Jag fattar inte hur man kan göra sin hund en sån otjänst.

et_flickan

Trådstartare
Var ute på "stan" i helgen och gick med min hund. Hon behöver tränas lite att gå där det är mycket folk eftersom vi bor mitt ute på landet. Har såklart henne kopplad. Vi går igenom en park och så helt plötsligt kommer det ut en lös schäfer valp genom en port.
Jaha tänker jag, hoppas det här går bra då. Jag skriker till ägaren att försöka få tag på sin hund, men valpen springen bara rakt mot oss och ägaren skriker, det är bara en valp.

Tur att jag har en hund som jag vet inte är den hunden som gör utfall helt oprovocerat. Men jag såg på hunden att hon var osäker, det kunde ha gått riktigt illa om jag inte hade varit lugn.

Efteråt var jag upprörd, hur kan man göra så mot sin hund, speciellt en valp som ännu är ung och kanske inte träffat på så många hundar än. Tänk om valpen stött på fel hund som hade klippt den direkt. Fattar inte varför det är så svårt att hålla sin hund kopplad, när ska människor lära sig, speciellt inne i ett bostadsområde. Suck!

Sv: Jag fattar inte hur man kan göra sin hund en sån otjänst.

Är det inte koppeltvång i tätbebyggda områden? Men det finns ju tyvärr folk till allt.

kl

Ja, och det jävliga är att om jag som nu har en "elak" hund råkar på en sån (lösspringande hund som kommer fram till min kopplade) så smäller det garanterat och vem får då skulden och måste betala kalaset... Jo, jag såklart för det var ju min hund som bet fastän jag har den kopplad. Fattar inte att det kan få vara så. När ska folk lära sig att ha ordning på sina hundar så att de inte springer fram till allt och alla?

Ja det kan man ju undra. Hon hade som tur var hennes hund kopplad sen när vi mötte henne igen.

Min hund är lite osäker på andra andra hundar så det kunde ha smällt ordentligt. Hon reste ragg och lyfte på läppen när hunden kom emot henne. Men efter att tag så släppte det och dom började busa lite istället. Jag hade dock min hund kopplad hela tiden.

Sen att det var en valp spelar ingen roll. Tänk om min hund hade huggit, valpen hade ju fått men för livet och kanske hatat andra hundar.

Ja det kan man ju undra. Hon hade som tur var hennes hund kopplad sen när vi mötte henne igen.

Min hund är lite osäker på andra andra hundar så det kunde ha smällt ordentligt. Hon reste ragg och lyfte på läppen när hunden kom emot henne. Men efter att tag så släppte det och dom började busa lite istället. Jag hade dock min hund kopplad hela tiden.

Sen att det var en valp spelar ingen roll. Tänk om min hund hade huggit, valpen hade ju fått men för livet och kanske hatat andra hundar.

Du får ursäkta men det här blir jag lite brydd på. Hur gammal var valpen egentligen? En normal hund biter INTE en liten valp. Den ska på sin höjd morra o markera sen räcker det!

Om min tik skulle resa ragg o lyfta på läppen när en valp kom skulle jag bli vansinnig o tala om att det inte är ok. Skulle aldrig tolerera ett sånt beteende.. :confused:

I övrigt håller jag med dig om den andra hundägaren. Man släpper inte ut en valp på det sättet!

Jag kan inte säga åt min hund när hon redan är osäker, däremot kan jag få upp självförtroendet på henne, sen litar jag på henne så jag vet att hon inte skulle bita. Hon är en ganska lydig hund så jag fick henne att vara relativ lugn när valpen kom fram, dom lekte ju sen så det var helt lugnt, det var en ganska påstridig valp desutom.

Det var just ägarens ursäkt jag tyckte var lite konstig. Det är väl inte mer okej att släppa ut en valp än en vuxen hund?

Det var där jag menade att det inte spelar nån roll om det var en valp eller inte.

Ok då förstår jag. Hoppas att valpägaren lärde sig något för nästa gång kanske det inte går lika bra.

Har man otur o det är fel hund valpen springer fram till så..?!

Är det inte koppeltvång i tätbebyggda områden? Men det finns ju tyvärr folk till allt.

Det är sällan koppeltvång i tätbebyggda områden. Dock har vissa kommuner koppeltvång på offentliga platser, vilket brukar omfatta gågator (men inte vanliga vägar, gång och cykelvägar), parker (men inte övriga naturområden), motionsspår etc.

Självklart är det inte mer okej att släppa en valp än en vuxen hund, men även valpar måste väl få vara lösa ibland? Den kan ju aldrig lära sig att komma om man aldrig släpper den lös, och ursäkten var väl just "det är bara en valp" dvs. "ursäkta att den inte kommer på inkallning än och du behöver inte oroa dig för MIN hund"

Tråkigt för TS, för det är klart att det är jobbigt att möta lösa hundar när ens egen är besvärlig, men överreagerar du inte lite om du tänker en vända till på det hela?

Alltså jag håller lite med IrishDraft, men du kan väl vänligt säga till nästa valpägare du möter vars valp inte lyssnar att det är jätte smidigt med löplina :)

Det här med att ha hunden kopplad är ju ett måste när man rör sig bland folk. Det finns ju så många hundrädda människor. Hade min golden lös, sprang i snön vid sjön. Då kommer en man och skriker: Koppla den j---a hunden. Jag är livrädd för stora såna. Va, hon tittade inte ens på gubben. Min lille papillon var också lös, men den var han inte rädd för. Så man måste nog försöka förstå dessa arma människor. De har väl blivit skrämda nån gång.

Självklart tränar man inte på att ha valpen lös bland folk, men där det annars brukar vara folktomt kanske det just då kommer människor..

Men sen kan man ju inte gå runt med en hund som klipper en hund som kommer framspringandes. En hund kan komma lös utan att detta var meningen. Självklart ska man ha kontroll på sin hund men om olyckan är framme. Sen är de vanlig hyfs att be å mycket om ursäkt.

Min valp råkade komma ur halsbandet någon gång. Det händer ganska ofta att lösa hundar kommer fram till oss, det gör mig ingenting. Jag brukar stoppa den lösa hunden och säga till att min hund ska sitta still tills ägaren kommer.

:)

Så vad menar du att jag som har en hundaggressiv hund ska göra ?

Avliva honom ? ( Nu är herren död sedan många år )

Jag kan ju inte ta ansvar för andra hundägares slarv med att träna inkallning?

Håller helt med! Vad ska jag göra? Ta bort hunden för att hon är osäker på andra? Hon bor ihop med tre andra hundar hemma och umgås med flera andra utan problem men kommer det en hund och springer pang på oss när vi är ute så kan jag garantera att det smäller... Och då är det tyvärr inget litet utfall utan hon slåss för livet, har inte haft det så lätt tidigare och vi jobbar på problemet som blivit mkt bättre men vid ovanstående scenario så är det tyvärr katastrof.

Har henne alltid kopplad där jag kan möta andra hundar och hon springer inte fram om vi skulle råka möta en heller (om hon vore lös alltså, inkallningen sitter som berget). Hänger inte heller och drar i kopplet och "ska ta" andra hundar när vi är ute och går och möter hundar utan det är bara när de är påflugna och springer fram och ska hälsa utan finess...

Ska jag behöva ta bort min hund då för att andra hundägare inte kan hålla ordning på sina??? :eek:

Senast ändrad:

Precis så är min "kärring" också! Hon har egna hundar hemma, och är en väldigt trygg och bra ledare; men hon vill bli lämnad ifred. Hon vill och har helt enkelt inget behov av att hälsa på andra hundar.
Kommer det en hund springande fram till henne då blir hon arg. Hon slåss inte, biter aldrig hål, utan säger till helt enkelt till ordentligt.

Och så blir jag väldigt sur när folk utan att fråga bara släpper fram sina hundar till min så att de kan hälsa utan att fråga först. När jag då säger
-"Ta bort din hund"
så svarar många med ett
-"Äääh, men min hund är snäll".

--Jaha?! Men det är inte min. Irriterande!

//Gilly

Jag skriker till ägaren att försöka få tag på sin hund, men valpen springen bara rakt mot oss och ägaren skriker, det är bara en valp.

Tur att jag har en hund som jag vet inte är den hunden som gör utfall helt oprovocerat. Men jag såg på hunden att hon var osäker, det kunde ha gått riktigt illa om jag inte hade varit lugn.

Var du lugn?:confused::confused::confused:

Självklart blir din hund osäker när du börjar gapa och skrika.
Vad lärde du din hund av detta? Jo andra hundar är farliga och han måste ju självklart ställa upp och försvara en rädd matte. Hädanefter kommer din hund att vara på alerten varje gång han ser en annan hund.

Om du har en normal hund och det kommer en valp fram så skulle den möjligen ha fräst till och sedan hade det varit klart, men med med en gapig förare så blir det aldrig bra. Klarar den inte det, då har hunden något mentalt fel.

Har inte din hund något mentalt fel hade varit mycket bättre om du varit tyst, släppt kopplet och gått åt andra hållet. Då hade ingenting hänt. Din hund hade inte fått stöd av dig, och du hade inte behövt bli upprörd.

Efteråt när valpen blivit kopplad hade du lugnt kunnat gå fram, sätta din hund, hälsa och föra ett lugnt civilicerat samtal med den andra hundägaren.

Det hade varit positivt för både hundar och ägare.

På en tävling en gång kom en liten hund springandes. Den var lös och det såg inte ut som om ägaren var i närheten så jag höll fast den och satt och väntade på stället en stund. Precis när jag tänkte gå och rapportera om en upphittad hund kommer en person fram och säger att ägaren är i närheten så jag ger h*n hunden och tror att denna ska gå tillbaka med den till ägaren. Men h*n bara släpper hunden som kutar iväg nånstans. Drygt en timme senare meddelar de från dommartornet att en hund har upphittats. Samma hund som jag träffade. Hunden blev satt i en box och blev kvar där i ca två timmar till. Ägaren blev informerad om vart hunden var men h*n verkade inte bry sig alls! Tycker det är idiotiskt att ha hundar lösa, speciellt på tävlingar. Den där lilla hunden kunde ha blivit ihjältrampad av nån häst.

Nu du Pangare, skriver vi nog historia... :D

Men en :bow: till dig för det inlägget..

Liknande trådar

Hundhälsa 2018 tog jag lite hastigt och lustigt emot en liten omplacering som for illa i dåvarande hem. Hunden var och är trots det relativt glad...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 359
Senast: Tonto
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
5 050
Senast: Liran
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
1 444
Senast: Trassel12
·
Hundträning Jag har en okastrerad hane på 2,5 år av spetsras. Just nu mår jag väldigt psykiskt dåligt, vilket delvis har med hunden att göra. Så för...
2
Svar
37
· Visningar
6 342
Senast: Kraxa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka