jag har blivit rädd för och rida

låter som en bra övning tycker jag. Ska jobba honom så ett tag så får vi se hur det går. Berätta gärna mer om hur ni tränade Jomin (heter h*n va?)

det ser ut att vara en lydig häst, men varför går han så ihopkrullad?

:bump:

ni får rida hur ni vill men tyckte det var synd efter så bra förklaringar om lydnad och förslag till övningar

:bump:

Hur ofta kan man longera (syftar på innan ridning) utan att det är skadligt?

Fast du behöver ju inte bara longera för att få kontakt från marken! Jag är en superharig ryttare som också stupat i backen på obehagliga sätt (säger de som var med, själv minns jag inget...) och så snart någon häst jag håller på med börjar kännas som att den kanske kan börja hoppa runt så bankar mitt hjärta hårt...

Nu är jag medryttare på en häst som kan vara litet egensinnig, och för att få litet bättre kontakt med honom började jag arbeta från marken. Inte longering, utan olika slags lekar. Följa-John med lång lina, leder honom genom ruskiga saker, och så vidare. Resultatet blev helt oväntat BÅDE att han blev mer lyhörd och alert (det var i och för sig inte SÅ oväntat) OCH att jag själv blev mindre rädd! Jag tror det berodde på att det var så lätt att kontrollera honom från marken att jag tog med mig den säkerheten upp på hästryggen! :) Så nu tänkte jag framöver leka "gå genom ruskiga saker" och "Följa John" varje gång före ridpasset och efter. Han tycker det är kul, så det blir också litet belöning för honom när det går riktigt bra med dressyren att jag hoppar av och börjar med de roliga lekarna (ska tilläggas att han får godis och massa beröm så snart han vågar göra något halvläskigt).

det ser ut att vara en lydig häst, men varför går han så ihopkrullad?

Därför att jag är för dålig på att rida antagligen! :D
Han är lite väl mkt bakom på denna bild, det håller jag helt klart med om. Men det är också en taskig vinkel när det gäller att bedöma tex. vart lodplan går. Man bör också ta i beräkning att han har en rejäl hingsthals. Det är väldigt knivigt att från en bild avgöra vart hans nack-kotor gömmer sig! :D För det är ju nackkotorna och inte själva halsen som räknas i detta fall..

Nirak

"Rid ut och skritta fem steg, galoppera tre språng, gör halt, trava tio steg, skritta fem steg.."

Det tolkar iaf jag som att du menar att hon även ska trava och galoppera.

men snälla människa, läser du dåligt!? :crazy: :p Jag har skrivit ett till inlägg, läs gärna det också. Där skrev jag lite hur jag red våran ridtravare. Jag orkar inte upprepa mig en tredje gång, men läs gärna inlägget! :smirk:

Nirak

Först tränade jag bara skritt och halter, sen skritt och trav övergångar osv. Hästen kunde inte galopphjälper när vi köpte honom, men när han lärde sig det började jag sakta men säkert lägga in även galopparbete.

Så skrev jag (om du inte orkar läsa hela inlägget).

Nirak

Nä jag orkar inte läsa, är för lat för det. :mad:

Det jar kopierade ovan var det som jag uppfattade var ditt tips riktat till trådskrivaren. Detta: "Först tränade jag bara skritt och halter, sen skritt och trav övergångar osv. Hästen kunde inte galopphjälper när vi köpte honom, men när han lärde sig det började jag sakta men säkert lägga in även galopparbete." Uppfattade jag som ett exempel på hur du gjort och inte ett direkt tips. De tär inte så lätt att tolka vad andra menar när det endast står skrivet.

oki jo har gjort så med pållen också.
På marken funkar det, han är som en nyfiken hund typ :D

oki jo har gjort så med pållen också.
På marken funkar det, han är som en nyfiken hund typ :D

Jag har ett tips till dej..
Detta tips fick jag av en akademisk ridning/barockridnings tränare....
Du låter hästen gå 7 eller 5 steg.. sedan gör du halt! du börjar om igen och går 7 eller 5 steg och gör halt! gör detta många gånger så kommer du att märka att hästen börjar att lyssna på DEJ! testa! Läs på denna hemsida så kan du få veta mer om ridsätten.. Gävle Ridakademi
knappa dej till tankar om ridning vidare till 5steg och där hittar du allt du behöver veta! :)
ps har själv en het pålla så jag vet hur du har det... och jag har testat detta och det funkar!!!

Lycka till
Colombia Girl :bump:

Det var ungefär det jag menade ;)
Men det har väl inte så mkt med enbart akademisk ridkonst att göra, det är knappast heller någon väldigt revolutionerande ny träningsmetod, bara vanlig hederlig grundridning! :) Men jag håller med om att det är en bra metod! :)

Nirak

Hmm..? trevlig kompis du har... :confused:
Det enda man kan göra för att komma över sin rädsla är att bara fortsätta rida, försöka tänka på annat (Vet, inte alltid lätt) Flög själv av för några veckor sedan o slog i rejält *Aj* Satt ju givetvis upp o red igen. Men komande rid turer efteråt va fruktansvärda... Kunde inte slappna va. Skakade efter att ha ridit "Min gamle trotjänare" trots att inget hände... Fullt medveten om att ja va tvungen att bara fortsätta rida så gjorde jag det... Efter en vecka hade jag glömt bort det... *Tiden läker sådana sår*
Allt blir nog bra igen ska du se...

Efter någon hoppträning förra året på en av skolans hästar kände jag som dig, helst enkelt spänd! :crazy: Så fort jag skulle galoppera ville jag bara stanna. Detta har inte gått helt bort för mig ännu men det är inget som hindrar mig. Eftersom alla olyckor jag varit med om hänt i just- Hoppningen så kan jag aldrig känna mig trygg när vi ska hoppa :( Jag ska försöka inrikta mig till hösten i dressyr om det finns möjligheter, vissa saker kan man aldrig övervinna...Så mitt tips till dig är att jobba mycket från marken och rid oftare för instruktör

:bump: //Mowglii

Liknande trådar

Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 788
Senast: mamman
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 254
Senast: lirco11
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 269
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 809
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar