ponnyer.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 071
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Jag börjar närma mig de 40. Jag ridit hela livet, har egen häst och har alltid ridit och varit i stallet i alla väder. Aldrig klagat och...
2
Svar
29
· Visningar
6 867
Senast: Habina
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 732
Senast: Mia_R
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Inatt sov jag i lägenheten. Jag och en kompis flyttade alla stora grejer på dagen och jag körde transporten genom det smala området runt...
Svar
2
· Visningar
890
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama