Jag fattar faktiskt inte varför ni har så dåligt rykte

Omvänt lockande är utmärkt störningsträning också :up:
Har kört det en del för att få ett bra hållande i apporteringen t ex :)
När Ladda har en dummy i munnen kan jag försöka "lura" henne att släppa den genom att hålla fram en godbit, studsa en boll osv. Släpper hon dummyn vinner jag och godiset/bollen försvinner. Håller hon kvar tills jag ger loss-kommando vinner hon och får så klart godis/boll :)

Man vill att hunden ska tänka typ "haahaa, du kan inte lura mig med den lätta! Tror du jag ska släppa bara för att du lockar med en sketen godis, nenene". Hunden ska alltså inte ha någon dålig känsla när man kör omvänt lockande utan känna att den är smartare än matte ;)

Jag har tränat in apporten hos Bentley med hjälp av omvänt lockade. :) Nu när han vet vad det går ut på har jag dock gått över till klicker.

Det intressanta är att det faktiskt också har med hans låga resursförsvar att göra, kombinerat med att han är vek. Han har inga problem med att plocka upp något eller hämta det men ju finare en sak är desto mer benägen är han att "ge bort den" om det är en människa som kanske vill ha den. Han vill undvika konflikt till varje pris och kampar inte med människor han inte känner.
Vad gäller apporten så var det alltså jättebra att använda omvänt lockande med en godisbit för att få honom att hålla den ordentligt. Höll han löst eller släppte försvann godisbiten, höll han hårt så fick han den.

När Ladda har en dummy i munnen kan jag försöka "lura" henne att släppa den genom att hålla fram en godbit, studsa en boll osv. Släpper hon dummyn vinner jag och godiset/bollen försvinner. Håller hon kvar tills jag ger loss-kommando vinner hon och får så klart godis/boll :)

Man vill att hunden ska tänka typ "haahaa, du kan inte lura mig med den lätta! Tror du jag ska släppa bara för att du lockar med en sketen godis, nenene". Hunden ska alltså inte ha någon dålig känsla när man kör omvänt lockande utan känna att den är smartare än matte ;)

Precis, när hunden fattat vad det går ut på så är det verkligen användbart till det mesta! :up:
Plus att det är jäkligt kul att se hunden behärska sig och tänka "åhnä, den där går jag inte på, dra den om rödluvan också! :grin:".

(Jag är korkad nog att inte ha kopplat det till en bra frisignal (som jag aldrig fått till hittills :o) förrän en kurs jag går nu där jag fick det bankat igenom min tröga skalle, och nu på bara ett par dagar så har Monster lärt sig frisignal! :bow: )

Typ. Det är inte så mycket tecken på mindre upphetsning man är ute efter, bara att den backar av och inte försöker ta. Här är en film som ser ut att vara en nybörjarhund, du ser hur handen stängs när hunden försöker komma åt godiset, öppnas när den slutar, och hunden får det när den backat undan:

(Jag har inte sett hela, bara kikade lite i början lite kvickt.)

Och nej det är inte elakt. :D
Man lär ju hunden ännu fler sätt att få som den vill. :up: :laugh:
Jätteintressant! Man ser ju polletten börjar sjunka in hos hunden fast han orkar inte hålla ut i alla lägen. Innan det gör han det rätta enligt sin egen logik: godismaskinen funkar inte, då måste jag gapa högre :D

Jätteintressant! Man ser ju polletten börjar sjunka in hos hunden fast han orkar inte hålla ut i alla lägen. Innan det gör han det rätta enligt sin egen logik: godismaskinen funkar inte, då måste jag gapa högre :D

Han inte bara gapar, han var en svärig liten rackare! :laugh:
Men precis, det är orken som brister - man ser ju vilken skillnad det blev sedan han fått vila lite. Det är skitjobbigt för hundarna, sådana här övningar. Men himla nyttigt, det är i alla fall min ultimata målsättning: hunden håller gränserna självmant, istället för att jag ska sköta behärskningen åt honom. Vare sig det handlar om "tummen i ögat" eller att fysiskt begränsa genom att tex hålla emot i koppel.

Ett tips är att inte ge losskommando om det är själva hållandet du vill belöna. Säg bara varsågod och släng iväg godiset så får hon själv släppa dummien och ta belöningen.

Fast du är väl inte du så dum själv? Tror det var du som hade lagt ut en video från en lydnadstävling häromdagen, den var så rolig att se och jag kände bara JA, lydnad, det får det bli (i den framtid då jag är frisk nog och jobbar tillräckligt lite för att ha hund)

Tack! Kul att kunna få någon (särskilt en "icke-hund-människa" ;) )att tycka att det ser skoj ut med lydnad, precis det jag hoppas när jag delar mina filmer :D :up: !

Ett tips är att inte ge losskommando om det är själva hållandet du vill belöna. Säg bara varsågod och släng iväg godiset så får hon själv släppa dummien och ta belöningen.

Tack för tips! :)

Jag sa varsågod och lät henne släppa hur hon ville de första gångerna, men när hon förstått att det var att hålla kvar jag ville, så gick vi över ganska snabbt till korrekta avlämningar - men, då hade vi tränat väldigt mycket avlämningar innan :)

Såväl Aktiv Hund o AoH har gått i graven, kvar finns vovve.net som för en tynande tillvaro, där kunde folk gå igång som rabiata pälsmonster med tänderna à la Jurrasik, speciellt i trådar om CM. Visst fanns det kunnigt folk där med, men man behövde vara där ganska länge för att identifiera de kunniga
Stämningen här i CM var en västanvind jämfört med vovve.

AoH är tillbaka igen. De gamla trådarna är borta men forumet är igång igen.

Tack! Kul att kunna få någon (särskilt en "icke-hund-människa" ;) )att tycka att det ser skoj ut med lydnad, precis det jag hoppas när jag delar mina filmer :D :up: !
Jo det såg skoj ut, skoj med ert samarbete och att hunden blev så glad varje gång du belönade honom (det var väl en han?) :D

Okej, hon då! Glad blev hon i alla fall :D

Var det BC? Fast hon såg väl liten ut för att vara det.

Fel igen :D ;) ! Bägge mina tävlingshundar är aussies (australian shepherds) :up: Men du är inte den förste som tror att Lilla Pu är en BC, så ingen skugga ska falla över dig ;) !

Fel igen :D ;) ! Bägge mina tävlingshundar är aussies (australian shepherds) :up: Men du är inte den förste som tror att Lilla Pu är en BC, så ingen skugga ska falla över dig ;) !
Aha! Dem har jag bara sett i den där gråmelerade färgen med prickar här och var och så plötsligt nån beige fläck. Hela färgkartan. :D Trodde nog att alla såg ut så.

Såg en sådan valp på stan för ett tag sedan och fick en sötchock :heart

Aha! Dem har jag bara sett i den där gråmelerade färgen med prickar här och var och så plötsligt nån beige fläck. Hela färgkartan. :D Trodde nog att alla såg ut så.

Såg en sådan valp på stan för ett tag sedan och fick en sötchock :heart

Aussies kan vara både merle (fläckiga) och solida (helfärgade), med eller utan vitt och tantecken (bruna områden i ansikten och på ben). Finns 16 godkända färgkombinationer om jag inte missminner mig!

Bägge mina brudar är solida, den äldre är svart med vitt och tantecken, den yngre svart/vit :)

img_0720.jpg

Jag är också en icke-hundmänniska som hänger här :p jag kommer nog aldrig att skaffa hund frivilligt men har rätt många hundar omkring mig. Avel generellt tycker jag är intressant och det är som sagt alltid kul att lära sig något nytt @mandalaki ;)

Jag tycker inte tonen är dålig på Hund, jag tycker att många trådar inom hästdelen är betydligt värre :crazy:

Ytterligare en icke-hundmänniska här. Planen är ju dock att skaffa hund men jag har liksom problemet att jag läser och läser och läser och allt måste vara rätt. Till den grad att jag blir sur på mig själv för det skulle vara så mycket enklare att "bli kär i söt valp på blocket".

Tycker hund här har ett bra klimat. Jag vet att jag har sagt för en herrans massa år sedan att buke kan vara värre än Flashback för här är vi så mycket "närmare" varandra och typ... vet varandras svagheter? Men det är faktiskt inget jag märker på samma sätt på hund och numera skriver jag ju själv inte så mycket (var mest aktiv på äldre ungdom när den tiden var) och få vet vem jag är. Själva bukeklimatet går ju i perioder- ibland är det väldigt bråkigt, vet inte om planeterna står fel då eller nåt :D

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Utreda för allergi eller inte
  • Akvarietråden V
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka