Jag har köpt ett hästtält!

Sv: Jag har köpt ett hästtält!

Jo enligt officiella regler. MEN en shettis som är tex 90 cm i mankhöjd behöver inte mycket högre vindskydd än tex får. Och en orsak till höjdreglen är ju att det i ett stall ska vara tillräcklig luftvolym/lujftväxling. I en tältkonstuktion har man ju alltid mer ventilering än i en tät byggnad.

Och en shettis kan inte slå i ett tälttak som är 2 meter högt ens om den stegrar sig och står på en pall samtidigt.

Och står man där och behöver ett skydd för ponnyernas skull så köper man ju hellre ett man har råd med som ponnyerna kan skula i vid behov än har inget skydd alls.

Sen får man väl hoppas att djurskyddet inte kommer ut och mäter förrän man har byggt något som håller regelmått.

/KT

Jo jag menade just för DSM/JSV regler. Att det räcker till med 2 meter är jag helt enig med dig om, men blir det inspektion så. Kan ju vara surt om man köpt ett dyrt tält och inte kan använda det. Men bara man vet om risken så är det ju lugnt, då är det ju bara att göra som man vill sen. Men så ingen står där och blir förvånade sen om/när det blir inspektion =)

Jag funderar på det där med att man måste ha tre väggar. Är det inte ganska korkat efterom hästar är flyktdjur. Dvs en häst måste ju vare med komfortabel med ett skydd som har fler utgångar än EN.

Om ett rovdjur kommer vill ju hästen ha en chans att fly.

Att ha ett skydd i form av en tunnel borde ju vara ok om man sätter det så att väggarna är mot de håll det blåser mest ifrån. I alla fall om man ser det ur hästsynvinkel.

/kT

Det rekommenderas starkt att ha fler utgångar, även när man har tre väggar.

Carooooooola !!!!!!!!!!!!!! hoho
var är du ??
Hon kanske flög i väg med tältet i vinterstormen ???
Hej från hambo

*kl* Är också nyfiken - hur går det med vindskyddet? :bump: Har det klarat höststormarna? Berätta gärna, behöver nämligen också få tag i ett vindskydd snabbt! :bow:

Med mitt tält har det gått utmärkt, det står kvar utan en skråma! Har överlevt alla vinterns stormar, all tung blötsnö som lagt sig på, o hästarna har inte kliat det i vält :) Innan Per(stormen) så lät jag dock surra fast tre av fyra väggar i närliggande träd -för säkerhets skull. Hade turen att dessa träd inte välte :D O att de som välte, lade sig brevid tältet o inte på :)

har pållarna gillat det då? gått in och lagt sig osv?

Så det klarar kliande hästar? Inte hur mycket som helst det förstår jag, men en del?

Blev lite nyfiken på tältet. Men vi har en häst som kliar (lutar..) sig mot all åtkomlig inredning (hörn, krubbor, koppar osv.), sist hade hon ner sin egen bastanta hörnkrubba som var fastbultad i cementväggen..
Och en som drar, pillar och lyfter i ALLT som är löst. Så det kanske inte går så bra med tält :p

Han 'pillhästen' skulle nog med närmare eftertanke bli skitskraj om det stod ett tält i hans hage :rofl:

Senast ändrad av en moderator:

*knapplån*

Till er som skaffade tältet:
Vilken modell köpte ni?
Vad för hästar har ni och hur många?
Vad tycker ni om tältet?

Jag har Pegasus"tältet" och jag är helnöjd, har stått palla för Gudrun m. fl och ser ut som nytt ännu. Otroligt prisvärt.

Wow! Det kan nog vara en smart lösning i vissa fall om man förankrar det väl. Men jag tvekar mycket på att det skulle klara en Gudrun eller Per:crazy: Fast då får man väl ta in hästarna och plocka ner tälten. Det är nog ganska enkelt att flytta mellan olika hagar och det är ju ett pluss. Det är väl billigare än att bygga ett i trä...

Du minns möjligtvis inte vad Du betalade för det??

Jag har vid flera tillfällen mailat tillverkaren utan att ha fått något besked.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 071
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Jag börjar närma mig de 40. Jag ridit hela livet, har egen häst och har alltid ridit och varit i stallet i alla väder. Aldrig klagat och...
2
Svar
29
· Visningar
6 867
Senast: Habina
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 732
Senast: Mia_R
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Inatt sov jag i lägenheten. Jag och en kompis flyttade alla stora grejer på dagen och jag körde transporten genom det smala området runt...
Svar
2
· Visningar
890
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama