Jag fattar faktiskt inte varför ni har så dåligt rykte

Hehe det hade kanske kunnat bli intressant :D. Men då är det alltså andra underforum på Buke som inte gillar Hund?
Såväl Aktiv Hund o AoH har gått i graven, kvar finns vovve.net som för en tynande tillvaro, där kunde folk gå igång som rabiata pälsmonster med tänderna à la Jurrasik, speciellt i trådar om CM. Visst fanns det kunnigt folk där med, men man behövde vara där ganska länge för att identifiera de kunniga
Stämningen här i CM var en västanvind jämfört med vovve.

Stackars Fritte har varit med mig ute och jobbat som kurshund från 8- 17 idag. I regnet. Och novemberleran. Väl inne nu i kväll så hoppade han glatt upp i badkaret och njööööt av en varm dusch, tiggde till sig tjockaste värmetäcket och en jättemiddag (som han gnidet vaktade mot brorsan ;)). Tyvärr finns det inga täcken eller dräkter som håller mot det vedervärdiga vädret och leran han jobbat i, så han har legat otäckad idag även mellan sina arbetsuppgifter.
12243191_10153350890588666_5411431769172451542_n.jpg

Såväl Aktiv Hund o AoH har gått i graven, kvar finns vovve.net som för en tynande tillvaro, där kunde folk gå igång som rabiata pälsmonster med tänderna à la Jurrasik, speciellt i trådar om CM. Visst fanns det kunnigt folk där med, men man behövde vara där ganska länge för att identifiera de kunniga
Stämningen här i CM var en västanvind jämfört med vovve.
Somliga av oss minns till och med Bengtssons hunderiet...
Jag blir ofta förvånad när folk tycker att tonen på Buke är hård. Var har de varit tidigare?
Buke är ju väldigt bra moddat mot de flesta andra ställen

Jag är långt efter pga migrän men jag läser allt, jag lovar!

De här två inläggen - som jag har stor behållning av - funderar jag på. @Aroma kunde (på ett sätt som jag fnissar åt, det låter så smart) förebygga framtida problem med resursförsvar hos sin hund. Medan det hos @hastflicka s hundar låter mer medfött - en har det inte, en har det. Hur är det egentligen?

Min tidigare hund kunde döda för en matbit, och hade lätt kunnat utveckla försvar mot mig i samband med mat. Redan som valp gick jag fram när hon åt från matskålen, bara för lägga till mer mat eller en extra godbit. Ett ben bytes alltid mot en eftertraktad godbit, o.s.v. Det dröjde inte länge innan hon var helt avslappnad när jag närmade mig henne, jag blev ju inte ett hot om maten längre, känslan jag lärde in var att det bara var positivt när jag närmade mig maten/benet. Vilken hon behöll hela livet även om jag inte alltid hade något att byta med. Så lättlöst!

Jag har tva Rottisar. Mandy ar mycket skarp. Hon har fatt varenda "vakta" gen som finns innom rasen. Dessutom vill hon verkligen vara till lags. I hennes varld betyder det att hon forsoker forekomma innan jag ber henne :nailbiting: och da hon anser att hennes jobb ar att vakta mig, familjen, hemmet och allt daromkring agerar helt fel ibland. Hon har dock aldrig nagonsin forsvarat nagot som jag inte kunnat saga till henne att slappa och hon slappt direkt. Mat, leksaker, whatever ... den mest matglada rottisen i varlden vaktar inte maten, bara suger in maten RIKTIGT fort for att se till att hon minsann far allt sjalv. (hon har ALDRIG blivit frantagen mat:angel:)

Den andra, Diva, har inte en enda vakt gen. Hon ar angslig och gommer sig ofta for att varlden ar laskig. Skaller en hund kommer hon och gommer sig bakom mig ... aven om hon kanner hunden och de har lekt tillsammans. Slamrar det hogt, gommer hon sig bakom mig. Hon kan absolut inte sova ordentligt om hon inte har en bur, dar kanner hon sig trygg. (Hon lag inne pa Stromsholm ungefar en manad sommaren hon var ett ar och det dar med buren som den trygga punkten befastes verkligen dar.
MEN hon har ocksa ett enormt resursforsvar. Jag ger dem ett ben var varje/varannan vecka. De ar alltid separerade i olika rum eller burar en bit fran varandra. Varje jakla gang ... i tva ars tid ... vaktar Diva sitt ben. :banghead: Nar jag kommer HUGGER hon benet och med hopkrupen stallning forsoker hon (under morr) avgora vilket hall hon ska springa for att ha det kvar. Ingen har nagonsin tagit ett ben, leksak, mat, eller nagonting overhuvud taget fran henne med vald. Ever.
Nar jag kommer narmare droppar jag en godis bredvid henne. Numera kan hon den "leken" och slapper benet for en brakdels sekund medan hon hugger godiset och sedan benet igen. Efter 3-4 godisar ber jag henne komma med benet och hon lagger det i min hand och far en godis och OMEDELBART hugger benet igen.:meh: Varje gang. Hon far lagga benet i min hand 3-4 ganger innan jag later det vara, ibland gor vi hela proceduren flera ganger ibland bara en gang. Vi kor alltid minst ett varv. Samma sak, VARJE gang.:banghead:

Skulle jag KRAVA att Mandy lamnar ifran sig vad hon har, eller bli "stor och hotfull" for att fa henne att lyda sa lyder hon direkt. Alltid utan eftertanke. Det racker ofta att jag tyst sager hennes namn och skakar pa huvudet med hojda ogonbry nar hon tittar pa mig (vad sonerna kallar for min "mamma blick":p) for att hon ska slicka sig om munnen, se lite lagom faraktig ut och sakta lagga sig ner och titta at et annat hall an nar jag pakallade hennes uppmarksamhet. Att visa mitt missnoje ar ofta det basta sattet att befasta nagot med henne.

Skulle jag KRAVA att Diva lamnar ifran sig sitt ben genom att bli "stor och hotfull" skulle hon kunna tankas bita. (hela hennes kroppssprak tyder pa att hon ar 100% allvarlig) Det enda jag skulle kunna gora for att inte fa henne att resursforsvara alls ar att sluta ge henne ben. Det ar for henne det ultimata hon inte kan slappa. Skulle jag bli "stor och hotfull" i alla andra sammanhang skulle hon gomma sig bakom mig och angsligt titta efter det laskiga som maste finnas nagonstans.
Om jag INTE talar om hur jag vill ha det och INTE sager "Nehejdu!" da och da till Diva tar hon for sig mer och mer ... och blir som en hysterisk iller som inte vet at vilket hall den ska springa. Godis ar bra, dragkamp kan man offra livet for, och maste ha vissa regler och restriktioner. Man kan inte lata bli att saga NEJ ... men maste vara mycket forsiktig med NAR man sager det.

Jag trodde inte riktigt pa det dar men "svart resursforsvar" nar jag bara hade Mandy. Titta pa hur fantastisk min Rottis var:angel: Sedan kom Diva.:cautious: Nu har jag lart mig. Det finns resursforsvar .... och sedan finns det RESURSFORSVAR. Suck.

Jag gillar också bukes hundforum (annars hade jag nog inte hängt här så mycket :D ). Som andra redan skrivit, det är verkligen fullspäckat med kunskap här inne :up:!

Själv är jag inte så pedagogisk i skrift och känner att det är svårt att ge tips när man inte sett hunden (och föraren) IRL, så jag håller mig rätt lugn på den delen och mer läser än skriver i såna trådar. Men jag är superglad att se de pedagoger vi har här inne som ex @Monstermom , @Dentaku , @Red_Chili (och ett gäng fina till :love: ) som gör sitt bästa att om och om igen förklara om träningsmetoder, statistik, "köpa-hund"-tankar osv!

Jag älskar även hund-Bukes brukstråd där man kan följa de duktiga bruksekipagen vi har härinne :up:!
Fast du är väl inte du så dum själv? Tror det var du som hade lagt ut en video från en lydnadstävling häromdagen, den var så rolig att se och jag kände bara JA, lydnad, det får det bli (i den framtid då jag är frisk nog och jobbar tillräckligt lite för att ha hund)

De här två inläggen - som jag har stor behållning av - funderar jag på. @Aroma kunde (på ett sätt som jag fnissar åt, det låter så smart) förebygga framtida problem med resursförsvar hos sin hund. Medan det hos @hastflicka s hundar låter mer medfött - en har det inte, en har det. Hur är det egentligen?

Resursförsvar är en medfödd egenskap på så vis att hundindivider har en egen, naturlig basnivå. Beroende på hur man hanterar/bemöter den egenskapen kan man förstärka eller försvaga hundens resursförsvar. Det är också olika hur pass lättföränderlig den är.

Sen finns det extremer åt båda håll, en del hundar är otroligt försvarsbenägna och väldigt svårpåverkade och en del går snällt och hämtar alla saker för att dela med sig till hela världen oavsett hur många gånger det slutar med att den själv blir utan. :D

Resursförsvar är en medfödd egenskap på så vis att hundindivider har en egen, naturlig basnivå. Beroende på hur man hanterar/bemöter den egenskapen kan man förstärka eller försvaga hundens resursförsvar. Det är också olika hur pass lättföränderlig den är.

Sen finns det extremer åt båda håll, en del hundar är otroligt försvarsbenägna och väldigt svårpåverkade och en del går snällt och hämtar alla saker för att dela med sig till hela världen oavsett hur många gånger det slutar med att den själv blir utan. :D
Haha, alltså även sådana raser som labradorer som alltid kommer och presentar en med en sko i hallen när man är på besök?

Lektion 2 i hund for dummies, nu när vi gått igenom resursförsvar: omvänt lockande, någon?

Snart växer det mossa på mig, jag var med på den tiden då AH låg under Västerviks Brukshunds domän.:cautious:

jag blir mer o mer fascinerad av den här tråden, jag hade ingen aning om att de var så många icke hundägare som smög runt i skuggorna, sög i sig kunskap o tyckte vi var trevliga.

Haha, alltså även sådana raser som labradorer som alltid kommer och presentar en med en sko i hallen när man är på besök?

Lektion 2 i hund for dummies, nu när vi gått igenom resursförsvar: omvänt lockande, någon?

Labradorers "här har du en saaaaaaaak!"-tendenser tänker jag egentligen inte har särskilt mycket med resurser att göra. De har ett medfött behov av att bära helt enkelt (apportidioter, sch säg inget till labbeägarna!
smiley-rolleyes007.gif
), och när vad som helst spännande händer så slår deras "åh, jag behöver ha nåt i munnen! :idea:"-switch om i hjärnan. :laugh:

Dessa hundar kan ändå vara resursvaktande i andra situationer, även om det nog är ovanligare i de raserna...

(Monster ska också genast plocka upp något och bära runt på det när vi får besök. Men det räknas inte. :angel:)

Snart växer det mossa på mig, jag var med på den tiden då AH låg under Västerviks Brukshunds domän.:cautious:

jag blir mer o mer fascinerad av den här tråden, jag hade ingen aning om att de var så många icke hundägare som smög runt i skuggorna, sög i sig kunskap o tyckte vi var trevliga.
Jag är mest fascinerad av att den blir så lång, att ni är så pratsugna! Ni lider ju liksom inte brist på trådar där ni kan diskutera problem och annat med folk som faktiskt har hund ;)

Men visst är det kul att jag inte var ensam här på läktaren, jag blev också förvånad över det. :)

Labradorers "här har du en saaaaaaaak!"-tendenser tänker jag egentligen inte har särskilt mycket med resurser att göra. De har ett medfött behov av att bära helt enkelt (apportidioter, sch säg inget till labbeägarna!
smiley-rolleyes007.gif
), och när vad som helst spännande händer så slår deras "åh, jag behöver ha nåt i munnen! :idea:"-switch om i hjärnan. :laugh:

Dessa hundar kan ändå vara resursvaktande i andra situationer, även om det nog är ovanligare i de raserna...

(Monster ska också genast plocka upp något och bära runt på det när vi får besök. Men det räknas inte. :angel:)
Men vad beror det på hos Monster då? Jag har alltid tyckt att han kandiderar för Hunds Knäppgök, i den här tråden blev han plötsligt den överlägset starkaste kandidaten. (Även om @hastflicka s Diva bubblade ett tag.)

Missade den här! Jag älskar omvänt lockande! :bump:

Det är helt enkelt ett sätt att lära hunden att behärska sig. Man "retas" med något som hunden inte får tillgång till om den inte behärskar sig (alltså när den inte försöker ta det), tex godis i handen. Ju lugnare hunden är desto närmare kommer godishanden, börjar den sträcka sig efter godiset stängs handen eller rentav försvinner bakom ryggen igen. :D

Målet är att få en eftertänksam hund som inte bara tänker "JAG SKA TA FÖR MIG!!!" så fort den ser något den vill ha. :up:

Eller som mina då, som har löjligt lågt resursförsvar i de allra flesta lägen. Det bästa exemplet var nog när Rover var hos nattfamilj som precis skaffat en kattunge. När middagen serverades gick kattungen fram mot Rovers skål, Rover lyfte på överläppen för att visa att den inte var välkommen men kattungen bara lallade vidare fram till maten - så Rover gav upp och lät kattungen få skålen.

Missade den här! Jag älskar omvänt lockande! :bump:

Det är helt enkelt ett sätt att lära hunden att behärska sig. Man "retas" med något som hunden inte får tillgång till om den inte behärskar sig (alltså när den inte försöker ta det), tex godis i handen. Ju lugnare hunden är desto närmare kommer godishanden, börjar den sträcka sig efter godiset stängs handen eller rentav försvinner bakom ryggen igen. :D

Målet är att få en eftertänksam hund som inte bara tänker "JAG SKA TA FÖR MIG!!!" så fort den ser något den vill ha. :up:
Men fy så elakt! :(

;)

Men hur går det till i praktiken, i början? Ger man hunden godisbiten vid första lilla tecken på mindre upphetsning och sedan kräver mer och mer lugn innan den får den?

Eller som mina då, som har löjligt lågt resursförsvar i de allra flesta lägen. Det bästa exemplet var nog när Rover var hos nattfamilj som precis skaffat en kattunge. När middagen serverades gick kattungen fram mot Rovers skål, Rover lyfte på överläppen för att visa att den inte var välkommen men kattungen bara lallade vidare fram till maten - så Rover gav upp och lät kattungen få skålen.

Hahahahaha! Det hade Monster gjort också! :laugh:

Han blir alltid så förvånad när någon tar av honom någonting, typ "öh, jaha? jaså du ville ha den? :confused: ok..." :p

Trevligt att höra att du har behållning av inläggen! :)

Alltså, det är såklart väldigt mycket gener som spelar in. Min nuvarande hund hade jag nog aldrig fått att vakta någonting, ens om jag verkligen försökte allt vad jag kunde:p. Han har verkligen noll resursförsvar, jag har överhuvudtaget aldrig sett honom morra eller vara arg.
Men har man en hund som gärna vaktar går det ju att absolut att förebygga och mota olle i grind. Sen finns det säkert "hopplösa fall", men jag tror att de flesta hundar som vaktar och morrar kring mat hade kunnat förebyggas eller tränas bort. Om ser man tendenserna redan som valp (som jag gjorde med min förra) skulle jag absolut lägga mycket krut på det och lära in ett annat beteende.

Trevligt att höra att du har behållning av inläggen! :)

Alltså, det är såklart väldigt mycket gener som spelar in. Min nuvarande hund hade jag nog aldrig fått att vakta någonting, ens om jag verkligen försökte allt vad jag kunde:p. Han har verkligen noll resursförsvar, jag har överhuvudtaget aldrig sett honom morra eller vara arg.
Men har man en hund som gärna vaktar går det ju att absolut att förebygga och mota olle i grind. Sen finns det säkert "hopplösa fall", men jag tror att de flesta hundar som vaktar och morrar kring mat hade kunnat förebyggas eller tränas bort. Om ser man tendenserna redan som valp (som jag gjorde med min förra) skulle jag absolut lägga mycket krut på det och lära in ett annat beteende.
Det lät som att du gjorde det otroligt smart!
Det var ju en tråd nyligen där någons hund hade börjat morra när den hade ett grisöra. Den hade inte gjort det tidigare. Men omgående i tråden kom TS på att det hade börjat när hunden var hos svärföräldrarna (eller nåt) som brukade ta ifrån den grisörat. Så de framkallade ju beteendet (som mot bakgrund av det var logiskt).

Men fy så elakt! :(

;)

Men hur går det till i praktiken, i början? Ger man hunden godisbiten vid första lilla tecken på mindre upphetsning och sedan kräver mer och mer lugn innan den får den?

Typ. Det är inte så mycket tecken på mindre upphetsning man är ute efter, bara att den backar av och inte försöker ta. Här är en film som ser ut att vara en nybörjarhund, du ser hur handen stängs när hunden försöker komma åt godiset, öppnas när den slutar, och hunden får det när den backat undan:

(Jag har inte sett hela, bara kikade lite i början lite kvickt.)

Och nej det är inte elakt. :D
Man lär ju hunden ännu fler sätt att få som den vill. :up: :laugh:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Oseriös avel 2023
  • Utreda för allergi eller inte

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka