Jag förstår ingenting!!!!

Sv: Jag förstår ingenting!!!!

Dom är underbara allihop! :love:

Till stor del ligger muskelmassan genetiskt, blodslinjer, foder och träning spelar givetvis också in.

Här är ett exempel på svenska quarterföl födda i år, ej uppdrivna med foder exempelvis. Ca 1 månad på korten.

Bosseliten.jpg

Bettanliten2.jpg

Bosseliten5.jpg

Jisses! De är verkligen asläckra!!
Den hingsten som var så eftertraktad var klart mycket "gängligare" Men vacker!!!...
Men annars är det ganska häftigt med dessa raser ju!
Men visst, som nån sa, det påminner lite om belgian blue.. Men att det skulle mnska medellivslängden tror jag inte på!
Vacker hästras som jag aldrig tidigare upptäckt! (vissta att det var en western ras, men har aldrig sett myuskelmassan!) :D

Ser nästan ut som om man korsat dem med en tjur :P! Otroligt mycket muskler :S

Ja, men du ska se dom nu, när dom är 1½månad äldre... Kom o hälsa på dom vetja! :idea:

Andrea1986 skrev:
Jisses! De är verkligen asläckra!!
Den hingsten som var så eftertraktad var klart mycket "gängligare" Men vacker!!!...
Men annars är det ganska häftigt med dessa raser ju!
Men visst, som nån sa, det påminner lite om belgian blue.. Men att det skulle mnska medellivslängden tror jag inte på!
Vacker hästras som jag aldrig tidigare upptäckt! (vissta att det var en western ras, men har aldrig sett myuskelmassan!) :D

Quarterhästar blir i allmänhet mycket gamla, om man inte övertränar dom för unga vilket är de flestas problem. Det finns otaliga quarterhästar som når aktningsvära åldrar på 30 år och uppåt, ett flertal har tom överskridit 40-sträcket.
Smaken är ju som baken men det roliga med quarterhästar är att du finner en för varje smak, från biffiga halterhästar till fullblodsliknande hunterhästar. Det finns blodslinjer inriktade på allt från cutting, pleasure, reining o andra westerngrenar, till hoppning, dressyr, fälttävlan och körning! :D

jag tycker det är väldigt mycket belgian blue men jag kan se skönheten i de muskler som fascinerar en del, det är häftigt, men inte snyggttycker jag.

Usch...sicket missfoster, konstiga muskler bak:confused: Kan en sån springa riktigt äns...?

Den där såg ju vanskapt ut, stackars föl, rumpan hänger ju!

Om de ska avla fram hästar med så mycket muskelmassa borde de avla så att hästarna får betydligt kraftigare ben och hovar som ska bära upp allt.

Vad knepigt. Du skrev att Quarterhästar i allmänhet blir ganska gamla. Min Equieterapeut sa i våras att just Quarterhästar ovanligt kort livslängd beroende på att de avlar så att hovar och ben är alldeles för små för att bära upp dem, men mycket skador som följd. De är ju avlade för att vara otroligt snabba på kort sträcka
(a quarter of a mile)
Nu blev jag allt konfunderad.

Ja det finns säker delade uppfattningar om det.
Quarterhästen i grunden är en stabil hästras, en ranchhäst, och jag vet många quarterhästar över 30 år, och varje år kommer flera 20+ ston i mkt gott skick för betäckning (som sedan föder fram fina föl utan problem).

Men givetvis finns det linjer inom quarteraveln där man avlat för mycket åt ett håll så att det produeras fram ej hållbara hästar. Ett exempel är vissa typer av halterhästar där man har hamnat helt snett och får fram giganter med enorm muskelmassa på tunna ben och små hovar, oftast ej ridbara etc. Dessa kan man inte säga representerar quarterhästen som ras. Det är utställningsdjur som därför syns mycket på bild, och det har i vissa kretsar gått mode i dom. (Därmed inte sagt att alla halteravlade hästar är missfoster!)Jämför en sån häst med en tex foundationstammad ranchhäst och se skillnaderna.
Ett annat exempel på icke hållbara hästar är de fall där vi människor med för tidigt och felaktig träning ser till att hästen tar slut i förtid.

Visst är quartern en löphäst, men innan det och ända fram till dags dato är quartern också en ranchhäst. En häst som måste jobba långa dagar och vara hållbar. Aveln har delat sig i många riktningar.

Quartern har som de flesta andra raser en del problem med specifika saker. Tex har många lätt för att få fång. Det finns en del genetiska sjukdommar som man jobbar på att få bukt med.
Så, quartern är ingen superras, men en väl stammad quarter som har fått rätt omvårdnad i livet blir som regel mycket gammal.

Man får heller inte glömma att quartern till antalet är världens största och populäraste hästras! Givetvis hittar vi de värsta bottennappen där, likaväl som de bäst presterande och friskaste hästarna.
Quarterhästens värld är enorm, inte konstigt att du är konfunderad! :smirk:

Liknande trådar

Western Ärvde en begagnad westernsadel till min häst,eftersom han har sadeltvång så visste jag inte om det skulle funka öht,men han var väldigt...
2
Svar
29
· Visningar
6 588
L
Hästvård Mitt sto är fem år och diagnostiserad med kot- och knäledsinflammation båda fram. Jag köpte henne i slutet av förra sommaren då hon...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 921
Senast: lasseman
·
J
Western Nu kommer en het tråd, men jag kan inte hålla mig längre! Varför skall det som från början var en kul grej på ranchen förvanskas och...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
5 606
Senast: alazzi
·
L
Western Western, inte ett dugg bättre...? Tjena cowboys Jag är hoppryttare egentligen men har länge fascinerats av westernridningen...
Svar
9
· Visningar
2 163
Senast: silca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Lugnande medel till hund.
  • Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V