Jag ger upp....

Sv: Jag ger upp....

Hur gamla är Heartbeats äldsta avkommor? Ja, de i Danmark verkar ju vara riktigt imponerad av honom! Han fick många 10or vid bruksprovet har jag för mig...

Ja, vad han ger är ju ej samma sak som vad han är.

Skall bli intressant att se när hans avkommor blir 5 6 år gamla..

Hur gamla är Heartbeats äldsta avkommor? Ja, de i Danmark verkar ju vara riktigt imponerad av honom! Han fick många 10or vid bruksprovet har jag för mig...

Ja, vad han ger är ju ej samma sak som vad han är.

Skall bli intressant att se när hans avkommor blir 5 6 år gamla..

De äldsta i danmark blir 3 år i år.

Nej, han fick inte 10 or på sitt bruksprov (materialpröve som det heter i danmark) utan det var på unghästchampionatet han raddade upp en massa 10 or (de bedöms med poäng på sina unghäst hoppchampionat och inte på resultat som här)

Hans kåringsbeskrivelse exteriört. (storrammet = åt det grova hållet, brukar stå av passende ädel typ om de lätta)

Kåringsbeskrivelse:

Højtstillet, storrammet hingst af god type. Kønt hoved. Velformet, passende lang hals. Middellang, skrå skulder. Velmarkeret, lang manke. God overlinie. Muskuløst, middellangt kryds. Lemmerne passende føre og tørre, rette for og lange koder for. Velformede hove for, smalle hove bag. Bevægelsen middel i skridt, særdeles god i trav og galop. Type: 8, hoved/hals: 8, skul/mank: 8, ol./bagp: 8, forl: 7, bagl: 7, skridt: 6, trav: 8, galop: 8, helhed: 8.

Hans 30-dagars materialpröve

Ident DVH 871
Hestens avlsforbund DV
Land Danmark
Navn HEARTBEAT

Bedømmelse 30-dages test 4 års
Avlsforbund DV
Sted Vilhelmsborg
Resultat BESTÅET
Dato 20-04-2005
Kortvis BESTÅET
Rapportvis Ridelighed (T) 7.5
Ridelighed (D) 6.5
Ridelighed (F) 8.0
Kapacitet, gangarter (T) 6.5
Kapacitet, gangarter (D) 6.0
Skridt (T) 6.0
Skridt (D) 5.5
Trav (T) 6.5
Trav (D) 6.0
Galop (T) 7.5
Galop (D) 7.0
Kapacitet, løsspr. (T) 9.5
Kapacitet, løsspr. (D) 9.5
Teknik, løsspr. (T) 8.5
Teknik, løsspr. (D) 9.0
Ridelighed, samlet 752.9
Gangarter, samlet 637.9
Springevner, samlet 910.6
Samlet resultat 767.1

Varför han löshoppades och inte uppsuttet vet jag inte ? Normalt brukar de 4 åriga hingstarna ha poäng även på uppsuttet.

nu måste jag bara fråga en sak...
Du såg heartbeat som 4 åring o då såg han ädel ut men kunde ana att han skulle bli STÖDDIG?!
Läser man vidare så uppfattar jag att du menar att han är åt de grövre hållet..rätt?
Att stöddig för dej innebär grov..

här menas de att hingsten är kaxig,bråkig osv.. :p

bara ett sidospår i dialekten!

nu måste jag bara fråga en sak...
Du såg heartbeat som 4 åring o då såg han ädel ut men kunde ana att han skulle bli STÖDDIG?!
Läser man vidare så uppfattar jag att du menar att han är åt de grövre hållet..rätt?
Att stöddig för dej innebär grov..

här menas de att hingsten är kaxig,bråkig osv.. :p

bara ett sidospår i dialekten!

Haha Ja i detta fallet handlade det om stöddig som en benämning på grovlek :D . Men faktiskt används även den andra betydelsen här nere också, så när man tänker på det så kan det ju bli lite missförstånd ibland.

Var tvungen att kika i en gammal SA ordlista som står i bokhyllan här bredvid och se vad den egentligen sa om betydelsen på ordet (tänkte om det var något dialektalt för skåne) men enligt den betyder stöddig = grovt byggd, kraftig, självsäkerhet så den täcker ju båda användningssätten (kaxig = självsäker).

Tror du att Dollar dela Pierre (Tlaloc M) skulle kunna passa ?

Jag har själv ett väldigt grovt och rejält sto själv, nu har jag inte betäckt henne med några avelsmatadorer, men fått avkommor som är mycket lättare än henne i typen med Acacio och Empire, speciellt den med Empire kan man nästan inte tro kommer från hennes kropp... Hon är nu dräktig med Tornesch. Du har själv varit inne på Libero H som är morfar till Tornesch.

En "matador" eller som håller på att bli det är annars Flipper d ´elle.
Så här står det på french stallions hemsida om honom "Mares to use with this stallion: Flipper suits larger mares with movement and good frames. He is having super results with Dutch, Belgian and German mares."

Stakkato har väl använts med framgång i Tyskland till rätt så rejäla ston också?

Vill helst ha en hingst med längre rygg och större minst 167 iaf. Högrest och ha avkommor som går svår hoppning. Givetvis att stammen är eftertraktad. Tlaloc M har jag funderat på men vet inte riktigt hur ädel han är. Champion du lys är också intressant men hittar ingen uppställd bild på honom dessutom ser han ut att ha ganska kort rygg vilket jag inte vill ha. Calido I är som det ser ut nu mitt förstahands val men tycker det ser ut som han har ganska kort rygg bara. Överlag tycker jag det är trist att det är så svårt att hitta bra bilder på många hingstar.

Vad är viktigast, att det är en matador eller kan det duga med en yngre förmåga som verkar ha alla odds med sig för att bli en sådan? Funderar på tex Carson Ask eller Casir Ask? Vad väger tyngst?
U

...Överlag tycker jag det är trist att det är så svårt att hitta bra bilder på många hingstar.

Håller absolut med dig om att det är svårt att hitta bra bilder på hingstar. Ofta verkar det finnas en uppställd som är den offeciella bilden, och en bunke in action. Synd eftersom flera bilder hade kunnat ge en absolut bättre bild av hur hingsten ser ut, egentligen.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
4 094
Senast: Sasse
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
14 040
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 478
Senast: malumbub
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 785
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka