Jag har bebisar i min balja!

nevin

Trådstartare
Förra veckan upptäckte jag 9 guppybebisar simmandes i karet, de var ganska stora så de fick vara kvar däri.

Inatt började en av honorna yngla bakom pumpen, sambon tyckte att jag ska lägga ner henne i en sån där plastbalja man har till ynglande fiskar, men jag gillar inte dem. iallafall inte till guppysarna, de få gånger jag använt dem, så har honorna dött av stress innan de ens har börjat yngla..... Så hon fick hålls där bak, det verkar ju som om de inte äter upp alla yngel iallafall med tanke på de 9 jag hittat redan.

Imorse klev jag upp, rusar direkt till karet - och det KRYLLAR av bebisar. En av honorna ligger på botten, hon var medtagen redan igår, men nu var hon riktigt dålig, så hon fick vandra vidare. En till hona hittade jag bakom roten, min fina gula...... Hon var smalare än igår, och död. Tydligen har båda ynglat inatt, det syns på mängden yngel, synd bara att de inte orkade med det ordentligt....

Nu är det iallafall ett kryll av bebisar som ska få växa till sig lite, sen måste jag nog börja fundera på vad jag ska göra med dem, för så här många fiskar kan jag inte ha i det här karet. Kanske låta dem växa tills ig och släppa ner dem i största karet som mat? Men det tycker jag är så grymt......

Sv: Jag har bebisar i min balja!

Åh, vad roligt med bebisar!

Själv går jag och väntar på att mina kampfiskar ska yngla av sej.

Hade det inte varit för att sambon hatar guppysar hade jag gärna köpt några honor av dej. Tyvärr får vi itne riktigt plats med ett akvarie till heller. Då hade vi garanterat haft guppys!

Kampfisk :love: :love: , jag har ett kar till övers som ska igång i sommar, och där ska det i en kampis med tillhörande flickvänner. Karet är perfekt, lågt, långt och ganska djupt, så det går att anpassa det efter deras behov lätt:banana: :banana:

De växer oerhört fort, de första 9 har redan börjar få lite färg på stjärten, och det ser ut som om de blir ganska mörka i färgerna:) , just nu håller jag tummarna för att några av de nyaste ska ta lite färg från min Red Toxidohane!

Mina guppybebisar växer galet sakta tycker jag! :p
Dock brukar aldrig mina yngel överleva, men nu jäklar! :D
Har en himla massa platyyngel som simmar omkring, vilket är lite kul. :)

Ja, visst är det roligt, jag sitetr en stund varje dag och bara tittar på de små kryllande underverken! Det roliga är att jag just nu har överbevisat sambon om att det inte alls behövs yngelkasse i baljan, utan att de faktiskt kan klara sig ändå!

Såg en kul sak nyss med, gav dem mat, och min hane simmade runt och åt rakt av, honorna däremot simmar runt, tar in mat och spottar ut varannan flinga i pulverform...... Jag undrar lite varför de gör så faktiskt?

Jag tycker det är väldigt ofta som guppyhonorna stryker med under ynglingen :(
Det var länge sen jag såg några yngel i mitt kar, men så har jag en Black Ghost och en praktbotia som är väldigt glupska av sig, så de åker väl in i truten på dem med detsamma.

Jag vill oxå ha yngel igen, det är ju så snabla kul!!! :banana:

Det verkar som om de är ganska känsliga ja, var jag än vänder mig får man svaret att det är jättevanligt med döende honor efter förlossning.....:(

Jag har min guppys i en egen balja, men funderar på att plantera över några till mitt största kar, där mina botior och paletter simmar just nu. Får se hur det blir med överlevnad av de små nu, som det ser ut så kommer de att stå på varandra om jag inte rensar lite :D

*kl*
När vi först skaffade ett gäng guppysar så tyckte jag att det var konstigt att det aldrig blev några minisar..
Men så fick min sambo för sig att det behövdes en ny pump & jösses vad dom plötsligt började producera yngel..
Hinner inte ens räkna dom.
Först kullen var det 5-6 st, i andra kullen så har sambon kommit till ca 9 st sedan har han fått börja räkna om igen:rofl:

Hehe, jag känner igen mig, man räknar... och räknar... och räknar igen! Jag har fått göra en grov uppskattning, ca 40 torde det ha varit från början, som tur är så är det lite frånfall, så det är runt 25-30 nu idag:D

Jag har fått 6 yngel på mina endlers Guppy (som är mycket finare än vanliga guppy :angel: ) dom verka klara det finns för de är tjocka igen ;)

Är Endlers tåligare än de vanliga kanske? Jag var inne på dem när jag köpte mina, men jag hittade en oerhört vacker Red Toxidohane, och ville ha honor till honom. Vill inte gärna blanda dem heller, även om jag vet att det finns de som gör just det....

Endlers är väl "renare" i sin avel? Så det avlas på de friska individerna och inte på alla?
De är i alla fall mer vackra o har underbara färger. Har dock inte lyckats få tag på några här i stan när jag höll på med guppy på allvar.

Ja, då lär de vara friskare med, vanliga guppys ser ju ibland ut som uppochnervända V:n i sina ryggar, och tydligen är honorna engångföderskor ganska ofta med......

Får se hur jag gör med de här, idag har en hona till ynglat, och henne får jag nog plocka upp om en stund, om hon inte bättrar på sig...... Såg att det finns Enlders här, och som du och Piru säger, de ÄR väldigt fina! Om resten av mina honor också tänker föda barn ( och dö ) så kanske jag får omvärdera mitt beslut om vilken sorts guppys som ska simma i min balja........

Mina guppys ynglar också av sig oavbrutet känns det som!

Häromveckan räddade jag nio stycken små bebisar och lät dem växa till sig i ungefär en vecka för att sedan låta dem vara i det vanliga akvariumet igen. Men idag när jag tittar så har jag säkert tjugo stycken ganska stora yngel.
Jag menar... vad ska man göra med dom? De är ju så många...
Tror ni att djuraffären tar emot fiskarna när de växt till sig lite?

Ingen aning faktiskt.... kanske man kan kolla?

Jag kommer ge en del till svärföräldrarna, och en del kommer nog planteras in i de andra karen (där föryngring knappast kommer ske, då de andra ÄLSKAR levande mat:D ), och resten har jag inte en susning om hur jag ska göra med...... köpa ett till kar kanske :angel: :idea:

Är Endlers tåligare än de vanliga kanske? Jag var inne på dem när jag köpte mina, men jag hittade en oerhört vacker Red Toxidohane, och ville ha honor till honom. Vill inte gärna blanda dem heller, även om jag vet att det finns de som gör just det....

det sägs att dom är tåligare du kan få lite sen om du vill.

Min gissning är att de inte odlas i lika enorm skala i Asien som vanlig guppy, eftersom de är lite mindre ansenliga och iögonfallande och allltså inte lika oliga för fiskodlarnas plånbok.
Ungefär häften av endlers/wingein som jag köper in kommer från svenska odlare, och dör därför inte direkt när de hamnar i vatten fritt från gudvetvad.

Jag är en smula kritisk till sättet som vanlig guppy dras upp, och jag misstänker att det saltas och medicineras något fruktansvärt. Guppy är inte längre en tålig nybörjarfisk.

Vad snällt:bow: , jag ska bara se hur jag gör med de jag har redan!

Nej, den verkar vara riktigt kass faktiskt, mina honor har dött efter förlossning i 100% av fallen....

Men du som vet, hur vanligt är det att de korsar sig när man har Endlers med vanliga Guppys?

Relativt vanligt skulle jag säga. Många endlers som säljs är inte rena endlers länge, det är därför som de snarare klassas som hybrid än som P. wingei som är den vilda endlerin.

Liknande trådar

Övr. Barn Ja, det skulle jag vilja med Elins farmor! Himmel, den ena farmodern är värre än den andra!!!! Jag trodde inte att någon kunde vara...
43 44 45
Svar
892
· Visningar
77 515
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar